Fick hem ett par Alden for Brooks Brothers. Aldrig haft cordovan tidigare. Är det något som jag bör tänka på när det kommer till skötseln?
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fick hem ett par Alden for Brooks Brothers. Aldrig haft cordovan tidigare. Är det något som jag bör tänka på när det kommer till skötseln?
Tackar, tackar!Guide - Vård av cordovan - Shoegazing
Den berömda lädertypen cordovan, gjord av hästens bakdel, är idag populärare än på länge. Det är ett material som skiljer sig en hel del från vanligt kalvläder, såväl när det gäller utseende, karaktär samt inte minst i hur det vårdas....www.shoegazing.se
Allt du behöver veta!
Vad har du för storlek? Kolla in rodyscloset på insta, en bit ner i hans flödeUte efter ett par Wing tip derbies nu när hösten och vintern tränger sig på..
Funderar främst på Loake Badminton, Velasca Barabba och C&J Pembroke.
Loake känner jag mig trygg med, har tre olika par sedan tidigare, men i ärlighetens namn är jag ute efter en ljusare (brun) nyans än vad den finns tillgänglig i. Därtill lite tveksam till lästbredden. Men där kan jag ju alltid byta..
Velasca har jag noll erfarenhet av. Bra pris, absolut. Dock, nyansen även på dessa lite för mörk.. Men nån som har knas på hur de står sig i kvalitet och storlek jmf. med tex. Loake?
Beträffande C&J då lutar det väl främst åt dem just nu. Det enda som egentligen talar emot är priset. Har helt enkelt inte lagt den pengen på ett par skor sedan tidigare. Det har säkert avhandlats sedan tidigare, men vad är det rent konkret som betingar nästan dubbla priset jmf. Loake 1880? Bättre hälkappa? Bättre läder? Har inte sneglat ditåt tidigare, så dålig koll på märkena i prissegmentet ovan..
Loake:
C&J:
Velasca:
Vad har du för storlek? Kolla in rodyscloset på insta, en bit ner i hans flöde
Har själv haft 3 par Loake och 6 par CJ och skulle säga att skillnaden sitter nog mest i finish, design och känsla.Ute efter ett par Wing tip derbies nu när hösten och vintern tränger sig på..
Loake känner jag mig trygg med, har tre olika par sedan tidigare, men i ärlighetens namn är jag ute efter en ljusare (brun) nyans än vad den finns tillgänglig i. Därtill lite tveksam till lästbredden. Men där kan jag ju alltid byta..
Velasca har jag noll erfarenhet av. Bra pris, absolut. Dock, nyansen även på dessa lite för mörk.. Men nån som har knas på hur de står sig i kvalitet och storlek jmf. med tex. Loake?
Beträffande C&J då lutar det väl främst åt dem just nu. Det enda som egentligen talar emot är priset. Har helt enkelt inte lagt den pengen på ett par skor sedan tidigare. Det har säkert avhandlats sedan tidigare, men vad är det rent konkret som betingar nästan dubbla priset jmf. Loake 1880? Bättre hälkappa? Bättre läder? Har inte sneglat ditåt tidigare, så dålig koll på märkena i prissegmentet ovan..
Loake:
C&J:
Velasca:
Har själv haft 3 par Loake och 6 par CJ och skulle säga att skillnaden sitter nog mest i finish, design och känsla.
Är själv väldigt svag för CJ, tycker de har det där lilla extra. Men om de på något sätt är bättre är svårt att säga.
Det är väl lite som att jämföra en Omega med en dubbelt så dyr klocka…
Nu är jag ingen expert på läder och tillverkning men Loakes 1880 är ju väldigt prisvärda och ska tydligen ha samma kvalite på läder som de dyrare märkena och tillverkningen är ju också randsydd. Har dock stigit rejält i pris på senare tid, köpte ett par Loake aldwych för 4 år sen kostade 2700:- nu ligger de på 3400:-
CJ har instegsmodell heter benchgrade och deras premium modell som heter handgrade sticker nog ut lite mer i skillnad.
Tror att du kommer bli supernöjd med CJ förutsatt att passformen sitter bra, kanske det viktigaste när det gäller skor.
Köpte själv ett par Carmina i liknande stil häromdagen.Ute efter ett par Wing tip derbies nu när hösten och vintern tränger sig på..
Loake:
C&J:
Velasca:
Köpte själv ett par Carmina i liknande stil häromdagen.
Väldigt nöjd.
My bad! Trodde att C&J också var wingtipsTom Ford-paret? Hänger inte riktigt med..
Skolyx egna, kanske kan vara nåt? Riktigt bra kvalitet och grymt prisvärda! Här har du en variant i grainläder av modellen som jag fick hem i posten ovanför din.Ute efter ett par Wing tip derbies nu när hösten och vintern tränger sig på..
Loake:
C&J:
Velasca:
Skolyx egna, kanske kan vara nåt? Riktigt bra kvalitet och grymt prisvärda! Här har du en variant i grainläder av modellen som jag fick hem i posten ovanför din.
Edit: Var lite snabb där. Tänkte inte på att det var wing tips du ville ha, då dessa är longwing. Grymt bra skor oavsett!
Kul, du blir säkert supernöjd. Jag har båda lästerna men upplever capital lite större i storleken. Jag kör 10,5 i mina Aldwych men behöver gå upp till 11 i 325:an. Det är ju såklart personligt och kanske upplevs olika. Tycker passformen är ganska lika annars.Har ett par monk straps från Skolyx som jag är jävligt nöjd med, så bara bra erfarenheter. Hade det rört sig om wing tips, och som du själv noterade, så hade jag gasat!
Men lade en beställning på ett par Pembroke under gårdagen, så hoppas få hem dem endera dagen för prövning. Tvivlar inte en sekund på kvalle och liknande, och när man väl kommit över kostnaden (), så är det ju egentligen bara storlek och passform som återstår.
Läst runt lite på nätet, och förstått det som att Crocketts 325-läst ska vara jämförbar i storlek med Loakes Capital. Nån som kan bekräfta här också?
Kör fö. Capital på Boughton idag..
Vad är det som gör Pembrokes obekväma i ditt fall?Min upplevelse på skillnaderna mellan Loake 1880 och C&J är att lädret vid en okulär besiktning verkar vara ordentligt mycket mjukare. Kändes bättre helt enkelt. Det var iaf det jag direkt uppmärksammade när jag köpte mitt första par C&J. Huruvida det är bättre kvalitet hållbarhetsmässigt på C&J jämfört med Loake får framtiden utvisa. Jag har ju bara haft mina skor från dessa två tillverkare i drygt tio år än.
Angående storlekar är det ju alltid svårt jämföra då utformningen av lästen jämfört med hur våra fötter ser ut är så olika. Men nedan ser ni Loakes Capitalläst storlek UK10,5F jämfört med ett par Pembroke i storlek UK10 men i G-vidd (som verkar vara på 317-lästen).
Som ni ser är det inte jättestor skillnad mellan dessa, men Loake passar mig jättebra medan mina Pembroke bär jag nästan aldrig då de är rätt obekväma (är det någon som är sugen på att köpa mina Pembroke så dra iväg ett PM!).
Mina Pembrokes klämmer åt lite för mycket på min lilltå. Blir obekvämt efter några timmar.Vad är det som gör Pembrokes obekväma i ditt fall?
Tack! Gillar också färgen på dessa.För övrigt för jävla skön färg på chukkaspjucksen!
Ok! Ja, vi får se. Gick i alla fall på samma storlek som jag har i Capital (8,5), men kokar säkert ned till utformningen, Capital jobbar ju med en del hålutrymme längst fram.Mina Pembrokes klämmer åt lite för mycket på min lilltå. Blir obekvämt efter några timmar.
Tack! Gillar också färgen på dessa.
Kul, du blir säkert supernöjd. Jag har båda lästerna men upplever capital lite större i storleken. Jag kör 10,5 i mina Aldwych men behöver gå upp till 11 i 325:an. Det är ju såklart personligt och kanske upplevs olika. Tycker passformen är ganska lika annars.
Bra val, blev riktigt snyggt! Men nä, kryssnörning ska man nog undvika.Bara att tacka och ta emot för alla inputs här i tråden!
Loake föll på bredden. Visst, lästen är bredare, så knappast konstigt. Men de ger verkligen ett bredare intryck sett ovanifrån, mindre nätta. I övrigt jävligt bra.
Velasca var nog aldrig ett alternativ när allt kom till kritan..
Sneglade en del på Carminas wing tips, ffa. efter @The_Escapement🦜 tips om longwings här ovan. Men nästan lite för nätta, och fel sula med tanke på årstiden de är tänkta att användas.
Fick I alla fall hem Pembrokes nu ikväll, och kan inte säga annat än att de sitter perfekt!
Ber om ursäkt, i tur och ordning, för:
- Entrématta som ser skitigare ut än vad den faktiskt är.
- En halv tennisdoja
- Kryssnörningen på vänster doja, men ville se hur det såg ut..
Blir spännande att se hur de står sig över tid, fan nöjd hittills i alla fall!
Ja, kryssnörningen blev definitivt en no go.Bra val, blev riktigt snyggt! Men nä, kryssnörning ska man nog undvika.
Däremot skulle jag nog rekommendera ett mörkare snöre. Tycker personligen att det ser lite skumt ut med ljusare snöre än läder på den typen av sko.
Det är ju upp till var och en vad man gillar! Ljusa snören hade kanske funkat för mig om det varit en mindre grov textur på snöret. Jag föredrar diskretare snören, och just dom där blev lite för odiskreta för min smak.Ja, kryssnörningen blev definitivt en no go.
Däremot gillar jag det lite ljusare snöret. Hade det blivit ett par Badmintons (el dyl.) hade jag nog bytt till det.
Snören är ju för skor vad armband är för klockor. Det går ju alltid att variera sig om man vill!Jo, så är det ju..
Men. Köper ditt resonemang fullt ut, och tämligen säker på att jag i nio fall av tio resonerar exakt likadant.