Har skor på den lästen och kör med samma storlek på mina loafers från C&J i läst 314.Det är 341 lästen (Westfield)
Bäst är att prövar innan köp då våra fötter är olika och kan vara svårt med bra passform på loafers.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har skor på den lästen och kör med samma storlek på mina loafers från C&J i läst 314.Det är 341 lästen (Westfield)
Svårt med hur man ska ha det. Varierar mellan ullsula och tjockare strumpor i ett par "vinterskor", men det är inte optimalt.Så, nu är vår-vinterns skor beställda efter en del funderande fram och tillbaka. Det slutade med ett par Paraboot Avignon Graine II i svart.
*även årets första skoinköp då jag inte räknar de Lundhags Park jag knep under mellandagsrean
Efter att ha läst runt lite och frågat andra ägare förstod jag att jag var tvungen att testa storleken innan beställning. Jag brukar ha 43 / 9 i de flesta skor/läster, men det rekommenderas att gå ned 1/2 storlek i Avignon om man tänkt köra endast liner som strumpa. Besökte Hallmans och testade både 8 1/2 och 9.
8 1/2 satt helt perfekt, kramade foten jämt runt om och hade utrymme i tårna. 9 satt nästan lika perfekt med en tunn innersula, men något rymligare runt hälkappan...
Kommer jag vilja ha en innersula?
Kommer jag vilja köra en grövre strumpa om det är kallt väder?
Kommer dom forma sig och töja sig, och kommer hälkappan glappa mer eller mindre efter att de är ingångna?
Det slutade med att jag valde 8 1/2, dom satt ändå bäst direkt ur kartongen och hade rum i tårna.
Ja, det är ett jädra velande ibland Jag landade dock i att jag inte behöver varken tjockare sulor eller strumpor då jag kör kängor vid så kallt väder. Ibland måste man rannsaka sig självSvårt med hur man ska ha det. Varierar mellan ullsula och tjockare strumpor i ett par "vinterskor", men det är inte optimalt.
/B
Det blir säkert bra! Har ett par Paraboot Michel, fick samma råd på Bonshoe. I början liiite tighta, men nu sitter de perfekt. Grattis till ett par bra skor!Så, nu är vår-vinterns skor beställda efter en del funderande fram och tillbaka. Det slutade med ett par Paraboot Avignon Graine II i svart.
*även årets första skoinköp då jag inte räknar de Lundhags Park jag knep under mellandagsrean
Efter att ha läst runt lite och frågat andra ägare förstod jag att jag var tvungen att testa storleken innan beställning. Jag brukar ha 43 / 9 i de flesta skor/läster, men det rekommenderas att gå ned 1/2 storlek i Avignon om man tänkt köra endast liner som strumpa. Besökte Hallmans och testade både 8 1/2 och 9.
8 1/2 satt helt perfekt, kramade foten jämt runt om och hade utrymme i tårna. 9 satt nästan lika perfekt med en tunn innersula, men något rymligare runt hälkappan...
Kommer jag vilja ha en innersula?
Kommer jag vilja köra en grövre strumpa om det är kallt väder?
Kommer dom forma sig och töja sig, och kommer hälkappan glappa mer eller mindre efter att de är ingångna?
Det slutade med att jag valde 8 1/2, dom satt ändå bäst direkt ur kartongen och hade rum i tårna.
Tack! Jag ska återkomma med mina reflektioner då de fått några timmar/km på fötternaDet blir säkert bra! Har ett par Paraboot Michel, fick samma råd på Bonshoe. I början liiite tighta, men nu sitter de perfekt. Grattis till ett par bra skor!
Inte nog med det, man kör dessutom med låga men synliga strumpor till sina sneakers!En sak som med klarhet visar sig nu på vintern är vilket skomässigt U-land Sverige är. Jag ser dagligen många som går omkring i sk "sneakers" i snön. Ja, jag vet att ekonomin för många är väldigt ansträngd, men detta ger ett extremt fattigt intryck. Är det verkligen så illa ställt?
I stort sett är ju nästan vad som helst bättre än "sneakers" på vintern. Kanske med undantag för sandaler och trätofflor. Men tom trätofflor i snön ger ett mer vuxet intryck.
Det har gått så långt att tom den absolut billigaste randsydda skon garanterar bäraren att ha bättre på fötterna än 98% av den övriga befolkningen. Detta i ett relativt välbärgat land som en gång i tiden hade en stabil skoindustri där randsytt var en självklarhet och möjlighet till omsulning legio.
Hoppas du inte ligger sömnlös över detta.En sak som med klarhet visar sig nu på vintern är vilket skomässigt U-land Sverige är. Jag ser dagligen många som går omkring i sk "sneakers" i snön. Ja, jag vet att ekonomin för många är väldigt ansträngd, men detta ger ett extremt fattigt intryck. Är det verkligen så illa ställt?
I stort sett är ju nästan vad som helst bättre än "sneakers" på vintern. Kanske med undantag för sandaler och trätofflor. Men tom trätofflor i snön ger ett mer vuxet intryck.
Det har gått så långt att tom den absolut billigaste randsydda skon garanterar bäraren att ha bättre på fötterna än 98% av den övriga befolkningen. Detta i ett relativt välbärgat land som en gång i tiden hade en stabil skoindustri där randsytt var en självklarhet och möjlighet till omsulning legio.
Hoppas du inte ligger sömnlös över detta.
Eller så föredrar folk, jag t.ex, helt enkelt att gå med sneakers året runt?En sak som med klarhet visar sig nu på vintern är vilket skomässigt U-land Sverige är. Jag ser dagligen många som går omkring i sk "sneakers" i snön. Ja, jag vet att ekonomin för många är väldigt ansträngd, men detta ger ett extremt fattigt intryck. Är det verkligen så illa ställt?
Eller så föredrar folk, jag t.ex, helt enkelt att gå med sneakers året runt?
Kanske t.o.m tycker det är snyggare än ett par randsydda?
Jag äger flera par kängor och andra skor. Men går 95% av tiden i sneakers.
Sen det där med ekonomin är stendumt. De dojor många går omkring med på stan är inte direkt gratis.
Att ni ogillar det är liksom en ickefråga.
Jag menar att det är bekvämt även i snön om man inte ska vara ute en längre tid. I stan.Du menar väl inte att du tycker "sneakers" är snyggt i snön. Det är ju skor du ska använda när du sportar. De hör ju hemma i sporthallen eller i löpspåret. Inte civilt i staden eller på din arbetsplats.
Jag har dock full respekt för vad ekonomin för många tillåter, men det måste ju finnas något som är lika billigt och bättre.
Inte nog med det, man kör dessutom med låga men synliga strumpor till sina sneakers!
Du menar väl inte att du tycker "sneakers" är snyggt i snön. Det är ju skor du ska använda när du sportar. De hör ju hemma i sporthallen eller i löpspåret. Inte civilt i staden eller på din arbetsplats.
Jag har dock full respekt för vad ekonomin för många tillåter, men det måste ju finnas något som är lika billigt och bättre.
Jag kan inte tänka mig att det kommer något vettigt ur att försöka bilda ”läger” i ämnet skor… Just denna tråd har väl ingen specifik inriktning om jag utgår ifrån trådstarten, så ämnet kan tillåtas vara ganska brett?
Däremot finns en renodlad sneakerstråd…
Även om även jag kan ha åsikter om stil och etikettMitt inlägg var absolut inget försök att bilda läger. Det var snarare en observation av den bedrövliga svenska skostatusen. Se er omkring och notera hur det ser ut på folks fötter. Ytterst få går t ex omkring med välputsade skor, vilket när jag växte upp var en självklarhet. Att ha en välputsad sko kostar inte många ören. Man kan inte påstå att man inte har råd.
Men, och det är en väsentlig sak, går du in i en vanligt förekommande skobutik och frågar efter skokräm ser personalen ifråga ut som en fågelholk. Råker du sedan tillägga att produkten skall vara fri från silikon uppstår en mental härdsmälta hos närvarande personal. Du blir hänvisad till någon form av sprayburk, som garanterat innehåller både silikon och lösningsmedel. Råkar du sedan fråga efter ett par bruna skoband i 75 cm längd så måste du ha tur som en lottovinnare.
Det finns olika skomodeller, vilka alla har ett tänkt användningsområde. Kängor, lågskor, gummi eller lädersulat. Sportskor, vilka felaktigt benäms "sneakers", sandaler, trätofflor, gummistövlar osv.
Alla dessa är framtagna för ett specifikt användningsområde. Det finns inget skodon som är tänkt att användas i alla sammanhang året runt. Tyvärr ser man det idag. Vilket är sorgligt och pekar mot en normlöshet som inte är trevligt att se.
Att stå med en sportsko i snöslasket väcker både löje och skratt bakom bärarens rygg.
Minst lika illa är att se en sportskobärare klädd i kostym, vilket man ibland kunnat se tom på TV.
Det ger ett ofelbart intryck av att "pengarna räckte inte riktigt till".
Låter som min 15 årige son. Sneakers och vägrar mössa. Men han har åtminstone dyra sneakers Aregato. Men han vill inte ha ett till par då de nu anses vara ”orten”.En sak som med klarhet visar sig nu på vintern är vilket skomässigt U-land Sverige är. Jag ser dagligen många som går omkring i sk "sneakers" i snön. Ja, jag vet att ekonomin för många är väldigt ansträngd, men detta ger ett extremt fattigt intryck. Är det verkligen så illa ställt?
Har inte använt mina sneakers på några veckor men kunde inte låta bli idag. Hittade inga låga strumpor med synlig kant dockMitt inlägg var absolut inget försök att bilda läger. Det var snarare en observation av den bedrövliga svenska skostatusen. Se er omkring och notera hur det ser ut på folks fötter. Ytterst få går t ex omkring med välputsade skor, vilket när jag växte upp var en självklarhet. Att ha en välputsad sko kostar inte många ören. Man kan inte påstå att man inte har råd.
Men, och det är en väsentlig sak, går du in i en vanligt förekommande skobutik och frågar efter skokräm ser personalen ifråga ut som en fågelholk. Råker du sedan tillägga att produkten skall vara fri från silikon uppstår en mental härdsmälta hos närvarande personal. Du blir hänvisad till någon form av sprayburk, som garanterat innehåller både silikon och lösningsmedel. Råkar du sedan fråga efter ett par bruna skoband i 75 cm längd så måste du ha tur som en lottovinnare.
Det finns olika skomodeller, vilka alla har ett tänkt användningsområde. Kängor, lågskor, gummi eller lädersulat. Sportskor, vilka felaktigt benäms "sneakers", sandaler, trätofflor, gummistövlar osv.
Alla dessa är framtagna för ett specifikt användningsområde. Det finns inget skodon som är tänkt att användas i alla sammanhang året runt. Tyvärr ser man det idag. Vilket är sorgligt och pekar mot en normlöshet som inte är trevligt att se.
Att stå med en sportsko i snöslasket väcker både löje och skratt bakom bärarens rygg.
Minst lika illa är att se en sportskobärare klädd i kostym, vilket man ibland kunnat se tom på TV.
Det ger ett ofelbart intryck av att "pengarna räckte inte riktigt till".
Letat sjysta svarta brogue-kängor till trevligt pris en tid.
Det ska man tydligen inte alls ha för tillfället, definitivt inte i strl. 40 iaf. Tänkte att ett par grain också kunde funka. Hjälpte inte.
Gav upp tillslut och bärgade ett par klassiska Tricker’s (stow)
Lördagsmeditation i form av kärlek till derbydojorna:
Djuprengöring av C&J Pembroke, och en bättring på Loake Troon. Till tonerna av min 90-tals Gangsta rap-lista på Spotify.
Du och jag är hemmahörande på samma ställe.En sak som med klarhet visar sig nu på vintern är vilket skomässigt U-land Sverige är. Jag ser dagligen många som går omkring i sk "sneakers" i snön. Ja, jag vet att ekonomin för många är väldigt ansträngd, men detta ger ett extremt fattigt intryck. Är det verkligen så illa ställt?
Du och jag är hemmahörande på samma ställe.
Jag kan säga att det, frånsett ett par dagar med snömodd, går alldeles utmärkt att gå i Loafers om dagarna, så varför inte Sneakers?
Oftast är det ju dugligt torrt och knappt kallt - att då köra full vintermundering blir ju lite som att köra gummistövlar för att det duggar, men med tanke på inställning tycker du kanske det är det enda rimliga?
Antar att du bara rockar Quartz från Casio? Eller ingen alls? För vilken idiot köper en dyr mekanisk klocka, när ovan håller tiden betydligt bättre till lägre peng?
Kanske svårt att jämföra med ett par ingångna skor men ändå - Paraboot tycks ha en del supporters för att de är så bekväma, hur känns det vad gäller den biten om man jämför med t.ex dina Pembroke?Premiärturen avklarad. Jag var i valet och kvalet mellan mina inkörda Pembroke eller de nya Avignon.
Avignon 8 1/2 sitter runt foten väldigt likt Pembroke 9. Lite mer bredd över tåvecket samtidigt som dom har ett lägre insteg, något som passar mig
Precis som Pembroke är dom en bra kombination av ledig/prydlig. Nu ser jag fram emot att temperaturerna ska inbjuda till mer vardagsbärande