Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kvalitetsmässigt tycker jag Yanko står upp bra emot Loale, i varje fall det paret jag köpte för några år sedan.Är på jakt efter ett par svarta oxfords plain toe och funderar om någon har koll på Yanko?
Har haft en del Loake som vart helt ok och valet står nu mellan deras modell Aldwych alt Yanko (spanskt) som säljs via Skolyx.
Boston Raingard Allover.Behöver köpa ny impregneringsspray (ofärgad). Ska man köpa Saphir som vanligt, eller finns likvärdig för en billigare peng?
Känns som detta eventuellt kan vara en idiotfråga, men kan det vara så stor skillnad på ofärgad impregneringsspray?
Trevligt med en recension av skorna.Tänkte uppdatera tråden gällande Oxfordskor som tidigare diskuterats. Har flera par skor sedan tidigare från Loake 1880 och tycker generellt att kvalitén är hög. Så klart att en sko för dubbla pengen kan vara ännu bättre men jag tycker Loake har vart sweet spot mellan pris/kvalité. Nu har dock Loake stigit i pris ca 20% sedan jag handlade senast och tänkte mig därför på att jämföra deras oxford Aldwych av kalvskinn med Oscar Jacobsons motsvarande Oxford tillverkade i Spanien av franskt boxkalvskinn. Bägge skorna kommer i kvalitativa skolådor med separata skopåsar och är tillverkade med gummisula för bästa användbarhet.
Loake 1880 Aldwych är tillverkade i England med företagets F-läst som är något smalare är G-lästen. Randsydda skor är generellt något större i storleken och jag som normalt har EU 43 passar perfekt i UK 8,5 av F-lästen samt UK 8 när det gäller G-lästen, detta trotts att det egentligen är UK 9 som motsvarar EU 43 rakt av översatt.
Jag köpte mitt par från Car of Carl för 3999kr ink frakt och då ingår även extra snören samt skoblock av cederträ. Jag vet inte ifall skoblock är en tillfällighet men det var i alla fall en del av dealen när jag köpte.
Loake 1880 Aldwych Single Dainite Oxford Black Calf | Herr - Care of Carl
Oxfordskor med sluten snörning från Loake 1880. Skorna är tillverkade för hand i England med ovansida i finaste kalvskinn samt rustade med en randsydd Dainite gummisula.www.careofcarl.se
Oscar Jacobson oxford är som tidigare nämnts tillverkade i Spanien och följer EU storlekar där stl 43 passar mig perfekt.
Jag köpte mitt par direkt från Oscar Jacobson för 2499kr ink frakt.
Clothes, shoes and accessories | Oscar Jacobson
Free shipping and returns - Shop clothes, shoes and accessories for men online from Oscar Jacobson. Discover and shop our products here.www.oscarjacobson.com
Summa summarum.
Det är inget större fel på någon av skorna men jag håller finish något högre på Loake, framförallt märks detta på sömnaden samt hur skon är byggd. En potentiellt problem på OJ är bakkappan som är tillverkad av tarvt skinn och riskerar att skapa friktion på hälen med skavsår som följd. Loake i sin tur har ett slätt och ”glatt” skinn i bakkappan som i alla fal brukar passa min häl bättre. Över lag upplevs skinnet i Loake något tunnare, mer följsamt och mjukt. Jag gillar även att Loake har runda snören till skillnad från OJ som har platta snören. Den stora ”grejen” som är avgörande för mig i valet mellan dessa skor är dock sulan som är betydligt mjukare och följsammare i stommen på Loake Aldwych. Det är inte så att OJ är obekväm på något vis men den betydligt styvare sulan gör komforten sämre vid gång då sulan enbart böjer i tån och skapar en ”stolpig” gång där man faller ner i steget över en märkbar kant. Det är möjligt att skon ger med sig med tiden men direkt ur kartong är den faktist ingen höjdare att gå i. Ett annat otyg hos OS är att sulan på är helt platt undertill vilket genererar ett klappljud när man går på hårda underlag vilket också förhöjs av att skon dom tidigare nämnts går över en kant och slår hårdare mot underlaget jämfört med Loake som har ett mer rullande och mjukt steg eftersom sulan ger precis lagom med flex. Att Loake dessutom har små knoppar under sulan dämpar säkerligen anslagsljudet en del och hjälper även till med greppet om så behövs. Även om priset skiljer sig 1500kr så är det helt klart för mig att välja den sko som ger bäst komfort vilket i det här fallet är Loake och med tanke på att skoblock och extra snören ingick i köpet krymper prisskillnaden och gör valet ännu enklare. Oscar Jacobson oxford är en suverän sko som säkerligen ger med sig lite i komforten med tiden men i jämförelse med Loake Aldwych når den tyvärr inte riktigt ända fram.
Trevligt med en recension av skorna.
Några kommentarer i all välmening
Du blandar samman läst med bredd på skorna map att benämna Loakes läst som F eller G läst.
Det är benämninngen på skornas bredd och inte lästen skorna är skapade på.
Lästen på Aldwych heter Capital
Mer info om deras Läster hittar du här.
Material på hälkappan. (slätt eller ruggat skinn)
Egentligen är det tvärtom, en ruggad yta ger bättre hälgrepp/minskad friktion och mindre skavsår och vanligt på skor utan snörning, t ex loafers.
Vad du troligen upplever är hur hälkappan är uppbyggd.
Kortfattat, hälkappan kan bestå av olika material och "billigare" skor använder i regel celastic (plast) och bättre skor hälkappor i läder (allt från sk salpa board till riktigt läder). Läder ger bäst passform då det formar sig efter din häl medans plats inte gör det på samma sätt.
Dessa skor använder dock celastic så mer troligen är det passform/läst som spelar in hur du upplever skorna på din häl.
Ang sulan och ljud/bekvämheten
Loake använder sulor från Dainite (klassiska i skovärlden) medans OJ har en slitsula i gummi så det skiljer sig åt en del hur det är konstruerade.
Till det kommer såklart även hur skon är uppbyggda med bindsula, korkfyllning osv.
OJ skriver även att dem har en s k memory foam innesula, vilket imho inte brukar vara bra på klassiska skor.
Boxkalvskinn vs Kalvskinn
(text från Shoegazing)
Boxkalv är namnet på anilinfärgat kalvläder med en särskild typ av ytbehandling, som traditionellt innehåller det naturliga mjölkproteinet kasein, men allt anilinfärgat kalvläder är inte i sig box calf, vilket är en vanlig missuppfattning.
NjaKanske uttryckte mig lite slarvigt men samtidigt tillverkas ju inte Capital med G bredd så att benämna Capital som en F-läst är ju inte direkt fel kan jag tycka men visst du har rätt i sak
Angående skinnen så har jag inte grävt ner mig i hur dom är framställda och garvade utan bara återgett vad tillverkarna presenterar sig sina respektive varuinformation vilket för OJ är boxkalvskinn medan Loake endast deklarerar kalvskinn.
Huruvida ruggat skinn generellt sett innebär en lägre risk för skavsår eller inte ska jag låta vara osagt men det har i alla fall aldrig fungerat bra för mig.
Mvh
Nja
Tex läst Capital och 024 finns i F bredd. Det innebär inte att dessa läster sitter på samma sätt på din fot just pga olika läster, även om bredden är F.
Men även bredden skiljer åt mellan lästerna trots att det klassas som F.
Capital och Aldwych finns i G bredd oxå.
Aldwych Black Calf With Dainite (G-Fit)
Our most popular dress shoe is the Loake 1880 Classic Aldwych Oxford. This one in wide G-Fit. Made in England Goodyear Welted Dainite Sole Fully Leather Lined Leather Insoles Last Capital / G Fitting (Wide)se.loake.com
Jag har kört med just Loake Chatsworth sen 5 år tillbaka. Ser mycket fina ut fortfarande trots att jag går ganska mycket. Självklart har de inte använts i skog/terräng på samma sätt som man kanske använder Blundstone som generellt sett är lite grövreTycker Loake är prisvärda även om dom dragit i väg en del i pris på sistone. Chatsworth finns i flera olika färger och ryms inom din budget. Jag har två par som jag är mycket nöjd med. Finns även en modell som heter McCauley och är mer lik Blundstone men den har jag ingen erfarenhet av.
Boots
Discover our refined collection of lace-up boots, Chelsea boots, and chukka boots, all crafted with timeless British style.se.loake.com
Måste det vara svarta? Har ett par av Skolyx plain toe derby som jag gillar skarpt, men finns endast i brunt och mocka:Skulle vilja utöka skogarderoben med ett par PTB:s inför hösten. Inte fasen är det värt att betala 3x för ett par Alden kontra Morjas? Vilka övriga tillverkare bör jag kika på?
Har redan ett par Grasmere så skulle vilja ha ngt annat än just C&J.
Nej, burgundy Svart funkar också. Brunt går bort, det har jag redan.Måste det vara svarta? Har ett par av Skolyx plain toe derby som jag gillar skarpt, men finns endast i brunt och mocka:
Skolyx mörkbrun plain toe derby | Skolyx
Här hittar du vår mörkbruna plain toe derby, randsydd i Spanien för Skolyx. Alltid fri frakt och kostnadsfritt byte av alla skor.www.skolyx.se
Ja, nu när jag tittar lite närmre... Såg ju svarta ut!Nej, burgundy Svart funkar också. Brunt går bort, det har jag redan.
Kolla in Derby modeller i bredare läster som t ex Loake Badminton, C&J Pembroke, Alden PTB etc och gärna i G bredd.Är det någon här som kan rekommendera skor som är sköna/snygga för fötter med opererad hallux valgus och/eller skräddarknuta. För min egen del betyder det: Inte för spetsiga tå(gärna något rund så tårna får ligga i normal position), lästen får inte vara för smal/trycka på lilltån. Normalt kör jag med Eccoskor och det fungerar kanon men nu har de slutat sälja deras handgjorda skor (ecco vitrus mondial) så det lär inte komma fler modeller.
Förslag, erfarenheter?
Mina RM är tveklöst den skönaste sko jag har. Resten av skogarderoben är Loake.Lite mer dressade Chelsea boots.
Vilka rekommenderar ni? Finns ju en hel del trevliga till utseendet såsom Loake, C&J, R.M Williams. Men vilka är skönast tycker ni?
Får gärna vara något nättare och passa till kostym/flannell-byxor.
Lite mer dressade Chelsea boots.
Vilka rekommenderar ni? Finns ju en hel del trevliga till utseendet såsom Loake, C&J, R.M Williams. Men vilka är skönast tycker ni?
Får gärna vara något nättare och passa till kostym/flannell-byxor.
Är det någon här som kan rekommendera skor som är sköna/snygga för fötter med opererad hallux valgus och/eller skräddarknuta. För min egen del betyder det: Inte för spetsiga tå(gärna något rund så tårna får ligga i normal position), lästen får inte vara för smal/trycka på lilltån. Normalt kör jag med Eccoskor och det fungerar kanon men nu har de slutat sälja deras handgjorda skor (ecco vitrus mondial) så det lär inte komma fler modeller.
Förslag, erfarenheter?
Jo så får det nog bli. Såg att Skobaren i Vasastan hade en del skor. Skall in och testa några där, de från Astorflex tycker jag generellt var fina.Trickset när man har konstiga fötter (vilket jag också har) är väl att inte köpa skor på nätet (om du inte har andra skor med samma läst sedan tidigare) utan att faktiskt prova dem och se så de funkar. Sen att hitta en bra skomakare och lästa ut där det klämmer, för det gör det alltid någonstans.
Uppdaterar;Beställde skor från Herring Shoes igår efter lunch, kl.13.24 enligt orderbekräftelsen.
Idag kl 11.49 finns de att hämta på kiosken på hörnet. Otroligt!!!
Hoppas även dosorna levererar.
En av varje kanske?Min fru och jag är inte riktigt överens om vad som är lämpligt att ha på fötterna när man står vid grillen. Vi är dock helt överens om att den andre har fel.