• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset. Jag köpte den bruna i storlek 42 till mig och 40 till frugan. För 7 år sedan köpte vi var sitt par svarta RM Williams.

Mycket bra tips! Jag högg sista paret de hade i Uppsala idag, storlek 40. Nedsatta till 1799 kr. Blev kundklubbsmedlem på plats och fick 10% till. Sedan hade de lite små skönhetsfel så fick ytterligare 10%. Slutnota 1457 kr.

Nu till min nybörjarfråga:
Litet skav på vänster tå som synes nedan. Om jag ska fixa detta med skokräm (ska jag det?), vilken produkt ska jag använda? Bruna Loake Chatsworth.

received_2216389431987231.jpeg

Skoj att mitt tips uppskattades. :)
 

Blyfot

Cartier
Mycket bra tips! Jag högg sista paret de hade i Uppsala idag, storlek 40. Nedsatta till 1799 kr. Blev kundklubbsmedlem på plats och fick 10% till. Sedan hade de lite små skönhetsfel så fick ytterligare 10%. Slutnota 1457 kr.

Nu till min nybörjarfråga:
Litet skav på vänster tå som synes nedan. Om jag ska fixa detta med skokräm (ska jag det?), vilken produkt ska jag använda? Bruna Loake Chatsworth.

received_2216389431987231.jpeg
Satsa på att använda pigmenterad pate de luxe för att täcka upp istället så kör du en neutral creme 1925 som vanlig kräm. Creme 1925 är kraftigt pigmenterad och du riskerar därför att täcka för spår av eventuell patina.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Mycket bra tips! Jag högg sista paret de hade i Uppsala idag, storlek 40. Nedsatta till 1799 kr. Blev kundklubbsmedlem på plats och fick 10% till. Sedan hade de lite små skönhetsfel så fick ytterligare 10%. Slutnota 1457 kr.

Nu till min nybörjarfråga:
Litet skav på vänster tå som synes nedan. Om jag ska fixa detta med skokräm (ska jag det?), vilken produkt ska jag använda? Bruna Loake Chatsworth.

received_2216389431987231.jpeg
Är det ”waxy leather” som på dam-modellen Chatterley? Jag har kört den här i mellanbrun på tjejens skor, men gissar att det går lika fint med Saphir Pommadier Crème 1925.

https://www.skolyx.se/sv/skovard/259-saphir-cream-greasy-leather.html#/farg-mellanbrun
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Citerar mig själv och frågar den samlade expertisen om åsikter gällande Berwick? Testade dessa på Lester och även om de kändes lite grövre än de andra jag kiakt på så verkade de schyssta + att det känns kul att köpa lokalt.

Några tankar/erfarenheter?

321-K2i_800x.jpg


Inne på att köpa ett par derby boots som ska funka till lite allt möjligt.
Kör en del grövre kostymer och uddabyxor, tänk typ flanell, på kontoret men tänker även att kängorna ska funka med upprullade jeans och barbourjacka på fritiden. Just nu består short listen av Myrqvist Abisko, C&J Coniston eller kanske C&J Northcote.

1) Kommer de funka till det jag tänker (eller blir det multi-useless)?
2) Är det dumt att köpa grained calf ist för t.ex. plain svart? tänker att svart med lite polish blir typ som en oxford med skaft men att en grained brun aldrig blir lika dressad?
3) borde jag kolla på något helt annat (ej chelsea boots)?

Vet inte riktigt vad jag frågar men behöver ändå guidning aka beslutsångest

Tycker Abiskon är snyggast och det skadar ju inte att den kostar hälften av de andra.
673696AE-0B07-497E-B892-A640B1319C60.jpeg


Denna är kanske mest casual men är jäkligt fin ändå
coniston_8637-5095-26_1.jpg


Skitsnygg men kanske lite väl dressad till jeans?
northcote-5648rf-b9-1.jpg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Citerar mig själv och frågar den samlade expertisen om åsikter gällande Berwick? Testade dessa på Lester och även om de kändes lite grövre än de andra jag kiakt på så verkade de schyssta + att det känns kul att köpa lokalt.

Några tankar/erfarenheter?

321-K2i_800x.jpg
Om det inte är bråttom så vänta lite då Lester brukar ha rea på Berwick till 40%. Då är det en svårslagen sko map prisvärdhet. Till ordinarie pris klassar jag den i samma liga som tex Loake 1880, kanske något sämre finish och läderkvalitet.
Viktigast är dock passformen och passar Berwick bättre än tex Loake så är det ett bättre köp. Tror att Berwick kör med celastic i hälkappan så har du känsliga hälar kan ett annat märke vara bättre.
 

Yfront

Omega
Citerar mig själv och frågar den samlade expertisen om åsikter gällande Berwick? Testade dessa på Lester och även om de kändes lite grövre än de andra jag kiakt på så verkade de schyssta + att det känns kul att köpa lokalt.

Några tankar/erfarenheter?

321-K2i_800x.jpg
Äger ett par Berwick, min första ”riktiga” sko som jag köpte för ett par år sedan. Slog till när Lester körde en rea på 40% som @stigge refererar till. Det var förvisso ingen känga men jag hade inga problem med att gå in dem och tycker kvalitetskänslan är bra och svårslagen till det priset.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Tack! Får fundera lite till.. de sitter inte lika bra som Myrqvistarna gör på mig så detta handlade mest om att jag inte orkade vänta på att M fyller på lagret.
Å andra sidan har man ju svårt att motivera att betala fullpris om de kommer bli så mycket billigare snart.

Om det inte är bråttom så vänta lite då Lester brukar ha rea på Berwick till 40%. Då är det en svårslagen sko map prisvärdhet. Till ordinarie pris klassar jag den i samma liga som tex Loake 1880, kanske något sämre finish och läderkvalitet.
Viktigast är dock passformen och passar Berwick bättre än tex Loake så är det ett bättre köp. Tror att Berwick kör med celastic i hälkappan så har du känsliga hälar kan ett annat märke vara bättre.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Myrqvist fyllde på lagret igår så problem solved :)

Tips ifall någon annan väntat också

Tack! Får fundera lite till.. de sitter inte lika bra som Myrqvistarna gör på mig så detta handlade mest om att jag inte orkade vänta på att M fyller på lagret.
Å andra sidan har man ju svårt att motivera att betala fullpris om de kommer bli så mycket billigare snart.
 
Någon som har erfarenhet av Meermins Chukka boots i läder? Beställde precis hem ett par och de är otroligt styva (speciellt vid fotknölen där skorna har i princip skrapat bort huden..). Har än så länge inte kunnat gå en hel dag med dem :confused:
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Meermins Chukka boots i läder? Beställde precis hem ett par och de är otroligt styva (speciellt vid fotknölen där skorna har i princip skrapat bort huden..). Har än så länge inte kunnat gå en hel dag med dem :confused:
Alla skor från Meermin är hårda och styva. Tar lång tid att gå in. Sök i tråden.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Meermins Chukka boots i läder? Beställde precis hem ett par och de är otroligt styva (speciellt vid fotknölen där skorna har i princip skrapat bort huden..). Har än så länge inte kunnat gå en hel dag med dem :confused:
Precis som Zippan skriver så tar det lång tid att gå in meermins. Min rekommendation är att bära nya meermins max 1-2 dagar i veckan tills de är ingångna så du slipper leva med skavsår hela 2020.
 

MAz_666

Rolex
Någon som har erfarenhet av Meermins Chukka boots i läder? Beställde precis hem ett par och de är otroligt styva (speciellt vid fotknölen där skorna har i princip skrapat bort huden..). Har än så länge inte kunnat gå en hel dag med dem :confused:
Jag säger som vi i det gröna:
Dubbla sockar. Fukta skon inuti med lästningsspray (eller häll i lite vatten några sekunder, skaka runt, och häll ut). Gå satan tills det nästan blir skavsår. Ta hand om fötterna; sätt tejp/compeed där det höll på att bli skavsår. Upprepa. Upprepa. Upprepa.
Vips är skon/kängan ingången.
Det finns inga genvägar till vare sig hårdhet eller sköna skor!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag säger som vi i det gröna:
Dubbla sockar. Fukta skon inuti med lästningsspray (eller häll i lite vatten några sekunder, skaka runt, och häll ut). Gå satan tills det nästan blir skavsår. Ta hand om fötterna; sätt tejp/compeed där det höll på att bli skavsår. Upprepa. Upprepa. Upprepa.
Vips är skon/kängan ingången.
Det finns inga genvägar till vare sig hårdhet eller sköna skor!
Jag har gått i bra många fallgropar, med mindre lyckade knep för att ta mig runt detta. Allt löste sig när jag insåg vad som var rätt sko, rätt läst och rätt storlek för just mina fötter. Gå till någon som har koll på läget och betala den där tusenlappen extra, det är värt det.
 

Andyrew

Cartier
Om det inte är bråttom så vänta lite då Lester brukar ha rea på Berwick till 40%. Då är det en svårslagen sko map prisvärdhet. Till ordinarie pris klassar jag den i samma liga som tex Loake 1880, kanske något sämre finish och läderkvalitet.
Viktigast är dock passformen och passar Berwick bättre än tex Loake så är det ett bättre köp. Tror att Berwick kör med celastic i hälkappan så har du känsliga hälar kan ett annat märke vara bättre.
Citerar mig själv och frågar den samlade expertisen om åsikter gällande Berwick? Testade dessa på Lester och även om de kändes lite grövre än de andra jag kiakt på så verkade de schyssta + att det känns kul att köpa lokalt.

Några tankar/erfarenheter?

321-K2i_800x.jpg

Har exakt den modellen, tycker den är väldigt prisvärd. Fick mina för ca 1600(?) och då är det svårslaget. Min erfarenhet är enbart positiv. Berwick är dock rätt stora i storleken och just den kängan är rätt tung, så du vet. Vänta på rean eller kör på a fine pair of Shoes.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag har gått i bra många fallgropar, med mindre lyckade knep för att ta mig runt detta. Allt löste sig när jag insåg vad som var rätt sko, rätt läst och rätt storlek för just mina fötter. Gå till någon som har koll på läget och betala den där tusenlappen extra, det är värt det.
Inga budgetskor är värda förstörda fötter.
 
Topp