• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Ponlarsson

Panerai
Söker lite hjälp med Storlekar. Har två par loake Chelsea-boots hemma ett par i storlek 9,5 och ett par i 10. 10:an sitter egentligen rätt skönt eventuellt något löst men känns långa. 9.5 klämmer särskilt uppe på foten men även uppe och på sidan av tårna. Det gör ont direkt helt enkelt. Någon som har erfarenhet av hur mycket Loake brukar töja sig? Ska jag genomlida denna smärta eller ta dom större?
Om det är trångt vid tårna hade jag gått på den större och vid behov lagt i en sula senare.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Ni som har handmålade skor (typ Carlos Santos). Kör ni bara kräm och polish som är opigmenterad eller kör ni med pigmenterad?

Vissa råd säger väl att man ska undvika pigmenterad, men bara opigmenterad på sikt känns inte helt lyckat. Det viktigaste kanske är att skippa Renovateur?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har en liten fundering kring ett fenomen jag noterat. I princip alla randsydda skor jag äger (Carlos Santos, Loake, C&J, nu senast Myrqvist) har blankt läderfoder i hälpartiet, medans andra skor har nubuck/mocka i hälpartiet. Varför gör man så? Det tar ju ett halvår att nöta den j*vla nubucken blank! Någon som vet eller noterat samma fenomen? Härom dagen köpte jag ett par trevliga hybrider ifrån Gram. 394g i light walnut, nubuck i hälen. Detsamma med C.QP och Steptronic.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag har en liten fundering kring ett fenomen jag noterat. I princip alla randsydda skor jag äger (Carlos Santos, Loake, C&J, nu senast Myrqvist) har blankt läderfoder i hälpartiet, medans andra skor har nubuck/mocka i hälpartiet. Varför gör man så? Det tar ju ett halvår att nöta den j*vla nubucken blank! Någon som vet eller noterat samma fenomen? Härom dagen köpte jag ett par trevliga hybrider ifrån Gram. 394g i light walnut, nubuck i hälen. Detsamma med C.QP och Steptronic.
Utan vetenskapligt bevis:D
Tycker mig ha sett större användning av mocka på loafers och då gissningsvis för bättre hälgrepp. Tror att det slits snabbare och därför har man bara det på skor utan snörning för bättre hälgrepp.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Utan vetenskapligt bevis:D
Tycker mig ha sett större användning av mocka på loafers och då gissningsvis för bättre hälgrepp. Tror att det slits snabbare och därför har man bara det på skor utan snörning för bättre hälgrepp.
Det låter logiskt på loafers, men C.QP sneakers eller "vanliga" snörskor som exempelvis Steptronic, Rockport?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det låter logiskt på loafers, men C.QP sneakers eller "vanliga" snörskor som exempelvis Steptronic, Rockport?
Utan att veta, gissar att det kan vara spaltmocka som används där för att hålla ner kostnaden.
Rent generellt är mocka ett billigare material då defekter i narvsidan inte syns och skinnet går ändå att använda, påverkar troligen valet att ha mocka i hälen.
 
Senast ändrad:

wg11

Cartier
Någon som har erfarenhet av Myrqvist Abisko eller Tjärnö? Jag väljer mellan de eller Loake Hyde. Coniston från Crockett är ju också en given kandidat, men det känns som lite för mycket pengar eftersom jag inte vet om jag kommer gilla att bära kängor.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Myrqvist Abisko eller Tjärnö? Jag väljer mellan de eller Loake Hyde. Coniston från Crockett är ju också en given kandidat, men det känns som lite för mycket pengar eftersom jag inte vet om jag kommer gilla att bära kängor.
Jag såg att jag postade 10/10 när jag köpte mina Abisko. Dom gick fort att gå in och skaften är följsamma utan att vara sladdriga. Skinnet har en trevlig struktur, lite ovant med så tydlig struktur över tårna där det brukar vara lite mer dämpat, men jag har vant mig ;) Jag postade en jämförelse med Loake Anglesey som är på Capital lästen (sid511), ingen aning om hur dom är mot Hyde. Jag tycker absolut du ska prova Abisko
 

wg11

Cartier
Jag såg att jag postade 10/10 när jag köpte mina Abisko. Dom gick fort att gå in och skaften är följsamma utan att vara sladdriga. Skinnet har en trevlig struktur, lite ovant med så tydlig struktur över tårna där det brukar vara lite mer dämpat, men jag har vant mig ;) Jag postade en jämförelse med Loake Anglesey som är på Capital lästen (sid511), ingen aning om hur dom är mot Hyde. Jag tycker absolut du ska prova Abisko

Väldigt bra jämförelse, tack! Jag har funderat på just tåformen så det var bra med en tydliga bilder:angel:
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Nu när slasken verkar vara på intåg, hur skyddar ni era kängor? Tänker främst på dressigare kängor i vanligt kalvläder. Duger Pate de Lux och lite extra omtanke eller bör man köpa sig något fetare? Hört folk köra "Skinnfix" på vinter, men ser inte riktigt varför det skulle vara bättre..
 

stigge

Omega
2-Faktor
Nu när slasken verkar vara på intåg, hur skyddar ni era kängor? Tänker främst på dressigare kängor i vanligt kalvläder. Duger Pate de Lux och lite extra omtanke eller bör man köpa sig något fetare? Hört folk köra "Skinnfix" på vinter, men ser inte riktigt varför det skulle vara bättre..
Använd kräm och sedan eventuellt vax (ger lite extra skydd utöver glans). Men kräm är viktigast
 

stigge

Omega
2-Faktor
Skulle du sträcka dig så långt som att vax är överflödigt om man kör 1925 med jämna mellanrum? Vax ovanpå 1925 alltså..
Om du är på jakt efter vårdande egenskaper så räcker krämen och den går att putsa upp en skaplig glans på. Vill du ha mer glans så är vax ett bra komplement. Personligen kör jag bara kräm på kängor.
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Om du är på jakt efter vårdande egenskaper så räcker krämen och den går att putsa upp en skaplig glans på. Vill du ha mer glans så är vax ett bra komplement. Personligen kör jag bara kräm på kängor.
Vattenmotstånd är nog det är jag är mest ute efter. Men ja, en fet spit shine är ju såklart sjukt vattenresistent, men av andra skäl ganska opraktiskt i snöslask. Det bara känns som att 1925 + Pate de Lux borde vara bättre än 1925 för att hålla vatten ute ut porerna!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Vattenmotstånd är nog det är jag är mest ute efter. Men ja, en fet spit shine är ju såklart sjukt vattenresistent, men av andra skäl ganska opraktiskt i snöslask. Det bara känns som att 1925 + Pate de Lux borde vara bättre än 1925 för att hålla vatten ute ut porerna!
Du får ett bättre skydd om du kombinerar bägge. Om det sedan är värt arbetet eller inte, kan bara du avgöra. Vid kraftigt regn
så kommer skorna efter ett tag att bli blöta och det är inget problem, bara det får torka nautrligt.
Glen Karen har en kräm för ökad vattenresistens, inget jag prövat själva men den ska tydligen vara helt ok.
Största boven under vinterna är saltet och det kan vara bra att torka av skorna med fuktig trasa för att få bort det ifrån skorna så
det inte bli saltfläckar.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon här som äger skor från Allen Edmonds? Kollat lite på deras derbys då jag har väldigt breda fötter och de tillverkar de flesta av sina modeller i olika lästbredder.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Någon här som äger skor från Allen Edmonds? Kollat lite på deras derbys då jag har väldigt breda fötter och de tillverkar de flesta av sina modeller i olika lästbredder.

Jodå, jag är nöjd med mina i Allen Edmonds i EEE-bredd. :)

Det är ju en stor tillverkare som gör massor med skor och många modeller och har olika läster. Allt passar inte alla, och en stor tillverkare ändrar säkert konstruktion och materialval ibland även på kända modeller som Park Avenue och liknande. Jag hittade min storlek genom att gå in i en av deras butiker när jag var på semester däröver och fick foten mätt. Därefter har jag köpt en hel del på postorder.

Lägg märke till att de på sin webbshop anger samma storlekar med antingen "classic fit" eller "relaxed fit" där den senare då är lite större trots samma siffror och bokstäver i storleksangivelsen.

Ännu har jag inte haft något par länge nog för att behöva sula om, så den erfarenehten kan jag inte prata om än.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Fick hem mitt andra par Gaziano and Girling igår (Rothschild med Criollo patina), så jävla nöjd med dem (UK8 med "pinky toe adjustment" efter en provningssession i London i somras):
upload_2019-10-31_11-28-26.png


De gamla i bakgrunden (Gable i Vintage Rioja) lämnade jag till G&G's butik när jag var där och provade ut storleken för de nya för att de skulle stretcha dem lite över tårna då de beställdes utan "pinky toe adjustment". När jag lämnade dem var de i stort behov av skovård och när jag nu får tillbaka dem har de bytt skosnören, fixat en liten skada jag hade gjort i skinnet och dessutom gjort en skaplig spit-shine på dem (utan att ta betalt eller att vi pratade om det när jag lämnade dem). Det är nice service!
 

kapahoo

Omega
De finns ju hos en del ÅF i Sverige, till Careofcarl... men inte i alla storlekar och de vill inte göra specialbeställningar.

Det var ju också ganska mycket lägre pris utan tull... Jag tänkte helt enkelt inte på det och när de gjorde någon slags sluträkning så drog priset iväg ordentligt (och hamnade väl någonstans på mer normala svenska nivåer). Egentligen inget konstigt men man blir ju lite förargad just där och då. De har ovanligt mycket bra i sin rea-sektion också tycker jag. Inte bara sådant som uppenbart aldrig skulle flyga eller i storlekar för småbarn eller sasquatch. Kanske bra tips för någon som bor där!?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
De finns ju hos en del ÅF i Sverige, till Careofcarl... men inte i alla storlekar och de vill inte göra specialbeställningar.
Har inte hittat någon ÅF i Sverige som har de i olika bredder. Det är ju det som är det unika som jag ser det. Ingen skriver heller ut vilken lästbredd de säljer. Bästa vore ju att beställa från Allen Edmonds egna hemsida men då lär man åka på tull och moms mm.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Har inte hittat någon ÅF i Sverige som har de i olika bredder. Det är ju det som är det unika som jag ser det. Ingen skriver heller ut vilken lästbredd de säljer. Bästa vore ju att beställa från Allen Edmonds egna hemsida men då lär man åka på tull och moms mm.

CareofCarl skriver faktiskt ut bredden, kolla t.ex. på https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/allen-edmonds-park-avenue-derby-black.html

Längre ned på sidan står det: " Gjorda på lästen 5-65 i passform EE."

Men som sagt... när jag frågade om de kunde ta hem något de inte har så fick jag nej. Och det går ju inte att söka på så man får leta bland de olika modellerna för att se om man hittar det man söker.
 
Topp