• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Överväger att köra de här i antingen dark brown 1925 eller neutral. Vad tror ni blir bäst?

Sedan har jag en neutral pate de luxe hemma. Hur ställer ni er till att avsluta med neutral om man kört svart eller brun skokräm?

878A9FA5-C327-4301-B184-50991B6AB3F9.jpeg
 

Exekys

Cartier
Överväger att köra de här i antingen dark brown 1925 eller neutral. Vad tror ni blir bäst?

Sedan har jag en neutral pate de luxe hemma. Hur ställer ni er till att avsluta med neutral om man kört svart eller brun skokräm?

878A9FA5-C327-4301-B184-50991B6AB3F9.jpeg
Spelar nog mindre roll vilken du kör med, de är ju inte så slitna att neutral bevarar någon "patina".
På andra frågan: jag kör oftast neutralt ovanpå färgad kräm. Funkar fint.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Mycket prat om C&J Pembroke så jag får bjuda på en bild av mina AS Linton som motdrag;)
(Och Ja, har ett par till salu då jag är senil och glömde bort det par jag redan hade vid beställning. Ska man hitta ngt possitivt så har inte smaken förändrats då jag tycker skorna fortfarande är snygga :))
985B3273-10E6-4DA0-9FFE-B3C288CAACBF.jpeg
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Apropå derbyskor i grain - ni med Loake Badminton, vad har du ni för storlek i t.ex. Loake Aldwych (eller annan modell i capital lästen)?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Apropå derbyskor i grain - ni med Loake Badminton, vad har du ni för storlek i t.ex. Loake Aldwych (eller annan modell i capital lästen)?
Jag kör samma storlek men då är Badminton rymlig i passformen på bredden och ok längdmässigt. Capital är smalare (E bredd) men jag upplever den ngt längre än 026 lästen.
Mao, man kan ev går ner i storlek på Badminton om längden funkar annars samma size imo.
 

humlegarden

Cartier
1452337A-259A-46AA-B2A1-4B96F92DA1E8.jpeg
Är på jakt efter ett par svarta penny loafers, både med och utan tassel är utav intresse. Ska köpas mest för att det kommer att behövas på nyårsafton och eventuellt på något bröllop eller liknande i framtiden. Tänker inte köpa något från typ Zara, men inte heller redo att kliva upp på Brunello Cucinelli nivå, så budget får gärna hamna under 3000kr.
Har ni några tips på var jag kan leta?
Har dessa tassels i brun mocka och är brutalt nöjd. Är sugen på att klippa dessa också i svart. Kanske kan vara något?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Införskaffade mitt tredje par RM precis. Lite segt att invänta patinan på de nya så tog en chansning och högg dessa lik på tradera.

Någon som kan ge mig tips på att fräscha upp dem? Jag tänker mig galltvål och sedan på med en bra skokräm. Eventuellt sula om.

A0B1E1B7-2C84-4A02-AE67-B8FD9392F0A4.jpeg
F33CA0FA-A958-4379-B8FF-F0AD23DE1658.jpeg
Exakt så där såg mina ut efter en totalt kärlekslös säsong förra året. Har alltid använt dem hårt inkl cykling i saltat slask. Nu ser de ut så här, rejäl patina men rätt ok trots allt:
251EDE49-C430-4453-9780-397236490803.jpeg

Nån som vågar gissa hur gamla de är?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Exakt så där såg mina ut efter en totalt kärlekslös säsong förra året. Har alltid använt dem hårt inkl cykling i saltat slask. Nu ser de ut så här, rejäl patina men rätt ok trots allt:
251EDE49-C430-4453-9780-397236490803.jpeg

Nån som vågar gissa hur gamla de är?
Skönt att det finns hopp! Ska ge mig an mina imorgon. Idag tog jag tag i två härjade dojor som låg uppe på vinden. Hade inte mycket hopp men tycker de kom till liv igen. Tjongade in ett par Tempursulor i dem också.

9ADC8EC7-1225-48C7-90BA-7F89BE296C8A.jpeg
 

Ponlarsson

Panerai
Exakt så där såg mina ut efter en totalt kärlekslös säsong förra året. Har alltid använt dem hårt inkl cykling i saltat slask. Nu ser de ut så här, rejäl patina men rätt ok trots allt:
251EDE49-C430-4453-9780-397236490803.jpeg

Nån som vågar gissa hur gamla de är?
Tycker de ser riktigt bra ut.
Ännu ett av alla bevis på att kvalitet lönar sig. Lycka till att ett par från Nilson eller Scorett ser sådär snygga ut efter ens två år.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Exakt så där såg mina ut efter en totalt kärlekslös säsong förra året. Har alltid använt dem hårt inkl cykling i saltat slask. Nu ser de ut så här, rejäl patina men rätt ok trots allt:
251EDE49-C430-4453-9780-397236490803.jpeg

Nån som vågar gissa hur gamla de är?
Mumma. Väldigt trevliga! Skor är till för att användas! :pompus:
Fem år? :rolleyes:
 

frere

Audemars
2-Faktor
Galet! Har du fått sula om skorna några gånger eller? :)
Inte ens det, faktiskt! Helt enkelt orimligt slitstarka. Jag är nästan mest imponerad av gummisulan och resåren i sidan. Att bra skinn kan hålla länge vet man, men det brukar ju alltid finnas någon plastig akilleshäl i de flesta produkter.
Mumma. Väldigt trevliga! Skor är till för att användas! :pompus:
Fem år? :rolleyes:
Tack! Svarade lite högre upp, elva år och på det tolfte...
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Yey! Fick just mejl från Freddie att mina skor är klara för leverans! Med dhl denna gång, de behövde bara mitt mobilnummer. :)
Och där citerar jag mig själv. Comfort Craftsman i Chestnut blev mina första chelsea boots någonsin. Skorna känns helrätt, fast vet inte om chelsea boots är helrätt för mig, men de blir definitivt en keeper. 10,5G var rätt rymliga i hälpartiet för min del jämfört med 10,5F på Capital-lästen, men inget som inte skulle kunna kompenseras med en sula eller dylikt om jag stör mig på rymligheten på sikt.
Behandling av yearling-läder med saphir crème 1925 som vanligt eller ska man behöva strula med att få hem rätt RMW-produkter?

Någon som har någon dambekant som kan ge besked om hur RMW står sig i storlekarna jämfört med Loake Chatterley? Tänkte att sambon nog också skulle bli rätt nöjd om jag haffar ett par RMW till henne nästa fredag...
 

LS

Panerai
2-Faktor
Testade Loake Badminton och C&J Pembroke på väg hem från kontoret idag. Ganska lika i stilen och jag gillade båda skarpt. Några åsikter om C&J är värda dubbla priset mot Loake (5600kr vs 3000kr)?

loake_badminton_mahogany_calf.jpg
pembroke-8679rs-94b-1_2.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Testade Loake Badminton och C&J Pembroke på väg hem från kontoret idag. Ganska lika i stilen och jag gillade båda skarpt. Några åsikter om C&J är värda dubbla priset mot Loake (5600kr vs 3000kr)?
loake_badminton_mahogany_calf.jpg
pembroke-8679rs-94b-1_2.jpg
Jag går i precis samma funderingar! Tankar och erfarenheter mottages gärna:)
Jag skulle säga att C&J inte är värd det dubbla priset i enlighet med lagen om avtagande marginalnytta.
Jämför jag mina par med C&J (jag har haft tur och lyckats förvärva mina två par C&J för 3000-3500 kr) med de par jag har från Loake 1880 så känns de förstnämnda märkbart bättre (lädret känns mjukare och mer följsamt, C&J använder förmodligen bättre läder, eller använder mindre av en och samma läderhud?). Angående finish så märker jag ingen större skillnad. Angående bättre hållbarhet så har jag jag haft skor från respektive märke alldeles för kort tid (6 respektive 9 år) för att kunna uttala mig (med tanke på att jag har 50+ par som jag roterar).
Mitt tips är att satsa på den skon som sitter bäst på foten. Det är betydligt viktigare än huruvida lädret känns mjukt eller mindre mjukt.
 
Senast ändrad:

LS

Panerai
2-Faktor
Jag skulle säga att C&J inte är värd det dubbla priset i enlighet med lagen om avtagande marginalnytta.
Jämför jag mina par med C&J (jag har haft tur och lyckats förvärva mina två par C&J för 3000-3500 kr) med de par jag har från Loake 1880 så känns de förstnämnda märkbart bättre (lädret känns mjukare och mer följsamt, C&J använder förmodligen bättre läder, eller använder mindre av en och samma läderhud?). Angående finish så märker jag ingen större skillnad. Angående bättre hållbarhet så har jag jag haft skor från respektive märke alldeles för kort tid (6 respektive 9 år) för att kunna uttala mig (med tanke på att jag har 50+ par som jag roterar).
Mitt tips är att satsa på den skon som sitter bäst på foten. Det är betydligt viktigare än huruvida lädret känns mjukt eller mindre mjukt.
Tack för ett bra svar! Båda var riktigt bra, gillade färgen på Badmintonen jag testade :)

C261145B-E2E0-4C92-B76D-588CF195CA92.jpeg
 

wg11

Cartier
Jag skulle säga att C&J inte är värd det dubbla priset i enlighet med lagen om avtagande marginalnytta.
Jämför jag mina par med C&J (jag har haft tur och lyckats förvärva mina två par C&J för 3000-3500 kr) med de par jag har från Loake 1880 så känns de förstnämnda märkbart bättre (lädret känns mjukare och mer följsamt, C&J använder förmodligen bättre läder, eller använder mindre av en och samma läderhud?). Angående finish så märker jag ingen större skillnad. Angående bättre hållbarhet så har jag jag haft skor från respektive märke alldeles för kort tid (6 respektive 9 år) för att kunna uttala mig (med tanke på att jag har 50+ par som jag roterar).
Mitt tips är att satsa på den skon som sitter bäst på foten. Det är betydligt viktigare än huruvida lädret känns mjukt eller mindre mjukt.

Tack för ditt utförliga svar! Jag har flera olika modeller från Loake 1880 och har funderat på när det är dags att kliva upp till C&J, och det känns som att det är dags nu i form av ett par Pembroke!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tack för ditt utförliga svar! Jag har flera olika modeller från Loake 1880 och har funderat på när det är dags att kliva upp till C&J, och det känns som att det är dags nu i form av ett par Pembroke!
Gillar du Pembroke (och du vet att de passar bra) och du känner dig bekväm med att kliva upp en prisnivå så är det bara att köra. Det är trevliga skor!:)
 
Topp