• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag använder skorna oavsett väderlek.

Även om man torkar efter en dags användning av dem finns risken att saltet har trängt igenom vid skolästen där impregnering eller vax eller vad man nu har beroende på typ av sko inte klart hålla undan vätan helt.

Brukar lämna in dem på en djuprengöring när det sker. Blir inte mer än 1- 2 ggr per säsong.

Har använt C&J i över 20 år vid det här laget i snöslask blandat med salt och allt vad vintrarna erbjuder och de ser fina ut än idag.

Skulle inte vara överdrivet brydd. Använd skorna och vårda dem. Men överdriv det inte.

Jag använder skorna oavsett väderlek.

Även om man torkar efter en dags användning av dem finns risken att saltet har trängt igenom vid skolästen där impregnering eller vax eller vad man nu har beroende på typ av sko inte klart hålla undan vätan helt.

Brukar lämna in dem på en djuprengöring när det sker. Blir inte mer än 1- 2 ggr per säsong.

Har använt C&J i över 20 år vid det här laget i snöslask blandat med salt och allt vad vintrarna erbjuder och de ser fina ut än idag.

Skulle inte vara överdrivet brydd. Använd skorna och vårda dem. Men överdriv det inte.
Mitt problem börjar nog vid att överdriva. Jag gör allt själv, förutom typiska skomakarjobb som lästa, byta sula etc. Jag kör hela serien från Saphir Medaille d'Or. Förutom sadeltvålen kanske. Det är så lättarbetat och därmed roligt. Men det tar tid när samlingen av skor växer varje år.

Men du kör alltså lågskor även på vinterhalvåret?

Mitt problem börjar nog vid att överdriva. Jag gör allt själv, förutom typiska skomakarjobb som lästa, byta sula etc. Jag kör hela serien från Saphir Medaille d'Or. Förutom sadeltvålen kanske. Det är så lättarbetat och därmed roligt. Men det tar tid när samlingen av skor växer varje år.

Lågskor funkar väl egentligen året om, utom i djupsnö :) iaf i stadstrafik.

Hmm, okej. Jag får helt enkelt tänka om då, kanske. Har alltid kört kängor och chelsea.
Det finns nog lika många varianter som det finns människor. Jag t ex, använder helst inte Chelsea på vintern, bara om jag har kostym, annars blir det skor med grövre sula. Vår och höst passar lädersulan bäst, i min värld. Kanske är därför mina skor håller i evighet så jag aldrig får en anledning till att köpa nya?

Hur gör ni nu under slask-, salt- och snöperioden med era skor i läder och mocka efter ni varit ute? Det blir ju så lätt tråkiga fläckar av små korn av sand och annat otrevligt som används för halkbekämpning(med all rätt).

Borsta bort löst först och torka med fuktig trasa? Fram med sadeltvålen och göra rent? Så många frågor. Jag brukar beroende på hur skitigt köra den förstnämnda metoden. Jag kör dock med frottéhandduk, kanske det är bättre med microfiber? Måste vara hemskt att ha mirror shine och få rent utan att förstöra ytan. I-landsproblem, jag

DADF0180-86D4-4C69-A1DA-A6798EEE0055.jpeg
2CD5376C-A90B-4948-8A0C-76BF8EC60112.jpeg

Bilderna är från i dag och det enda jag har gjort är att borsta av snön.

Jag upplever att det inte är några konstigheter om man tar hand om skorna regelbundet, med rätt produkter. Det enda jag gör dessa varv är blöt trasa och borste (när det behövs).

Edit* - Efter en minuts jobb med trasa och borste ser de ut så här:

ED15F341-F9C6-402F-B070-B03C567863B7.jpeg

Senast ändrad:
DADF0180-86D4-4C69-A1DA-A6798EEE0055.jpeg
2CD5376C-A90B-4948-8A0C-76BF8EC60112.jpeg

Bilderna är från i dag och det enda jag har gjort är att borsta av snön.

Jag upplever att det inte är några konstigheter om man tar hand om skorna regelbundet, med rätt produkter. Det enda jag gör dessa varv är blöt trasa och borste (när det behövs).

Edit* - Efter en minuts jobb med trasa och borste ser de ut så här:

ED15F341-F9C6-402F-B070-B03C567863B7.jpeg
Tror jag får sluta med den kvällsliga godnattsagan för mina skor och att de får bekänna färg istället.🤣 De klarar bevisligen mer än vad man tror, bara man håller efter dem som du nämner.

Jag använder alla skor - lågskor, halvkänga eller känga med dainite eller commando sula under vinterförhållanden oavsett väderlek. Enda skorna jag inte använder är de med läderkula. Där är jag även försiktig om det är mycket väta. De tar stryk. Vid dessa tillställningar tar jag ett par med gummisula och skiftar om till läder inomhus om det är finare tillställningar.

Även om man skulle råka använda sina skor med lädersula frekvent i regn är det inte värre än att man kan sula om dem igen. Man kan ju överraskas av ett skyfall vid väderomslag. Det har faktiskt hänt.

Brukar se över skorna själv så länge det inte är på djupet som om de får salt som satt sig. Då brukar jag lämna in för en djupare rengöring. Samma om man skulle få en svårare fläck.

Fick diesel på ett par när jag skulle hjälpa en kompis som tankat fel och bilen spärrat. Han nämnde inte det så jag fick diesel sprutat på dem. Bilen hade blockerat röret helt.

Ett proffs vet hur man gör. Skorna är återställda. De fick jobba för sina pengar.

Jag har köpt ett gäng randsydda skor genom åren. Anledningen att jag köpte dem var för att det var välgjorda skor som tål att användas så länge man vårdar dem. Man byter sulor när det krävs och man kan fortsätta använda dem. Jag gillar tanken att kunna ha ett par skor mer eller mindre en livstid om man så önskar.

De får lite patina genom åren som ger skorna karaktär. Lite som en väl använd vintage Rolex. Blir bara snyggare och snyggare enligt mitt tycke.

Man får kanske något märke där man halkat någon gång och sparkat till någon gatsten eller dylikt. Det är inget som syns om man inte studerar skorna på riktigt nära håll.

Hej!
Nån som har tips på hur man snabbare mjukar upp lädret på skor? Om det ens är möjligt.
Har ett par nya Chelsea (från Skolyx om det är intressant) där gångvecket trycker precis på en sena (eller nåt) på tån. Gör ont som satan redan efter 10 min promenad.
Eller är det bara att härda ut?

Hej!
Nån som har tips på hur man snabbare mjukar upp lädret på skor? Om det ens är möjligt.
Har ett par nya Chelsea (från Skolyx om det är intressant) där gångvecket trycker precis på en sena (eller nåt) på tån. Gör ont som satan redan efter 10 min promenad.
Eller är det bara att härda ut?
Läderolja. Droppa på på fingertoppen och smörj på insidan av skon där du vill mjuka upp lädret.

Läderolja. Droppa på på fingertoppen och smörj på insidan av skon där du vill mjuka upp lädret.
Hur stor är risken att den letar sig igenom till utsidan av skon? Man får nog ta det lite vackert kanske.

För enkel Saphir renovateur eller vanlig kräm kanske inte är tillräckligt för att mjuka upp ordentlig?

Senast ändrad:
Hur stor är risken att den letar sig igenom till utsidan av skon? Man får nog ta det lite vackert kanske.

För enkel Saphir renovateur eller vanlog kräm kanske inte är tillräckligt för att mjuka upp ordentlig?
Jag tror rätt liten. Det har aldrig hänt mig och jag går loss ganska omfattande på alla mina nya skor (har riktiga ankfötter).

Oj oj oj, man blir ju nyfiken på hela outfiten. Inget för den blyge. 😌

Det var menat som ett skämt, bland det absolut värsta jag har sett i hela mitt liv. Krokodil, guld, grön orm och med röd siden på insidan. Men jag kan absolut tänka mig att flera här tycker om dem.....:rolleyes:

Troligen matchas dem med på tok för korta byxor av typen som "morfar" bär, som sitter på tok för högt upp i midjan (gärna en bra bit över naveln och under bröstet precis), givetvis utan bälte. Med en rutig pullover.

Som grädde på moset så en grå kappa av typen herr Gunnar Papphammar..... Klockan till denna tokighet blir den numera populära Rolex Datejust, troligen från 80-talet guld/stål med ett extremt häng.

Personen ovan avslutar givetvis det hela med "Den som vet den vet", vilket för mig betyder samma sak som att "Jag vill verkligen inte veta...."

Cit; För jag är fin, det har mamma sagt.....

Senast ändrad:
Det var menat som ett skämt, bland det absolut värsta jag har sett i hela mitt liv. Krokodil, guld, grön orm och med röd siden på insidan. Men jag kan absolut tänka mig att flera här tycker om dem.....:rolleyes:

Troligen matchas dem med på tok för korta byxor av typen som "morfar" bär, som sitter på tok för högt upp i midjan (gärna en bra bit över naveln och under bröstet precis), givetvis utan bälte. Med en rutig pullover.

Som grädde på moset så en grå kappa av typen herr Gunnar Papphammar..... Klockan till denna tokighet blir den numera populära Rolex Datejust, troligen från 80-talet guld/stål med ett extremt häng.

Personen ovan avslutar givetvis det hela med "Den som vet den vet", vilket för mig betyder samma sak som att "Jag vill verkligen inte veta...."

Jag såg din komma i dem. :D

18B44F8E-A1A1-4456-8073-B685258D6490.jpeg

Skoaktiebolaget stänger sin butik och kommer endast att finnas kvar som nätbutik. Trist!

Skoaktiebolaget stänger sin butik och kommer endast att finnas kvar som nätbutik. Trist!
Ja, trist utveckling. Inte mycket kvar i form av fysiska butiker. Grafford fick ju också lägga ner. En del duktiga skomakare har ju också försäljning dock.

Någon som vart förbi Skoaktiebolaget och kikat idag? Tänker så man får sig en uppfattning om hur prisläget ser ut iom utförsäljningen.

Någon som vart förbi Skoaktiebolaget och kikat idag? Tänker så man får sig en uppfattning om hur prisläget ser ut iom utförsäljningen.

Om nån har vägarna förbi för den personen gärna kolla vad ett par Löf & Tung Denham Oak Tärnsjö eller Löf & Tung Aldrin Mahogany Country Calf eller Löf & Tung Irwin Mahogany Country Calf går på....

Tillbaka
Topp