• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

EmilE

Omega
Någon som har erfarenhet av att byta från lädersula till gummisula på ett par R.M Williams? Mina lädersulor börjar bli dags att sula om:angel:
 
Någon som har erfarenhet av att byta från lädersula till gummisula på ett par R.M Williams? Mina lädersulor börjar bli dags att sula om:angel:
Rent tekniskt går det ju att lägga på en originalsula likt den som kommer med Comfort/Blaxland. Men det kostar troligen nästan som ett par nya dojor från bootsonline. Jag hade nog låtit min skomakare slänga på en slitsula i gummi utanpå den nedslitna lädersulan.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tänkte att det kanske (troligtvis?) är svårare/dyrare för en svensk skomakare att sourca en RM-sula? Men kan ha fel. :)
Kan nog finnas en liten (om ens det?) skillnad i pris på själva sulan. Bättre skomakare har tillgång till både Dainite (som egentligen är ett märke och inte en sultyp) och RM Williams sulor.
Mao, kolla med skomakare om det blir ngn skillnad i pris map själva sulan, tror den försumbar i sammanhanget. :)
 

kalufsen

Panerai
Löf o Tung

D2D83DBC-2368-4E01-AC16-2673E43EA43A.jpeg
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Bär sällan ;) Nä men skämt åsido skulle jag inte säga att de är särskilt mycket svårare att ta hand om än lackskor generellt. Utfyllnad (typ tidningspapper) & putsa extremt lätt med torktrasa.
Låter rätt så enkelt, förväntade mig att det behövdes en speciell handske i Vicuna för att få bra glans ;)
En i övrigt kanske rätt så dum fråga, hur ofta får du tillfället att använda operapumps? Jag hänger uppenbarligen i helt fel kretsar då jag aldrig haft på mig några :p
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Låter rätt så enkelt, förväntade mig att det behövdes en speciell handske i Vicuna för att få bra glans ;)
En i övrigt kanske rätt så dum fråga, hur ofta får du tillfället att använda operapumps? Jag hänger uppenbarligen i helt fel kretsar då jag aldrig haft på mig några :p
I höst har jag hittills tre tillfällen att bära frack (årshögtid, 2x annan fest) och minst en smoking (nyår). Så det är fyra gånger nu i höst, sen kommer motsvarande evenemang tillbaka under åren som kommer. Brukar bli smoking eller frack totalt sett ungefär en gång i månaden, så det blir ungefär 12 gånger om året om man slår ut det på hela året. Det gäller dock att man skapar sig sina tillfällen, typ anordnar cocktails eller dyl. :)

Sen ska det också tilläggas att jag har befunnit mig i studentkretsar, där frack generellt kanske används lite oftare än någon annan stans.
 
I höst har jag hittills tre tillfällen att bära frack (årshögtid, 2x annan fest) och minst en smoking (nyår). Så det är fyra gånger nu i höst, sen kommer motsvarande evenemang tillbaka under åren som kommer. Brukar bli smoking eller frack totalt sett ungefär en gång i månaden, så det blir ungefär 12 gånger om året om man slår ut det på hela året. Det gäller dock att man skapar sig sina tillfällen, typ anordnar cocktails eller dyl. :)

Sen ska det också tilläggas att jag har befunnit mig i studentkretsar, där frack generellt kanske används lite oftare än någon annan stans.
Är det många av dina medstudenter som kör dedikerade operapumps?
 
I höst har jag hittills tre tillfällen att bära frack (årshögtid, 2x annan fest) och minst en smoking (nyår). Så det är fyra gånger nu i höst, sen kommer motsvarande evenemang tillbaka under åren som kommer. Brukar bli smoking eller frack totalt sett ungefär en gång i månaden, så det blir ungefär 12 gånger om året om man slår ut det på hela året. Det gäller dock att man skapar sig sina tillfällen, typ anordnar cocktails eller dyl. :)

Sen ska det också tilläggas att jag har befunnit mig i studentkretsar, där frack generellt kanske används lite oftare än någon annan stans.
Är det många av dina medstudenter som kör dedikerade operapumps?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Är det många av dina medstudenter som kör dedikerade operapumps?
Är numera inte student längre men ja och nej - det finns/fanns ett gäng som har ett visst intresse för kläder (och framför allt frack/smoking) och därmed också har använt operapumps. När jag befinner mig i andra sammanhang, typ nyår med smoking och dyl så är det snarare kul att vara den enda med operapumps och förklara syftet & ursprunget.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av att byta från lädersula till gummisula på ett par R.M Williams? Mina lädersulor börjar bli dags att sula om:angel:
Jag la på en slitsula på mina förra året. Frågade inte vad det skulle kosta att lägga på en orginalsula likt comfort craftsman. Kostade typ 250 kr på Bäckmans i Stockholm.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av att byta från lädersula till gummisula på ett par R.M Williams? Mina lädersulor börjar bli dags att sula om:angel:

Jag la på en slitsula på mina förra året. Frågade inte vad det skulle kosta att lägga på en orginalsula likt comfort craftsman. Kostade typ 250 kr på Bäckmans i Stockholm.

Halvsulning är ju annars en möjlighet också - gjort det på ett par loafers, sydd gummisula framtill och ny klack, men sulan från mitten och bakåt behålls, gick på 750kr och har fungerat skitbra. :)
 

EmilE

Omega
Tackar för alla svar.
Är nog enklast att gå till en skomakare i stan och höra vad de tror är bäst att göra. I värsta fall får man blunda och dra kortet:D
 
Topp