• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Skoblock från Skolyx eller Herrstil är bra bang for the buck och det finns många olika tillverkare av
liknande modeller. Det passar bra i det flesta skor.
Det man kan titta på är hälformen och välja den modellen som passar en själv bäst, bred eller smal häl och motsvarande block.

Man bör undvika skoblock som har en fjäder och knopp mot hälen, då den tenderar att trycka ut och missforma hälen.
(tar dock en stund innan det sker men om man har många skor och dessa står så en längre perido så kan det ske)

Nästa steg upp är s k helfotsblock som också är skålade på undersidan för att inte trycka på bindsulan och korkfyllningen i onödan.
T ex dessa från Skolyx
Helfotsblock

Sista nivån är s k lästade skoblock. Dessa är som namnet säger, skoblock som är anpassade för lästen som skon är byggd på och
ger då ett optimalt stöd för att återfå skons läst.
Premiumtillverkare alt MTO brukar tillhandahålla lästade skoblock för deras skor.

Senast ändrad:
När nu skoblock är uppe för diskussion, vad är era tankar om denna typ av block https://www.skolyx.se/skoblock/102-skoblock-for-resor.html är det mest skräp (plast) eller är det faktiskt en ganska smart pryl för just resor och att de fyller sin funktion väl för ändamålet?
Jag har ett par liknande, jag tycker det känns väldigt bra att ha skoblock även på resa då skorna dessutom riskerar att komma i kläm på olika sätt. Strumpor etc är väl ett alternativ men fyller ju inte riktigt samma funktion.

När nu skoblock är uppe för diskussion, vad är era tankar om denna typ av block https://www.skolyx.se/skoblock/102-skoblock-for-resor.html är det mest skräp (plast) eller är det faktiskt en ganska smart pryl för just resor och att de fyller sin funktion väl för ändamålet?
För resor kör jag pack och budgetvänligt från Ikea: https://www.ikea.com/se/sv/p/sittpinne-skoblock-moerkgra-50546343/ och om jag känner behövs på vissa skor fyller ut med strumpor. Inte haft något problem med skadat puts eller skor trots fullt lastad väska, Dock måste jag säga att de där såg rätt trevliga ut estetiskt, kanske ska prova ett par

Ang reseblock i plast.
Funkar nog för att sträck ut skon men tänk på att plasten gör att fukten stannar kvar så imho är det bättre utan alt använda strumpor för behovet under resor.

När man ändå är i farten, någon som har erfarenhet av denna och vet hur väl det fungerar? Har ett par kängor som skulle behöva bli lite större vid ena foten samt ett par chukkas som gärna får bli en strl större…

Den fungerar! Jag har pressat ut flertalet skor både på bredd och längd. Uppskattningsvis en halv uk-storlek går att pressa ut i alla fall.

Angående skoblock med fjäder och kula (har några gamla rackare i trä från förr som hängt med…)
Tog det säkra före det osäkra och knäckte till fjädern ordentligt, så pass att den inte längre trycker hårt mot hälen.
Duger ändå fint för att fylla ut fotutrymmet.

När man ändå är i farten, någon som har erfarenhet av denna och vet hur väl det fungerar? Har ett par kängor som skulle behöva bli lite större vid ena foten samt ett par chukkas som gärna får bli en strl större…

Citat från skolyx sida.
”Kan ej användas på kängor då handtaget behöver utrymme ovanför hälen på skon för att kunna justeras.”

Hur hårt brukar du spänna? :oops: Jag har spänt ut skor så mycket jag orkar, dvs tillräckligt för att ge sulorna negativ skålformning och min har hållit i 5 år :)
Jag kanske drar lite snett ibland och att "muttern" knäckts p g a det. Tror jag sett annonser för liknande med någon form av metall-konstrukton. Om jag skulle ge mig på det igen skulle jag leta efter det!

Nu är väl iofs inte syftet med block att torka ut skor
Jo, ett av syften med att ha block i cederträ är att suga ut fukten som bildas under en dags användning.
Inte bara behålla formen.

Se tex Skolyx info om det.
IMG_0282.jpeg

Att skoblock skulle vara bra på att hålla borta skadeinsekter var nytt för mig. Hur ofta händer det?
Att skoblock skulle vara bra på att hålla borta skadeinsekter var nytt för mig. Hur ofta händer det?
Cederträ är bra att hålla tex mal, pälsänger etc borta. Om du tex har skor i närheten av ullplagg så hjälper det bra. Som att du tex har klädhängare i cederträ så har du skoblock i ceder istället.

Så läser inte jag den texten, och i vilket fall är luft bättre till det.
Det är klart att skor torkar snabbare utan block och mha enbart luft.
Dialogen handlade om block i trä vs plast och att låta skorna torka på ett bra sätt mha block i och låta skorna behålla sin passform, då är trä att föredra vs plast.

Tycker att det länkade verktyget (som jag äger) är sämre än metoden jag föredrar (stoppa ned ett skoblock plus en blöt tygbit där det behövs).
Vill man lyxa till det men ändå göra själv har Shoegazing en bra guide: https://shoegazing.se/2013/09/22/tipset-egen-utlastning/
Så det finns bättre och billigare metoder.

Tillbaka
Topp