• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
När det nu pratas lite Alden i tråden:

Är det någon som har erfarenhet av både 'Barrie' och deras Indy-boots.

Jag ligger alltid mellan storlekar, har ett par Indy i min 'mindre storlek' och de är rätt tighta.

Kan man förvänta sig att Barrie beter sig på samma sätt?
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
När det nu pratas lite Alden i tråden:

Är det någon som har erfarenhet av både 'Barrie' och deras Indy-boots.

Jag ligger alltid mellan storlekar, har ett par Indy i min 'mindre storlek' och de är rätt tighta.

Kan man förvänta sig att Barrie beter sig på samma sätt?
Vad är det för läst på dina Indy? Jag har samma storlek på Barrie i normalvidd som jag har på RMW, C&J och gänget.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
När det nu pratas lite Alden i tråden:

Är det någon som har erfarenhet av både 'Barrie' och deras Indy-boots.

Jag ligger alltid mellan storlekar, har ett par Indy i min 'mindre storlek' och de är rätt tighta.

Kan man förvänta sig att Barrie beter sig på samma sätt?
Barrie är generös i storleken. Jag har US 9 i Barrie C/E och i jämförelse med Crockett & Jones 325 i UK 8,5 är Alden rymligare. MEN med det sagt, tumma inte en millimeter på storlek nedåt. Aldens vision är att passformen ska vara rymlig, vilket kan misstolkas som att skorna/lästen är för stor i vissa fall. @Janne2000 gjorde det misstaget med Alden och just Barrie nyligen och kan säkert fylla i. Visst köpte du samma storlek som du vanligtvis bär i Crockett & Jones?
 
Skickar upp en bild på favoriterna i skogarderoben :)
2C47E10B-35BA-46DF-9BD4-84E492CEDD79.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Utöver vit (som jag antar är den mest självklara) vilken är den mest mångsidiga färgen på sneakers?
Eftersom du skriver i denna tråd och inte i sneakerstråden antar jag du tänker på dressade sneakers? Jag tycker ljusa färger över lag är trevligt den varmare tiden av året då man tenderar att ha lite ljusare kläder. Lite inspiration http://www.c-qp.com/shop tillsammans med ditt eget öga för vad som kan passa din garderob :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vad är det för läst på dina Indy? Jag har samma storlek på Barrie i normalvidd som jag har på RMW, C&J och gänget.

Måste gräva fram kartongen och kika vad det är för läst, trodde att det bara fanns en läst 'Trubalance'.

Barrie är generös i storleken. Jag har US 9 i Barrie C/E och i jämförelse med Crockett & Jones 325 i UK 8,5 är Alden rymligare. MEN med det sagt, tumma inte en millimeter på storlek nedåt. Aldens vision är att passformen ska vara rymlig, vilket kan misstolkas som att skorna/lästen är för stor i vissa fall. @Janne2000 gjorde det misstaget med Alden och just Barrie nyligen och kan säkert fylla i. Visst köpte du samma storlek som du vanligtvis bär i Crockett & Jones?

Därav min fundering. Har UK7 på mina Indy som jag inte upplever som stora. Växlar mellan 7 och 7,5 beroende på läst i andra skor - frågan är om man isf. skulle ha 7 även på Barrie.

Får väl helt enkelt pallra mig iväg och prova någon gång...
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Måste gräva fram kartongen och kika vad det är för läst, trodde att det bara fanns en läst 'Trubalance'.



Därav min fundering. Har UK7 på mina Indy som jag inte upplever som stora. Växlar mellan 7 och 7,5 beroende på läst i andra skor - frågan är om man isf. skulle ha 7 även på Barrie.

Får väl helt enkelt pallra mig iväg och prova någon gång...


Alden-Last-Chart.jpg
 

Jey

Cartier
Har ett par funderingar gällande tips på Loafers nu inför våren/sommaren.
Jag har siktet inställt på Loakes mörkbruna tassle loafers men skulle samtidigt vilja få tips på andra märken i samma prisklass och kvalite?
Hit me!

Tack på förhand :)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Barrie är generös i storleken. Jag har US 9 i Barrie C/E och i jämförelse med Crockett & Jones 325 i UK 8,5 är Alden rymligare. MEN med det sagt, tumma inte en millimeter på storlek nedåt. Aldens vision är att passformen ska vara rymlig, vilket kan misstolkas som att skorna/lästen är för stor i vissa fall. @Janne2000 gjorde det misstaget med Alden och just Barrie nyligen och kan säkert fylla i. Visst köpte du samma storlek som du vanligtvis bär i Crockett & Jones?
Piss oxå...
 

Yfront

Omega
Har ett par funderingar gällande tips på Loafers nu inför våren/sommaren.
Jag har siktet inställt på Loakes mörkbruna tassle loafers men skulle samtidigt vilja få tips på andra märken i samma prisklass och kvalite?
Hit me!

Tack på förhand :)

Själv har jag lagt en bokning på skolyx kommande lansering av loafers. Kommer både penny och tassel loafers i mocka och skinn. De kör även en tunnare citysula i gummi vilket åtminstone jag uppskattar mycket. Jag gick på deras mörkbruna tassel i skinn men tycker nog att det är mer åt det mellanbruna hållet.. jag hade nog varit ännu nöjdare om det var lite mörkare men vi får se när dom landar hur jag känner för dom.
 

Jey

Cartier
Själv har jag lagt en bokning på skolyx kommande lansering av loafers. Kommer både penny och tassel loafers i mocka och skinn. De kör även en tunnare citysula i gummi vilket åtminstone jag uppskattar mycket. Jag gick på deras mörkbruna tassel i skinn men tycker nog att det är mer åt det mellanbruna hållet.. jag hade nog varit ännu nöjdare om det var lite mörkare men vi får se när dom landar hur jag känner för dom.

Låter intressant, släng gärna upp lite bilder och vad du tyckte om dom :snaphappy:
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Måste gräva fram kartongen och kika vad det är för läst, trodde att det bara fanns en läst 'Trubalance'.



Därav min fundering. Har UK7 på mina Indy som jag inte upplever som stora. Växlar mellan 7 och 7,5 beroende på läst i andra skor - frågan är om man isf. skulle ha 7 även på Barrie.

Får väl helt enkelt pallra mig iväg och prova någon gång...
Jag har 9,5 us i både mina indy och LWB (Barrie). Trubalance är bredare utan att vara för breda. Jag skulle gissa att mina fötter är normalvida.
 

Aelgen

Omega
Dags att inhandla mina första Tassel loafers och är lite kluven till valet. Jo, det är jag som skall ha dem på mig, men tänkte att ni rutinerade loafersbärare gärna får komma med input ändå. Är så jäkla kluven, haha.
Vilka blir mest mångsidiga?

Favoriten hittills från Yanko, dock lite osäker på om färgen är för ljus. (Bild stulen från Skolyx)
306-tassel-loafer-ljusbrun-mocka.html

upload_2019-4-9_14-41-4.png

Skolyx egna som kommer om några veckor:
upload_2019-4-9_14-41-34.png

594-skolyx-loafer-pre-order.html

Sist men inte minst, Morjas (bild från Morjas):
upload_2019-4-9_14-41-53.png

brown-suede
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Dags att inhandla mina första Tassel loafers och är lite kluven till valet. Jo, det är jag som skall ha dem på mig, men tänkte att ni rutinerade loafersbärare gärna får komma med input ändå. Är så jäkla kluven, haha.
Vilka blir mest mångsidiga?

Favoriten hittills från Yanko, dock lite osäker på om färgen är för ljus. (Bild stulen från Skolyx)
306-tassel-loafer-ljusbrun-mocka.html

upload_2019-4-9_14-41-4.png

Skolyx egna som kommer om några veckor:
upload_2019-4-9_14-41-34.png

594-skolyx-loafer-pre-order.html

Sist men inte minst, Morjas (bild från Morjas):
upload_2019-4-9_14-41-53.png

brown-suede
Mörkbrun mocka är enklast. Ljusare nyanser drar mer fokus till skorna, de "lyser" upp och är inte lika enkla att matcha. Ju mörkare outfit (byxor) så blir ju kontrasten starkare. Mörkbruna går till egentligen allt, vilket jag inte tycker är fallet med ljusare mocka/läder. De du kollat på är alla riktigt snygga!
Med det sagt så är ljusa nyanser också grymt snygga till rätt outfit, men stället lite mer krav på komposition och är i min mening inte start-loafern.

Alexander Kraft bär nästan alltid loafers. Jämför skillnaden mellan mörk och ljusare nyans av mocka.


hero-editorial-story_-alexander-kraft-sitting-in-living-room.jpg

41760470_250800068965447_1020870110322021078_n.jpg
 

Aelgen

Omega
Mörkbrun mocka är enklast. Ljusare nyanser drar mer fokus till skorna, de "lyser" upp och är inte lika enkla att matcha. Ju mörkare outfit (byxor) så blir ju kontrasten starkare. Mörkbruna går till egentligen allt, vilket jag inte tycker är fallet med ljusare mocka/läder. De du kollat på är alla riktigt snygga!
Med det sagt så är ljusa nyanser också grymt snygga till rätt outfit, men stället lite mer krav på komposition och är i min mening inte start-loafern.

Alexander Kraft bär nästan alltid loafers. Jämför skillnaden mellan mörk och ljusare nyans av mocka.


hero-editorial-story_-alexander-kraft-sitting-in-living-room.jpg

41760470_250800068965447_1020870110322021078_n.jpg

Tack för en mycket insiktsfull kommentar! Helt klart värt att ha i beaktning. Men jävlar vad jag tycker de ljusa är snygga, haha.
 

Yfront

Omega
Tack för en mycket insiktsfull kommentar! Helt klart värt att ha i beaktning. Men jävlar vad jag tycker de ljusa är snygga, haha.

Kör på den ljusa du!
Jag har den ljusa penny loafers från Yanko och tycker det är en fin sommarsko. Vill du ha en sko som funkar bättre över hels året hade jag satsat på en mörkbrun med tunn gummisula. Varför inte både och ;)
 

Aelgen

Omega
Jag har dessa från Myrqvist: https://myrqvist.se/collections/loafers/products/faro-chestnut-suede
De är i ljus mocka, men det ser jag inte som ett problem då de är sommarskor som jag använder till ljusa chinos, shorts, linnebyxor typ.
Sant! Jag satsade på en Skolyx egna som var av en nyans som var lite mörkare än den från Yanko. Tror det blir bra. Dock leverans först om ett par veckor, fan!
Kör på den ljusa du!
Jag har den ljusa penny loafers från Yanko och tycker det är en fin sommarsko. Vill du ha en sko som funkar bättre över hels året hade jag satsat på en mörkbrun med tunn gummisula. Varför inte både och ;)
Haha, just det resonemanget är anledningen till att mitt klockkonto för tillfället inte är av den storlek jag hade önskat!
Jag tog en som var något mörkare än Yankos, tror det blir bra.
Jag har dom ljusbruna, plus två andra mörkare tassels. Helnöjd!
Är ju fortfarande lite osäker på om jag löser tassel loafers, men om det visar sig att det flyger så lär det kompletteras med fler! Kul att du är nöjd!
 

Yfront

Omega
Sant! Jag satsade på en Skolyx egna som var av en nyans som var lite mörkare än den från Yanko. Tror det blir bra. Dock leverans först om ett par veckor, fan!

Haha, just det resonemanget är anledningen till att mitt klockkonto för tillfället inte är av den storlek jag hade önskat!
Jag tog en som var något mörkare än Yankos, tror det blir bra.

Är ju fortfarande lite osäker på om jag löser tassel loafers, men om det visar sig att det flyger så lär det kompletteras med fler! Kul att du är nöjd!
Låter som en bra val, har oxå beställt skolyx tassel, dock i mörkbrunt skinn.. får se om man trivs med tofsar..
 
Topp