• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Fel riktningför mig. Brukar besöka olles. Åt det dyrare hållet (ibland...?) men gör ett bra jobb
Aldrig prövat Olles. Henry är jättetrevliga att ha att göra med, aldrig fått nåt gjort där men har varit inne för att handla. De hade inte den storlek jag sökte, men herrarna i butiken var mycket hjälpsamma och kunniga i övrigt. Tages ligger på promenaden mellan lägenheten och förrläsningarna för min del, så det brukar allt som oftast bli där jag fixar grejer. :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Någon som testat skor från Berwick? Hur står de sig mot andra tillverkare i samma prisklass? Dessa från Lester som väckt mitt intresse:
https://www.lester.se/kategorier/rea/berwick-1707-dandy-4794-chestnut-calf
För priset är det mycket sko för pengarna!
Haft ett par men såldes pga dålig passform men av det jag såg så helt ok för ca 2200:- och med 40% rabatt är det inte mycket att orda om.
Köp:)

Man måste ju spara in på både konstruktion och material när priset är så pass lågt som det är. Tex är hälkappa i celastic (vilket många dyrare tillverkare använder oxå) och kvalite på skinnet är såklart sämre. Men för priset av vad limmade Eccoskor kostar så är valet enkelt imho och dessutom med äkta Dainite sula i de prisklassen.

Edit: de gröna var coola oxå. Något för @M.L. och dessutom longwings :D
 
Senast ändrad:

Yfront

Omega

RonJeremy

Cartier
För priset är det mycket sko för pengarna!
Haft ett par men såldes pga dålig passform men av det jag såg så helt ok för ca 2200:- och med 40% rabatt är det inte mycket att orda om.
Köp:)

Man måste ju spara in på både konstruktion och material när priset är så pass lågt som det är. Tex är hälkappa i celastic (vilket många dyrare tillverkare använder oxå) och kvalite på skinnet är såklart sämre. Men för priset av vad limmade Eccoskor kostar så är valet enkelt imho och dessutom med äkta Dainite sula i de prisklassen.

Edit: de gröna var coola oxå. Något för @M.L. och dessutom longwings :D
Tack för svar. Får helt enkelt ta mig till Lester och känna på dem.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Någon som testat skor från Berwick? Hur står de sig mot andra tillverkare i samma prisklass? Dessa från Lester som väckt mitt intresse:
https://www.lester.se/kategorier/rea/berwick-1707-dandy-4794-chestnut-calf
Jag har ett par brogue-boots som jag klippte på en tidigare lester-rea som jag skulle klassa något lägre än mina brogue-boots (wharfdale) från Loake 1880. På rea till det priset tycker jag att berwick är helt ok, jag hade inte betalat fullpris dock. Då finns det bättre grejer att leta sig fram till med lite tålamod.
 

RonJeremy

Cartier
Jag äger ett par Berwick som jag haft i två år snart.. dom går i rotation med rm Williams, Yanko och Morjas. Så jag kan inte jämföra med mycket annat men jag är mycket nöjd med med mina, känns fortfarande som nya.
Är väl Yanko, Morjas och även Loake jag undrar lite hur de står sig mot. Är de likvärdiga i konstruktion så känns nuvarande pris som ett klipp!
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
För priset är det mycket sko för pengarna!
Haft ett par men såldes pga dålig passform men av det jag såg så helt ok för ca 2200:- och med 40% rabatt är det inte mycket att orda om.
Köp:)

Man måste ju spara in på både konstruktion och material när priset är så pass lågt som det är. Tex är hälkappa i celastic (vilket många dyrare tillverkare använder oxå) och kvalite på skinnet är såklart sämre. Men för priset av vad limmade Eccoskor kostar så är valet enkelt imho och dessutom med äkta Dainite sula i de prisklassen.

Edit: de gröna var coola oxå. Något för @M.L. och dessutom longwings :D
Jag hade lätt klippt de gröna om de funnits i min storlek. :)
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Gårdagens leverans av köp från ebay. Ett par alfred sargent för shipton & heneage. Verkar ha stått i England oanvända ett antal år. Utan låda etc och lite märken här och var, men inte värre än om det varit ett provat par som jag köpt från någon närbutik. Två frågor till panelen:

Skulle ni be en skomakare sätta på ett par tåjärn? Sparsula är uteslutet på det här paret känner jag.

Någon med tips på plöskuddar modell något mindre tjock än de från skolyx? Jag behöver alltid ha plöskudde på vänsterskon i oxfords, men på de här skulle jag gärna ha en tunnare även på högerfoten även fast det funkar utan. Med iläggssula blir det för trångt.

FB0E40E7-AD0A-4762-B7A4-661724FBE94B.jpeg


AF3834FF-07E8-4C42-8EEB-B5CF3FCB4534.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Gårdagens leverans av köp från ebay. Ett par alfred sargent för shipton & heneage. Verkar ha stått i England oanvända ett antal år. Utan låda etc och lite märken här och var, men inte värre än om det varit ett provat par som jag köpt från någon närbutik. Två frågor till panelen:

Skulle ni be en skomakare sätta på ett par tåjärn? Sparsula är uteslutet på det här paret känner jag.

Någon med tips på plöskuddar modell något mindre tjock än de från skolyx? Jag behöver alltid ha plöskudde på vänsterskon i oxfords, men på de här skulle jag gärna ha en tunnare även på högerfoten även fast det funkar utan. Med iläggssula blir det för trångt.

FB0E40E7-AD0A-4762-B7A4-661724FBE94B.jpeg


AF3834FF-07E8-4C42-8EEB-B5CF3FCB4534.jpeg
Tåjärn, om du sliter mycket på tån så kör på, annars inte.
Snygga skor!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Någon som testat skor från Berwick? Hur står de sig mot andra tillverkare i samma prisklass? Dessa från Lester som väckt mitt intresse:
https://www.lester.se/kategorier/rea/berwick-1707-dandy-4794-chestnut-calf
För 1300 spänn hittar du ingenting bättre på marknaden. Jag äger ett par Berwick och det är helt OK skor, men inte superbra finish. Jag fick t ex be skomakaren sy fast fodret på insidan av skon.
Edit: de gröna var coola oxå. Något för @M.L. och dessutom longwings :D
He he, grönt är alltid en bra färg på skor. Jag hade definitivt köpt de gröna om de hade varit riktiga brogues.;) Men vem vet, kanske döljer just den gröna färgen spyorna bättre än andra färger (spyor måste ändå vara oundvikligt när man drar på sig ett par longwings?:D)
 
Senast ändrad:

Syven

Panerai
2-Faktor
Någon som testat skor från Berwick? Hur står de sig mot andra tillverkare i samma prisklass? Dessa från Lester som väckt mitt intresse:
https://www.lester.se/kategorier/rea/berwick-1707-dandy-4794-chestnut-calf
Jag klippte dessa på rean.
https://www.lester.se/kategorier/rea/berwick-1707-newman-4168-dark-brown-grained-calf
Tycker att de är helt ok med tanke på (rea) priset.
Gick på en halv storlek mindre efter tips från @M.L. tidigare i tråden.
 

RonJeremy

Cartier
För priset är det mycket sko för pengarna!
Haft ett par men såldes pga dålig passform men av det jag såg så helt ok för ca 2200:- och med 40% rabatt är det inte mycket att orda om.
Köp:)

Man måste ju spara in på både konstruktion och material när priset är så pass lågt som det är. Tex är hälkappa i celastic (vilket många dyrare tillverkare använder oxå) och kvalite på skinnet är såklart sämre. Men för priset av vad limmade Eccoskor kostar så är valet enkelt imho och dessutom med äkta Dainite sula i de prisklassen.

Edit: de gröna var coola oxå. Något för @M.L. och dessutom longwings :D

Jag äger ett par Berwick som jag haft i två år snart.. dom går i rotation med rm Williams, Yanko och Morjas. Så jag kan inte jämföra med mycket annat men jag är mycket nöjd med med mina, känns fortfarande som nya.

Jag har ett par brogue-boots som jag klippte på en tidigare lester-rea som jag skulle klassa något lägre än mina brogue-boots (wharfdale) från Loake 1880. På rea till det priset tycker jag att berwick är helt ok, jag hade inte betalat fullpris dock. Då finns det bättre grejer att leta sig fram till med lite tålamod.

Har en känga från berwick i mocka. Helt ok sko för pengarna men tycker sulan är lite hård på mitt par.

För 1300 spänn hittar du ingenting bättre på marknaden. Jag äger ett par Berwick och det är helt OK skor, men inte superbra finish. Jag fick t ex be skomakaren sy fast fodret på insidan av skon.

He he, grönt är alltid en bra färg på skor. Jag hade definitivt köpt de gröna om de hade varit riktiga brogues.;) Men vem vet, kanske döljer just den gröna färgen spyorna bättre än andra färger (spyor måste ändå vara oundvikligt när man drar på sig ett par longwings?:D)

Jag klippte dessa på rean.
https://www.lester.se/kategorier/rea/berwick-1707-newman-4168-dark-brown-grained-calf
Tycker att de är helt ok med tanke på (rea) priset.
Gick på en halv storlek mindre efter tips från @M.L. tidigare i tråden.

Tack alla för input. Besöker Lester imorgon, lirar passformen mina fötter så blir jag ett par Berwick rikare!
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Mina två tre månader gamla RM har helt plötsligt börjat göra ont precis på leden till vänster stortå. Det ser ut som att lädret veckar sig neråt istället för utåt som innan.
Någon som råkat ut för liknande? Någon som vet hur/om det går att åtgärda?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Mina två tre månader gamla RM har helt plötsligt börjat göra ont precis på leden till vänster stortå. Det ser ut som att lädret veckar sig neråt istället för utåt som innan.
Någon som råkat ut för liknande? Någon som vet hur/om det går att åtgärda?
Ja, det är sånt som kan hända, har både råkat ut för det själv på ett par C&J och läst om det på andra ställen. Pratade med min skomakare om det och han hade lite förslag som att lästa ur lite eller lägga in ngn liten skinbit på stället och kanske prova med en storlek större skoblock för att sträcka ut lädret.

Men första rekommendationen är att sätta på ett tjockt skoskavsplåster på tån och ev smörja lite fett på skorna och så gå med dem ordentligt ngra gånger för att se om skinnet mjuknar och veckar sig på ett annat sätt igen.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Ja, det är sånt som kan hända, har både råkat ut för det själv på ett par C&J och läst om det på andra ställen. Pratade med min skomakare om det och han hade lite förslag som att lästa ur lite eller lägga in ngn liten skinbit på stället och kanske prova med en storlek större skoblock för att sträcka ut lädret.

Men första rekommendationen är att sätta på ett tjockt skoskavsplåster på tån och ev smörja lite fett på skorna och så gå med dem ordentligt ngra gånger för att se om skinnet mjuknar och veckar sig på ett annat sätt igen.

Inte skokräm utan fett?
Tror jag kan spänna ut skoblocket lite lite också.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Inte skokräm utan fett?
Tror jag kan spänna ut skoblocket lite lite också.
Ja, skokräm gör inte mycket (typ inget) för mjukheten på lädret. Så ngt slags fett eller läder lotion, ett fett som jag brukar köra på mina skor 1 gång per år eller varannat år efter en deep clean och innan all kräm o polish kommer på igen är Saphir medaille d'or dubbin graisse.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Får känslan av att skinnet ändrat sätt att vecka sig på. Den högre så går det vecket utåt medan det vänstra går inåt där.
Hade ett par Church's som betedde sig på samma sätt och efter lite mer användning så gav dem med sig. Jag tog det som en del av breakin-processen, men det kanske går att fixa utan att ha ont i leden där lika länge som jag hade?
 

kalufsen

Panerai
Mina två tre månader gamla RM har helt plötsligt börjat göra ont precis på leden till vänster stortå. Det ser ut som att lädret veckar sig neråt istället för utåt som innan.
Någon som råkat ut för liknande? Någon som vet hur/om det går att åtgärda?
Råkat ut för samma sak, gick typ 2 mil i New York med ett par nya loafers :D Har fortfarande inte förstått om det handlar om för lite eller för mycket volym som skapar problemet. Var öm i säkert 4 veckor, sen dess har det gått bra, dock skall sägas att det kommer krympandes om jag går alldeles för mycket i skorna. Fått samma förslag som du fått ovan men inte testat något utav de tyvärr så ingen feedback där.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Råkat ut för samma sak, gick typ 2 mil i New York med ett par nya loafers :D Har fortfarande inte förstått om det handlar om för lite eller för mycket volym som skapar problemet. Var öm i säkert 4 veckor, sen dess har det gått bra, dock skall sägas att det kommer krympandes om jag går alldeles för mycket i skorna. Fått samma förslag som du fått ovan men inte testat något utav de tyvärr så ingen feedback där.
Handlar inte om hur lång skon är /iner tåboxen?
Jag märkte samma sak med ett par kängor och jag såg det som att det handlade om längden och att skon ville vecka sig precis till kanten av innerboxen och trycktes därför neråt. Men jag kanske är ute och cyklar.
 
Topp