• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Coniston är en rymlig och rundad läst som borde vara bekväm från första början. På vilket sätt fungerar det inte?
Jag har problem med att mina tår blir klämda från sidan. Är barfotalöpare så har i princip ankfötter. Tog skorna till skomakare som lästade ut dem lite försiktigt vid lilltån men nu känns det att ”ringtån” blir klämd istället :/

Lite svårt att säga, har roterat runt dessa med andra skor. Tyckte nog att de var rätt bekväma från första början faktiskt :)
Fan, känns som att jag köpte 0,5 storlek för liten sko helt enkelt :(

Jag har problem med att mina tår blir klämda från sidan. Är barfotalöpare så har i princip ankfötter. Tog skorna till skomakare som lästade ut dem lite försiktigt vid lilltån men nu känns det att ”ringtån” blir klämd istället :/

Kan ju kanske lösa sig. Men jag är ingen expert tyvärr :)

Skulle ni våga lägga på en slitsula i gummi på lädersula hos en "skomakeri & nycklar" i en småstad? Är väl en väldigt lätt sak egentligen?

Han hade iallafall en väldigt gammal, stor och cool symaskin i verkstaden som gav ett gott intryck men samtidigt ser han knappast mycket kvalitativa skor här i obygden...

Han rekommenderade denna sula av Vibram.
20181130_121329-01.jpeg
20190924_124701.jpg

Kan krävas mer än en utlästning innan det ger önskat resultat. Ett tips kan vara att bygga upp skoblocken lite själv där du önskar lästa ut/där skomakaren har lästat ut, lite i taget så du inte stressar lädret. Använd tex skavsårsplåstet eller dylikt och sätt på blocken där det klämmer på foten.

Skulle ni våga lägga på en slitsula i gummi på lädersula hos en "skomakeri & nycklar" i en småstad? Är väl en väldigt lätt sak egentligen?

Han hade iallafall en väldigt gammal, stor och cool symaskin i verkstaden som gav ett gott intryck men samtidigt ser han knappast mycket kvalitativa skor här i obygden...

20181130_121329-01.jpeg
20190924_124701.jpg
Som du skriver, det ska vara en enkel sak för en skomakare med erfarenhet.
Har själv fått ett bälte förstört efter en kapning hos liknande typ av skomakare och det borde imho vara en enkel sak.
I Sthlm finns text en riktigt bra skomakare på Söder som har ett namn som ger en lite funderingar, men dem är riktigt bra.

20181130_121329-01.jpeg
20190924_124701.jpg
Lade på en slitsula på en gammal (1954) militärkänga hos en sån där snubbe, det började glipa mellan sul-lagerna i tån efter ett tag. Min nuvarande skomakare berättade att de sannolikt slipat av sömmen innan de lagt på slitsulan, vilket fick detta resultat. Han tog bort den gamla sulan, randsydde kängan och lade på en ny slitsula. Tror att det varierar våldsamt i kunnande, det kan ju finnas bra skomakare i obygden också...

Lade på en slitsula på en gammal (1954) militärkänga hos en sån där snubbe, det började glipa mellan sul-lagerna i tån efter ett tag. Min nuvarande skomakare berättade att de sannolikt slipat av sömmen innan de lagt på slitsulan, vilket fick detta resultat. Han tog bort den gamla sulan, randsydde kängan och lade på en ny slitsula. Tror att det varierar våldsamt i kunnande, det kan ju finnas bra skomakare i obygden också...

Logiken håller inte eftersom du slitit av sömmen i tåpartiet på 10 minuter om du går med lädersulor utan att sulan lossnar. Gummi lite längre.
När skorna börjar krypa mot 70-strecket börjar skon kanske mest falla isär av sig själv? Lim som släpper och gammal bomullstråd blir extremt skör om det är vad som använts.
@LongCon Kör, de klarar det. Dessutom är det inte ovanligt att bättre skomakerier också pysslar med nycklar så det är ingen (o)kvalitetsstämpel.

20181130_121329-01.jpeg
20190924_124701.jpg
Vibram är bra grejer i vilket fall!

20181130_121329-01.jpeg
20190924_124701.jpg
Snygg bild på mycket snygga pjuck. Vibram är bra skit.

20181130_121329-01.jpeg
20190924_124701.jpg

Sulan är bra, ser ut som en liknande jag har på mina Barker. På de där skorna hade jag dock avstått att sparsula och kört på lädersula. Men det är bara min personliga åsikt.

20181130_121329-01.jpeg
20190924_124701.jpg
Satte på den sortens slitsula från Vibram för fem år sedan på ett par mockabrogues och den är inte slut än. Själva sulan är alltså riktigt bra. Gällande jobbet så bör varje person som påstår sig jobba med att laga skor kunna fixa det. Finns ju egentligen inget annat ingrepp som är lättare.

Logiken håller inte eftersom du slitit av sömmen i tåpartiet på 10 minuter om du går med lädersulor utan att sulan lossnar. Gummi lite längre.
När skorna börjar krypa mot 70-strecket börjar skon kanske mest falla isär av sig själv? Lim som släpper och gammal bomullstråd blir extremt skör om det är vad som använts.
@LongCon Kör, de klarar det. Dessutom är det inte ovanligt att bättre skomakerier också pysslar med nycklar så det är ingen (o)kvalitetsstämpel.
Logiken säger väl i och för sig att om man tar bort en söm som sitter där för att hålla ihop saker så delar de på sig, eller hur? Jag har också tänkt i de banorna du gör vad gäller framför allt tådelens söm, men jag antar att det kvarvarande limmet räcker, åtminstone ett tag. Väljer att ta skomakaren på hans ord, om det är ok. Annars håller jag med: det är väl bara att köra, @LongCon . Min skomakare filar också nycklar :)

20181130_121329-01.jpeg
20190924_124701.jpg
Snygga RMW! Jag tycker dock att det skulle vara snyggare om du satte en ljus Vibramsula på dessa. Jag har själv valt ljus slitsula på skor med ljus sulkant, matchar bättre.
sula.JPG

Senast ändrad:

20181130_121329-01.jpeg
20190924_124701.jpg
Jättefina Rm. Sugna på ett par själv, hur är dom sizewise och vart har du handlat?

Tvättat och putsat lite inför hösten. Och ja, jag kan inte ha insett hur skitiga chukkasen var när jag la undan dem i våras.
Crockett & Jones Cavendish
Loake Kempton
RM Williams Blaxland
Loake Aldwych
BAC8EF72-5AD7-4236-A8C2-AA3587C5A595.jpeg

82BE1E08-BBFA-47FD-BB9A-DA760F7AA06F.jpeg

BE59E310-0DC5-485A-B9B4-2FDDA5723F0D.jpeg

B144756E-BBC6-4869-8E8D-3B3E8B5B4F5D.jpeg

1585865C-C929-42BE-B3E2-5901B3E8164E.jpeg

0EAF95DD-2A7A-4128-A0A1-F708C0DE1EB3.jpeg

1F505524-481E-4C5E-94B8-9E4F851732CE.jpeg
Instämmer, men vilken skillnad det blev på dina chukkas! Härligt! Det är nog dags en sån eftermiddag för mig också snart :)

Det här jävla forumet alltså..

Inte nog med att man pga. all läsning ruineras på klockfronten, den här tråden har ju triggat vissa impulser också.

Tog mod till mig och köpte mina första "kvalitetsskor" häromveckan. Gillar framförallt tanken på att de ska kunna hänga med länge, kanske lite liknande de keepers man har i klocklådan.

Blev ett par Loake 1880 Chatsworth i mörkbrun mocka, efter att ha läst omdömen framförallt i denna tråden sedan tidigare. Sjukt nöjd hittills!

Men, man ska ju tydligen inte gå runt i samma skor två dagar pga. att lädret ska få chansen att torka ordentligt etc. Bra, låter som att jag behöver ett ytterligare par! :D

Tänkte först satsa på ett par snörkängor, men i ärlighetens namn har jag ett par säsongsgamla Ecco som får komplettera på den fronten. Inga kängor till vintern mao.

Jag kör ganska ledig stil i övrigt. Skjortor, pullovers, enkla sweatshirts, jeans eller chinos, uddakavaj emellanåt. Kostym är väldigt sällan, och inget jag behöver anpassa detta val av skor till.

Funderar på ett par bruna derbies, rimligt prissatta (max 4000 kr), med gummisula. Sneglat lite på Loake Badminton, men är osäker på om jag vill ha full brogue.. Finns det några inputs här? Alternativ, eller kan jag gå på lite mer dressade oxfords rentav?

Det här jävla forumet alltså..

Inte nog med att man pga. all läsning ruineras på klockfronten, den här tråden har ju triggat vissa impulser också.

Tog mod till mig och köpte mina första "kvalitetsskor" häromveckan. Gillar framförallt tanken på att de ska kunna hänga med länge, kanske lite liknande de keepers man har i klocklådan.

Blev ett par Loake 1880 Chatsworth i mörkbrun mocka, efter att ha läst omdömen framförallt i denna tråden sedan tidigare. Sjukt nöjd hittills!

Men, man ska ju tydligen inte gå runt i samma skor två dagar pga. att lädret ska få chansen att torka ordentligt etc. Bra, låter som att jag behöver ett ytterligare par! :D

Tänkte först satsa på ett par snörkängor, men i ärlighetens namn har jag ett par säsongsgamla Ecco som får komplettera på den fronten. Inga kängor till vintern mao.

Jag kör ganska ledig stil i övrigt. Skjortor, pullovers, enkla sweatshirts, jeans eller chinos, uddakavaj emellanåt. Kostym är väldigt sällan, och inget jag behöver anpassa detta val av skor till.

Funderar på ett par bruna derbies, rimligt prissatta (max 4000 kr), med gummisula. Sneglat lite på Loake Badminton, men är osäker på om jag vill ha full brogue.. Finns det några inputs här? Alternativ, eller kan jag gå på lite mer dressade oxfords rentav?
Grattis!

Om man tittar på nuvarande säsong skulle jag tänka mig att rekommendera ett par chukkas eller Chelseas i en mörkare ton, mocka eller präglad läder.

Om man istället tittar på nästa sko över lag så skulle jag säga en mellan/mörk brun slät läder Oxford med ev brouging, kanske en half brouge adelaide.

Tillbaka
Topp