• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Tankar kring Morjas? Sugen på ett par monkstraps i burgundy och kikar på deras.
46_d231e6e52a-morjas-the-double-monkstrap-burgundy-calf-2-v2_png_full.png

Tankar kring Morjas? Sugen på ett par monkstraps i burgundy och kikar på deras.
46_d231e6e52a-morjas-the-double-monkstrap-burgundy-calf-2-v2_png_full.png

Har ett par tre stycken - helt ok är väl det generella intrycket. Väldigt bred och rymlig läst (skulle säga en halv storlek för stora relativt min vanliga storlek), rundad men ändå trevlig tåform, präglat "grain"läder rekommenderas ej - slits otroligt fort. Känns mindre kvalle än mina loake i samma prisklass - samtidigt ett annat uttryck. Om de passar väl så tycker jag de funkar för vad de är.

Har ett par tre stycken - helt ok är väl det generella intrycket. Väldigt bred och rymlig läst (skulle säga en halv storlek för stora relativt min vanliga storlek), rundad men ändå trevlig tåform, präglat "grain"läder rekommenderas ej - slits otroligt fort. Känns mindre kvalle än mina loake i samma prisklass - samtidigt ett annat uttryck. Om de passar väl så tycker jag de funkar för vad de är.
Okej! Har du några tips på alternativ i samma prisklass? Även spanat på Yankos variant (slut i lager), men inte hittat så många monkstraps i just burgundy i prisklassen.
Den har dock en trevligare nyans av rött i lädret, så kanske värd att vänta på.
yanko-dubbel-munksko-burgundy.jpg

Okej! Har du några tips på alternativ i samma prisklass? Även spanat på Yankos variant (slut i lager), men inte hittat så många monkstraps i just burgundy i prisklassen.
Den har dock en trevligare nyans av rött i lädret, så kanske värd att vänta på.
yanko-dubbel-munksko-burgundy.jpg

Egentligen har jag nog inget på rak arm, paraboot gör väl lite sånt? Osäker på myrqvist och skolyx osv, gissar att det är typ samma klass som morjas. Loake? Second hand typ Edward Green med lite välvilja, Carmina mfl.

Egentligen har jag nog inget på rak arm, paraboot gör väl lite sånt? Osäker på myrqvist och skolyx osv, gissar att det är typ samma klass som morjas. Loake? Second hand typ Edward Green med lite välvilja, Carmina mfl.
Bra tips, tack! Får kika runt! Skolyx är nice, har några par därifrån. Myrqvist har jag hört en del bra om, har dock inte just vad jag är ute efter. Inte Loake heller, verkar det som.
Jakten (eller väntan) fortsätter!

Blamo! släppte nyligen ett avsnit med Henrik Berg, som är grundaren av Morjas.

Jag har själv inte testar Morjas, men avsnittet var väldigt intressant att lyssna på. Det ska bli intressant att följa deras utveckling. In och lyssna!

A739CDE7-3566-4BF0-9EE5-2C5260875F5A.jpeg

Nån som har kolla på hur Carmina är i storlekarna (lästen Forrest)? Har nästan alltid 43 så frågan om man ”vågar” köpa ett par 43,5 till ett finfint pris
Här har du Carminas Sollerläst i mitten jämfört med Loakes Capitalläst till vänster och RMW till höger. Alla i storlek UK10,5. Sen kan du jämföra Soller med Forest i Carminas utmärkta lästjämförelseverktyg: https://www.carminashoemaker.com/comparer
Kolla också in SkoAB:s storleksjämförelser: https://www.skoaktiebolaget.com/en-se/pages/last-comparisons
20220409_160602-jpg.2031587
Screenshot 2023-11-25 at 07-33-56 Loafers- Dress men's shoes - Oxfords shoes - Cordovan Shoes ...png

Jag har en fundering som jag tänker att det här är rätt tråd för - SKOBLOCK; har jag aldrig ägt och kan inte ett smack om men jag misstänker att det kunde vara lämpligt att ska skaffar mig ett par uppsägningar för att kunna ta lite bättre hand om några par skor som periodvis blir stående.

Men vad är väsentligt att titta efter eller aktivt undvika när det gäller skoblock - orkar någon förbarma sig och dela med sig av sin klokskap?

Tar tacksamt emot köpråd om någon ligger inne med sådana - skorna är i huvudsak olika lågskor från Loake, lite blandat skinn och mocka, om det har någon betydelse?

Funktion är viktigt, vackert utseende är trevligt, bra pris är alltid trevligt men inte kritiskt, Inte tillverkat i kina - detta är däremot kritiskt.

Jag har en fundering som jag tänker att det här är rätt tråd för - SKOBLOCK; har jag aldrig ägt och kan inte ett smack om men jag misstänker att det kunde vara lämpligt att ska skaffar mig ett par uppsägningar för att kunna ta lite bättre hand om några par skor som periodvis blir stående.

Men vad är väsentligt att titta efter eller aktivt undvika när det gäller skoblock - orkar någon förbarma sig och dela med sig av sin klokskap?

Tar tacksamt emot köpråd om någon ligger inne med sådana - skorna är i huvudsak olika lågskor från Loake, lite blandat skinn och mocka, om det har någon betydelse?

Funktion är viktigt, vackert utseende är trevligt, bra pris är alltid trevligt men inte kritiskt, Inte tillverkat i kina - detta är däremot kritiskt.
Jag kör skolyx i de flesta av mina skor, blir ganska bra rabatt om man köper minst 2 eller 4.

Har även några från herrstil, lite dyrare och kan inte säga att jag märker någon direkt skillnad mellan dem.

Var respektive skoblock är tillverkade vågar jag inte svara på.

Jag kör skolyx i de flesta av mina skor, blir ganska bra rabatt om man köper minst 2 eller 4.

Har även några från herrstil, lite dyrare och kan inte säga att jag märker någon direkt skillnad mellan dem.

Var respektive skoblock är tillverkade vågar jag inte svara på.
Tack så mycket för att du tog dig tid att tipsa 🙂 då har jag någonstans att börja nysta - och var grejerna är tillverkade är det inte mer än rimligt att jag själv kan fråga handlaren om

• Like
Reactions: JDQ
Tack så mycket för att du tog dig tid att tipsa 🙂 då har jag någonstans att börja nysta - och var grejerna är tillverkade är det inte mer än rimligt att jag själv kan fråga handlaren om
Aquila-blocken från Herrstill osv SKA iaf vara gjorda av amerikanskt trä.

Care of Carl har en variant FSC-märkt ceder också.

Ur ren funktionsynpunkt gillar jag Aquila-sorten med dubbla stänger i mittendelen. Går att justera bredden på tån osv.

Avskyr modellen som t ex Ströms och Bäckmans säljer nedan. Hopplös att få på plats på ett vettigt sätt.

Återkom gärna om du hittar något om tillverkarland på de respektive märkena.
Nu är ju de flesta block i ceder, men doften av ceder och läder när man tar på sig sina skor på morgonen ska man inte underskatta!

Det ända jag kan säga är att det är ba med delad framdel för att passa flera bredder, med fast framdel är det känsligare att bredden är rätt för att göra nytta/inte bredda sönder skon.
Mitt tips är att undvika enklare skoblock med fjäder ock knopp/kula i bakkant (ex vis IKEA's, hälen blir sönderstressad, bildar en grop i hälen.

Länge sen nu men köpt en del skoblock från Bexley.fr som hade bra mängdrabatter. Kan även rekommendera strumpor därifrån.

Dock kanske inte så bra priser längre mtp eurokursen

Tillbaka
Topp