• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag tycker dom fungerar bättre än Dainite när det är halt, men det kan väl vara marginellt då ingen av dom egentligen passar Svenskt vinterklimat helt perfekt. Ska man säga ”cityvinter”? ;)
Instämmer! Jag trivs bra med Dainite, passar för det jag använder dem till (cityvinter). Sen får det vara så att det blir lite halt när man inte är i stan!

Vibram är ett annat alternativ, men då blir sulan rätt grov istället.
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Saphir beauté de coir jämnfört medailled'or produkterna, är det någon som har erfarenhet av dom? Fick tag på en burk
Crème Surfine verkar vara motsvarande till pommadier krämen men är inte helt säker.
 

Jey

Cartier
B44552DF-1676-4922-84C1-597E1183B37A.png
Blev ett par Loake 1880 Oxford under min vistelse i London.
 
storm_welt.jpg

Ser ut som att det är "welt stitch" som släppt. Är det bara det som är problemet borde det inte bli så himla dyrt, risken är att de måste plocka bort hela sulan + korkfyllningen och då måste de sy om avlappssömmen också. Räkna med en minst femhundring, skulle jag säga!
Var förbi Bäckmans idag. Det är randsömmen som släppt. Om man ska fixa det ordentligt så blir det att sula om skon för ca 1500 kr. Men eftersom sulan var i så bra skick rekommenderar de att testa att limma och hoppas på att det håller tills sulan är slut.
Enligt dem väldigt ovanligt att något sådant här händer. Stämmer med min egen erfarenhet. Haft ca 20 par randsydda under 10 års tid och aldrig varit med om det tidigare. Skorna är fyra år gamla och enbart använda höst vinter i cirkulation med andra par så de är inte speciellt slitna.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Var förbi Bäckmans idag. Det är randsömmen som släppt. Om man ska fixa det ordentligt så blir det att sula om skon för ca 1500 kr. Men eftersom sulan var i så bra skick rekommenderar de att testa att limma och hoppas på att det håller tills sulan är slut.
Enligt dem väldigt ovanligt att något sådant här händer. Stämmer med min egen erfarenhet. Haft ca 20 par randsydda under 10 års tid och aldrig varit med om det tidigare. Skorna är fyra år gamla och enbart använda höst vinter i cirkulation med andra par så de är inte speciellt slitna.
Alright! Toppen att du fick svar, men trist att det var så. Det är det här som är det fina med denna typ av skor, att det ens går att reparera! Håller tummarna att det håller fram till att sulan är slut då, hehe.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Går inte längre att handla Loake från pediwear.

Pediwear are sorry to announce to our Loake customers that from 31st December, along with other leading online Loake retailers, we will no longer be able to obtain any further Loake stock. This is because Loake have changed their terms and conditions

Edit: Verkar vara 31/12 2019
 
Senast ändrad:

WHU

Panerai
2-Faktor
Går inte längre att handla Loake från pediwear.

Pediwear are sorry to announce to our Loake customers that from 31st December, along with other leading online Loake retailers, we will no longer be able to obtain any further Loake stock. This is because Loake have changed their terms and conditions

Edit: Verkar vara 31/12 2019
Tolkar mejlet som att de slutade med Loake igår.....
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Blev ett par Allen Edmonds, mcallister. Fantastiskt nöjd, riktigt sköna.
Har aldrig blivit riktig kompis m loake så väldigt nöjd att man hittat något som sitter skönt
20190101_124731.jpg

Jag har själv fastnat för just Allen Edmonds, till viss del för att de har mycket fler storlekar även på bredden. När man väl hittat storleken så är det ju lätt beställa fler par via deras webbsida - smidig leverans till Sverige. :)
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har själv fastnat för just Allen Edmonds, till viss del för att de har mycket fler storlekar även på bredden. När man väl hittat storleken så är det ju lätt beställa fler par via deras webbsida - smidig leverans till Sverige. :)
Köpte dessa av en skomakare jag känner men såg rean innan. Kommer definitivt beställa där också framåt. Ingen tull eller så?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Köpte dessa av en skomakare jag känner men såg rean innan. Kommer definitivt beställa där också framåt. Ingen tull eller så?

Ingen tull, däremot moms. De använder en firma som heter "Borderfree" som dock gör det hela mycket smidigt - du kan vid betalningen välja om du vill betala momsen direkt där och då eller om du vill låta det hela skötas av den svenska transportören när de kommer till gränsen. Jag har alltid valt den första varianten och låtit momsen betalas direkt när jag beställer och sen kommer prylarn med DHL till det ombud jag pekar på.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Någon som vet hur c&j:s ”grövre” kängor står sig gentemot lättare vandringskängor från konventionella friluftsmärken? Är sugen på t ex ett par snowdons att verkligen använda... Men den engelska definitionen av lantliv kanske snarare är att finpromenera och köra land rover än att gå i skogen?
 

Vincent

Cartier
Någon som vet hur c&j:s ”grövre” kängor står sig gentemot lättare vandringskängor från konventionella friluftsmärken? Är sugen på t ex ett par snowdons att verkligen använda... Men den engelska definitionen av lantliv kanske snarare är att finpromenera och köra land rover än att gå i skogen?
På Crocketts hemsida kan du läsa om en som besteg ett berg (5000m högt) med snowdons, lädersula med piggar i. Kolla annars in diemme, aldrig testat själv men ser schyssta ut.
 

POO

Panerai
Någon som vet hur c&j:s ”grövre” kängor står sig gentemot lättare vandringskängor från konventionella friluftsmärken? Är sugen på t ex ett par snowdons att verkligen använda... Men den engelska definitionen av lantliv kanske snarare är att finpromenera och köra land rover än att gå i skogen?
Ska du plocka svamp eller faktisk vandra?
Jag har ett par Bexleykängor jag ”verkligen använder” skulle dock inte ha dem på mig om jag inte kom hem till kvällen eller om det är för blött. Mer jobb att hålla efter dem än moderna vandringskängor.
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Ska du plocka svamp eller faktisk vandra?
Jag har ett par Bexleykängor jag ”verkligen använder” skulle dock inte ha dem på mig om jag inte kom hem till kvällen eller om det är för blött. Mer jobb att hålla efter dem än moderna vandringskängor.
Nja, för vandring har jag andra kängor, men jag drog mig inte för att t ex gå till jobbet idag trots att det blir en mil på rätt oskön stig i skogen. Hade dock gärna haft ett par snyggare kängor än lundhags på lunchen...

Plocka svamp gör jag i gamla gummistövlar man hittar i vedboden, gäller mer att veta vart man ska gå än vad man har på fötterna:)
 

POO

Panerai
Nja, för vandring har jag andra kängor, men jag drog mig inte för att t ex gå till jobbet idag trots att det blir en mil på rätt oskön stig i skogen. Hade dock gärna haft ett par snyggare kängor än lundhags på lunchen...

Plocka svamp gör jag i gamla gummistövlar man hittar i vedboden, gäller mer att veta vart man ska gå än vad man har på fötterna:)
Då är det lugnt.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Nja, för vandring har jag andra kängor, men jag drog mig inte för att t ex gå till jobbet idag trots att det blir en mil på rätt oskön stig i skogen. Hade dock gärna haft ett par snyggare kängor än lundhags på lunchen...

Plocka svamp gör jag i gamla gummistövlar man hittar i vedboden, gäller mer att veta vart man ska gå än vad man har på fötterna:)

Håller med @POO
Om du ska ha skorna för enklare vandring så funkar det bra. Har själv ett par Snowdon som används så och gått i de ca 15km som längst utan problem. Skulle nog även funka på längre sträckor och stökigare miljö då skon är stabil men en nackdel är att skorna väger en del mot moderna vandringskängor så det känns betydligt mer i benen.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Fick också hem ett par Hyde igår.
Verkar vara lite felsydda dock? Eller är jag ute och cyklar?
Vänstra skons nedersta snörhål är ej parallella med varandra likt högra skons.

Sen är skaften vääääldigt hårda. Fick typ skavsår efter att jag provade dom lite snabbt.

A0B21461-FD8B-4CC1-9E08-4A8E194FE67C.jpeg
05F919C6-C382-47D8-9FBE-747AF487E309.jpeg
A3F74093-09D9-43D7-82BA-FBEE487D15AF.jpeg

Apropå Loke Hyde diskussionen, kollade med Pediwear bara av ren nyfikenhet och fick detta som svar
EC013EE9-FE37-404D-9238-EF26994851FE.png

Håll oss uppdaterade!
Uppdatering i #HydeGate

Nya paret på fossingarna
D1F05424-9FAF-46A2-94AF-3935F21DA1AB.jpeg
11C4C2A2-31A6-45AD-BEC4-FB6F2AA491B2.jpeg
C012B7A6-7EA9-4635-862B-1D920B409141.jpeg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Uppdatering i #HydeGate

Nya paret på fossingarna
D1F05424-9FAF-46A2-94AF-3935F21DA1AB.jpeg
11C4C2A2-31A6-45AD-BEC4-FB6F2AA491B2.jpeg
C012B7A6-7EA9-4635-862B-1D920B409141.jpeg

För kaffepengar kan du ge puckarna en rejäl skjuts med nya snören. Modellen är alldeles för trevlig för att inte ta till ett sådant litet ingrepp. Typ:

Galway_202_MINSUDE_add.jpg


999 av 1000 skulle inte se skillnad. Samtidigt skulle inte 999 av 1000 registrera sig på Klocksnack och skriva om sitt senaste par inköpta par skor.
 
Topp