Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det där ser oerhört märkligt ut. Vad är det för sko? Ser ut som färg som flagnat.Sååånt händer........skit händer... råkade slå mot en sten när jag gick runt bilen i morse....
Vad kan man göra? Vad ska man göra?
Någon som testat skor från Berwick? Hur står de sig mot andra tillverkare i samma prisklass? Dessa från Lester som väckt mitt intresse:
https://www.lester.se/kategorier/rea/berwick-1707-dandy-4794-chestnut-calf
Jag gissar på en RMW i chestnut? Ja, det set märkligt ut...Det där ser oerhört märkligt ut. Vad är det för sko? Ser ut som färg som flagnat.
Sååånt händer........skit händer... råkade slå mot en sten när jag gick runt bilen i morse....
Sååånt händer........skit händer... råkade slå mot en sten när jag gick runt bilen i morse....
Det där ser oerhört märkligt ut. Vad är det för sko? Ser ut som färg som flagnat.
Ser knappt ut som läder?
RMW kangarooÄr det här ett par RMW? Ser jäkligt weird ut!
Säker...? Var köpte du dom?RMW kangaroo
Vad är du så förvånad över? Lägger man på vax blir resultatet typ som en lack. River man då bort ytlagret ser det rätt tråkigt ut. Just känguru är ju ett rätt känsligt men följsamt läder?Säker...? Var köpte du dom?
Vadå "Vad är du förvånad över"? Säger väl sig självt. Kolla bilden. Aldrig sett nåt liknande.Vad är du så förvånad över? Lägger man på vax blir resultatet typ som en lack. River man då bort ytlagret ser det rätt tråkigt ut. Just känguru är ju ett rätt känsligt men följsamt läder?
Du reagerar på något, jag förstår inte riktigt vad. Folk ifrågasätter ju tom om det är skinn.Vadå "Vad är du förvånad över"? Säger väl sig självt. Kolla bilden. Aldrig sett nåt liknande.
Om du påstår det är normalt så får jag ta ditt ord för det; jag har inte tillräckligt med kunskap för att bestrida det. Men jag tycker oavsett det ser väldigt konstigt ut.
Jag är inte säker. Köpte de på Kviberg marknad i Göteborg. De sa att det ska vara rmw och tags (tillverkade på på samma fabrik som alla andra rmw fast under kvällsskiftet).Säker...? Var köpte du dom?
Jag kan tyvärr inte besvara den fråganJag är inte säker. Köpte de på Kviberg marknad i Göteborg. De sa att det ska vara rmw och tags (tillverkade på på samma fabrik som alla andra rmw fast under kvällsskiftet).
Vad tycker du?
Skojade bara. Det är klart att jag vet vad jag köpte.Jag kan tyvärr inte besvara den frågan
Nu har min lille känguru anlett
Postade i fredags... uthämtade idag (onsdag)... bra service på bootsonline. Får prese tera hela veckans köp.
Veckans köp...
Det är färg som har flagnat. Jag rekommenderar er att slänga ett öga på denna länk. Med den kunskapen i ryggen får man förståelse för mycket.Det där ser oerhört märkligt ut. Vad är det för sko? Ser ut som färg som flagnat.
Kompletterar med denna länkDet är färg som har flagnat. Jag rekommenderar er att slänga ett öga på denna länk. Med den kunskapen i ryggen får man förståelse för mycket.
https://www.leather-dictionary.com/index.php/Leather_dye_-_Leather_color_-_Leather_colour
Infärgat skinn skulle jag säga? Eller menar du att de har lackat kängurun?Det är färg som har flagnat. Jag rekommenderar er att slänga ett öga på denna länk. Med den kunskapen i ryggen får man förståelse för mycket.
https://www.leather-dictionary.com/index.php/Leather_dye_-_Leather_color_-_Leather_colour
Det skulle jag med, sk Anilinfärgning.Infärgat skinn skulle jag säga? Eller menar du att de har lackat kängurun?
För att ge ett amatörråd.Sååånt händer........skit händer... råkade slå mot en sten när jag gick runt bilen i morse....
Utan att veta men jag skulle kolla med Grafford och Loake butiken om de kan beställa hem skor i din storlek.Någon mer här med storlek 47 och uppåt, dvs "över normal" storlek? Var brukar ni köpa era skor?
Just nu är jag på jakt efter skoblock i storlek 47, inte varianten med fjäderfjong utan "hela" block?
Ja, man får jämna till ytan, sandpappra lite. Sedan färga in och slutligen vaxa. Förmodligen får man ha rätt mycket vax för att inte se skadan. Hade varit kul att försöka själv. Har gjort på andra läderartiklar men då har det varit tätare och tjockare skinn.För att ge ett amatörråd.
Det där kan troligen en bra skomakare ordna så det ser ok ut igen mha läderfärg och sedan skokräm.
Ta kontakt med en bra skomakare.
I Sthlm har du Söders Sko och Nyckelservice (låt inte namnet lura dig) och Bäckmans tex
Ska testa det sj. Skorna har ändå gjort sitt och det är roligare att hämta ut ett par nya än att hämta ut ett par lagade.Ja, man får jämna till ytan, sandpappra lite. Sedan färga in och slutligen vaxa. Förmodligen får man ha rätt mycket vax för att inte se skadan. Hade varit kul att försöka själv. Har gjort på andra läderartiklar men då har det varit tätare och tjockare skinn.
Hade tyvärr inte möjlighet att ta mig till Stockholm den här helgen...Ingen som var på Myrqvist/Herrstils utförsäljning idag? Fick tag på ett par dubbelmunkar med halv gummisula för 850kr inkl skoblock. Lite kaosartat där inne men bra utbud
Störtskön färg! Själva modellen är naturligtvis en styggelse, speciellt när de ändå med lätthet hade kunna göra den i ett trevligt utförande, dvs en riktig wing tip brogue (vissa väljer att kalla det short wing, jag väljer att benämna det som ett helt normalt snyggt utförande)Hm...jag som inte skulle köpa mer skor
Färgen är speciell så får fundera lite.
Fråga @M.L. är väl ingen idé....
Fast, det är ju longwings så...
Stämmer ganska bra med hur jag sköter mina. Brukar ha flytande galltvål på fuktig svamp sedan torka/putsa med trasa, borsta med vanlig hästhårsborste och 2ggr/år tar jag lite lanolin (apotekets som jag även kör på hundens tassar vintertid).Cordovan. Det talas för lite om det. Det är alltid intressant med olika inputs gällande omvårdnad. Metoden nedan är väldigt enkel och det sägs att det på sikt framhäver en naturlig lyster i lädret och vissa påstår att skovårdsprodukter är dåligt för lädret. Hur tar ni hand om era skor?
The Mac Method
1- Clean shoes with damp cloth
2- Brush vigorously with a horsehair brush
3- Buff with smooth cloth
4- Use wax after a minimum of fifteen wearings
Bilder från Heddels med en länk till artikeln under.
Shell Cordovan - The King of Leathers?
https://www.heddels.com/2017/09/shell-cordovan-king-leathers/
The Mac Method
https://theagatineeyelet.wordpress.com/2010/10/05/the-mac-method/
Ingen som var på Myrqvist/Herrstils utförsäljning idag? Fick tag på ett par dubbelmunkar med halv gummisula för 850kr inkl skoblock. Lite kaosartat där inne men bra utbud