• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

DrDre

Patek
Outstanding kvalité på 2 månader gamla skor använda 10 gånger.

IMG_5680.jpeg
IMG_5681.jpeg


R.M Williams

Om man går på tårna så slipper man dessa problem.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Cordovan. Det talas för lite om det. Det är alltid intressant med olika inputs gällande omvårdnad. Metoden nedan är väldigt enkel och det sägs att det på sikt framhäver en naturlig lyster i lädret och vissa påstår att skovårdsprodukter är dåligt för lädret. Hur tar ni hand om era skor?

The Mac Method
1- Clean shoes with damp cloth
2- Brush vigorously with a horsehair brush
3- Buff with smooth cloth
4- Use wax after a minimum of fifteen wearings


Bilder från Heddels med en länk till artikeln under.



shell-cordovan-the-king-of-leathers-shoes.jpg

shell-cordovan-the-king-of-leathers-shell-cordovan-hides.jpg
shell-cordovan-the-king-of-leathers-scheme.jpg
shell-cordovan-the-king-of-leathers-ruber-stamp.jpg


Shell Cordovan - The King of Leathers?

https://www.heddels.com/2017/09/shell-cordovan-king-leathers/

The Mac Method
https://theagatineeyelet.wordpress.com/2010/10/05/the-mac-method/
 

Derix

Patek
2-Faktor
Efter mycket dreglande i den här tråden har jag nu beställt ett par Allen Edmonds Sanford, valnötsbrun.

Kan ni rekommendera en passande skokräm och var jag köper den?
 
Någon som testat TLB och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Jag har deras bruna "Faux Wingtips" och är väldigt nöjd, särskilt för priset. Hög ett par väldigt spontant på en trunkshow i höstas och har burit de regelbundet sedan dess. Läderkvalitén skulle jag säga är i paritet med Loakes Export Grade men kanske inte riktigt i klass med C&J. Tillverkningen håller även den en hög klass, detaljerna är fint framarbetade och jag har inte kunnat upptäcka några tecken på att man har slarvat eller tagit genvägar, vilket ju kan hända på t.ex. Loake 1880.
 

Jackee

Omega
Efter mycket dreglande i den här tråden har jag nu beställt ett par Allen Edmonds Sanford, valnötsbrun.

Kan ni rekommendera en passande skokräm och var jag köper den?
https://www.skolyx.se/sv/skovard/19-saphir-medaille-d-or-creme-1925.html#/farg-ljusbrun

Ljusbrun kanske kan fungera?
https://www.skolyx.se/blog/artiklar...a-ett-alternativ-till-mellanbrun-och-morkbrun

Annars maila skolyx och fråga vad de föreslår. De är väldigt kunniga och ska kunna ge dig ett bra svar!
 
Jag har deras bruna "Faux Wingtips" och är väldigt nöjd, särskilt för priset. Hög ett par väldigt spontant på en trunkshow i höstas och har burit de regelbundet sedan dess. Läderkvalitén skulle jag säga är i paritet med Loakes Export Grade men kanske inte riktigt i klass med C&J. Tillverkningen håller även den en hög klass, detaljerna är fint framarbetade och jag har inte kunnat upptäcka några tecken på att man har slarvat eller tagit genvägar, vilket ju kan hända på t.ex. Loake 1880.
Står inför valet att testa tlb med gummisula eller fortsätta köra med loake export grade. Har 2 export grade som jag är supernöjd med men de saknar ju tyvärr gummisulevarianten. Kanske ändå blir till å fortsätta med export grade som sitter som gjuten och lägga på slitsula när de blivit slitna. Inga lätta bekymmer man har ;)
 
Står inför valet att testa tlb med gummisula eller fortsätta köra med loake export grade. Har 2 export grade som jag är supernöjd med men de saknar ju tyvärr gummisulevarianten. Kanske ändå blir till å fortsätta med export grade som sitter som gjuten och lägga på slitsula när de blivit slitna. Inga lätta bekymmer man har ;)
På två av mina Loakes har jag vid inköp fått en tunn gummisula pålagd utan extra kostnad. Jag är nöjd och det funkar jättebra IMO. Märker inte någon större skillnad heller. :)
 
Står inför valet att testa tlb med gummisula eller fortsätta köra med loake export grade. Har 2 export grade som jag är supernöjd med men de saknar ju tyvärr gummisulevarianten. Kanske ändå blir till å fortsätta med export grade som sitter som gjuten och lägga på slitsula när de blivit slitna. Inga lätta bekymmer man har ;)

Då hade jag nog i alla fall gett TLBs ett försök, jag fick också en tunn gummisula pålagd på mina Export Grades vid inköp och det skulle jag faktiskt inte göra om. I mitt tycke försämrade det balansen i skon mellan sulan och klacken eftersom slitslutan höjer sulan utan att höja klacken, som på EG redan för början inte är superhög. Men om det sen ska vara det avgörande är såklart beroende på hur känsliga fötter man har.

Om du undrar hur passformen på TLB jämfört med EG i samma strl så tror jag att jag har lagt upp bilder på bägge paren i Dagens skor-tråden.
 
Då hade jag nog i alla fall gett TLBs ett försök, jag fick också en tunn gummisula pålagd på mina Export Grades vid inköp och det skulle jag faktiskt inte göra om. I mitt tycke försämrade det balansen i skon mellan sulan och klacken eftersom slitslutan höjer sulan utan att höja klacken, som på EG redan för början inte är superhög. Men om det sen ska vara det avgörande är såklart beroende på hur känsliga fötter man har.

Om du undrar hur passformen på TLB jämfört med EG i samma strl så tror jag att jag har lagt upp bilder på bägge paren i Dagens skor-tråden.
Din skomakare ska slipa ner lädersulan innan slitsulan läggs på.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Eller använda skon ett bra tag innan en slitsula läggs på. Förstår inte logiken med att lämna in en fabriksny lädersula för att sedan slipa ner den?
Förstår heller inte riktigt det men har för mig att skomakaren ändå behöver slipa ner sulan (oavsett om den är oanvänd eller inte) för att kunna fästa gummisulan. Risken finns väl att man slitit ut lädersula för mycket för att skomakaren ska kunna sätta på en ny gummisula.
 
Din skomakare ska slipa ner lädersulan innan slitsulan läggs på.

Stämmer, det är min personliga lärdom av detta. Intressant nog så gjordes detta på Bäckmans, en skomakare som man kan tycka borde kunna sitt hantverk.

Min personliga slutsats är att skippa slitsula överhuvudtaget, lädersulor tåler generellt sett mer än vad man kan tro och när det är saltslush i vartenda gathörn är det oavsett vilket mycket bättre med en rejälare sula/sko.
 
Då hade jag nog i alla fall gett TLBs ett försök, jag fick också en tunn gummisula pålagd på mina Export Grades vid inköp och det skulle jag faktiskt inte göra om. I mitt tycke försämrade det balansen i skon mellan sulan och klacken eftersom slitslutan höjer sulan utan att höja klacken, som på EG redan för början inte är superhög. Men om det sen ska vara det avgörande är såklart beroende på hur känsliga fötter man har.

Om du undrar hur passformen på TLB jämfört med EG i samma strl så tror jag att jag har lagt upp bilder på bägge paren i Dagens skor-tråden.
Blev ett till par export grade idag. Detta firas extra med skovårdsfredag på ett äldre par och ett glas bubbel.
20190118_214050.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Förstår heller inte riktigt det men har för mig att skomakaren ändå behöver slipa ner sulan (oavsett om den är oanvänd eller inte) för att kunna fästa gummisulan. Risken finns väl att man slitit ut lädersula för mycket för att skomakaren ska kunna sätta på en ny gummisula.


Alternativet är ju att slita ner sulan helt och halvsula skon med gummi, kostar inte många slantar extra. Slitsula kostar 450 och halvsulning med sydd gummisula fram och ny klack 750 hos min skomakare. :)
 
Topp