• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Tyvärr är andrahandsvärdet för bedrövligt.

Hört att sitta i blöta strumpor i skorna och att lägga i blöta skoblock ska vara bra för att mjuka upp skinnet?
Man hör och har alla möjliga trix för att få till det, men det brukar ändå vara det bästa att med hela och rena fötter/strumpor gå in dom i kortare perioder. När dina fötter är läkta, sätt på dig compeedplåster under nya strumpor där dom gav skavsår och börja om. Ibland kan man till och med tejpa fötterna och köra en nylånstrumpa under den vanliga strumpan.

Jag lät skomakaren från småstaden lägga på en slitsula. Han är en skoälskare och tycker mina skor är dom finaste i Hälsingland åtminstone. Har en känsla av att han får limma många Crocs.

Tycker jobbet är tillräckligt bra och tror sulorna kommer sitta där dom sitter.
20191003_102509-02.jpeg
20191003_102559-01.jpeg

Bilagor

• 20191003_102559-01.jpeg
    20191003_102559-01.jpeg
    176.6 KB · Visningar: 5
Jag lät skomakaren från småstaden lägga på en slitsula. Han är en skoälskare och tycker mina skor är dom finaste i Hälsingland åtminstone. Har en känsla av att han får limma många Crocs.

Tycker jobbet är tillräckligt bra och tror sulorna kommer sitta där dom sitter.
20191003_102509-02.jpeg
20191003_102559-01.jpeg
Jo, nog har du ett par riktigt snygga skor. Nästan så jag är sugen på ett par likadana, mina i brun mocka känns inte alls lika roliga. Mums.

Mycket snygga!

Är det där kängru eller vilket skinn är det?

Har både mocka och skinn själv men upplever inte att jag får den där lystern.
Det är patinerade/målade skor från RMWs speciallinje. Lystern är en flyktig fägring om man säger så. Men jäkligt snygga.

Däremot hade jag knallat tillbaka till skomakaren och bett honom fixa så att lädersulan inte sticker ut så mycket vid tån. Det kommer suga vatten där om man har otur.

Det är patinerade/målade skor från RMWs speciallinje. Lystern är en flyktig fägring om man säger så. Men jäkligt snygga.

Däremot hade jag knallat tillbaka till skomakaren och bett honom fixa så att lädersulan inte sticker ut så mycket vid tån. Det kommer suga vatten där om man har otur.
Det var lite mysko där vid tåpartiet men det får duga tror jag.

Edit, ser värre ut på bilden än i verkligheten tycker jag. Handlar bara om någon mm.

Kängru ger en lite annan färg/utseende också och inte bara känsla?

Är lite sugen att komplettera med ytterligare ett par på sikt.
Känguru är tunnare och följsammare än ko men även mycket rynkigare. Glöm polishen.
Mina Comfort Craftsman i Chestnut Känguru är de skönaste skor jag äger men ser rött rough ut. Samma modell i svart kalv är mycket stiligare, sköna men inte riktigt lika mycket känsla av strumpa.
Om det blir fler Craftsmen blir det i kossa och färgen Rum, riktigt snygg.

Tyvärr är andrahandsvärdet för bedrövligt.

Hört att sitta i blöta strumpor i skorna och att lägga i blöta skoblock ska vara bra för att mjuka upp skinnet?
Hörde med min lokala skomakare för ett halvår sedan och han rekommenderade mig att testa saphire shoe-eze. Ska tydligen underlätta att gå in väldigt hårda skor. Har aldrig testat själv men börjar överväga att köpa en burk då mina 2 år gamla meermin wholecuts fortfarande är stenhårda.

https://www.skolyx.se/sv/skovard/242-saphir-shoe-eze.html

Jag har haft genom åren många Crockett & Jones för att det är stabila skor. Inlägg förändrar skon helt. Jag får ont i fötterna får skon blir för trång och tappar stöd för att inlägget lyfter upp foten för mycket. Ett tips på en välbyggd sko som är mjukare är det franska märket Heschung http://www.heschung.com
De säljs i Sverige via http://www.sodermalmskonyckel.se
Då får man också upplevelsen att besöka en gammal butik där skorna är så högt upp i taket att de klättrar på stege. En liten butik men charmig. Rekommenderas för den som vill ha en skönare randsydd sko som ändå är stabil och välbyggd.
4336AF03-9511-4B37-A1AA-1448D116133C.jpeg
Har varit sugen på Heschung ett tag. Hur är dem i storleken? True to size?

Har varit sugen på Heschung ett tag. Hur är dem i storleken? True to size?
Ja, det tycker jag. Jag har bara ett par att relatera till iofs. De är riktigt sköna. Jag är van vid hårdare skor, därför är det en njutning att gå i dessa. Utan att veta så tolkar jag att de tillverkar skor utifrån filosofin att man har skor för att gå med. Det är långt ifrån alla skotillverkare som har den utgångspunkten.

Behov av "farfars praktiska råd" avseende sulkanter i vitt cellgummi (?)
Lädret väl ingånget och fått perfekt patina, men vita sulkanter är inte lätta att hålla fräscha.
Har någon bra tips för att få tillbaka en smula av den gamla fräschören?
60025-07.png

Behov av "farfars praktiska råd" avseende sulkanter i vitt cellgummi (?)
Lädret väl ingånget och fått perfekt patina, men vita sulkanter är inte lätta att hålla fräscha.
Har någon bra tips för att få tillbaka en smula av den gamla fräschören?
60025-07.png

Vita mirakelsvampar (de har ett riktigt namn, tror de säljs som fläckborttagare), tandkräm, sneakerrengöring (rekommenderar Jason Markks), galltvål eller såpa borde fixa det. Jag har använt allt i olika kombinationer och räddat vita skor efter festivaler :)

Behöver lite hjälp angående några stygn på mina C&J Connought. Har använt de 3-4 gånger och efter första gången med skovård märkte jag att sömmen längst ner vid snörningen har lossnat och en lång tråd har virat upp sig.
Är detta något min lokala skomakare kan lösa eller ska jag ge mig på att försöka surra fast de själv?
0D4C276B-22CC-4318-BC3D-4F72E3270A6D.jpeg
02213A47-B47D-4F3A-8052-4995F930A266.jpeg

Behöver lite hjälp angående några stygn på mina C&J Connought. Har använt de 3-4 gånger och efter första gången med skovård märkte jag att sömmen längst ner vid snörningen har lossnat och en lång tråd har virat upp sig.
Är detta något min lokala skomakare kan lösa eller ska jag ge mig på att försöka surra fast de själv?
0D4C276B-22CC-4318-BC3D-4F72E3270A6D.jpeg
02213A47-B47D-4F3A-8052-4995F930A266.jpeg

Är ju en baggis att lösa själv.

Jag funderar på att utöka beståndet av kängor i skostället. Myrqvist Abisko vs Loake Aberdeen? Aberdeen i mocka, Abisko i mocka eller läder...
Eftersom det alltid är roligare med bilder så har jag snott i från respektives hemsida ;)
Loake-1880-Hyde-Polo-Suede-2_1920x.jpg

Loake i lästen Capitol som jag redan är bekant med och gillar. Enligt hemsidan 3399kr
b9b245a8-5cb4b339552b5.jpg

Inte testat Myrqvist läst. Tänker mig att antingen gå på mocka och köra höst/vårvinter eller läder och då med plats för sula och tjockare strumpor
och köra höst/vinter. 2699kr Några erfarenheter av dessa två?

Senast ändrad:
Jag funderar på att utöka beståndet av kängor i skostället. Myrqvist Abisko vs Loake Aberdeen? Aberdeen i mocka, Abisko i mocka eller läder...
Eftersom det alltid är roligare med bilder så har jag snott i från respektives hemsida ;)

Loake i lästen Capitol som jag redan är bekant med och gillar. Enligt hemsidan 3399kr

Inte testat Myrqvist läst. Tänker mig att antingen gå på mocka och köra höst/vårvinter eller läder och då med plast för sula och tjockare strumpor

jag har inte provat Myrqvist men tycker den ser riktigt lyckad ut i läder!

Inte testat Myrqvist läst. Tänker mig att antingen gå på mocka och köra höst/vårvinter eller läder och då med plats för sula och tjockare strumpor

Jag har en polare som köpte ett par Loake Hyde i mocka för något år sedan från Loake Nordic. Förmodar att det är de som de döpt till Aberdeen nu, de ser i alla fall likadana ut. De är skitsnygga. Han har inte använt dem i någon större utsträckning, men däremot spydde han enligt uppgift ner dem totalt på nyår. Jag har sett dem efter tvätt (saphir omninettoyant tror jag att han använde) och de såg ut som nya efteråt. Om den recensionen är värd nåt. :cigar:

Jag har en polare som köpte ett par Loake Hyde i mocka för något år sedan från Loake Nordic. Förmodar att det är de som de döpt till Aberdeen nu, de ser i alla fall likadana ut. De är skitsnygga. Han har inte använt dem i någon större utsträckning, men däremot spydde han enligt uppgift ner dem totalt på nyår. Jag har sett dem efter tvätt (saphir omninettoyant tror jag att han använde) och de såg ut som nya efteråt. Om den recensionen är värd nåt. :cigar:

Önskar fler recensioner tog upp kräkbeständighet!

Hahaha, det är med andra ord bra mocka på Loake kängan :p Jag tror du har rätt i att dom hette Hyde i läder och med dekor hål i tåhättan. Just den i mocka har jag för mig var en MTO för Sverige, men jag kan minnas fel. Jag har ett par Anglesey i mocka, riktigt mjuka och sköna. Kanske lite tråkigt med samma färg om jag väljer mocka? Den hade varit riktigt snygg i Tobacco :rolleyes:

Hahaha, det är med andra ord bra mocka på Loake kängan :p Jag tror du har rätt i att dom hette Hyde i läder och med dekor hål i tåhättan. Just den i mocka har jag för mig var en MTO för Sverige, men jag kan minnas fel. Jag har ett par Anglesey i mocka, riktigt mjuka och sköna. Kanske lite tråkigt med samma färg om jag väljer mocka? Den hade varit riktigt snygg i Tobacco :rolleyes:

Måste ha varit innan det här inlägget som han knep dem på hemsidan. Han slapp i alla fall vänta på MTO och fick dem i god tid innan nyåret.
https://www.loakenordic.com/blogs/news/hyde-polo-suede-mto

Kort uppdatering, det blev ett par Abisko ifrån Myrqvist i läder, mocka modellen finns inte längre. Dock sa säljaren att det redan imorgon skulle komma en mockakänga med split-toe :) Första intryck är att lästen på Abisko sitter bekvämt och passar på min fot ungefär som C&J Coniston i läst 325. Jag såg föresten att Coniston finns i Rough Out Suede, har det funnits i Sverige? Det borde ju bli ett par outslitliga kängor som kräver noll underhåll i så fall ;)

Den här tråden har orsakat ~samma skada på min privatekonomi som resten av forumet. Men dessa är ni oskyldiga till i alla fall:
IMG_20190923_073634.jpg

känner igen det där! :rolleyes:

Jag har funderingar på att slå till på ett par C&J Galway 2 men har inte fått tillfälle att prova eller ens sett dom IRL. Läst lite om lästen 325 som beskrevs som lite bredare men är ju ute efter en nättare känga. Ni som har koll, upplevs dom som chunky eller är det bara i jämförelse med andra läster?

känner igen det där! :rolleyes:

Jag har funderingar på att slå till på ett par C&J Galway 2 men har inte fått tillfälle att prova eller ens sett dom IRL. Läst lite om lästen 325 som beskrevs som lite bredare men är ju ute efter en nättare känga. Ni som har koll, upplevs dom som chunky eller är det bara i jämförelse med andra läster?
IMG_20190916_175150.jpg

Fördärvet fortsätter ungefär där, med ett litet nedslag i Loake export grade, vars läst är snarlik dessa. Jag tycker absolut de upplevs som ganska nätta i lästen, framförallt jmf med Loakes motsvarande, sulan är dessutom väldigt följsam. Det höga skaftet är lite ovant för mig dock, men det tar sig bra :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp