• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Köpte tre strumpor från Skolyx varav samtliga par har gått sönder i hälen efter en dags användning med tre olika skor, är det min läst eller kvalitet det är fel på? Några rekommendationer på bra strumpor?
Strumpor är svårt - Har testat Pantherella, Bresciani, Falke mm och de som håller utan tvekan bäst för mig är Falke Airport. De övriga har en tendens att gå sönder både i hälen och på fotdynan.

Falke Airport är väl kanske inte den roligaste strumpan men och andra sidan har jag inte lust att köpa strumpor för 250 kr/st och sen pajjar de efter 10 användningar.

Du får helt enkelt testa dig fram

Strumpor är svårt - Har testat Pantherella, Bresciani, Falke mm och de som håller utan tvekan bäst för mig är Falke Airport. De övriga har en tendens att gå sönder både i hälen och på fotdynan.

Falke Airport är väl kanske inte den roligaste strumpan men och andra sidan har jag inte lust att köpa strumpor för 250 kr/st och sen pajjar de efter 10 användningar.

Du får helt enkelt testa dig fram
För ett tag sedan hade calzedonia 10kr/paret i allehanda färger och material. Har dock inte hört eller sett något sedan dess, men är nöjd med kvaliteten!

Nån som har erfarenhet av Grenson med fitting E i läst 93? Stämmer det att de är smala och om man har "normal" bredd på foten kan man behöva gå upp en halv storlek?

De var lite rymliga, men sitter ändå bra överlag förutom rätt rymliga på ovansidan av foten. Lite trångt med sula för övriga foten, men då fyller foten ut bättre uppåt där skon veckas. Får se hur jag gör. Kanske behåller dem i och med priset jag gav.

Håller med om båtar dock, fast mer utseendemässigt, när de inte sitter på ser de väldigt långa ut. Tycker de är fina annars!

Har ett par loake chatsworth som har börjat "knarra" när jag går. Finns det något man kan göra för att fixa det, eller är de färdiga? :/

Nån som har erfarenhet av Grenson med fitting E i läst 93? Stämmer det att de är smala och om man har "normal" bredd på foten kan man behöva gå upp en halv storlek?

Vet inte om det ger någon vägledningen men ändå...
Jag har ett par Grenson Sneaker 1. Kanske svårt att jämföra gympaskor med andra men de har i alla fall "fitting G" som skall vara bredare än E och de är normala på gränsen (eller på grenson kanske...) till smala. Gissar att mina fötter är aningen bredare/högre än medel.

Någon som vet hur Edward Greens storlekar står sig mot Crockett & Jones storleksmässigt? Hittat ett par EG Picadilly i 8UK, och har sedan innan 8.5UK på mina C&J Chiltern (som sitter lite åt det tightare hållet) :) Tror herrskapet att det är värt att prova?

Någon som vet hur Edward Greens storlekar står sig mot Crockett & Jones storleksmässigt? Hittat ett par EG Picadilly i 8UK, och har sedan innan 8.5UK på mina C&J Chiltern (som sitter lite åt det tightare hållet) :) Tror herrskapet att det är värt att prova?
Skulle säga ganska lika i storlekarna, men tycker EG drar åt det mindre håller. Sitter helt klart tightare (och bättre) på min fot.

Skulle absolut inte gå ner i storlek på EG jämfört med C&J. Jag tog samma som jag brukar ha i C&J (UK7.5) i ett par unlined mocka från EG, och de är på håret, hade det varit vanliga kalvläder hade det troligtvis inte gått. Så skulle tro att du bar gå upp en halv storlek. (sen beror det mycket på fotform vs läst form oxå så för dig kanske samma storlek fungerar bra)

Skulle absolut inte gå ner i storlek på EG jämfört med C&J. Jag tog samma som jag brukar ha i C&J (UK7.5) i ett par unlined mocka från EG, och de är på håret, hade det varit vanliga kalvläder hade det troligtvis inte gått. Så skulle tro att du bar gå upp en halv storlek. (sen beror det mycket på fotform vs läst form oxå så för dig kanske samma storlek fungerar bra)
Yup. Jag går upp 0,5 i EG jämfört med C&J.

Köpte tre strumpor från Skolyx varav samtliga par har gått sönder i hälen efter en dags användning med tre olika skor, är det min läst eller kvalitet det är fel på? Några rekommendationer på bra strumpor?
Kan varmt rekommendera Mujis Straight Angle socks. Fantastiskt trevliga, bra pris, mycket olika färger och håller i min erfarenhet utmärkt.

Vill passa på att fråga angående loaferläster - Jag har ett par Loake Whitehall som jag burit nu ett tag och de är helt och hållet ingådda men senare under dagen så upplever jag dem för trånga i bredd. De är sydda på Loakes 025-läst.
Jag skulle egentligen vilja ha en loafer som är något bredare över tåpartiet då den är ganska smal, men vet inte riktigt var jag ska börja leta just när det är ett så specifikt problem. Kan det rent vara så att de är för små i storleken? :facepalm: Har samma storlek på dem som jag har på skor i capital, men enl. denna länk från SkoAB så har Olof en hel storlek större i 025 än i Capital.

Köpt ett par Mölle från Myrqvist här på lifestyle, men de sitter bra tajt. Någon med erfarenhet huruvida de tänjer ut sig mycket eller är det kört om man har en bred fot? Längdmässigt är de bra!

Tillbaka
Topp