• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Tjena tråden. Lurkar oftast men har en fråga till folk som är bekanta med RMW. Blivit svårt sugen på ett par craftsman som allround-sko, dvs köra höst, tidig vinter osv. Har ett par grövre kängor för det riktiga vintervädret. Min fundering är alltså om det går att köra vanliga craftsman dvs lädersula eller om man ska glömma det helt och köra comfort craftsman med gummi. Tar tacksamt emot förslag. Storleksmässigt är jag också lite nyfiken, har läst att de är lite större i storleken. Jag pendlar mellan 10.5-11 beroende på läst/märke.

Jag har ett par Craftsman med lädersula. Inget jag drar på mig när det är snö eller is ute, men i övrigt funkar de bra :)
Upplever att de är true to size. Jag kör UK7 och har 41 i normala fall.

Tjena tråden. Lurkar oftast men har en fråga till folk som är bekanta med RMW. Blivit svårt sugen på ett par craftsman som allround-sko, dvs köra höst, tidig vinter osv. Har ett par grövre kängor för det riktiga vintervädret. Min fundering är alltså om det går att köra vanliga craftsman dvs lädersula eller om man ska glömma det helt och köra comfort craftsman med gummi. Tar tacksamt emot förslag. Storleksmässigt är jag också lite nyfiken, har läst att de är lite större i storleken. Jag pendlar mellan 10.5-11 beroende på läst/märke.
Ska du ha den i alla väder så skippa lädersula. Visserligen kan du ju såklart sula om till gummisula när lädersulan är slut. På snö hade jag skippat gummisulan på Comfort Craftsman med utan att jag har provat på det underlaget, men min gissning är att de blir hala. (Jag föredrar även stormrand vid snö.)

Gällande storlek så har jag ett par Comfort Craftsman i 10,5G (standardvidden hos RMW) och ett par i Craftsman i 10,5G. Jag kör normalt 10,5-11 i kängor. Som en slump har jag ett par Craftsman i 10G till försäljning (hehe), de funkar egentligen storleksmässigt på mig med. Som jämförelse med Capital-lästen så har jag ett par Anglesey i 10F och de är något trängre för mina fötter än mina Craftsman i 10G. Klassiska tipset är ju som vanligt att prova skorna hur de passar dina fötter innan köp.

Sen har jag även ett par typ Stockman i 10G som passar mig bra. Skumt nog köpte en polare ett par likadana i samma storlek som är betydligt trängre. Vetetusan om något av de paren var måndags-ex eller om hans var felsatt på storleken.

Skulle satsa på gummisula. Angående storlek, hittade denna bild (från vänster: RMW strl 10.5G, Berwick strl 10, Loake (capitallästen) strl 10,5F):
brwck1-jpg.478553

Intressant att Loake-kängan ser så pass mycket större ut. Men det kanske är en synvilla också...
Jag har varit 10 i Loake Capital. Och 10.5 i RMW. Nu har jag visserligen fått lägga i en sula i RMW då den töjde sig och blev lite stor, men fick inte ens ner fötterna i en 10:a när jag prövade i butik.
Loake är längre men ungefär lika bred. Jag skulle längdmässigt, men inte viddmässigt, kunna ha capitallästen i str 10.

Loake är längre men ungefär lika bred. Jag skulle längdmässigt, men inte viddmässigt, kunna ha capitallästen i str 10.

Intressant, får se helt enkelt. Ofta kan ju längden spöka lite då det mest är luft. Loake, i vart fall towerlästen är perfekt i 10.5, har en 11 också men lite för luftig. Tack för alla råd, får se hur jag gör. Rätt härligt med läder också även om det begränsar användningen. Hittade rätt billigt också.

:bag::bag:
Hatar det här jävla forumet..

För bara några veckor sedan var jag lyckligt ovetandes om den här drogen, nu har jag redan klippt mitt andra par. Denna gången på engelsk mark... :)
20191021_125121.jpg

Förstår hur det känns.. Sen är det värsta med sko-nörderi att det väldigt lätt blir ett beroende som bara eskalerar.

Som exempel, tänkte bara köpa två skokrämer idag och kom istället hem med dessa godingar.. (Och glömde bort att köpa sko-kräm..)
4AA85BBF-0505-4022-8F46-0BBE313F13CE.jpeg
50477937-3CEF-4892-B47F-15870FB70FCC.jpeg

Edit: Ni som äger cordovan skor, brukar ni smörja med renovatour innan första användning? (Dessa har nog stått hos skomakaren i 1-2 år)

Senast ändrad:
Hej! Första inlägg i tråden. Köpte mina första randsydda skor från Skolyx. Ett par oxford brogue. De är för smala vid tårna (framförallt vänstern, högern är okej) men sitter bra i övrigt, tycker jag. Jag mailade och fick rådet att lästa ut skon hos skomakaren, vilket jag gjorde. De försökte två gånger, men skillnaden är marginell. Försöker gå in skorna hemma ordentligt nu. Jag kan stå ut, men det är inte bekvämt, liksom. Hur ska jag tänka i framtiden med sånt här? Borde jag ta ännu en halv storlek större med risk för glapp och skoskav i hälen i stället eller lösa det med inlägg/annat? Spontant i efterhand känns det som att jag borde gjort så faktiskt... hmm.

Smala skor är ett väldigt vanligt problem för mig, oavsett var jag köper skor. Limmade skor från kedjorna eller lite bättre skor från finbutikerna. Provade mig igenom typ hela Loakes sortiment en gång, utan framgång. Antingen blev det för smalt, eller för stort.

Tips?
Gör som i det militära: dubbla strumpor (innern kan vara jättetunn). Fukta skon invändigt (t.ex. häll i ljummet vatten och häll ut snabbt, eller "spraya i" lite lästningsspray eller så). Sedan snabbt ut och gå satan. Gå tills det känns som skavsår. Avbryt. Sedan kollar du om du fick skavsår (i så fall plåstra om, sätt på tejp, plåster elr compeed) och gå igen nästa dag. Och nästa dag. Och nästa dag. Sedan lovar jag dig att dom format sig efter din fot.

Intressant att Loake-kängan ser så pass mycket större ut. Men det kanske är en synvilla också...
Kan nog vara fotot som spelade roll, inte lika stor skillnad nedan?
Jag har varit 10 i Loake Capital. Och 10.5 i RMW. Nu har jag visserligen fått lägga i en sula i RMW då den töjde sig och blev lite stor, men fick inte ens ner fötterna i en 10:a när jag prövade i butik.
Intressant, får se helt enkelt. Ofta kan ju längden spöka lite då det mest är luft. Loake, i vart fall towerlästen är perfekt i 10.5, har en 11 också men lite för luftig. Tack för alla råd, får se hur jag gör. Rätt härligt med läder också även om det begränsar användningen. Hittade rätt billigt också.
@Andyrew Lägg på en tunn slitsula på lädersulan om du är osäker. Storleksmässigt är det ganska lätt att hitta butiker som säljer RMW för utprovning. Finns tom i min lilla stad. Gå dit och prova, eller köp på sidor med gratis returfrakt! (Eller chansa på jättebilligt där du får betala returfrakt.)
Hittade fler jämförelsebilder...
lr-650-43-19866-21-jpg.457947
bb4-jpg.501637

Gör som i det militära: dubbla strumpor (innern kan vara jättetunn). Fukta skon invändigt (t.ex. häll i ljummet vatten och häll ut snabbt, eller "spraya i" lite lästningsspray eller så). Sedan snabbt ut och gå satan. Gå tills det känns som skavsår. Avbryt. Sedan kollar du om du fick skavsår (i så fall plåstra om, sätt på tejp, plåster elr compeed) och gå igen nästa dag. Och nästa dag. Och nästa dag. Sedan lovar jag dig att dom format sig efter din fot.

Helt rätt, håller med till 100! Jag bär nu efter några år nästan alltid en tunn ankelstrumpa under mina högre strumpor just för att strumpan då kan fylla ut just det lilla extra utrymmet och göra det mycket mer bekvämt. Jag valde en storlek större på mina Loake Export Grade just av den anledningen. Min vanliga storlek satt bra men otroligt tight över mina lill-tår (inte tight på ett bra sätt), så jag tog en storlek större o kör med dubbla strumpor nu. :)

Mitt tips @JoelD är att du nästa gång du testar skor har med dig ett par extra strumpor, så kan du testa med ett par på, men även när du har två. :)

Haha alright, tack för tips!

Förstår hur det känns.. Sen är det värsta med sko-nörderi att det väldigt lätt blir ett beroende som bara eskalerar.

Som exempel, tänkte bara köpa två skokrämer idag och kom istället hem med dessa godingar.. (Och glömde bort att köpa sko-kräm..)

Edit: Ni som äger cordovan skor, brukar ni smörja med renovatour innan första användning? (Dessa har nog stått hos skomakaren i 1-2 år)
Underbart! Vad är det för några och vart är dom inköpta?

Grymma, skulle själv köpa ett par Cavendish i cordovan, men jag har tydligen för liten häl för den lästen :/
Det brukar räcka med att du kör Creme Cordovan från Saphir, samt att du kör vanlig 1925 kräm på sjökanten.

Kan nog vara fotot som spelade roll, inte lika stor skillnad nedan?

@Andyrew Lägg på en tunn slitsula på lädersulan om du är osäker. Storleksmässigt är det ganska lätt att hitta butiker som säljer RMW för utprovning. Finns tom i min lilla stad. Gå dit och prova, eller köp på sidor med gratis returfrakt! (Eller chansa på jättebilligt där du får betala returfrakt.)
Hittade fler jämförelsebilder...
lr-650-43-19866-21-jpg.457947
bb4-jpg.501637

Blev ett par med lädersula, känns som ett bra val. Har ett par blundstones och andra kängor till slasket.
6F4D3B5E-58AF-45D0-B0F7-DF8CE08106E9.jpeg

Siktar på att köpa mina första par Oxfords, är så jäkla rädd att det ska bli konsultdoja över sådana skor vilket gör att jag tenderar att gå mer mot boots-hållet. Är det ett par mörkbruna, helsläta oxfords som bör vara första valet? Skorna är tänkt att bäras tillsammans med mer casual klädsel på jobb (på fritid också), chinos/jeans och skjorta-tröja. Eller bör det vara några brogue-detaljer på skorna för att göra skorna mer informella..?

Siktar på att köpa mina första par Oxfords, är så jäkla rädd att det ska bli konsultdoja över sådana skor vilket gör att jag tenderar att gå mer mot boots-hållet. Är det ett par mörkbruna, helsläta oxfords som bör vara första valet? Skorna är tänkt att bäras tillsammans med mer casual klädsel på jobb (på fritid också), chinos/jeans och skjorta-tröja. Eller bör det vara några brogue-detaljer på skorna för att göra skorna mer informella..?

Kör på mocka istället så tar du ner formaliteten lite.

Till den klädseln skulle jag gå på en lite kraftigare brogue stället, som tex Loake Badminton eller C&J Pembroke.

Jag skulle säga kör på svart brogue, inte mocka. Mocka kan bli i min smak för casual. Enkel brogue, eller full funkar utmärkt.

Kika på ett par norwegian split toes! Dom är förvisso derbys men kan va riktigt fina och kläs enkelt upp och ner. :)

Jag skulle säga kör på svart brogue, inte mocka. Mocka kan bli i min smak för casual. Enkel brogue, eller full funkar utmärkt.
Kika på ett par norwegian split toes! Dom är förvisso derbys men kan va riktigt fina och kläs enkelt upp och ner. :)
Absolut in svart som första ordentliga sko! En mörkbrun eller möjligen mellanbrun. Till mer casual klädsel som chinos o jeans tycker jag absolut det kan vara en full brouge. Som ngn föreslog är skulle mocka oxå fungera bra.

Även split-toe derby om det är en riktigt snygg sådan tycker jag är ett bra val även om just split-toe derby håller på att bli "double-monks all over again" enligt mig! (d.v.s. tok-populära och alla bara måste ha en, för att sedan falla platt som en pannkaka)

Nix :)

Det brukar räcka med att du kör Creme Cordovan från Saphir, samt att du kör vanlig 1925 kräm på sjökanten.
Visst kan man smörja när dom är nya, men ganska onödigt bara för sakens skull. Jag borstar och tvättar med galltvål om dom är riktigt skitiga, annars är ju enbart borstning tillräckligt på cordovan till vardags. Jag har inte behandlat mina Bradford med annat än borste under 2 år. Underbart material :)

Konsultdoja är det bara om du i) har ett fyrkantigt tåparti (jfr: https://www.instagram.com/p/BwZXEPKgxK6/) eller ii) ett ovanligt spetsigt tåparti (jfr: https://www.instagram.com/p/BsLtEEYg0S6/).
I övrigt är rätt val till mer casual klädsel mörkbrunt, mocka eller brogue frivilligt.

Nix :)

Visst kan man smörja när dom är nya, men ganska onödigt bara för sakens skull. Jag borstar och tvättar med galltvål om dom är riktigt skitiga, annars är ju enbart borstning tillräckligt på cordovan till vardags. Jag har inte behandlat mina Bradford med annat än borste under 2 år. Underbart material :)
Låter superbra med så skor som är så lätta att underhålla :) Smörjde på ett lager Reno igår men tror inte de kommer göra någon skada. Kommer hålla mig till borste närmsta användningarna och därefter kanske drar på lite kräm för pigmentet :)

Idag var jag ute med dem första gången i en kort promenad till den lokala pizzerian :)
FC7D74E0-3E27-4EC3-A16E-2317435E17F4.jpeg

Söker lite hjälp med Storlekar. Har två par loake Chelsea-boots hemma ett par i storlek 9,5 och ett par i 10. 10:an sitter egentligen rätt skönt eventuellt något löst men känns långa. 9.5 klämmer särskilt uppe på foten men även uppe och på sidan av tårna. Det gör ont direkt helt enkelt. Någon som har erfarenhet av hur mycket Loake brukar töja sig? Ska jag genomlida denna smärta eller ta dom större?

Senast ändrad:
Söker lite hjälp med Storlekar. Har två par loake Chelsea-boots hemma ett par i storlek 9,5 och ett par i 10. 10:an sitter egentligen rätt skönt eventuellt något löst men känns långa. 9.5 klämmer särskilt uppe på foten men även uppe och på sidan av tårna. Det gör ont direkt helt enkelt. Någon som har erfarenhet av hur mycket Loake brukar töja sig? Ska jag genomlida denna smärta eller ta dom större?

Jag tycker inte att mina loakes har töjts så mycket. Sen verkar det som att du behöver väldigt mycket töjning för att det i slutändan ska va bekvämt. Jag tipsar om en större storlek + dubbelstrumpa (som jag beskrivit tidigare) :)

Tillbaka
Topp