• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Lauda

Patek
2-Faktor
-Den årliga skovården blev något sent i år. Nu är de klara för att packas ner i alla fall
EC1AAB53-8AB1-43A7-A459-7AF47487FB15.jpeg
DF4C4A0C-47EB-434E-8925-D74BDB00B021.jpeg
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Hej,

Är ute efter ett par rimligt prissatta bruna alt. mörkt bruna split toe derbies.

De ska funka typ året om, så gummisula är krav, likaså normal bredd på lästen.

Tittat lite på Loake Acton samt Meermins Norwegian sedan tidigare, men vad finns det mer för nytt i prisklass upp till 4000 kr..? Vad säger ni som faktiskt kan nåt? :)
 

Lello

Omega
Hola!

Är på jakt efter ett par schyssta mockaloafer (brun, beige, blå - gärna penny) med aningen tunnare sula (ej bilskor).

Uppskattar lite högre slutning för att (gud förbjude!) kunna ha med strumpor, samtidigt tillräckligt casual för att bära med ett par snygga jeans eller chinos...

Finns de? :D
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hola!

Är på jakt efter ett par schyssta mockaloafer (brun, beige, blå - gärna penny) med aningen tunnare sula (ej bilskor).

Uppskattar lite högre slutning för att (gud förbjude!) kunna ha med strumpor, samtidigt tillräckligt casual för att bära med ett par snygga jeans eller chinos...

Finns de? :D
Slutning? Kollat typ Belgian shoes från diverse märken?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ja eller vad man nu skall kalla det. D v s att de är skurna lite högre upp och blottar mindre fot.

Tack, snyggt. Föredrar nog penny... :)
Förstår, tycker low vamp är snyggare med strumpor personligen. :)

Låter som att du vill ha ett par vanliga loafers? Förstår inte vad du menar med "tunnare sula". Kolla skolyx loafersutbud, vanliga pennys, ganska hög vamp och normal sula.
 

Exekys

Cartier
Crepesulor... åsikter? Aldrig ägt ett par men funderar på ett par boots på crepesula. Läst lite olika tänkar och tyckanden om det.
Jag hade ett par Clark's med crepesulor för ett par år sedan. Snygga och sköna men - och detta är ett stort men - när de blir lite slitna och du går på släta och blöta underlag (tänk tvättad fransk strandpromenad i blank sten/betong eller regnblöta sulor på marmorgolv) då blir de glashala. Jag slog kullerbytta mer än en gång och skickade av skorna till slut.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Crepesulor... åsikter? Aldrig ägt ett par men funderar på ett par boots på crepesula. Läst lite olika tänkar och tyckanden om det.
Kan säkert variera mellan olika tillverkare. Men min erfarenhet av Crepesulor är att de är betydligt bekvämare att gå i än random lädersula/gummisula. Problemet med denna sula är att de är svårare att ersätta (de är inte randsydda eller liknande) och att de "gnäller" på vissa typer av underlag. Har aldrig upplevt det som @Exekys säger att de skulle bli "glashala", men å andra sidan befinner jag mig sällan på en "tvättad fransk strandpromenad". Jag skulle säga att de normalt sett har bättre grepp på de flesta underlag jämfört med t ex lädersula och dainitesula!
De "plockar" också upp mer skit på utsidan av sulan än normalt (under förutsättningen att det är en ljus sula) vilket är nästan omöjligt att få bort!
 

Exekys

Cartier
Kan säkert variera mellan olika tillverkare. Men min erfarenhet av Crepesulor är att de är betydligt bekvämare att gå i än random lädersula/gummisula. Problemet med denna sula är att de är svårare att ersätta (de är inte randsydda eller liknande) och att de "gnäller" på vissa typer av underlag. Har aldrig upplevt det som @Exekys säger att de skulle bli "glashala", men å andra sidan befinner jag mig sällan på en "tvättad fransk strandpromenad". Jag skulle säga att de normalt sett har bättre grepp på de flesta underlag jämfört med t ex lädersula och dainitesula!
De "plockar" också upp mer skit på utsidan av sulan än normalt (under förutsättningen att det är en ljus sula) vilket är nästan omöjligt att få bort!
Det var bara ett exempel, Helge ;)
Instämmer fö om smutsen, de blir lortiga rätt fort. Fast det hör väl till, antar jag.
 
Jag hade ett par Clark's med crepesulor för ett par år sedan. Snygga och sköna men - och detta är ett stort men - när de blir lite slitna och du går på släta och blöta underlag (tänk tvättad fransk strandpromenad i blank sten/betong eller regnblöta sulor på marmorgolv) då blir de glashala. Jag slog kullerbytta mer än en gång och skickade av skorna till slut.
Kan säkert variera mellan olika tillverkare. Men min erfarenhet av Crepesulor är att de är betydligt bekvämare att gå i än random lädersula/gummisula. Problemet med denna sula är att de är svårare att ersätta (de är inte randsydda eller liknande) och att de "gnäller" på vissa typer av underlag. Har aldrig upplevt det som @Exekys säger att de skulle bli "glashala", men å andra sidan befinner jag mig sällan på en "tvättad fransk strandpromenad". Jag skulle säga att de normalt sett har bättre grepp på de flesta underlag jämfört med t ex lädersula och dainitesula!
De "plockar" också upp mer skit på utsidan av sulan än normalt (under förutsättningen att det är en ljus sula) vilket är nästan omöjligt att få bort!

Tack för input, boys! Uppskattas!
 

Lello

Omega
Tack för input, boys! Uppskattas!
Kan bara flika in och säga att Astorflex, modellen Greenflex, är riktigt mycket "bang for the buck" om man vill prova på. Själv är jag ett fan av ökenkängor. :)

Till något annat. Vad anser vi här om att bära Loafers med strumpor och jeans/ chinos? Jag är ständigt tudelad. Ibland tycker jag det är svinkoolt, ibland kräks jag lite i munnen...
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Kan bara flika in och säga att Astorflex, modellen Greenflex, är riktigt mycket "bang for the buck" om man vill prova på. Själv är jag ett fan av ökenkängor. :)

Till något annat. Vad anser vi här om att bära Loafers med strumpor och jeans/ chinos? Jag är ständigt tudelad. Ibland tycker jag det är svinkoolt, ibland kräks jag lite i munnen...
Om du vill ge skenet av att du är 50-65 och arbetar på kommunen, kör strumpor.
 

Lello

Omega
Topp