Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Skor

Diskussion i 'Lifestyle' startad av ZQT, 12 september 2012.

1. blackcoffee

blackcoffee Brons

Skoj att mitt tips uppskattades. :)

Kwyjibo gillar detta.
  2. Blyfot

Blyfot Titan

Satsa på att använda pigmenterad pate de luxe för att täcka upp istället så kör du en neutral creme 1925 som vanlig kräm. Creme 1925 är kraftigt pigmenterad och du riskerar därför att täcka för spår av eventuell patina.

Kwyjibo gillar detta.
  3. lekingofkings

lekingofkings Titan

Från:
    Guds stad
    Är det ”waxy leather” som på dam-modellen Chatterley? Jag har kört den här i mellanbrun på tjejens skor, men gissar att det går lika fint med Saphir Pommadier Crème 1925.

https://www.skolyx.se/sv/skovard/259-saphir-cream-greasy-leather.html#/farg-mellanbrun

Kwyjibo gillar detta.
  4. Kwyjibo

Kwyjibo Titan

Från:
    Uppsala
  5. Josef B

Josef B Bestraffaren

Ledig, då får man köra skovård på mina CJs :)

20191112_140116.

Criss Cross, JonasF, Pergite68 och 10 andra gillar detta.
  6. Floffen

Floffen Tantal

Från:
    Stockholm
    Trevligt gäng!

Josef B gillar detta.
  7. M.L.

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    Märkesnörd!;)
    Nämen f-n vad fina skor (förutom detta med monkstraps, vilket jag personligen har svårt att förstå, men det problemet ligger endast hos mig!:))

Josef B gillar detta.
  8. lekingofkings

lekingofkings Titan

Från:
    Guds stad
    Grymma! Men varför har du inte plockat bort plasten från alla knoppar på skoblocken? ;)

Arvis och Josef B gillar detta.
  9. Josef B

Josef B Bestraffaren

Jag skyller på "har inte orkat" :D

10. carlm

carlm Tantal

Citerar mig själv och frågar den samlade expertisen om åsikter gällande Berwick? Testade dessa på Lester och även om de kändes lite grövre än de andra jag kiakt på så verkade de schyssta + att det känns kul att köpa lokalt.

Några tankar/erfarenheter?

Erik83 gillar detta.
  11. stigge

stigge Titan

Om det inte är bråttom så vänta lite då Lester brukar ha rea på Berwick till 40%. Då är det en svårslagen sko map prisvärdhet. Till ordinarie pris klassar jag den i samma liga som tex Loake 1880, kanske något sämre finish och läderkvalitet.
    Viktigast är dock passformen och passar Berwick bättre än tex Loake så är det ett bättre köp. Tror att Berwick kör med celastic i hälkappan så har du känsliga hälar kan ett annat märke vara bättre.

Arvis, Gusvigilante och Pinsam gillar detta.
  12. Gusvigilante

Gusvigilante Titan

Äger ett par Berwick, min första ”riktiga” sko som jag köpte för ett par år sedan. Slog till när Lester körde en rea på 40% som @stigge refererar till. Det var förvisso ingen känga men jag hade inga problem med att gå in dem och tycker kvalitetskänslan är bra och svårslagen till det priset.

Arvis gillar detta.
  13. carlm

carlm Tantal

Tack! Får fundera lite till.. de sitter inte lika bra som Myrqvistarna gör på mig så detta handlade mest om att jag inte orkade vänta på att M fyller på lagret.
    Å andra sidan har man ju svårt att motivera att betala fullpris om de kommer bli så mycket billigare snart.

Erik83 gillar detta.
  14. Exekys

Exekys Titan

Från:
    Uppsalatrakten
  15. carlm

carlm Tantal

Myrqvist fyllde på lagret igår så problem solved :)

Tips ifall någon annan väntat också

SpejsMan gillar detta.
  16. bernoulli

bernoulli Silver

Sugen.. du får återkomma med recension.

17. carlm

carlm Tantal

Will do!

18. bernoulli

bernoulli Silver

Äh kunde inte hålla mig.. Så blev ett par här med, svart kalv. Vilka tog du?

19. carlm

carlm Tantal

Helt rätt :)

bruna för mig

bernoulli gillar detta.
  20. lekingofkings

lekingofkings Titan

Från:
    Guds stad
    Körde en tvätt på mina Loake Pimlico.

före:

DE6718CA-B1DA-43A6-A857-01705DED3CD3.

efter tvätt:

0D963FE5-ADAA-43B5-AD53-D375D4869127.

efter renovateur och skokräm:

AA45A1EB-6C67-499B-AA65-7FF9F1DB6F84.

Galltvålen tog mer än väntat. Kändes inte som att skorna behövde en genomgång riktigt, gjorde det mest för att få lite träning och få känsla hur det funkar.

wahlgren11, Björn.W, Exekys och 2 andra gillar detta.
  21. SecondsApart

SecondsApart Titan

Någon som har erfarenhet av Meermins Chukka boots i läder? Beställde precis hem ett par och de är otroligt styva (speciellt vid fotknölen där skorna har i princip skrapat bort huden..). Har än så länge inte kunnat gå en hel dag med dem :confused:

22. zippan

zippan Brons Friends Of KS

Alla skor från Meermin är hårda och styva. Tar lång tid att gå in. Sök i tråden.

23. Oliver

Oliver Tantal

Från:
    Göteborg
    Precis som Zippan skriver så tar det lång tid att gå in meermins. Min rekommendation är att bära nya meermins max 1-2 dagar i veckan tills de är ingångna så du slipper leva med skavsår hela 2020.

24. MAz_666

MAz_666 Tantal

Jag säger som vi i det gröna:
    Dubbla sockar. Fukta skon inuti med lästningsspray (eller häll i lite vatten några sekunder, skaka runt, och häll ut). Gå satan tills det nästan blir skavsår. Ta hand om fötterna; sätt tejp/compeed där det höll på att bli skavsår. Upprepa. Upprepa. Upprepa.
    Vips är skon/kängan ingången.
    Det finns inga genvägar till vare sig hårdhet eller sköna skor!

25. christian-h

christian-h Guld

Jag har gått i bra många fallgropar, med mindre lyckade knep för att ta mig runt detta. Allt löste sig när jag insåg vad som var rätt sko, rätt läst och rätt storlek för just mina fötter. Gå till någon som har koll på läget och betala den där tusenlappen extra, det är värt det.

tim ur länk, Oliver och blackcoffee gillar detta.
  26. Andyrew

Andyrew Tantal

Från:
    Stockholm
    Har exakt den modellen, tycker den är väldigt prisvärd. Fick mina för ca 1600(?) och då är det svårslaget. Min erfarenhet är enbart positiv. Berwick är dock rätt stora i storleken och just den kängan är rätt tung, så du vet. Vänta på rean eller kör på a fine pair of Shoes.

carlm gillar detta.
  27. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Inga budgetskor är värda förstörda fötter.

aximand, Oliver och christian-h gillar detta.
  28. carlm

carlm Tantal

Fick dom igår, reva på tån, taskig skarv i randen på sulan och en lös söm på sidan.
    Får bli ett byte på det

29. bernoulli

bernoulli Silver

Tråkigt. Fick mina idag och blev nyss en premiärtur till ICA. Får se hur vi trivs ihop.
    IMG_20191119_201146.

wahlgren11, humlegarden, carlm och 2 andra gillar detta.
  30. wahlgren11

wahlgren11 Titan

Snyggt! Du får gärna posta fler bilder :) jag tänkte beställa den modellen när min storlek finns på lager igen, har dock svårt att bestämma mig mellan mörkbrun och svart:angel:

bernoulli gillar detta.