• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Söker Loake Princeton eller motsvarande stil av penny loafer. Gärna med gummisula. Vad rekommenderas?
För den stilen med beef rolls och moc toe skulle jag föreslå GH Bass Weejuns. Lägre vamp och snyggare tåparti. Mycket bättre balans och proportioner.

Om du är beredd att gå upp i pris och kvalitet är Alden Cape Cod ytterligare ett steg upp med ännu bättre proportioner och snyggare detaljer.

För den stilen med beef rolls och moc toe skulle jag föreslå GH Bass Weejuns. Lägre vamp och snyggare tåparti. Mycket bättre balans och proportioner.

Om du är beredd att gå upp i pris och kvalitet är Alden Cape Cod ytterligare ett steg upp med ännu bättre proportioner och snyggare detaljer.
Tack! Ska kolla på GH Bass Weejuns. De tycks säljas lite var stans inom rikets gränser. Men de ser också rätt smala ut. Jag har breda fötter.

Senast ändrad:
Tips till er som bor i Gbg så säljer Åhléns ut sina C&J skor med 25% rabatt. Rätt utplockat dock och inte så mycket storlekar, men svarta cavendish i 8 1/2

Hur skiljer sig lästen och längd åt mellan dam och herrskor? Jag har små fötter och beställde ett par Meermin för längesedan. Missade att dessa var damkängor vilket gjorde att de var för trånga. Är motsvarande storlek för män längre, eller skiljer sig "bara" lästen åt?

Hur skiljer sig lästen och längd åt mellan dam och herrskor? Jag har små fötter och beställde ett par Meermin för längesedan. Missade att dessa var damkängor vilket gjorde att de var för trånga. Är motsvarande storlek för män längre, eller skiljer sig "bara" lästen åt?

Jag har runt storlek 40 på skor och kör en del damskor, storleken är ganska lika men behöver gå upp en halv till en storlek pga att dammodeller är oftast lite trängre på bredden över lilltån.
Sen kan även höjden över tårna vara lägre/slankare på damskor.
Ett tips att titta storlekar är ju på Japan/Kina size alltså cm/mm.

• Like
Reactions: bvb
Jag har runt storlek 40 på skor och kör en del damskor, storleken är ganska lika men behöver gå upp en halv till en storlek pga att dammodeller är oftast lite trängre på bredden över lilltån.
Sen kan även höjden över tårna vara lägre/slankare på damskor.
Ett tips att titta storlekar är ju på Japan/Kina size alltså cm/mm.
Exakt. Längden på de jag köpte var bra, men rejält trånga framåt tårna. Meermin skriver sina storlekar i UK size men det går ju att konvertera. Just kängor har jag inte hittat några i bra storlek, därav frågan.

Jag har ett par Abisko ifrån Myrkvist och ett par Coniston ifrån C&J. Jag tycker Abisko håller bra kvalité och har en bekväm läst. Man kanske inte ska jämföra skor med som du säger 1/3 av priset med varandra, men helt klart prisvärda. Men det handlar mycket om hur man tycker passformen är, och hur man tänkt använda dom...
Jag tog med ett par Abisko till skomakare Framåt i gamla stan. De sågades rejält. Allt från finish/detaljarbete till material. Lämnade tillbaka dem.
Hade även med ett par C&J jag fiskat upp beg. Det är ju en helt annan dimension. De lästades ut och har nu ett år kvar innan de anses vara ingångna.

Min personliga åsikt om skor är att jag gillar att varva mina kvalitetsskor med enklare skor som inte väger så mycket.
Jag har Islay, en känga som väger en del + ett par Williams. Även de är tunga.
Besöket hos Carina (gamla stan) var mycket givande. Jag hoppar över det här segmentet där bla Myrqvist verkar och kör antingen the real deal eller skor runt 1000-1500kr.

Jag tog med ett par Abisko till skomakare Framåt i gamla stan. De sågades rejält. Allt från finish/detaljarbete till material. Lämnade tillbaka dem.
Hade även med ett par C&J jag fiskat upp beg. Det är ju en helt annan dimension. De lästades ut och har nu ett år kvar innan de anses vara ingångna.

Min personliga åsikt om skor är att jag gillar att varva mina kvalitetsskor med enklare skor som inte väger så mycket.
Besöket hos Carina (gamla stan) var mycket givande. Jag hoppar över det här segmentet där bla Myrqvist verkar och kör antingen the real deal eller skor runt 1000-1500kr.
Vad tycker du om Loake? Tycker de har bättre kvalitet än Myrqvist.

Intressant, men tycker att kontexten till skomakarens omdöme behöver tydliggöras. Vad var orsaken till att du gick med ett som jag tolkar det var ett par nya Myrqvist Abisko till skomakaren?

Jag äger själv inga Myrqvist och har inte sett dem irl. Vad var det i materialet som sågades? Jag förmodar ovanlädret, och/eller något annat?

Intressant, men tycker att kontexten till skomakarens omdöme behöver tydliggöras. Vad var orsaken till att du gick med ett som jag tolkar det var ett par nya Myrqvist Abisko till skomakaren?

Jag äger själv inga Myrqvist och har inte sett dem irl. Vad var det i materialet som sågades? Jag förmodar ovanlädret, och/eller något annat?
Jag har svårt att hitta skor som passar, bokade tid för konsultation. Fotavtryck samt att man tar med alla skor man har för att kolla passform och göra eventuella ändringar t.ex. lästa ut, slipa sulor mm.
Jag passade på att köpa ett par Abisko som jag tog med, de passade ok men behövde antagligen lästas ut.
Nu frågade jag aktivt vad hon tyckte om kvaliteten på dessa och efter det valde jag att lämna tillbaks dem.

Tillägg: jag letar primärt efter sköna skor som passar mina knepiga fötter, hade Abisko varit grymt sköna på mig hade jag behållt dem. Nu var det inte så.Jag letar inte aktivt i det segmentet.
Sen är det ju lurigt med begreppet sköna, C&J tar ju ca ett år att gå in men grundförutsättningarna måste finnas.
Återigen, jag kollar hellre lite billigare skor eller tvärtom- Williams och C&J.

Senast ändrad:
Någon som har tips på lite tunnare kängor som inte väger allt för mycket?
Vad för typ av känga är du på jakt efter?
Dressad eller Vandring?

Oavsett, hållbarhet, stabilitet, komfort och allmän kvalitet brukar oftast innebära en lite tyngre sko med bättre material som tål påfrestningarna en sko utsätts för under längre tid.
Men om prio är lätthet så ska vi nog kunna hitta något 😀

Vad för typ av känga är du på jakt efter?
Dressad eller Vandring?

Oavsett, hållbarhet, stabilitet, komfort och allmän kvalitet brukar oftast innebära en lite tyngre sko med bättre material som tål påfrestningarna en sko utsätts för under längre tid.
Men om prio är lätthet så ska vi nog kunna hitta något 😀
Tack för svar :)
Inser att jag inte var speciellt tydlig. Söker något mittemellan dressat och vandring, får inte vara för fina för att knalla runt på landet med, men ändå tillräckligt propra för kontoret. Behöver väl egentligen inte vara jättelätta men har tidigare råkat ut för varianter som varit otympligare än gummistövlar med stålhätta ;) Har ett par standard Blundstone som jag egentligen är rätt nöjd med men skulle nog föredra något med snören.

Inser att jag inte var speciellt tydlig. Söker något mittemellan dressat och vandring, får inte vara för fina för att knalla runt på landet med, men ändå tillräckligt propra för kontoret. Behöver väl egentligen inte vara jättelätta men har tidigare råkat ut för varianter som varit otympligare än gummistövlar med stålhätta ;) Har ett par standard Blundstone som jag egentligen är rätt nöjd med men skulle nog föredra något med snören.
19750311r_1.jpg
19901711r_1.jpg
12050211r_1.jpg

14359711r_1.jpg

Förslag på lite olika modeller som kan vara något.
Vilken typ av modell "lockar" mest?

Crockett & Jones northcote!

Jag äger inga loafers, men har blivit lite sugen.

Det verkar som att dom vanliga traditionella loafers man hittar är med en rättså hård sula, typ som till Chelsea boots, stämmer det?

Jag vet att jag oftast hugger nåt mjukare när jag går hemifrån, hugger oftast ett par sneakers istället för Chelsea, även då outfiten i övrigt hade gillat Chelsea.

Om man ändå vill testa loafers stilen, vad gör man då för att dom ska vara lite mjukare? Är det typ ”driving shoes” som gäller då eller? Andra tips?

Jag äger inga loafers, men har blivit lite sugen.

Det verkar som att dom vanliga traditionella loafers man hittar är med en rättså hård sula, typ som till Chelsea boots, stämmer det?

Jag vet att jag oftast hugger nåt mjukare när jag går hemifrån, hugger oftast ett par sneakers istället för Chelsea, även då outfiten i övrigt hade gillat Chelsea.

Om man ändå vill testa loafers stilen, vad gör man då för att dom ska vara lite mjukare? Är det typ ”driving shoes” som gäller då eller? Andra tips?

Begriper inte riktigt vad du menar, men vill du ha en sneakers-loafer kan ju prova Skolyx Traveler-loafers.

Dom två översta paren va riktigt läckra!
Då ska du kolla efter vanliga snörkängor (första, är med ptb tå, mao slät och ingen brogue mönster) och den andra är en s k chukka boot. Bägge modellerna finns i en uppsjö varianter och material.
Skorna på bild är från Loake och C&J

19750311r_1.jpg
19901711r_1.jpg
12050211r_1.jpg

14359711r_1.jpg

Förslag på lite olika modeller som kan vara något.
Vilken typ av modell "lockar" mest?
Köpte själv CJ paret i mars som komplement till mina olika RM W.

Mycket bekväma. Passar till kostymen (till och från kontoret) likväl som till ett par chinos och ulltröja.

Min spec var något med rejäl sula och inte vanlig läder. Detta är en oljad mocka.

Då ska du kolla efter vanliga snörkängor (första, är med ptb tå, mao slät och ingen brogue mönster) och den andra är en s k chukka boot. Bägge modellerna finns i en uppsjö varianter och material.
Skorna på bild är från Loake och C&J

C&J dojorna sålde dom in bra med Bond på sista bilden :D Lite dyrare skor än vad jag vanligtvis brukar köpa, samtidigt så är det roligare att köpa något som är riktigt bra, istället för bara halvbra. Sen kanske priset inte spelar så stor roll i slutändan om kvaliteten bra, håller dom nästan dubbelt så långe som ett par snålskor blir det till och med en bra affär.

Senast ändrad:
Nu gäller min fråga sneakers, men frågan passar nog bättre här än i sneakers-tråden då det gäller skovård (skokräm/vax): Har ett par Lanvin-sneakers av liknande modell som jag bifogat nedan. Tänkte smörja in tåhättan, men som ni ser är färgen inte riktigt i en nyans som är ofta funnet i klassiska skor. Det är därmed lite svårt att hitta skokräm/vax i exakt den nyansen. Bör jag köra på neutral kräm/vax. eller finns det kräm i rätt kulör? :)

289797_0501_.jpg

Nu gäller min fråga sneakers, men frågan passar nog bättre här än i sneakers-tråden då det gäller skovård (skokräm/vax): Har ett par Lanvin-sneakers av liknande modell som jag bifogat nedan. Tänkte smörja in tåhättan, men som ni ser är färgen inte riktigt i en nyans som är ofta funnet i klassiska skor. Det är därmed lite svårt att hitta skokräm/vax i exakt den nyansen. Bör jag köra på neutral kräm/vax. eller finns det kräm i rätt kulör? :)

289797_0501_.jpg
Kör neutralt. Blir säkert bara snyggare med åren.
Så länge du använder något för att ta bort all kräm som redan ligger. Då behöver du något med pigment.

Kör neutralt. Blir säkert bara snyggare med åren.
Så länge du använder något för att ta bort all kräm som redan ligger. Då behöver du något med pigment.
Tack! Kör på neutralt.

Vet att jag har neutral kräm samt vax från Saphir liggande här någonstans, men både krämen och vaxet är flera år gamla. De har väl inget "bäst före-datum", förutom att vaxet kanske stelnat?

Tack! Kör på neutralt.

Vet att jag har neutral kräm samt vax från Saphir liggande här någonstans, men både krämen och vaxet är flera år gamla. De har väl inget "bäst före-datum", förutom att vaxet kanske stelnat?
Ska inte vara ngra problem. Där i mot skulle jag bara köra på kräm och inget vax på sneakers (vaxet är ju till för att få en spitshine vilket jag inte tycker man behöver ha på tåhättan på sneakers).

Tillbaka
Topp