• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

2643603B-0413-498E-9384-4F616C9AA957.jpeg

Vad sägs? Värt att slå till?
/c
Har precis likadana (fast i 9,5) och det är redan från början en prisvärd sko tycker jag. Finns elegantare såklart men då får du nog lägga nästan det dubbla. Du kommer kunna ha dem mååånga år, slå till 👍

Jag har flyttat norrut och behöver en stilig fodrad pull on/boots utan snörning. Brunt mörkt läder. Max 2k. Som alla andra vill man ju hitta drömpremiumkängan för inga pengar. 👌

Sköna varma snygga!

Någon här som vet om en skomakare på något sätt kan fixa så man inte halkar och slår ihjäl sig i sina RM Williams nu när det är snö ute? Vill helst inte byta ut hela sulan.

Någon här som vet om en skomakare på något sätt kan fixa så man inte halkar och slår ihjäl sig i sina RM Williams nu när det är snö ute? Vill helst inte byta ut hela sulan.
Genom att köpa modellen som heter Gardener ;)

Tror tyvärr inte det finns ngn bra lösning på det. Möjligen om det kan gå att sätta på en tunnare
sula med lite mönster på som motverkar halkan. Utmaningen blir att skomakaren måste slipa ner befintlig sula
en del så inte höjdskillnaden blir så stor mot grunden. På en lädersula är det "enkelt" men vet inte om det är enkelt och görbart
på gummisulan.
Enklast är att ringa ngn bra skomakare och fråga om det funkar att slipa ner den sulan och halvsula med ngn form av commandosula för bättre grepp.

Genom att köpa modellen som heter Gardener ;)

Tror tyvärr inte det finns ngn bra lösning på det. Möjligen om det kan gå att sätta på en tunnare
sula med lite mönster på som motverkar halkan. Utmaningen blir att skomakaren måste slipa ner befintlig sula
en del så inte höjdskillnaden blir så stor mot grunden. På en lädersula är det "enkelt" men vet inte om det är enkelt och görbart
på gummisulan.
Enklast är att ringa ngn bra skomakare och fråga om det funkar att slipa ner den sulan och halvsula med ngn form av commandosula för bättre grepp.
Tack så mycket för svar! Känns som jag helt enkelt får köpa ett par skor till eller glida runt på mina gamla :)

Kylan har redan knäckt mig.
Jag måste ha ett par sköna, varma och mjuka skor/kängor.
Finns det några som är tillräckligt snygga för att ha på jobbet men också som klarar värmen när man ska skotta fram bilen eller vara ute med kidsen längre tid än att gå till garaget? 🙈😂

Funderar på om jag inte skulle skulle göra slag i saken och köpa mig ett par C&J Islay efter ha ha varit sugen ett par säsonger.
Kom att jag kan slänga ut frågan här bland er skotokar om det finns bättre/andra alternativ till dessa som är värda att titta på?

Kylan har redan knäckt mig.
Jag måste ha ett par sköna, varma och mjuka skor/kängor.
Finns det några som är tillräckligt snygga för att ha på jobbet men också som klarar värmen när man ska skotta fram bilen eller vara ute med kidsen längre tid än att gå till garaget? 🙈😂
Kolla de fodrade Andrea Ventura som rose & born säljer! Extremt bekväma dessutom

När det gäller lackskor / patent läder (oxfords, ej pumps) vilket märke bör man gå på? Skolyx, Myrqvist, Morjas? Något helt annat? (i den prisklassen ca 2000kr, jag skulle så klart gärna köra på C&J som jag har många "vanliga" skor från, men jag vet oxå att smokingskor kommer trampas sönder på första festen så inget som jag vill lägga ut allt för mycket pengar på)

När det gäller lackskor / patent läder (oxfords, ej pumps) vilket märke bör man gå på? Skolyx, Myrqvist, Morjas? Något helt annat? (i den prisklassen ca 2000kr, jag skulle så klart gärna köra på C&J som jag har många "vanliga" skor från, men jag vet oxå att smokingskor kommer trampas sönder på första festen så inget som jag vill lägga ut allt för mycket pengar på)
Inte exakt vad du frågar efter, men jag köpte Yankos Operapumps från Skolyx och de har känts väldigt bra. Om det återspeglar hur deras lacksko är kan jag inte svara på.

Inte exakt vad du frågar efter, men jag köpte Yankos Operapumps från Skolyx och de har känts väldigt bra. Om det återspeglar hur deras lacksko är kan jag inte svara på.
Oklart om deras lackskor och operapumps är från samma tillverkare? På opera pumpsen står det Yanko men på lackskorna nämner de ingen tillverkare. Men jag tycker nog Skolyx lackskor är snyggast av de jag sett (på bild).

Funderar på om jag inte skulle skulle göra slag i saken och köpa mig ett par C&J Islay efter ha ha varit sugen ett par säsonger.
Kom att jag kan slänga ut frågan här bland er skotokar om det finns bättre/andra alternativ till dessa som är värda att titta på?
Jag säger kör! Nu har jag visserligen inte själv ett par Islay, men väl lågskovarianten av denna känga (C&J Bangor). Klassisk känga med bra läder, fin form på lästen (och faktiskt den läst som är den RTW-läst som passar mig bäst, synd bara att C&J knappt gör några skor på 365!). Slänger in en bild på mina nästan-Islay bara för att bilder alltid är bättre!:) Sen tycker jag att du ska köpa den känga som passar dina fötter bäst!
111111-jpg.1030954

Men det är klart det finns andra alternativ. Här har du några:

Billigare från Löf & TUNG (SkoAB) https://www.skoaktiebolaget.com/col...ny-country-calf-r-last?variant=39616539033705
Lof-_-Tung-Adams-16176-Mahogany_Country-Calf-R-Last-1_1800x1800.jpg

Lite dyrare från SkoAB. Enzo Bonafè Norvegese Jumper Boot. Ingen full brogue boot, men ändå mycket hantverk för pengen. https://www.skoaktiebolaget.com/col...umper-boot-brown-grain?variant=32918384672873
Enzo-Bonafe-3824mod-scozia-col6120-last-363mod-1_1800x1800.jpg

Nåt från Tricker's. Min erfarenhet är att Tricker's är billigare än C&J med lika bra konstruktion, men kanske inte med lika bra läder. Denna skulle kanske funka? https://www.trickers.com/eu/mens/stow-8053
stow_5634_55_side_original_90263_result.jpg

Annars kan du alltid kolla in Herring Shoes. De har väldigt mycket att välja på!

Hur gör ni nu under slask-, salt- och snöperioden med era skor i läder och mocka efter ni varit ute? Det blir ju så lätt tråkiga fläckar av små korn av sand och annat otrevligt som används för halkbekämpning(med all rätt).

Borsta bort löst först och torka med fuktig trasa? Fram med sadeltvålen och göra rent? Så många frågor. Jag brukar beroende på hur skitigt köra den förstnämnda metoden. Jag kör dock med frottéhandduk, kanske det är bättre med microfiber? Måste vara hemskt att ha mirror shine och få rent utan att förstöra ytan. I-landsproblem, jag vet.

Tillbaka
Topp