Yfront
Basic
Har dom gjorts i mocka oxå? Snyggt!Trevlig sko. Jag ska snart ta fram mina i mocka
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har dom gjorts i mocka oxå? Snyggt!Trevlig sko. Jag ska snart ta fram mina i mocka
En variant för graffordHar dom gjorts i mocka oxå? Snyggt!
Såg på IG idag att Löf & Tung hade några fina. Kanske kan vara något?Jag vill ha ett par nya "kängor" för höst/vinter (obs: inte timberlands). Jag har idag ett par Northcote och Tetbury från C&J, och söker någon alternativ modell. Kanske mer informell, eventuellt i mocka. Har ni några tips? Behöver inte kosta skjortan, men inte mer än 6-7-8k iaf.
Jag har aldrig fått deras läster att lira, och bor tyvärr inte i stockholm. Annars hade jag nog kört något där.Såg på IG idag att Löf & Tung hade några fina. Kanske kan vara något?
Såg du den nya mockakängan som Myrqvist har?Jag vill ha ett par nya "kängor" för höst/vinter (obs: inte timberlands). Jag har idag ett par Northcote och Tetbury från C&J, och söker någon alternativ modell. Kanske mer informell, eventuellt i mocka. Har ni några tips? Behöver inte kosta skjortan, men inte mer än 6-7-8k iaf.
Nej, länka gärna!Såg du den nya mockakängan som Myrqvist har?
Vassa. På med en spitshine nuBehövde ett par med gummisula nu när hösten är här. Blev ett par Fleet från Loake. Något bredare än mina Yanko, dessa sitter nog snäppet bättre
Är det bara vid tårna, eller även inne vid "tåknölen"?Hej! Första inlägg i tråden. Köpte mina första randsydda skor från Skolyx. Ett par oxford brogue. De är för smala vid tårna (framförallt vänstern, högern är okej) men sitter bra i övrigt, tycker jag. Jag mailade och fick rådet att lästa ut skon hos skomakaren, vilket jag gjorde. De försökte två gånger, men skillnaden är marginell. Försöker gå in skorna hemma ordentligt nu. Jag kan stå ut, men det är inte bekvämt, liksom. Hur ska jag tänka i framtiden med sånt här? Borde jag ta ännu en halv storlek större med risk för glapp och skoskav i hälen i stället eller lösa det med inlägg/annat? Spontant i efterhand känns det som att jag borde gjort så faktiskt... hmm.
Smala skor är ett väldigt vanligt problem för mig, oavsett var jag köper skor. Limmade skor från kedjorna eller lite bättre skor från finbutikerna. Provade mig igenom typ hela Loakes sortiment en gång, utan framgång. Antingen blev det för smalt, eller för stort.
Tips?
Det är nog främst vid själva lilltån som jag upplever att det känns tryckande och instängt, liksom. Stora "knölen" ligger typ mot skokanten men det lider jag inte av på samma sätt, hehe.Är det bara vid tårna, eller även inne vid "tåknölen"?
Jag har ett par loafers för sommarbruk som är rätt smala just vid tårna. Det känns väldigt trångt första dagarna på våren, men sedan formas tårna efter skon.
Låter vådligt, men vi män kommer lindrigt undan. Kolla tårna på en kvinna som tar av sig sina pumps...
Även jag lider av att ha bredare/högre fötter än vad som ofta är svårt att hitta i svenska butiker. Mitt första tips är att sluta med postorder utan prova ordentligt i butik om du kan.
När jag en gång i USA trillade in i en skohandel för Allen Edmonds skor fick jag där hjälp att prova mig fram bland deras storlekar och de har ju upp till tio olika bredder för samma längdmått - så där hittade jag till slut min storlek (med bredd EEE, den bredaste i deras standardsortiment). Nu åker man väl inte över Atlanten för att köpa ett par skor, men om du är ute och reser kan det vara ett tips att titta in i en sådan butik.
Även andra amerikanska märken som t.ex. Timberland och Rockport finns i bredare varianter (ofta med ett "W" efter den amerikanska storleksangivelsen, t.ex. 9W på den breda istället för bara 9 eller 9M för normalbredden) men de är ofta lite svårare att hitta i svenska butiker. För Rockport har jag t.ex. hittat sökvillkoret "bred läst" hos Shoemed.se men många andra butiker på nätet och i verkligheten har helt enkelt bara normalbredden tyvärr.
Och det är ju inte säkert vi är bredfotade på samma sätt, så det som funkar för mig kanske inte funkar för dig.
Men just skolyx har ju ingen fysisk butik, heh.
Haha, jag vet, jag BORDE göra så... Men jag är inte så smart att jag faktiskt gör det...Dagens kids köper allt på postorder, ofta två-tre storlekar av alla plagg och sen skickar de åter allt som inte passar. Har jag hört.
Nu är livet inte SÅ svårt för mig, en del normalbreda skor funkar också för mig om jag går upp en storlek.
Kan du nämna några skor som sitter perfekt? När du säger att du gått igenom hela Loakes sortiment av läster och när dom inte är för smala är dom för breda, så blir man lite fundersam. * såg sneakers nämnas. Kan det vara så att du har förväntningen att dom ska ha den passformen?Hej! Första inlägg i tråden. Köpte mina första randsydda skor från Skolyx. Ett par oxford brogue. De är för smala vid tårna (framförallt vänstern, högern är okej) men sitter bra i övrigt, tycker jag. Jag mailade och fick rådet att lästa ut skon hos skomakaren, vilket jag gjorde. De försökte två gånger, men skillnaden är marginell. Försöker gå in skorna hemma ordentligt nu. Jag kan stå ut, men det är inte bekvämt, liksom. Hur ska jag tänka i framtiden med sånt här? Borde jag ta ännu en halv storlek större med risk för glapp och skoskav i hälen i stället eller lösa det med inlägg/annat? Spontant i efterhand känns det som att jag borde gjort så faktiskt... hmm.
Smala skor är ett väldigt vanligt problem för mig, oavsett var jag köper skor. Limmade skor från kedjorna eller lite bättre skor från finbutikerna. Provade mig igenom typ hela Loakes sortiment en gång, utan framgång. Antingen blev det för smalt, eller för stort.
Tips?
Hela sortimentet var att ta i då, men jag var länge i en Loake-butik och provade och hade mig. Det var säkerligen inte alla läster. Visste nog inte ens vilka läster jag provade alls vid det tillfället (det var ett tag sen). Jag hade hjälp av butiksbiträdet, men vi hittade liksom inget.Kan du nämna några skor som sitter perfekt? När du säger att du gått igenom hela Loakes sortiment av läster och när dom inte är för smala är dom för breda, så blir man lite fundersam. * såg sneakers nämnas. Kan det vara så att du har förväntningen att dom ska ha den passformen?
Jag menar inte att kritisera dig, men det är därför det finns flera läster. Jag har själv ganska låga fötter och måste alltid testa mig fram, lägger jag i sulor kan knytningen bli bra men hälen låg osv. Det är inte helt lätt att hitta rätt, men när man väl gjort det sitter skorna som en strumpa runt foten, då är det helt plötsligt värt pengarna då skorna håller i många årHela sortimentet var att ta i då, men jag var länge i en Loake-butik och provade och hade mig. Det var säkerligen inte alla läster. Visste nog inte ens vilka läster jag provade alls vid det tillfället (det var ett tag sen). Jag hade hjälp av butiksbiträdet, men vi hittade liksom inget.
Vagabonds skor brukar sitta rätt bra faktiskt.
Jag vill ju att skorna ska sitta bekvämt och tå-utrymme tycker jag inte är för mycket begärt
Beror väl på hur illa det är. För mig gör det inte ont, bara lite obehagligt.Det är nog främst vid själva lilltån som jag upplever att det känns tryckande och instängt, liksom. Stora "knölen" ligger typ mot skokanten men det lider jag inte av på samma sätt, hehe.
Vill man vara fin får man lida pin, alltså?
Jag menar inte att kritisera dig, men det är därför det finns flera läster. Jag har själv ganska låga fötter och måste alltid testa mig fram, lägger jag i sulor kan knytningen bli bra men hälen låg osv. Det är inte helt lätt att hitta rätt, men när man väl gjort det sitter skorna som en strumpa runt foten, då är det helt plötsligt värt pengarna då skorna håller i många år
Beror väl på hur illa det är. För mig gör det inte ont, bara lite obehagligt.
Jag skulle ge det en chans. Dra på dig sulorna framför tv:n och se om det blir bättre innan du ger upp.
Egentligen skulle jag säga, ingendera. Om lästen inte passar din fot tycker jag du ska testa andra modeller. Eftersom det är en chukka och du bara kan dra åt högt upp på vristen så lär du inte kunna få hälen bra. C&J har väl ett par chukkas till i utbudet, Brecon, Chiltern, ChukkaSkulle behöva lite hjälp med följande:
Tänkte köpa mig ett par C&J Tetbury i läder. Står mellan två storlekar och skulle behöva hjälp att komma till ett beslut.
Storlek 8 sitter trevligt vid hålen men kramar mer än jag hade önskat om foten.
Storlek 8,5 ger ett större glapp vid hälen, men känns trevligare runt foten.
Jag har ganska högt fotvalv som förmodligen är orsaken. Hade ni kört på de något tightare men förhoppningen att de töjjer sig om än något, eller tagit de som är något stora vid hälen men sitter skönt runt om med förhoppningen att skon formar sig väl efter foten?
Egentligen skulle jag säga, ingendera. Om lästen inte passar din fot tycker jag du ska testa andra modeller. Eftersom det är en chukka och du bara kan dra åt högt upp på vristen så lär du inte kunna få hälen bra. C&J har väl ett par chukkas till i utbudet, Brecon, Chiltern, Chukka
Så länge det "bara" kramar om själva vristen så kan det mycket väl töja sig där. Är den där i mot för kort och/eller smal så tårna tar i på sidorna av tåkappan eller framtill så måste du hitta ngt annat eller större.Börjar smått inse det också, tycker dessvärre 348-lästen är så jäkla snygg på deras Chukka! Får nog börja vidga vyerna allt mer.
I vårat klimat (regn och rusk etc) skulle jag aldrig kört på lädersula, minsta lilla regn så kan det glida härligt till beroende på yta. Har ett par Comfort Craftsman i brun mocka och gummisula, mycket trevlig och oerhört skön sko!Tjena tråden. Lurkar oftast men har en fråga till folk som är bekanta med RMW. Blivit svårt sugen på ett par craftsman som allround-sko, dvs köra höst, tidig vinter osv. Har ett par grövre kängor för det riktiga vintervädret. Min fundering är alltså om det går att köra vanliga craftsman dvs lädersula eller om man ska glömma det helt och köra comfort craftsman med gummi. Tar tacksamt emot förslag. Storleksmässigt är jag också lite nyfiken, har läst att de är lite större i storleken. Jag pendlar mellan 10.5-11 beroende på läst/märke.