• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

kalufsen

Panerai
Sommarpjuks införskaffade! Graffords version av Harvard, helt enkelt en smalare version. Otroligt skön då den är unlined :)

B055A6BD-A68D-4A50-A0AF-FA170800A1AC.jpeg


2436F4AE-2074-4ECC-87DF-C7BEC9A483B2.jpeg


48B7ACD4-133E-442C-9256-B46E1721D312.jpeg
 
Senast ändrad:

Jey

Cartier
Slog till på ett par tassles mocka från loake igår, dock så var strl 41 1/2 glappiga så gick ner till strl 41 där det blev väldigt tight mot sidan utav foten och sidan av lilltån, jag inbillar mig nu att dessa kommer töja sig en del och att man helt enkelt får pina sig igenom några veckor. Vad tror ni ?:cool: Får nog slänga i skoblocken så dom kanske töjs lite alternativt använda en sån där spray för att töjja dom lite :banghead:eller bör jag inse att dessa skor inte är gör mig
 

Stein

Cartier
Köpte ett par C&J igår. Vad har ni för åsikter om gummisula på en dressko? Kommer man undan med det? Vill kunna använda den i alla väder och årstider och har tyckt att det är lite begränsande med läder på vintern vid slask och grus. Ska ha dessa till kostym är tanken.
20190414_192923.jpg
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Köpte ett par C&J igår. Vad har ni för åsikter om gummisula på en dressko? Kommer man undan med det? Vill kunna använda den i alla väder och årstider och har tyckt att det är lite begränsande med läder på vintern vid slask och grus. Ska ha dessa till kostym är tanken.
20190414_192923.jpg
Gummisula är fine, men jag hade kört på oxfords eftersom du ska ha dem till kostym och det är svarta skor vi talar om.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Köpte ett par C&J igår. Vad har ni för åsikter om gummisula på en dressko? Kommer man undan med det? Vill kunna använda den i alla väder och årstider och har tyckt att det är lite begränsande med läder på vintern vid slask och grus. Ska ha dessa till kostym är tanken.
20190414_192923.jpg
Motsätter mig inte gummisula i någon situation egentligen - utom möjligen på Smoking/Frackskor - men det där är ju en Derby i läder, där kan det knappast vara några konstigheter med en gummisula? :D
 

Stein

Cartier
Gummisula är fine, men jag hade kört på oxfords eftersom du ska ha dem till kostym och det är svarta skor vi talar om.

Motsätter mig inte gummisula i någon situation egentligen - utom möjligen på Smoking/Frackskor - men det där är ju en Derby i läder, där kan det knappast vara några konstigheter med en gummisula? :D

Tack för feedback, kommer lämna tillbaka skorna då jag tycker sulan ger lite för grovt avtryck(det är en dainitesula) såg att det fanns en lite tunnare sulan med gummi från C&J som jag ska spana in.
 

Erik83

Cartier
Tack för feedback, kommer lämna tillbaka skorna då jag tycker sulan ger lite för grovt avtryck(det är en dainitesula) såg att det fanns en lite tunnare sulan med gummi från C&J som jag ska spana in.
Fundera samtidigt på om du kanske ska köra på oxfords istället för derby om du ska ha den till kostym. Derby upplevs som lite mer casual.
 

Stein

Cartier
@Stein Fundera inte. Kör oxfords, eftersom du ändå returnerar.
Får se, om det blir Oxford. Provade ett par men de satt inte skönt på min fot. Derby har fördelen att funka lite bättre på min fot. Har ganska högt forvalv, vet ej om det påverkar men kan tänka mig det. Tycker absolut derby funkar till kostym med. Men jag ska prova lite fler modeller så får vi se vad det blir. :)
 
Man skall akta sig för gummisulor, läder är mycket, mycket bekvämare. Känns alltid tråkigt att behöva köpa ett par med gummisula, men de kan vara ett nödvändigt ont ibland när vädret är som värst.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Man skall akta sig för gummisulor, läder är mycket, mycket bekvämare. Känns alltid tråkigt att behöva köpa ett par med gummisula, men de kan vara ett nödvändigt ont ibland när vädret är som värst.
Själv tycker jag att gummisulor är bekvämare än tunna, platta lädersulor, men lädersulornas andningsförmåga är oslagbar. Mycket mindre fotsvett, om man nu råkar besväras av det. Det största minuset med lädersulor är att i alla fall mina blir snorhala på sten- och betonggolv.
Tar gärna emot tips för att slippa gå ner i spagat så fort man kommer ner i t ex tunnelbanan med finskorna, förutom att lägga på gummisulor då.
 
Själv tycker jag att gummisulor är bekvämare än tunna, platta lädersulor, men lädersulornas andningsförmåga är oslagbar. Mycket mindre fotsvett, om man nu råkar besväras av det. Det största minuset med lädersulor är att i alla fall mina blir snorhala på sten- och betonggolv.
Tar gärna emot tips för att slippa gå ner i spagat så fort man kommer ner i t ex tunnelbanan med finskorna, förutom att lägga på gummisulor då.
Håller med. Höll på att dö i en mycket allvarlig olycka när jag gick med lädersula inne på ett nyskurat golv på Max. :blackeye: Det "positiva" är ju att det också fastnar mycket grus i lädersulan, blir som dobbar.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Instämmer med ovanstående talare. Lädersulor är överlägset bekvämast men djupt opraktiskt i viss väderlek. Är det galoscher som gäller?
 
Instämmer med ovanstående talare. Lädersulor är överlägset bekvämast men djupt opraktiskt i viss väderlek. Är det galoscher som gäller?
Jag skulle i alla fall säga att det beror på. Om det innebär 5-10 minuter per dag de behövs så absolut, men pratar vi vandra runt 30 + min per dag och delvis på grus så kommer ett par Swims max hålla en säsong innan de börjar få små hål. Jag har helt givit upp Swims och har några par skor med Dainite-sula som kommer fram om det är snö eller mycket regn. Vid endast lite regn är det i mitt tycke inga problem med lädersula om de inte används för ofta.

Det är i huvudsak 2 problem jag har med främst Dainite som jag hoppas Citysula skall lösa när jag väl sular om till det. 1. De är saknar all följsamhet 2. Sulan ser klart tjockare ut och skorna får ett mycket osmidigare utseende och blir helt enkelt mindre snygga.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det är i huvudsak 2 problem jag har med främst Dainite som jag hoppas Citysula skall lösa när jag väl sular om till det. 1. De är saknar all följsamhet 2. Sulan ser klart tjockare ut och skorna får ett mycket osmidigare utseende och blir helt enkelt mindre snygga.
Inte alltid.
Jag roade mig med att ta kort på tre par med dainite, tomir (Carmina) respektive lädersula. Gissa vilken sula respektive känga har?
0y5.jpg
 
Topp