• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Hugii

Audemars
Sååånt händer........skit händer... råkade slå mot en sten när jag gick runt bilen i morse....

Vad kan man göra? Vad ska man göra?
20190123_093458.jpg
 

DrDre

Patek
Någon som testat skor från Berwick? Hur står de sig mot andra tillverkare i samma prisklass? Dessa från Lester som väckt mitt intresse:
https://www.lester.se/kategorier/rea/berwick-1707-dandy-4794-chestnut-calf

Jag har ett par stycken. Jag tycker att Berwick erbjuder väldigt mycket för pengarna. Ungefär Loake 1880-nivå (som jag också har ett par stycken av) men de når inte upp till Trickers eller Crockett and Jones (vilka är mer än dubbelt så dyra). De som jobbar på Lester är väldigt trevliga (väldigt "Göteborgska" till sättet) så knalla dit eller slå dem en signal.
 
Senast ändrad:
Vad är du så förvånad över? Lägger man på vax blir resultatet typ som en lack. River man då bort ytlagret ser det rätt tråkigt ut. Just känguru är ju ett rätt känsligt men följsamt läder?
Vadå "Vad är du förvånad över"? Säger väl sig självt. Kolla bilden. Aldrig sett nåt liknande.

Om du påstår det är normalt så får jag ta ditt ord för det; jag har inte tillräckligt med kunskap för att bestrida det. Men jag tycker oavsett det ser väldigt konstigt ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vadå "Vad är du förvånad över"? Säger väl sig självt. Kolla bilden. Aldrig sett nåt liknande.

Om du påstår det är normalt så får jag ta ditt ord för det; jag har inte tillräckligt med kunskap för att bestrida det. Men jag tycker oavsett det ser väldigt konstigt ut.
Du reagerar på något, jag förstår inte riktigt vad. Folk ifrågasätter ju tom om det är skinn.
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon mer här med storlek 47 och uppåt, dvs "över normal" storlek? Var brukar ni köpa era skor?

Just nu är jag på jakt efter skoblock i storlek 47, inte varianten med fjäderfjong utan "hela" block?

Edit: Hittat skoblock på Gents hemsida nu
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Sååånt händer........skit händer... råkade slå mot en sten när jag gick runt bilen i morse....

Vad kan man göra? Vad ska man göra?
20190123_093458.jpg
För att ge ett amatörråd.
Det där kan troligen en bra skomakare ordna så det ser ok ut igen mha läderfärg och sedan skokräm.
Ta kontakt med en bra skomakare.
I Sthlm har du Söders Sko och Nyckelservice (låt inte namnet lura dig) och Bäckmans tex
 

stigge

Omega
2-Faktor
Någon mer här med storlek 47 och uppåt, dvs "över normal" storlek? Var brukar ni köpa era skor?

Just nu är jag på jakt efter skoblock i storlek 47, inte varianten med fjäderfjong utan "hela" block?
Utan att veta men jag skulle kolla med Grafford och Loake butiken om de kan beställa hem skor i din storlek.

Edit:
Kolla med Herrstil och Skolyx om större storlekar. Kan även vara värt att få måtten från Gents och jämföra med Skolyx och Herrstil.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För att ge ett amatörråd.
Det där kan troligen en bra skomakare ordna så det ser ok ut igen mha läderfärg och sedan skokräm.
Ta kontakt med en bra skomakare.
I Sthlm har du Söders Sko och Nyckelservice (låt inte namnet lura dig) och Bäckmans tex
Ja, man får jämna till ytan, sandpappra lite. Sedan färga in och slutligen vaxa. Förmodligen får man ha rätt mycket vax för att inte se skadan. Hade varit kul att försöka själv. Har gjort på andra läderartiklar men då har det varit tätare och tjockare skinn.
 

Hugii

Audemars
Ja, man får jämna till ytan, sandpappra lite. Sedan färga in och slutligen vaxa. Förmodligen får man ha rätt mycket vax för att inte se skadan. Hade varit kul att försöka själv. Har gjort på andra läderartiklar men då har det varit tätare och tjockare skinn.
Ska testa det sj. Skorna har ändå gjort sitt och det är roligare att hämta ut ett par nya än att hämta ut ett par lagade.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Ingen som var på Myrqvist/Herrstils utförsäljning idag? Fick tag på ett par dubbelmunkar med halv gummisula för 850kr inkl skoblock. Lite kaosartat där inne men bra utbud :)

9FB5B74B-52E2-436B-822C-04F03C8D699A.jpeg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
:pHm...jag som inte skulle köpa mer skor:D
Färgen är speciell så får fundera lite.
Fråga @M.L. är väl ingen idé....;)
Fast, det är ju longwings så...:rolleyes:
8F7DFC9F-DF9B-48C1-8A6D-F920E03DD57B.jpeg
Störtskön färg!:) Själva modellen är naturligtvis en styggelse, speciellt när de ändå med lätthet hade kunna göra den i ett trevligt utförande, dvs en riktig wing tip brogue (vissa väljer att kalla det short wing, jag väljer att benämna det som ett helt normalt snyggt utförande);)
Men visst, gillar du skons motsvarighet till en pråm så är det bara att slå till!:D
IMG_2628redig.evert.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Cordovan. Det talas för lite om det. Det är alltid intressant med olika inputs gällande omvårdnad. Metoden nedan är väldigt enkel och det sägs att det på sikt framhäver en naturlig lyster i lädret och vissa påstår att skovårdsprodukter är dåligt för lädret. Hur tar ni hand om era skor?

The Mac Method
1- Clean shoes with damp cloth
2- Brush vigorously with a horsehair brush
3- Buff with smooth cloth
4- Use wax after a minimum of fifteen wearings


Bilder från Heddels med en länk till artikeln under.



shell-cordovan-the-king-of-leathers-shoes.jpg

shell-cordovan-the-king-of-leathers-shell-cordovan-hides.jpg
shell-cordovan-the-king-of-leathers-scheme.jpg
shell-cordovan-the-king-of-leathers-ruber-stamp.jpg


Shell Cordovan - The King of Leathers?

https://www.heddels.com/2017/09/shell-cordovan-king-leathers/

The Mac Method
https://theagatineeyelet.wordpress.com/2010/10/05/the-mac-method/
Stämmer ganska bra med hur jag sköter mina. Brukar ha flytande galltvål på fuktig svamp sedan torka/putsa med trasa, borsta med vanlig hästhårsborste och 2ggr/år tar jag lite lanolin (apotekets som jag även kör på hundens tassar vintertid).
 
Ingen som var på Myrqvist/Herrstils utförsäljning idag? Fick tag på ett par dubbelmunkar med halv gummisula för 850kr inkl skoblock. Lite kaosartat där inne men bra utbud :)

9FB5B74B-52E2-436B-822C-04F03C8D699A.jpeg

Jag besökte utförsäljningen. Tyckte det var lite kasst djup i några av de bruna chelsea-bootsen, så det blev något helt oväntat: ett par svarta singelmunkar. Är faktiskt väldigt nöjd även om jag haft lite svårt för svarta skor. Men även jag verkar lära mig.

Citerar min sambo för att beskriva auran i garaget/ lokalen: "75 kostymnissar som springer mellan bord och skor, slåss och skohorn och köper med sig minst 10 skoblock var, rena djungeln". Hon var märkbart skärrad av pulsen i lokalen när vi lämnade den...

F.Ö, väldigt besviken på Granqvists lilla avdelning, hade förväntat mig lite mer än det som erbjöds, prismässigt i synnerhet.

OBS, inlägget är inte sponsrat av Loka ;)
51183139_562713760805642_6090651302361038848_n.jpg
 
Topp