• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Sulor är inte fel. En del lägger i en oavsett :)
Jag kör sulor i ett par av mina Loake. Just för att få till det perfekt.
Tror tyvärr att den bredden inte kommer bli bra på dina fötter i längden om du redan direkt har behov av en sula och det blir bättre då. Men svårt att ge passformsråd men min personlig preferens är att skon ska sitta bra utan anpassning från början. Har gjort mig av med många skor som jag trott ska bli bra med tiden men så inte blivit.
Om du väljer att behåll och köra med sula (vilket inte är fel, även om jag inte skulle rek det) så ta för vana att ta ur sulan innan blocken sätts i då sulan ofta har syntet material på undersidan och det släpper inte igen fukt på samma sätt som naturmaterial.

Jag har inte bestämt mig än...! Svårt när det inte går att prova skon på riktigt, mer än inomhus. Hälen rör sig lite mot hälkappan, är det big nono?

Jag har inte bestämt mig än...! Svårt när det inte går att prova skon på riktigt, mer än inomhus. Hälen rör sig lite mot hälkappan, är det big nono?
Alltid bättre att skon är lite stor än för liten. Att det släpper lite i hälen är imo helt ok. En för stor sko kan dock böja sig fel över tex ballen (bredaste delen, heter så) och tåboxen kan vara för hög och det kan trycka mot tårna. En sula kan avhjälpa det fel. Det jag tyckte var ”fel” på din sko är att snörningen går ihop, även mha sula på ett par helt nya skor. Behöver inte vara fel men finns risk att den är för stor.
Hur känns det??
Det är det som är viktigast.

Alltid bättre att skon är lite stor än för liten. Att det släpper lite i hälen är imo helt ok. En för stor sko kan dock böja sig fel över tex ballen (bredaste delen, heter så) och tåboxen kan vara för hög och det kan trycka mot tårna. En sula kan avhjälpa det fel. Det jag tyckte var ”fel” på din sko är att snörningen går ihop, även mha sula på ett par helt nya skor. Behöver inte vara fel men finns risk att den är för stor.
Hur känns det??
Det är det som är viktigast.
Nu sitter den fint, och med sulan går inte snörningen ihop.
15811516513528255060876039173505.jpg

15811517452804928127063254846975.jpg

Någon som har erfarenhet av Baudoin & Lange? Beställde precis dessa, vad jag kunnat utröna så verkar det vara riktigt bra kvalitet, säljs bland annat på Brio Bejing och The Armoury.
baudoin_lange-004.jpg

Jag har (eller min son har) löst problemet om jag ska behålla eller skicka tillbaka: han hoppade på lådan. Skorna är ok!

Hur känner ni för retaildöden? Jag har varit inne hos Davidssons i Uppsala och Agata Sax. Båda kändes riktigt irriterade över internet och dess försäljning. Är kunskapen de besitter värd skit och inget?

Agata Sax säljer Yanko, men jag vågar knappt prova skor där, för ägaren verkar misstro alla för att bara vilja prova hos honom och köpa på nätet.

Jag har (eller min son har) löst problemet om jag ska behålla eller skicka tillbaka: han hoppade på lådan. Skorna är ok!

Hur känner ni för retaildöden? Jag har varit inne hos Davidssons i Uppsala och Agata Sax. Båda kändes riktigt irriterade över internet och dess försäljning. Är kunskapen de besitter värd skit och inget?

Agata Sax säljer Yanko, men jag vågar knappt prova skor där, för ägaren verkar misstro alla för att bara vilja prova hos honom och köpa på nätet.

Angående retaildöden så är det ju inte så komplicerat: fysiska butiker måste kunna erbjuda ett mervärde gentemot att handla online. Sedan måste de vara kapabla att kommunicera det mervärdet i sin marknadsföring och slutligen kunna leverera mervärdet till kunden. :)

Jag tror inte på en total retail-död. Värdet av att handla i en fysisk butik, av någon man känner osv. ska inte underskattas. Däremot så ställs det allt högre krav på "fysiska" butiker vad gäller service osv. Davidssons tycker jag har en bra näthandel med extremt snabb återkoppling, snabb leverans osv. Den kombinationen, fysisk butik och bra service on line tror jag har framtiden för sig.

Jag har ett par i brun mocka och stortrivs med dem. Köpte dem för typ två år sedan och går i dem kalla halvan av året. Skitcoola i svart. Do it!
Då hugger jag nog dom! Funderar på att klippa dessa bastanta Fracap också, när jag ändå är igång:
Fracap-R200-Brandy-1.jpg

Edit: Funderar inte längre - beställde båda! Bäst att passa på medan dom finns i min storlek! :D

Senast ändrad:

Just Marcus på Davidssons är ju lite speciell och har ganska starka åsikter om det mesta. Jag uppskattar verkligen hans hantverksskicklighet och skulle inte få för mig att gå någon annanstans för lagningar/modifieringar etc - även om det innebär att jag får klä skott för hur exempelvis Allen Edmonds (som jag har många par från) bygger upp klackbaser av gammalt mög ihoplimmat med kartong typ :)

Bra där! Den stora skillnaden mellan folk och folk är förmågan att få något gjort o_O
Dom blir nog grymma! Har ett par Fracap sen i höstas, och måste säga att dom är sjukt bekväma! Behöver dessutom nåt med grövre sulor. Skoj bonus i form av ett par lädersnören och skovård på köpet också! 40% rea på dom, så landade på 1800. 30% på Loake, så landade på 2000. Två par grymma skor för under 4000 måste nog ses som ett fynd!

Tjena alla! Förutom klockor har jag en stor passion till sneakers, och nu är det så att jag är med i en tävling där man kan vinna lite sneakers! Lr ja inte så lite man vinner ett par Jordans i månaden resten av året!
Efter första omröstningen är jag nu i top 6 och behöver nu allas hjälp för att vinna!
Så snälla gå in på Instagram och ge mig en like och en view! 11 skor är många skor, därför har jag nu även bestämt att Om jag vinner kommer minst 3 par auktioneras ut till välgörenhet bland annat BCF!

stort tack på förhand!
Daniel
B61C00FF-A635-4FE9-A0D0-30E6F30AE873.jpeg

Köpte tre strumpor från Skolyx varav samtliga par har gått sönder i hälen efter en dags användning med tre olika skor, är det min läst eller kvalitet det är fel på? Några rekommendationer på bra strumpor?

Tillbaka
Topp