• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Sömnaden på mina kängor har släppt. Finns det något enkelt sätt att fixa själv eller är det bara att lämna till skomakaren? Tänkte om man kunde limma eller liknande
Ett besök till skomakaren är att rek.
Hålla och försöka laga själv utan kunskap eller rätt saker brukar sällan bli bra.

Någon här som reparerat skor hos bäckmans?
Hur har upplevelsen varit? Bra arbete, service, pris?

Har bara köpt skor där, senast ett par oxfords.
Har också bara handlat där men utifrån den service och kunnande jag fick senast så skulle jag aldrig tveka att lämna in skor på reparation där…

Någon här som reparerat skor hos bäckmans?
Hur har upplevelsen varit? Bra arbete, service, pris?

Har bara köpt skor där, senast ett par oxfords.
De är helt utmärkta. Rekommenderar Bäckmans starkt. Håller dock Skomakeri Framåt snäppet högre, men det är inte alltid man orkar ta sig till Gamla stan.

Behöver hjälp. Se nedan; det är ett par Combat Boots från Common projects och det andra är ett par från Filippa K jag trillade över. Finns andra bättre alternativ, ni fattar vad jag söker. Gärna i butik i sthlm. För övrigt verkar combat kängorna från Common projects inte finnas att finna i butik i sthlm eller vet någon vart?
27299-1433-f21-9.jpg
24955befecde82ea6f073be65c4031f5.jpg

Det beror helt på din fot. Olika läster passar olika fötter. Men för att förenkla:

• Bredare läst, gå ner hel/halv storlek
  • Smalare läst, gå upp hel/halv storlek

Sen finns det ju såklart tillfällen där detta tänk inte funkar, maila Pepe hos Meermin och säg vad du brukar ha för storlek på dina andra skor etc, så hjälper han dig! Vet dock att det ibland är bristfällig information. Vilket är tråkigt då det ibland tar lång tid för skorna att komma till dig.

Här kan du få mina storlekar:

Carmina, Detroit: uk 7
C&J, 341: uk 7,5
Meermin, Rui: uk 7
Loake, F Capital: uk 7
Loake, F Loafer: uk 7

Nike Flyknit: 42
Converse: 41,5

Hoppas att det var till någon hjälp!

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk
Nyfiken på om du fortfarande köper skor på barnavdelningen el om fötterna har vuxit sedan 2013?!

J

Trillade in nytt för första gången på länge. C&J Egerton från Handgrade Collection. Lite konstig färg, Tan Antique Calf, så har ingen aning om när jag skall använda dom men gillade verkligen modellen:

IMG_20211007_173156.jpg

Bonusbild på nuvarande samlingen snart 10 år in. Samtliga C&J, första raden Handgrade, övrigt Benchgrade. Använder egentligen bara Oxfordsen och Derbysen när det regnar. Gillar verkligen inte kängor eller Chelseas så ett par kängor är mer än nog. Borde nog köpa ett par svarta oxfords, men det är inte kul att skaffa något bara för att man borde.

IMG_20211007_173914.jpg
Vad kör du för skor på vintern? :)

Vad kör du för skor på vintern? :)
Derby-modellerna har Dainite-gummisulor och det räcker för mig så länge som det inte är djup snö. Blir det djup snö, vilket vi lyckligtvis sluppit i södra Sverige senaste åren med undantag för några få dagar, så kommer kängorna fram. Men då brukar jag låta några bekvämare skor ligga på kontoret så jag kan byta. Sen är jag lite av en vilde som går i lädersulor även när det ligger grus ute. Sliter faktiskt inte så mycket som man tror.

Är inte så lättfrusen av mig så skall man inte vara ute flera timmar åt gången klarar jag mig utan problem i lågskor, men visst blir det ner mot minus 15 står jag utan något bra alternativ får jag erkänna.

Sen har jag förstås lite andra skor också för stökigare aktiviteter, men de väcker inte samma glädje som kvalitetsskorna från C&J.

@FilPro Kanske kan flika in här, har för mig han oxå har dessa samt Loakes

-Min storlek är 9,5UK. Jag har samma storlek på på Morjas som på Loakes.

Om man ska jämföra Morjas Jumper Boot med Loakes Oxfords som är gjorda på ”Last Capital / F Fitting”, då upplever jag mina Loakes mer följsamma.

Sen kan jag inte påstå att jag har hunnit gå in mina Morjas än pga pandemin och all hemmajobb. Så de kommer säkert att anpassa sig efter foten ju mer jag börjar använda dem. Mycket sköna!

Har testat många skovårdsprodukter genom åren men inget slår Saphir. Gick för en gångs skull all-in och det blev precis som jag ville att de skulle bli. Lagom mycket mirror och en svärta som jag aldrig upplevt tidigare. Tyvärr missade jag ”före-bilden” i vanlig ordning…

Skor CJ Highbury

Produkter
  • Saphire Cleanser
  • Saphire Dubbin Grease
  • Saphire Renovateur
  • Saphire Creme 1925
  • Saphir Pate Deluxe
  • Saphir Mirror Gloss
  • Tarrago Edge Dressing
  • Skolyx Horsehair brushes
  • Saphir Wild boar brush

6526AAFA-F61C-4770-90B9-B4EBA8FFC6FC.jpeg

Produkter:
1FA37E42-DB05-4F87-A31F-871AA72005FE.jpeg

Senast ändrad:
Hej hörni! :)
Köpte med mig ett par Western Derby från Uncle Bright nu i helgen. Ska sätta på gummisulor på dem, men brukar ni gå in skorna hemma först eller tar ni dem till skomakaren direkt?

Hej hörni! :)
Köpte med mig ett par Western Derby från Uncle Bright nu i helgen. Ska sätta på gummisulor på dem, men brukar ni gå in skorna hemma först eller tar ni dem till skomakaren direkt?

De flesta kommer säga - slit lite lagom på dem först och sula sedan.

Tillbaka
Topp