• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Det är väldigt märkligt att skorna fortfarande är osålda. Jag minns inte om jag skrev det, men vid köp genom Marrkt (UK) blir det ingen moms- eller tullavgift, i och med att det är begagnade varor det handlar om. Om det är helt legit eller inte ska jag låta vara osagt. Marrkt skriver ner värdet på grejerna.
Håller med, men det är min storlek i Aldens Barrie-läst och jag har inte heller köpt dem... Läste Markkts försäkran om tullfrihet men visste inte om man kunde lita på det. Har köpt beg saker på eBay från UK men det blir lika mycket moms på dem. Kan kanske bero på att det inte varit tydligt deklarerat som beg, men jag tycker att det borde vara känt i eBay-kretsar i så fall, har ju rimligen stor betydelse för brittiska säljare. Om Markkt deklarerar lägre värde funkar det ju, men låter som en konstig (och olaglig) lösning. Nån som har praktisk erfarenhet?

Edit: insåg nu att ”skriva ner” nog betyder att de drar av brittisk moms, det låter ju rimligare. Är det det momsfria priset vi ser på deras hemsida? Så är det på t ex Real McCoys webshop.
 
Tack för input!
Sålde mina Pembroke i höstas då jag aldrig använde dem(!!) Tror kanske också att de är väl varma sommartid. Mockaoxfords kan funka men hade gärna skaffat något mer nedklätt...
Okej! Tycker att mocka ger en casual touch och passar fantastiskt till t.ex. jeans. Vad bär du för kläder till vardags som de ska passa till? Ska man gå ned ett snäpp till från oxford eller derby så tänker jag att loafers är det absolut bästa. Alternativt open walks som blivit mer och mer populärt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Söker råd av er som troligtvis har lite bättre koll på utbudet. Jag letar efter ett par halvdressade skor att ha till vardags under vår och sommar, men hittar inte riktigt rätt. Kraven är att det ska vara lågskor, inte sneakers, inte båtskor och inte ökenkängor. Loafers har jag ett par stycken.

Skicka era bästa tips, högt som lågt!

Följande modeller har jag övervägt men känner inte att någon är helt hundra.
589DE48E-E26B-4593-8AC7-DC53C9FD5515.jpeg
A2F62A07-0E3C-4C67-A391-A01FFEB16643.jpeg
Vad betyder halvdressad för dig?
 

kapahoo

Omega
Håller med, men det är min storlek i Aldens Barrie-läst och jag har inte heller köpt dem... Läste Markkts försäkran om tullfrihet men visste inte om man kunde lita på det. Har köpt beg saker på eBay från UK men det blir lika mycket moms på dem. Kan kanske bero på att det inte varit tydligt deklarerat som beg, men jag tycker att det borde vara känt i eBay-kretsar i så fall, har ju rimligen stor betydelse för brittiska säljare. Om Markkt deklarerar lägre värde funkar det ju, men låter som en konstig (och olaglig) lösning. Nån som har praktisk erfarenhet?

Edit: insåg nu att ”skriva ner” nog betyder att de drar av brittisk moms, det låter ju rimligare. Är det det momsfria priset vi ser på deras hemsida? Så är det på t ex Real McCoys webshop.
Lägger inte eBay på tull och moms själva som någon slags schablonavgift?
Irriterande när man köper begagnat men tror inte att det har med regelverk att göra utan att eBay bara inte orkar hålla på strula med varje ärende.

Hur står sig Aldens storlekar om man jämför med engelska skor? Är den där 10US som 9UK på Loake, C&J m.fl.?
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Lägger inte eBay på tull och moms själva som någon slags schablonavgift?
Irriterande när man köper begagnat men tror inte att det har med regelverk att göra utan att eBay bara inte orkar hålla på strula med varje ärende.

Hur står sig Aldens storlekar om man jämför med engelska skor? Är den där 10US som 9UK på Loake, C&J m.fl.?
Barrie-lästen är redigt stor, 9US i Barrie motsvarar 9 i C&J.
 
Lite väl bastanta för sommarbruk, imo. Speciellt med dainitesula!
Jag skulle föreslå mockaoxfords på lädersula!
Tack för input!
Sålde mina Pembroke i höstas då jag aldrig använde dem(!!) Tror kanske också att de är väl varma sommartid. Mockaoxfords kan funka men hade gärna skaffat något mer nedklättm
Okej! Tycker att mocka ger en casual touch och passar fantastiskt till t.ex. jeans. Vad bär du för kläder till vardags som de ska passa till? Ska man gå ned ett snäpp till från oxford eller derby så tänker jag att loafers är det absolut bästa. Alternativt open walks som blivit mer och mer populärt.
Mocka tror jag absolut på, men just lädersula gör det hela något mer uppstyrt än jag tänkt mig, därav mina lösa tankar kring crepe-sula på bilderna.
Vad gäller kläder utanför kontorstid så blir det oftast lite vintage militärplagg blandat med kvalitetsskjortor eller stickat. Oftast rådenim eller svarta jeans till. På fötterna under vinterhalvåret RMW chelsea, C&J brogues etc etc. Hoppas det ger någorlunda bild.
 
Tack för input!
Sålde mina Pembroke i höstas då jag aldrig använde dem(!!) Tror kanske också att de är väl varma sommartid. Mockaoxfords kan funka men hade gärna skaffat något mer nedklättm

Mocka tror jag absolut på, men just lädersula gör det hela något mer uppstyrt än jag tänkt mig, därav mina lösa tankar kring crepe-sula på bilderna.
Vad gäller kläder utanför kontorstid så blir det oftast lite vintage militärplagg blandat med kvalitetsskjortor eller stickat. Oftast rådenim eller svarta jeans till. På fötterna under vinterhalvåret RMW chelsea, C&J brogues etc etc. Hoppas det ger någorlunda bild.
Till rådenim och stickat ska du ha split toe derby!
Första, bästa lånade bild:
ealing-dks-31_1200x1200.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Söker råd av er som troligtvis har lite bättre koll på utbudet. Jag letar efter ett par halvdressade skor att ha till vardags under vår och sommar, men hittar inte riktigt rätt. Kraven är att det ska vara lågskor, inte sneakers, inte båtskor och inte ökenkängor. Loafers har jag ett par stycken.

Skicka era bästa tips, högt som lågt!

Följande modeller har jag övervägt men känner inte att någon är helt hundra.
589DE48E-E26B-4593-8AC7-DC53C9FD5515.jpeg
A2F62A07-0E3C-4C67-A391-A01FFEB16643.jpeg
Du vill ha "Dirty Bucks"!:) Originalet ska väl vara i Nubuck, men funkar i kanvas och mocka också. Jag föredrar kanvas (mina på andra bilden)!
White-Bucks-Dirty-Bucks-ruskindssko-sommersko-m%C3%A6nd-Stiljournalen.jpg

20210512_152846-jpg.1764252
 
Är det bara jag som tycker sneakerstrenden med lyxsneakers gått lite för långt? Känns som munkskorna för ett par år sedan. Var och varannan välklädd person har det där jag bor.
Mja, kanske. Men känns som att många annars skulle gå runt i konsultisar som alternativ till det snarare än riktiga kvalitetsskor. Jag kan själv också tycka att det är trevligt till mer casual klädsel.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Är det bara jag som tycker sneakerstrenden med lyxsneakers gått lite för långt? Känns som munkskorna för ett par år sedan. Var och varannan välklädd person har det där jag bor.
Munkskor tyckte jag mer var ett fenomen inom den sk #menswear sfären på div. olika sociala medier och ganska ovanlig utanför den bubblan medans s k dressade sneakers är betydligt vanligare.
Gillar fortfarande munkar och mina används frekvent.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Vänder mig till panelen.
Hur är RMW Wentworth i storlek i förhållande till andra modeller? Ligger det på samma? Jag kör 10,5 i Craftsman och Comfort Craftsman där jag möjligen skulle kunnat gå ner en halv storlek i den senare.

Bör jag köra på 10,5 i Wentworth också, eller skiljer sig lästen åt något mer än visuellt?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Korspostar lite från "Dagens skor"-tråden och undrar varför vi inte idag ser mer av riktigt klassiska sommarskor som spectators och s k dirty bucks?
Är det "Lyxsneakers"-trenden som har ersatt dessa fina sommarskodon eller kan det vara så att #menswear har övertygat alldeles för många att loafers är en acceptabel "sko" att visa upp sig med?;)
20210614_135102-0-3-jpg.1793527

0511-jpg.800070

0000005443460000645000000000000012-jpg.795573
 
Senast ändrad:

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Korspostar lite från "Dagens skor"-tråden och undrar varför vi inte idag ser mer av riktigt klassiska sommarskor som spectators och s k dirty bucks?
Är det "Lyxsneakers"-trenden som har ersatt dessa fina sommarskodon eller kan det vara så att #menswear har övertygat alldeles för många att loafers är en acceptabel "sko" att visa upp sig med?;)
20210614_135102-0-3-jpg.1793527

0511-jpg.800070

0000005443460000645000000000000012-jpg.795573
Hear hear! Samt icke att förglömma, the saddle shoe; en annan varmväderklassiker. Mark McNairy gjorde en ”crazy saddle” för några år sedan som jag fortfarande ångrar att jag inte köpte. Udda storlekar finns kvar till vrakpris (£70) på hans hemsida såg jag nu när jag letade bild.
78BEA3DD-7BDB-40B8-AD0F-BFBEA09C8412.jpeg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hear hear! Samt icke att förglömma, the saddle shoe; en annan varmväderklassiker. Mark McNairy gjorde en ”crazy saddle” för några år sedan som jag fortfarande ångrar att jag inte köpte. Udda storlekar finns kvar till vrakpris (£70) på hans hemsida såg jag nu när jag letade bild.
78BEA3DD-7BDB-40B8-AD0F-BFBEA09C8412.jpeg
Riktigt bra! Beställde ett par direkt.:)
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Korspostar lite från "Dagens skor"-tråden och undrar varför vi inte idag ser mer av riktigt klassiska sommarskor som spectators och s k dirty bucks?
Är det "Lyxsneakers"-trenden som har ersatt dessa fina sommarskodon eller kan det vara så att #menswear har övertygat alldeles för många att loafers är en acceptabel "sko" att visa upp sig med?;)
20210614_135102-0-3-jpg.1793527

0511-jpg.800070

0000005443460000645000000000000012-jpg.795573
Kan vara för att de är fruktansvärt fula..? ;)
 
Topp