Príncipes 2, antingen med Aurum eller Argentum handwelted spec.Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Tråkigt för dig att det inte blev något! Får jag fråga vad för sko/känga som du ville beställa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Príncipes 2, antingen med Aurum eller Argentum handwelted spec.Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Tråkigt för dig att det inte blev något! Får jag fråga vad för sko/känga som du ville beställa?
Snygg modell!Príncipes 2, antingen med Aurum eller Argentum handwelted spec.
Den allmänna rekommendationen är att inte ha samma sko två dagar på raken utan låta det vila och torka mellan användningarna.Dagens fråga:
Tänkte köpa ett par inneskor att ha på jobbet, oklart vad, men något ”svalt” med lädersuls tror jag. Min fundering är dock, kan jag ha samma inneskor dag efter dag, rent ”genomtorkningsmässigt”, om de står med skoblock över natten? Brukar rotera mina ”vanliga” skor, så att jag inte har samma skor två dagar i rad, jag har fått för mig (oklart varifrån) att man bör vara noga med att skon får bli helt torr från svett osv innan man har den igen?
Svårt att se att ha skor flera dagar i rad skulle medföra märkbart ökat slitage om man använder skoblock av cederträ över natten. Mer än det uppenbara att man använder skorna mer (och därmed sliter...).Den allmänna rekommendationen är att inte ha samma sko två dagar på raken utan låta det vila och torka mellan användningarna.
Sedan går det såklart att ha skorna varje dag men det kommer att slitas snabbare då. Sedan tillkommer ju hur mycket fotsvett du har, mycket så kanske skorna måste torka mer än 2dgr och väldigt lite så kanske 1dgr kan vara ok.
Beror ju på hur du använder skorna också. Mycket väta från både fötter och underlag leder ju till fukt i bindsula och korkfyllnad som då slits betydligt lättare. Likaså torkar ju ett par skor fortare utan skoblock, visst absorberar de en del fukt men huvudsakliga syftet är att de motverkar att lädret drar ihop sig och ser till att skon behåller sin form.Svårt att se att ha skor flera dagar i rad skulle medföra märkbart ökat slitage om man använder skoblock av cederträ över natten. Mer än det uppenbara att man använder skorna mer (och därmed sliter...).
Absolut, surfar man i dränneringsrännorna på väg hem från jobbet så kanske man ska låta skorna torka nån dag. Skämt åt sido, absolut är det en bra tanke att låta skorna torka men att använda samma skor en hel jobbvecka kommer inte innebära att ens skor kommer behöva totalrenoveras. Byta skor dagligen har aldrig kunnat vara ett alternativ för mig pga mycket resande i jobbet.Beror ju på hur du använder skorna också. Mycket väta från både fötter och underlag leder ju till fukt i bindsula och korkfyllnad som då slits betydligt lättare. Likaså torkar ju ett par skor fortare utan skoblock, visst absorberar de en del fukt men huvudsakliga syftet är att de motverkar att lädret drar ihop sig och ser till att skon behåller sin form.
Men ja, en sko som endast ska användas inomhus några timmar om dagen skulle jag inte bekymra mig nämnvärt över om de hinner vila tillräckligt länge eller ej.
Svårt att se att ha skor flera dagar i rad skulle medföra märkbart ökat slitage om man använder skoblock av cederträ över natten. Mer än det uppenbara att man använder skorna mer (och därmed sliter...).
Beror ju på hur du använder skorna också. Mycket väta från både fötter och underlag leder ju till fukt i bindsula och korkfyllnad som då slits betydligt lättare. Likaså torkar ju ett par skor fortare utan skoblock, visst absorberar de en del fukt men huvudsakliga syftet är att de motverkar att lädret drar ihop sig och ser till att skon behåller sin form.
Men ja, en sko som endast ska användas inomhus några timmar om dagen skulle jag inte bekymra mig nämnvärt över om de hinner vila tillräckligt länge eller ej.
Delar er uppfattning.Absolut, surfar man i dränneringsrännorna på väg hem från jobbet så kanske man ska låta skorna torka nån dag. Skämt åt sido, absolut är det en bra tanke att låta skorna torka men att använda samma skor en hel jobbvecka kommer inte innebära att ens skor kommer behöva totalrenoveras. Byta skor dagligen har aldrig kunnat vara ett alternativ för mig pga mycket resande i jobbet.
Finns några rätt enkla knep om man vill minska ned på dagliga fotsvetten. Jag har nästan alltid ett skohorn vid skrivbordet eller med mig i portföljen så man enkelt kan ta av och på sig sin skor så man undviker att hålla fötterna instängda en hel dag. Alternativt åtminstone på kontoret ha skorna väldigt löst snörade så man får liten luftspalt mellan strumpor och skinnet på skorna. Sen finns ju absolut torr... Tyvärr kunde inte mina fötter inte klara långa löppass lika bra men tror det fungerar utmärkt för många andra.
Är inte ett par Docksta i design av Mats Theselius butiksmässiga?Dagens fråga:
Tänkte köpa ett par inneskor att ha på jobbet, oklart vad, men något ”svalt” med lädersuls tror jag. Min fundering är dock, kan jag ha samma inneskor dag efter dag, rent ”genomtorkningsmässigt”, om de står med skoblock över natten? Brukar rotera mina ”vanliga” skor, så att jag inte har samma skor två dagar i rad, jag har fått för mig (oklart varifrån) att man bör vara noga med att skon får bli helt torr från svett osv innan man har den igen?
Jo, har funderat på dem, men känns som om de ser knas ut om man ser ”hela foten”? Sitter en del i vår lounge med kunder, och då syns man ju.Är inte ett par Docksta i design av Mats Theselius butiksmässiga?
Myrqvist strumpor är bra. Jag gillar dom! Även nedsatt pris nu väl, så det är bara att prova ett par eller två.Korrekt alla skor varvas med andra par. Tycker skor man använder för ofta slits ut mycket snabbt. Så man får motstå att ha ett favoritpar eller då kanske köpa två av samma.
Vilka sockar är bäst av de lite mer vanliga regular? Skolyx verkar ha bra recensioner. Lirar Myrqvist/Herrstil på samma spelplan i nuläget?
Brogue kängor till bra pris.
Vart finner man det?
Vilket märke? Berwick 1707 är det bästa jag finner men även det är mycket pengar..
Pratar vi pris så är NPS Heath svårslaget på rean på afinepairofshoes av det jag kunnat hitta. Lädersulade dock. Finns annat spännande på den rean.Brogue kängor till bra pris.
Vart finner man det?
Vilket märke? Berwick 1707 är det bästa jag finner men även det är mycket pengar..
Löf & Tung Adams Brown Suede
Löf & Tung Adams wingtip boot in Brown Suede. It's casual enough to go with jeans but versatile enough for the country style suit as well. Style reference 16176. Goodyear welted Genuine Dainite rubber soles Premium English suede uppers Fully leather lined S last Made in Spain For an extensive...www.skoaktiebolaget.com
Herring Buxton brogue boots in tan calf from Herring Shoes
Herring Buxton is a classic brogue boot on a sturdy Goodyear welted leather sole. Using fine calf leathers we have created a good fitting, comfortable boot that looks great from every angle. One of the wardrobe classic styles you cannot do without.www.herringshoes.co.uk
Ja dom var riktigt bra, men samma där. Synd på lädersula.Pratar vi pris så är NPS Heath svårslaget på rean på afinepairofshoes av det jag kunnat hitta. Lädersulade dock. Finns annat spännande på den rean.
Sale Shoes, Boots & Accessories | A Fine Pair of Shoes
Reduced & Clearance Shoes and Accessories from A Fine Pair of Shoes | 4,000+ 5-Star Reviews ✔ Shop online today → Worldwide Deliverywww.afinepairofshoes.co.uk
Bara gå till skomakare och slänga på en slitsula. Kostar några hundralappar.Herring brogue var riktigt bra, men synd på lädersula. Gör sig inte väl som vardags slit och släng på vintern
Ja dom var riktigt bra, men samma där. Synd på lädersula.
Jag har ett par Loake Taunton i Oxblood grain, använder en vinröd kräm från Saphir. Funkar kanon!Precis beställt ett par Loake Anglesey Oxblood Grain
Finns det någon rekommenderad skokräm till dessa?
Uniqlo, överlägset. Myrqvists strumpor är sköna, men två tvättar senare är skillnaden marginell och Uniqlo är mycket billigare. Strumpor är konsumtionsvaror som slits snabbt, kvalitet eller ej.Korrekt alla skor varvas med andra par. Tycker skor man använder för ofta slits ut mycket snabbt. Så man får motstå att ha ett favoritpar eller då kanske köpa två av samma.
Vilka sockar är bäst av de lite mer vanliga regular? Skolyx verkar ha bra recensioner. Lirar Myrqvist/Herrstil på samma spelplan i nuläget?
Var beställde du?Fått hem mina Loakes idag. Mycket nöjd!
Bra val!Fått hem mina Loakes idag. Mycket nöjd!
Tack!Bra val!
Mina favoritskor just nu! Växlar mellan dessa och chatsworth i svart och waxy brownFått hem mina Loakes idag. Mycket nöjd!
Grymt,Mina favoritskor just nu! Växlar mellan dessa och chatsworth i svart och waxy brown