• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Är inte här för att skapa dålig stämning men vill påpeka att det var ett seriöst svar från mig. Bor själv utomlands delvis pga jag tröttnat på Sveriges tråkiga väder vilket bland annat inneburit att jag kan köra lädersula året runt och får på så sätt ut ännu mer glädje ur mina skor. Sen är det en annan femma att lösningen inte är för alla, men det hindrar inte mig från att komma med förslaget ;)
Det är säkert ett svar du kan slänga in som oneliner i flera trådar, låt inte mig hindra ;)

Säker vart uppe 55 gånger tidigare, men here we go again:
Börjat snegla på Myrqvist och vill få feedback från verkligheten. Snöat in på C&J med hade ju vart gött om nått som är 1/3 av priset ändå är skapligt? Så.. vad tycker folket?

Säker vart uppe 55 gånger tidigare, men here we go again:
Börjat snegla på Myrqvist och vill få feedback från verkligheten. Snöat in på C&J med hade ju vart gött om nått som är 1/3 av priset ändå är skapligt? Så.. vad tycker folket?
Jag har ett par Abisko ifrån Myrkvist och ett par Coniston ifrån C&J. Jag tycker Abisko håller bra kvalité och har en bekväm läst. Man kanske inte ska jämföra skor med som du säger 1/3 av priset med varandra, men helt klart prisvärda. Men det handlar mycket om hur man tycker passformen är, och hur man tänkt använda dom...

Någon som har eller har haft ett par chukka boots från Tod's? Jag har precis köpt ett par helt oanvända som är lite tighta breddmässigt och funderar hur mycket dom kan gå ut sig? Köpte dom utav en privatperson så jag har inte möjlighet till retur, och om dom inte kommer töjja sig något så tänker jag att det inte är någon idé att jag använder dom utifall jag behöver sälja dom vidare.

19313111r.jpg

Någon som har eller har haft ett par chukka boots från Tod's? Jag har precis köpt ett par helt oanvända som är lite tighta breddmässigt och funderar hur mycket dom kan gå ut sig? Köpte dom utav en privatperson så jag har inte möjlighet till retur, och om dom inte kommer töjja sig något så tänker jag att det inte är någon idé att jag använder dom utifall jag behöver sälja dom vidare.

19313111r.jpg
Det ska väl gå att lästa ut skorna hos en skomakare.

Jag gjorde det på ett par Loake förut men tyckte inte det blev någon skillnad. Men det kanske skiljer beroende på tillverkare och kvalite på lädret?
Det går att lästa ut ca 0.5 i stl på bredden på skor med bättre kvalitet på lädret, sämre kvalitet riskerar att spricka enklare men går oxå att lästa ut.
Vid den första utlastningen brukar skomakaren ta det lite lugnt men det brukar alltid ingå ytterligare utlastning inom 2v om behov finns.
Mao, är det på bredden och bara lite så ska dina Tod’s klara det utan problem.

Någon som har erfarenhet av den här skomodellen?
Sköna och blir det använda?
Lite kluven till vad jag tycker då man blandat chukkas och loafers/slippers.

Bilagor

• 5320EBE0-4394-44A7-9F23-4B5A02871EA0.jpeg
    5320EBE0-4394-44A7-9F23-4B5A02871EA0.jpeg
    80.4 KB · Visningar: 15
  • C6361B1B-5D16-4B3F-AE72-F6AC182EB30D.jpeg
    C6361B1B-5D16-4B3F-AE72-F6AC182EB30D.jpeg
    56 KB · Visningar: 15
Någon som har erfarenhet av den här skomodellen?
Sköna och blir det använda?
Lite kluven till vad jag tycker då man blandat chukkas och loafers/slippers.
Kopior/design rip-off på Loro Piana Open Walk. Det är väl bland det "hetaste" man kan ha för tillfället (om man nu kör på originalet från LP) (men det är väl oxå risk att det blir en "dubbelmunk" av det snart)

Kopior/design rip-off på Loro Piana Open Walk. Det är väl bland det "hetaste" man kan ha för tillfället (om man nu kör på originalet från LP) (men det är väl oxå risk att det blir en "dubbelmunk" av det snart)
Bryr mig inte direkt om det är hett eller inte ;)
Mer om det fyller ngn funktion i skohyllan eller om det bara blir stående pga hybrid mellan chukka och slippers/loafers och faller då bort i användningen.

Kör fortfarande med dubbelmunkar och trivs väldigt bra i den skotypen. Var väl egentligen bara inom s k #menswear kretsen som
den skomodellen blev överhypad. Syntes knappt utanför den lilla bubblan imho och man är relativt ensam om att ha modellen både då och nu
utanför den lilla världen.

Bryr mig inte direkt om det är hett eller inte ;)
Mer om det fyller ngn funktion i skohyllan eller om det bara blir stående pga hybrid mellan chukka och slippers/loafers och faller då bort i användningen.

Kör fortfarande med dubbelmunkar och trivs väldigt bra i den skotypen. Var väl egentligen bara inom s k #menswear kretsen som
den skomodellen blev överhypad. Syntes knappt utanför den lilla bubblan imho och man är relativt ensam om att ha modellen både då och nu
utanför den lilla världen.
Ren smaksak så klart, men jag tycker de inte fyller någon funktion alls för mig. Mellan/blandningsmodell som inte passar riktigt till något i min garderob.

/B

Vita Nike air force 1 07 är favoritskon men det senaste året eller så har jag stora problem att hitta modellen i storlek 46. Slutsåld konstant?
Någon som har tips på var jag kan köpa?

19313111r.jpg
Vad för storlek? Hoppas på 42.5-43 hahs

Carmina kör MTO-helg och drar av avgiften på detta.

Någon som kan dra en snabb jämförelse deras läster (Rain eller annan) mot exempelvis Loake Capital, RMW eller något annat? Är lite sugen på att plocka ihop något udda, men vill lite bättre hum om storlek. Är de stora eller små i storlek? Jag ligger på 10-10,5 i Loake och 10-10,5 i RMW som exempel.

Ni med något olika stora fötter, hur väljer ni storlek?

Föredrar själv tightare fit och kör därför 8,5 (trots att min ena fot nog är mer 9) och lästar ut den ena hos skomakare
och försöker sedan härda ut under inkörningsperioden.

Dock nyfiken på hur ni andra gör.
En för stor respektive för liten sko är ju obekväm på olika sätt.

Carmina kör MTO-helg och drar av avgiften på detta.

Någon som kan dra en snabb jämförelse deras läster (Rain eller annan) mot exempelvis Loake Capital, RMW eller något annat? Är lite sugen på att plocka ihop något udda, men vill lite bättre hum om storlek. Är de stora eller små i storlek? Jag ligger på 10-10,5 i Loake och 10-10,5 i RMW som exempel.
Kolla här: https://www.skoaktiebolaget.com/pages/last-comparisons
Eller här: https://www.styleforum.net/threads/the-official-carmina-sizing-thread.291006/

EDIT; såg att du inte bara efterfrågade jämförelse med Rain. Här har du Sollerlästen i mitten jämfört med Capital och RMW. Alla i storlek UK10,5.
20220409_160602-.jpg

Så Soller är något mindre. Kollar man på Carminas utmärkta lästjämförelseverktyg så är dessutom Rain lite mindre än Soller.
Namnlöst-1 kopiera.jpg

Senast ändrad:
Kolla här: https://www.skoaktiebolaget.com/pages/last-comparisons
Eller här: https://www.styleforum.net/threads/the-official-carmina-sizing-thread.291006/

EDIT; såg att du inte bara efterfrågade jämförelse med Rain. Här har du Sollerlästen i mitten jämfört med Capital och RMW. Alla i storlek UK10,5.
20220409_160602-.jpg

Så Soller är något mindre. Kollar man på Carminas utmärkta lästjämförelseverktyg så är dessutom Rain lite mindre än Soller.
Namnlöst-1 kopiera.jpg
Tackar för genomgången. Som vanligt när jag läser igenom trådar om storlekar så blir jag först övertygad om en storlek på en läst, för att några lästa inlägg senare bli tveksam.

Jag tar mitt förnuft tillfånga och inser att det är bättre att jag som förstaköp av Carmina hittar något RTW som jag verkligen vill ha, för att ha möjlighet till retur vid fel storlek. Det får bli en custom made-order senare.

Hade tänkt köpa något helt annat denna helg som jag har exekverat nu istället...

Tackar för genomgången. Som vanligt när jag läser igenom trådar om storlekar så blir jag först övertygad om en storlek på en läst, för att några lästa inlägg senare bli tveksam.

Jag tar mitt förnuft tillfånga och inser att det är bättre att jag som förstaköp av Carmina hittar något RTW som jag verkligen vill ha, för att ha möjlighet till retur vid fel storlek. Det får bli en custom made-order senare.

Hade tänkt köpa något helt annat denna helg som jag har exekverat nu istället...
Om du befinner dig i Stockholm så säljer Bäckmans skomakeri Carmina. :)

Nytt in: Florsheim ”The Royal Imperial”, i horween cordovan, Deadstock.

Galet köp genom KS dessutom; det här är next level. Färgen är Horweens color 4. De är lättare än Alden, men samtidigt mer välbyggda och se här ser de ut efter minst 35 år utan omvårdnad. Häftigt.

Jag ska panga av ett gäng bilder efter att de har fått lite kärlek. Här är de bredvid par Alden, i color 8.

0C8CB550-1F53-4EFE-80CD-290AB6C0384B.jpeg

”For you Alden fans, these are basically the same shoes as the Alden 975.”

”The price of these shoes is entirely theoretical; it is difficult to find a modern shoe of this quality for ANY price to which we can compare them. These are better made than any ready made shoe today and many bespoke (custom made) shoes as well; I include all the famous names, Green, Lobb, Church, Crockett, Alden and so forth. These, in the best cases, may approach the Imperials, but never do they exceed them in build or material quality. John Lobb ready-mades at $1400 in 2009 are flimsy by comparison? At Euro 450 or less, the Imperials are a great bargain, the best in the world of shoes.”

Senast ändrad:
Här kommer de! En månad innan ebays beräknade leveransdatum till och med!

Crockett & Jones Harvard, unlined version av Boston. Dags att läsa på om hur man tar hand om cordovan..

20220420_164007.jpg

20220420_163958.jpg
20220420_164016.jpg
20220420_164111.jpg
Superfina! Har själv ett par Harvards i mörkbrun mocka. Cordovan är extremt lättunderhållet. Räcker ibland med att man drar över skoborsten några gånger. Rekommenderar Saphirs cordovankräm för de tillfällen man behöver vårda de lite extra. :)

Här kommer de! En månad innan ebays beräknade leveransdatum till och med!

Crockett & Jones Harvard, unlined version av Boston. Dags att läsa på om hur man tar hand om cordovan..

20220420_164007.jpg

20220420_163958.jpg
20220420_164016.jpg
20220420_164111.jpg
Bra där! De ser riktigt ut att vara riktigt fina. :)

Den här metoden kör jag:

Tack! Jag kör alltid borste efter användning, sen mac method när det kommer till cordovan. För den som vill läsa mer finns information nedan, men kortfattat handlar det om att använda, borsta och använda minimalt med kräm. På sikt bygger det upp en riktigt härlig patina.

Tillbaka
Topp