• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Schildfat

Cartier
Tack för svar! Går nog rätt normalt skulle jag påstå.. Använder skoblock och snörar av mig skorna så jag inte sliter i klacken med andra skon. Skumma är att det också hände på ett par loafers från ett svenskt skomärke som jag inte minns vad de heter just nu.. Kanske får kika på lite andra märken :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Någon som kanske kan svara på varför jag har tappat klacken på båda par kostymskor jag just köpt från J.lindeberg? Använda på kontoret och lite utomhus. Klacken på båda paren har som lossnat helt. Har förstås fått nya men vill inte att det händer igen. Är det normalt att behöva klacka om skor ganska omgående?
Har du slagit klackarna i taket?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för svar! Går nog rätt normalt skulle jag påstå.. Använder skoblock och snörar av mig skorna så jag inte sliter i klacken med andra skon. Skumma är att det också hände på ett par loafers från ett svenskt skomärke som jag inte minns vad de heter just nu.. Kanske får kika på lite andra märken :)
Frågan är lite för vagt ställd för att du ska kunna få några användbara svar. Bilder kunde underlättat, men annars hade väl skomakaren som lagat dom varit bästa källan :)
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Har kikat runt lite de senaste dagarna i jakt på ett par pennyloafers i mocka och har slimmat ner urvalet till två alternativ. Då jag är relativt ny på det här med kvalitetsskor så tänkte jag kolla här på forumet innan jag klickar hem något.

Först och främst undrar jag hur Loake Shoemakers står sig mot Loake 1880. Tanken är att ha skorna länge och vill inte köpa någon budgetvariant, modellen jag hittat är från Loake Shoemakers som jag uppfattat det ligger snäppet under Loake 1880 i kvalitet. Är det stor skillnad när det kommer till långsiktig hållbarhet mellan dessa två?


En följdfråga på detta gäller den andra skon jag fastnat för, vilket är Morjas "The Penny Loafer". Utseendemässigt föredrar jag denna framför modellen från Loake, vet inte om detta beror på Loakes dåliga bilder eller designen i sig. Jag undrar därför hur Morjas står sig mot Loake Shoemakers, känns på förhand som om dessa två ligger på ungefär samma nivå.


Ytterligare ett frågetecken är kring materialval i sulan, båda skorna ovan har lädersula vilket kanske inte är optimalt för svenskt väglag. Vore det bättre att hitta en sko med gummisula eller är det bara att sikta in sig på att sula om lädersulan inom en snar framtid?

Så, vad hade ni föredragit av dessa två modeller? Även tacksam för andra tips ifall att jag missat något likvärdigt alternativ (dock inga tassel loafers, det är inte min grej).
 

Psykel

Patek
Har kikat runt lite de senaste dagarna i jakt på ett par pennyloafers i mocka och har slimmat ner urvalet till två alternativ. Då jag är relativt ny på det här med kvalitetsskor så tänkte jag kolla här på forumet innan jag klickar hem något.

Först och främst undrar jag hur Loake Shoemakers står sig mot Loake 1880. Tanken är att ha skorna länge och vill inte köpa någon budgetvariant, modellen jag hittat är från Loake Shoemakers som jag uppfattat det ligger snäppet under Loake 1880 i kvalitet. Är det stor skillnad när det kommer till långsiktig hållbarhet mellan dessa två?


En följdfråga på detta gäller den andra skon jag fastnat för, vilket är Morjas "The Penny Loafer". Utseendemässigt föredrar jag denna framför modellen från Loake, vet inte om detta beror på Loakes dåliga bilder eller designen i sig. Jag undrar därför hur Morjas står sig mot Loake Shoemakers, känns på förhand som om dessa två ligger på ungefär samma nivå.


Ytterligare ett frågetecken är kring materialval i sulan, båda skorna ovan har lädersula vilket kanske inte är optimalt för svenskt väglag. Vore det bättre att hitta en sko med gummisula eller är det bara att sikta in sig på att sula om lädersulan inom en snar framtid?

Så, vad hade ni föredragit av dessa två modeller? Även tacksam för andra tips ifall att jag missat något likvärdigt alternativ (dock inga tassel loafers, det är inte min grej).
Skolyx håller bra kvalitet till bra pris. Tillverkade i Spanien som Morjas. Dessa kanske kan vara nåt? Har deras citysula, vilket är en tunn, finmönstrad gummisula.
 
Har kikat runt lite de senaste dagarna i jakt på ett par pennyloafers i mocka och har slimmat ner urvalet till två alternativ. Då jag är relativt ny på det här med kvalitetsskor så tänkte jag kolla här på forumet innan jag klickar hem något.

Först och främst undrar jag hur Loake Shoemakers står sig mot Loake 1880. Tanken är att ha skorna länge och vill inte köpa någon budgetvariant, modellen jag hittat är från Loake Shoemakers som jag uppfattat det ligger snäppet under Loake 1880 i kvalitet. Är det stor skillnad när det kommer till långsiktig hållbarhet mellan dessa två?


En följdfråga på detta gäller den andra skon jag fastnat för, vilket är Morjas "The Penny Loafer". Utseendemässigt föredrar jag denna framför modellen från Loake, vet inte om detta beror på Loakes dåliga bilder eller designen i sig. Jag undrar därför hur Morjas står sig mot Loake Shoemakers, känns på förhand som om dessa två ligger på ungefär samma nivå.


Ytterligare ett frågetecken är kring materialval i sulan, båda skorna ovan har lädersula vilket kanske inte är optimalt för svenskt väglag. Vore det bättre att hitta en sko med gummisula eller är det bara att sikta in sig på att sula om lädersulan inom en snar framtid?

Så, vad hade ni föredragit av dessa två modeller? Även tacksam för andra tips ifall att jag missat något likvärdigt alternativ (dock inga tassel loafers, det är inte min grej).
Först har rätt breda fötter med högt insteg. testade först ett par penny från Mojas. Helt ok kvalitet mer eller mindre som Loake, dock jag köpte 8,5 UK som jag brukar ha. Men skulle kört på 8 UK upplevde dem som stora så sålde dem. Imperial sitter bättre på min fot så köpte dem istället. Är väl mer eller mindre som Loake 1880, men lite besparingar i material tex. Sitter bra på mina fötter.
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Har kikat runt lite de senaste dagarna i jakt på ett par pennyloafers i mocka och har slimmat ner urvalet till två alternativ. Då jag är relativt ny på det här med kvalitetsskor så tänkte jag kolla här på forumet innan jag klickar hem något.

Först och främst undrar jag hur Loake Shoemakers står sig mot Loake 1880. Tanken är att ha skorna länge och vill inte köpa någon budgetvariant, modellen jag hittat är från Loake Shoemakers som jag uppfattat det ligger snäppet under Loake 1880 i kvalitet. Är det stor skillnad när det kommer till långsiktig hållbarhet mellan dessa två?


En följdfråga på detta gäller den andra skon jag fastnat för, vilket är Morjas "The Penny Loafer". Utseendemässigt föredrar jag denna framför modellen från Loake, vet inte om detta beror på Loakes dåliga bilder eller designen i sig. Jag undrar därför hur Morjas står sig mot Loake Shoemakers, känns på förhand som om dessa två ligger på ungefär samma nivå.


Ytterligare ett frågetecken är kring materialval i sulan, båda skorna ovan har lädersula vilket kanske inte är optimalt för svenskt väglag. Vore det bättre att hitta en sko med gummisula eller är det bara att sikta in sig på att sula om lädersulan inom en snar framtid?

Så, vad hade ni föredragit av dessa två modeller? Även tacksam för andra tips ifall att jag missat något likvärdigt alternativ (dock inga tassel loafers, det är inte min grej).
Jag är nöjd med mina från Morjas, möjligen lite hårda. Men inget jag stör mig på. För mig var de true to size.
 

Clark78

Cartier
Har kikat runt lite de senaste dagarna i jakt på ett par pennyloafers i mocka och har slimmat ner urvalet till två alternativ. Då jag är relativt ny på det här med kvalitetsskor så tänkte jag kolla här på forumet innan jag klickar hem något.

Först och främst undrar jag hur Loake Shoemakers står sig mot Loake 1880. Tanken är att ha skorna länge och vill inte köpa någon budgetvariant, modellen jag hittat är från Loake Shoemakers som jag uppfattat det ligger snäppet under Loake 1880 i kvalitet. Är det stor skillnad när det kommer till långsiktig hållbarhet mellan dessa två?

Rent generellt är det ingen skillnad konstruktionsmässigt på Loake 1880 och Loake Shoemakers, dvs. båda är goodyeare-welted och gjorda i England. Så just hållbarhet är det ingen skillnad på, men däremot håller 1880 högre kvalitet vad det gäller material där Shoemaker använder ganska tråkig mocka och emellanåt corrected grain (polished kallat hos dom).

/C
 
Nu vet jag inte var de tillverkas, men undvik produktionsländer som inte strävar efter kvalité och långsiktighet. Nu till en verklig historia. För ca 10 år sedan fanns en hängiven ung skomakare på orten. Han brann för yrket och för hantverket. Han sålde det brittiska märket Crocket & Jones. De valde skinn med omsorg. De randsydde alla sina skor så sula och överdel satt ihop med tråd. In i den lilla butiken kom en mogen man i syfte att få sina skor lagade. Skomakaren höll en lektion om kvalité och om hur skor ska tillverkas. Han sa att kundens skor är gjorda av dåligt skinn, papp och lim. Han sa att de inte går att laga. När det sjunkit in i kunden frågade skomakaren om han fick dela på skorna längs med, från tå till häl, i bandsågen. Han gjorde så och kunde sen tillsammans med kunden i detalj se hur dåligt gjorda skorna var. Detta par skor var ett par Vagabond för 1800 kr så kunden, som trott att han köpt det finaste och dyraste, kom till insikt och gick med skorna till butiken där de köpts. Han var förbannad och sa exakt det skomakaren sagt. Skomakaren och butikens säljare blev inte bästa vänner, men kunden hade lärt sig en del om skor.

Tyvärr hittar producenter billigare och billigare sätt att göra sina produkter, men kunden får inget veta i köpögonblicket. Det är en ny tid där respekt för ett bra hantverk många gånger saknas och där säljarna saknar ordentlig utbildning.

Alla har vi nog köpt skor som vi trott hade lite kvalitet, men att det bara var känslan av kvalitet som inte visade sig finnas där alls. När väl den insikten infunnit sig har man letat reda på skor som tillverkats enligt traditionellt hantverk.

Det fina med kvalitets skor som t ex Crockett & Jones är att man kan ha dem väldigt länge förutsatt att man ger dem omsorg. Använder fortfarande mina första par sedan ca 20 år tillbaka från C&J regelbundet varje år under årets sämsta månader inklusive väderlek där de utsätts för salt. Det kan man inte se spår av i huvudtaget. De kommer säkert hålla 20 år till med samma skötsel. Inte nog med det är de väldigt ingångna och sköna.
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Rent generellt är det ingen skillnad konstruktionsmässigt på Loake 1880 och Loake Shoemakers, dvs. båda är goodyeare-welted och gjorda i England. Så just hållbarhet är det ingen skillnad på, men däremot håller 1880 högre kvalitet vad det gäller material där Shoemaker använder ganska tråkig mocka och emellanåt corrected grain (polished kallat hos dom).

/C
Tack för utförligt svar!

Är lite orolig att jag ska ångra mig i efterhand om material/finish inte är på topp, betalar mycket hellre 3200kr för en bättre finish än 2600kr för något som inte är lika bra. Har sneglat lite på C&J Harvard men är inte helt såld på utseendet, plus att det blir en prisklass uppåt. Förstår samtidigt att Loake Shoemakers inte är på samma nivå som lite mer "high-end"-tillverkare.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Alla har vi nog köpt skor som vi trott hade lite kvalitet, men att det bara var känslan av kvalitet som inte visade sig finnas där alls. När väl den insikten infunnit sig har man letat reda på skor som tillverkats enligt traditionellt hantverk.

Det fina med kvalitets skor som t ex Crockett & Jones är att man kan ha dem väldigt länge förutsatt att man ger dem omsorg. Använder fortfarande mina första par sedan ca 20 år tillbaka från C&J regelbundet varje år under årets sämsta månader inklusive väderlek där de utsätts för salt. Det kan man inte se spår av i huvudtaget. De kommer säkert hålla 20 år till med samma skötsel. Inte nog med det är de väldigt ingångna och sköna.
Håller helt med dig. Jag har köpt 7 par C&J. Det första paret lyckades jag förstöra på några år. Som du nämner berodde det på dålig skötsel mot bättre vetande. Jag använde skoglansmedel som innehöll silikon, så skinnet förstördes och bildade sprickor. De andra har jag kvar och använder flitigt. Nu har jag lärt mig att bättre skovård gör att skorna håller i evighet. I varje fall mycket länge. Slår man ut inköpspriset på antal timmar man går i dem, går det inte att köpa billigare skor fast de kostar mer vid inköpet.
 
Senast ändrad:
Håller helt med dig. Jag har köpt 7 par C&J. Det första paret lyckades jag förstår på några år. Som du nämner berodde det på dålig skötsel mot bättre vetande. Jag använde skoglansmedel som innehåll silikon, så skinnet förstördes och bildade sprickor. De andra har jag kvar och använder flitigt. Nu har jag lärt mig att bättre skovård gör att skorna håller i evighet. I varje fall mycket länge. Slår man ut inköpspriset på antal timmar man går i dem, går det inte att köpa billigare skor fast de kostar mer vid inköpet.

Har ett gäng C&J själv.

C&J Snowdon kängorna var första paret jag köpte från dem och ett av skälen var att de var ofodrade med en rejäl sula. Hade ett par Timberland favoriter innan i skinn, men efter ett gäng år när det var dags att fixa dem insåg man att det inte var den kvalitetsskon man trott. Det är en bra sko absolut, men inget man kan hålla liv i som en traditionell hantverksmässigt uppbyggt sko. På den vägen var det. Fortsatte köpa på mig handsydda skor som allihopa används än idag. Lika fina som när de köptes med patina förstås och olika grad av slitage på sulorna. Några har jag sulat om. Om inte fötterna ändras kommer jag att kunna ha dem resten av livet. Det tvivlar jag inte på.

Det är dyra skor, men håller länge om man vårdar dem rätt och man kan reparera dem och byta ut sulor etc hos en bra urmakare eller via C&J själva.
 
Senast ändrad:

Lauda

Patek
2-Faktor
-Tackar, jag reserverar mig för att återkomma med bild.

-Här kommer det en bild som lovat.

Så här ser min skosamling ut i nuläget. Notera att jag blev medveten om skor strax efter att jag blev medveten om klockor (det hör ihop på något sätt), så jag har inte hållit på så länge. Som jag nämnt i tidigare inlägg så njuter jag mer av att samla på skor än på klockor då skor är något som är mer personligt enligt mig.

•Oxfords suede: Loake Cadogan
•Snörstövlar: Morjas Jamper boot
•Sneakers: C.P.
•Penny loafers: Loake
•Chealse boots: R.M.W.
•Oxfords i svart: Loake Aldwych
B7CE6F75-A80E-4BF9-89E8-8BD87C2AFEC7.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
-Här kommer det en bild som lovat.

Så här ser min skosamling ut i nuläget. Notera att jag blev medveten om skor strax efter att jag blev medveten om klockor (det hör ihop på något sätt), så jag har inte hållit på så länge. Som jag nämnt i tidigare inlägg så njuter jag mer av att samla på skor än på klockor då skor är något som är mer personligt enligt mig.

•Oxfords suede: Loake Cadogan
•Snörstövlar: Morjas Jamper boot
•Sneakers: C.P.
•Penny loafers: Loake
•Chealse boots: R.M.W.
•Oxfords i svart: Loake Aldwych
B7CE6F75-A80E-4BF9-89E8-8BD87C2AFEC7.jpeg
Morjas är favoriten. Ser ut att vara fint skinn och längden på skosnören gör sitt till för manligheten. Passar utomordentligt bra ihop med upprullande jeans.
 

Psykel

Patek
Nån som har erfarenhet av att använda hälgrepp i skorna?
Mina fötter är rätt breda, så riskerar ibland att få lite glapp i hälen i skor med normalbred läst. Exempelvis mina nya Berwick tassel loafers. Sitter asbra i övrigt, men har ett litet hälglapp. En halv storlek ner så hade dom suttit perfekt i hälen, men skulle bli för trångt i tån.
Spanar på dessa från Skolyx. https://www.skolyx.se/ilaeggssulor-mm/308-haelgrepp-laeder.html
Vad tror ni?
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Nån som har erfarenhet av att använda hälgrepp i skorna?
Mina fötter är rätt breda, så riskerar ibland att få lite glapp i hälen i skor med normalbred läst. Exempelvis mina nya Berwick tassel loafers. Sitter asbra i övrigt, men har ett litet hälglapp. En halv storlek ner så hade dom suttit perfekt i hälen, men skulle bli för trångt i tån.
Spanar på dessa från Skolyx. https://www.skolyx.se/ilaeggssulor-mm/308-haelgrepp-laeder.html
Vad tror ni?
Har testat på loafers och tycker tyvärr inte det fungerat speciellt bra. Däremot har plöskudde gjort stor skillnad.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tacksam för lite hjälp. Kompis unge som tar studenten nu och har köpt följande kostym. Om man ska hitta ett par skor som matchar och som man dessutom kan ha mer än på studentdagen, är det släta derbys som gäller? Vilken färg rekommenderas? Tack på förhand :)

Skärmavbild 2021-04-01 kl. 19.18.28.png
 
Tacksam för lite hjälp. Kompis unge som tar studenten nu och har köpt följande kostym. Om man ska hitta ett par skor som matchar och som man dessutom kan ha mer än på studentdagen, är det släta derbys som gäller? Vilken färg rekommenderas? Tack på förhand :)

Skärmavbild 2021-04-01 kl. 19.18.28.png
Mörkbruna alternativt svarta oxfords är nog det vettigaste köpet för en student. Nu är kavajen kanske inte upp för diskussion men den är ju alldeles för liten :)
 
Tacksam för lite hjälp. Kompis unge som tar studenten nu och har köpt följande kostym. Om man ska hitta ett par skor som matchar och som man dessutom kan ha mer än på studentdagen, är det släta derbys som gäller? Vilken färg rekommenderas? Tack på förhand :)
Du fick bra tips om skorna av Niklas, du kan också på ett fint sätt informera kompisens unge att han inte ska knäppa nedersta knappen på kavajen, det är inte brukligt.
 
Topp