• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ser bättre ut! Men jag tycker mig se samma tendens.
Visst finns tendensen där, men det är ju inte på långa vägar lika illa som det förra paret

För kaffepengar kan du ge puckarna en rejäl skjuts med nya snören. Modellen är alldeles för trevlig för att inte ta till ett sådant litet ingrepp. Typ:

Galway_202_MINSUDE_add.jpg


999 av 1000 skulle inte se skillnad. Samtidigt skulle inte 999 av 1000 registrera sig på Klocksnack och skriva om sitt senaste par inköpta par skor.
Var köper man snörena då?
 

DrDre

Patek
Någon som vet hur c&j:s ”grövre” kängor står sig gentemot lättare vandringskängor från konventionella friluftsmärken? Är sugen på t ex ett par snowdons att verkligen använda... Men den engelska definitionen av lantliv kanske snarare är att finpromenera och köra land rover än att gå i skogen?

Jag provade ett par Radnor för ett par dagar sedan. Om man verkligen ska vandra, alltså gå långa sträckor, så är ett par moderna vandringskängor bättre. Sulan är hård och de är ganska tunga. Men visst funkar det ändå. Jag hade liknande konstruktion när jag gjorde lumpen och det gick bra.

A933D36A-4886-473E-8EE7-4C235A4BD339.jpeg
 

JB_XII

Rolex
Någon här som har något bra tips på vinterkänga?
Vi pratar alltså sko för fjällen och lite tuffare miljöer.
Jag har kikat runt men estetik och funktion verkar vara en svår kombination :)
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Brukar ha 40 och beställde även det, hoppas det passar :) Haha tyvärr så har jag inte köpt någon Zenith ;)
Låter lovande! Väntar med spänning på recension! Blir kul att få höra lite mer hur sulan kan jämföras med Loake Badminton, dianite brukar ju vara ett säkert kort så undrar hur Skolyx släta sula håller grepp under lite kalla morgonar :)
Ja jäklar, var lite väl snabb med att läsa den stora paketöppningstråden och blandade ihop dig med en annan användare :p
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hur stort steg kvalitetmässigt är det mellan Loake och C&J? Lurar lite på att köpa mig ett par Northcote eller Snowdon. :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Hur stort steg kvalitetmässigt är det mellan Loake och C&J? Lurar lite på att köpa mig ett par Northcote eller Snowdon. :)
Det är skillnad mellan märkerna. Om det är värt det, som med allt annat så är det köparen som avgör. Har skor ifrån bägge tillverkarna och uppskattar bägge märkerna. Det jag märker som den primära skillnaden är passform (beror på ens fötter och läst såklart) och läderkvalitet. Inte så att det är dåligt på Loake men C&J har en nivå upp.
Vi pratar dock om nästan dubbla pengen så förväntar mig en skillnad också.

Valet mellan Northcote vs Snowdon, två olika typer av kängor?
 
Senast ändrad:

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Det är skillnad mellan märkerna. Om det är värt det, som med allt annat så är det köparen som avgör. Har skor ifrån bägge tillverkarna och uppskattar bägge märkerna. Det jag märker som den primära skillnaden är passform (beror på ens fötter och läst såklart) och läderkvalitet. Inte så att det är dåligt på Loake men C&J har en nivå upp.
Vi pratar dock om nästan dubbla pengen så förväntar mig en skillnad också.

Valet mellan Northcote vs Snowdon, två olika typer av kängor?
Tack, lutar mer åt Northcote isåfall. :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
En till fråga. Tänkte att det vore trevligt med lite mer glans på mina RMWs i chestnut, så tänkte köpa polish. Är det pate deluxe från Saphir som gäller eller något annat? Vilken kulör passar in på chestnut?
Kör i nuläget bara neutral creme 1925. Bör jag köpa en med pigment i också?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hur stort steg kvalitetmässigt är det mellan Loake och C&J? Lurar lite på att köpa mig ett par Northcote eller Snowdon. :)
Det märks, framförallt på kvalitetskänslan på lädret (nu jämför jag Loake 1880 med C&J). Konstruktionsmässigt har jag svårt att tänka mig att C&J är så mycket bättre.
Jag skulle aldrig köpa ett par C&J till fullpris.
Menar inte att de slarvat bort lästerna, utan jag tycker de är slarvigt gjorda. Tråkiga former, klumpiga, oeleganta. Absolut inte fula, jämför man med många andra är de bra, men jämfört med C&J är det ett steg ner IMO.
Nu är det bara personliga åsikter (och ja, jag inser att du skriver IMO), frågeställningen handlade trots allt om kvalitet. Jag tycker att de flesta av C&J:s läster är fula. För smala och för långa. Men vi har alla olika stilpreferenser.:)

EDIT: såg såhär lite i efterhand att du tidigare i tråden hade tagit upp kvalitet:
Jag håller inte med :). Tycker loake har slarviga läster och sämre material.
My bad! :sorry: :banghead:

Om du står mellan Northcote vs Snowdon så bör du även kolla in tex Coniston och Islay. Northcote är på 348 lästen och lite spetsigare/mer dressad medans Snowdon är på läst 228 och rundare och en grov känga.
Conistion och Islay ligger lite ner mittemellan stilmässigt.
Islay är väl rundare än allt annat från C&J? Om inte får någon tipsa mig om det finns fler ordentligt runda läster än 365:an på Islay. Min favorit från C&J, tyvärr verkar den vara sällsynt (snyggaste lästen och en av de bästa RTW-lästerna för mina fötter). Slänger in en bild på mina C&J Bangor på läst 365 (är helt enkelt lågskovarianten på Islay) bara för att bilder alltid är bättre...:)
cj-1-jpg.162992
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Islay är väl rundare än allt annat från C&J? Om inte får någon tipsa mig om det finns fler ordentligt runda läster än 365:an på Islay. Min favorit från C&J, tyvärr verkar den vara sällsynt (snyggaste lästen och en av de bästa RTW-lästerna för mina fötter). Slänger in en bild på mina C&J Bangor på läst 365 (är helt enkelt lågskovarianten på Islay) bara för att bilder alltid är bättre...:)
cj-1-jpg.162992
Det får jag hålla med om.
Var mer stilen på skon jag tänkte på. Även om Islay är en grov känga så är
den inte lika grov som Snowdon som har commandosulan (vilket är ett gissel med allt grus som fastnar).
Om Snowdon hade haft en nättare sula så blir den lite mer dressad och påminner då om en grövre modell
av EG Galway.
 

stigge

Omega
2-Faktor
En till fråga. Tänkte att det vore trevligt med lite mer glans på mina RMWs i chestnut, så tänkte köpa polish. Är det pate deluxe från Saphir som gäller eller något annat? Vilken kulör passar in på chestnut?
Kör i nuläget bara neutral creme 1925. Bör jag köpa en med pigment i också?
Lite beroende på vad du är på jakt efter så kan en pigmenterad kräm vara bra.
Är du på jakt efter mest patina så kan du köra neutral polish också men en polish återfärgar inte lika mycket som krämen
så du behöver inte vara direkt orolig över att den färgar för mycket. Egentligen samma med kräm, det är inte målarfärg;)
Till bruna skor brukar jag variera lite mellan olika bruna nyanser och en som passar bra till Chesnut är Havanna.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Lite beroende på vad du är på jakt efter så kan en pigmenterad kräm vara bra.
Är du på jakt efter mest patina så kan du köra neutral polish också men en polish återfärgar inte lika mycket som krämen
så du behöver inte vara direkt orolig över att den färgar för mycket. Egentligen samma med kräm, det är inte målarfärg;)
Till bruna skor brukar jag variera lite mellan olika bruna nyanser och en som passar bra till Chesnut är Havanna.
Beställde hem en burk pate deluxe havanna. Blir nog bra komplement till den neutrala skokrämen för att återfå lite pigment. :)
 
Topp