• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Arvis

Cartier
2-Faktor
Cederträ är bra att hålla tex mal, pälsänger etc borta. Om du tex har skor i närheten av ullplagg så hjälper det bra. Som att du tex har klädhängare i cederträ så har du skoblock i ceder istället.
Jaa, eller…?
Fungerar nog mot mal men blir ju jättekonstigt att skippa galgar och hänga kläderna på skoblock???
🧐 😳 😉
 
Senast ändrad:

Matte1970

Cartier
Här är en del av mina RM William skor plus ett par Bally.
 

Bilagor

  • Screenshot_20231202_131558_Gallery.jpg
    Screenshot_20231202_131558_Gallery.jpg
    241.1 KB · Visningar: 31

speffy

Cartier
2-Faktor
Tänkte jag slänger in frågan här också. Frågade i sneakers tråden om tips på varma och vattentäta sneakers. Kan även vara boots eller liknande som funkar bra för kalla och blöta dagar. Någon som har några bra tips?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tänkte jag slänger in frågan här också. Frågade i sneakers tråden om tips på varma och vattentäta sneakers. Kan även vara boots eller liknande som funkar bra för kalla och blöta dagar. Någon som har några bra tips?
Varma sneakers, finns det? Moonstar har en bred gummikant, Converse gör några GoreTex-versioner…

 

Putteman

Cartier
Varma sneakers, finns det? Moonstar har en bred gummikant, Converse gör några GoreTex-versioner…

Jag äger just ett par Converse med fluffigt foder och Gore-Tex. Jäkligt sköna och funktionella, men ett frågetecken på kvaliteten. Första paret sprack rätt snabbt, så bytte dom på garanti. Andra står mest bortglömda. Men rätt billiga vill jag minnas iaf.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Varma sneakers, finns det? Moonstar har en bred gummikant, Converse gör några GoreTex-versioner…

Ja de ska finnas men sen hur varma de är vet jag inte, Nike AF1 Duckboot ser rätt trevliga ut och ska vara varma men tänkte att de kanske är bättre att satsa på några curling kängor eller dyligt.
Kollat lite på Canada Snow men tycker det är riktigt svårt att hitta något som både håller värmen, vattentåliga och dessutom någorlunda snygga.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Nån som har erfarenhet av Myrqvist Funäs? Trött på att frysa och vill verkligen inte ha Bally men vill gärna ha något som är lätt att dra på och av på kontoret. Men frågan är om de är varma på riktigt?


IMG_4628.png
 
Senast ändrad:

kalufsen

Panerai
Nån som har erfarenhet av Myrqvist Funäs? Trött på att frysa och vill verkligen inte ha Bally men vill gärna ha något som är lätt att dra på och av på kontoret. Men frågan är om de är varma på riktigt?


IMG_4628.png
Var i samma sits som dig - har i princip burit derby skor på gummisula de senaste 10 åren under vintern men tröttnat på det. Under BW så beställde jag dessa och är mycket nöjd.

Valde dessa från Morjas över Myrqvist av den enkla anledningen att Morjas har shearling lining.

1702498014688.png
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Var i samma sits som dig - har i princip burit derby skor på gummisula de senaste 10 åren under vintern men tröttnat på det. Under BW så beställde jag dessa och är mycket nöjd.

Valde dessa från Morjas över Myrqvist av den enkla anledningen att Morjas har shearling lining.

1702498014688.png
De där är ju dessutom betydligt snyggare imo men betydligt dyrare (pga shearling antar jag bla).

Hur upplever du dom när det är kallt som jävulen? Gör de jobbet?
 

kalufsen

Panerai
De där är ju dessutom betydligt snyggare imo men betydligt dyrare (pga shearling antar jag bla).

Hur upplever du dom när det är kallt som jävulen? Gör de jobbet?
Kollade faktiskt på Myrqvist innan jag sprang på dessa, håller med att Morjas är snyggare och ganska säker på att det är varmare. Myrqvist har ju faux shearling som är gjort på polyester? De är dyrare helt klart men under BW så var skillnaden runt 500-600 så då var det ingen snack om saken.

Jag tycker personligen att de gör jobbet och fyller sin funktion. På promenaderna under denna vinter har de hållt fötterna varma även när det var som kallast.
 
Var i samma sits som dig - har i princip burit derby skor på gummisula de senaste 10 åren under vintern men tröttnat på det. Under BW så beställde jag dessa och är mycket nöjd.

Valde dessa från Morjas över Myrqvist av den enkla anledningen att Morjas har shearling lining.

1702498014688.png
Allt går uppenbarligen igen, de liknar något som jag bar som liten osnuten parvel - slamkrypare!
Eller som grabbarna från Skellefte sa - hockeyludd!

Dessa något mer sofistikerade dock.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Kan det vara så att Crockett & Jones har skapat den ultimata vinterkängan? Limited Edition Islay Oxblood Zug Grain!😍
Islay är ju en ikonisk modell. Perfekt färg som kanske är den mest lättmatchade. Ridgeway som ger bra grepp utan Commandosulans irriterande grusinsamlande. Robust Zug grain-läder från Horween. What's not to like liksom...
Som grädde på moset på den lästen som passar mig bäst av alla skor jag provat. Blir nog en sen julklapp till mig själv!🙂
Islay25666B-G99R21_1400x.jpg
Islay25666B-G99R23_1400x.jpg
offset-carousel-desktop-islay-sole_1000x.jpg
 
Svarta brouge (wingtips), vad säger panelen om det? är det en mellansko som sällan fyller ett syfte/användning eller är den det perfekta mellantinget för de som väldigt sällan (aldrig) behöver svarta oxfords för formaliteten men som ändå vill ha ett mer formellt alternativ än bara brunt och mocka?

De gånger jag "behöver" svarta skor är i stort sett på begravningar och där är det få om någon som tänker på skofärg eller dyl. men man klär sig ju trots allt för sig själv och för att känna sig bekväm situationen till trots. Men tänker att ett par svarta wingtips till mörk kostym är ganska nära konventionen trots allt. Alternativet är ju att köpa ett par bättre wingtips och sedan köpa ett bra basic plain oxfords för nödfallen men är ju alltid lite trist med basic :D
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
En liten fråga till tråden, Paraboots…
Finns det någon butik i Sthlm? Jag är framförallt nyfiken på modellen Avignon och hur dom är i storlek.
1704014320058.jpeg

Detta utförande verkar bara finnas ”online” så jag vill ju vara säker på att jag väljer rätt storlek.
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Är det någon som testat det tyska märket Hammerstein?
Skorna ska vara handgjorda enligt hemsidan. Och de ser ut att säljas till ett rätt bra pris på bestsecret. Jag klickade hem ett par svarta Chelsea boots. Hoppas de är något att ha 😀
 
Senast ändrad:

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
En liten fråga till tråden, Paraboots…
Finns det någon butik i Sthlm? Jag är framförallt nyfiken på modellen Avignon och hur dom är i storlek.
1704014320058.jpeg

Detta utförande verkar bara finnas ”online” så jag vill ju vara säker på att jag väljer rätt storlek.
BonShoe på Götgatan har haft Paraboot i decennier, men hon sa något om att hon inte tar in dem till nästa säsong för de har höjt priserna för mycket. Hon bör dock ha kvar en hel del i lager. Bra att prova, de är inte helt självklara i storleken.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Har för mig att bla Hallmans skor och Lund & Lund har Paraboots.
Tack för tipsen, det verkar som Lund&Lund har ex i min storlek hemma :)
BonShoe på Götgatan har haft Paraboot i decennier, men hon sa något om att hon inte tar in dem till nästa säsong för de har höjt priserna för mycket. Hon bör dock ha kvar en hel del i lager. Bra att prova, de är inte helt självklara i storleken.
Jo jag minns att dom hade dom (på puckeln), men vill också minnas att utbudet var skralt. Ska testa att svänga förbi Lund o Lund
 

stigge

Omega
2-Faktor
Ska köpa ett par loafers men är lite osäker på strl. Har uk7 i Oxfords kan man köra på samma för loafers eller bör man gå ner? Båda är C&J

Jag äger förvisso bara ett par loafers (Loake Imperial), men gick ned en halv storlek jmf. mina övriga Loake i samma vidd. Inte ångrat det, utan sitter perfekt.

Ok tack för info, tycker mig ha hört detta förr vilken gör mig lite velig 🫣

Vilken läst har du i C&J Oxford och vilken Loafers har du tänkt dig?

Har man tex Capital lästen på Loake så kanske man kan gå ner 0.5 i stl då den lästen är rymlig.

Loafers är svårt att hitta online om man inte vet vilken läst som passar ens fötter då köpa i butik är att rekommendera.
Jag drar samma stl i mina C&J loafers som i övriga skor och kan inte gå ner i storlek.
 
Senast ändrad:

Lilavati

Cartier
2-Faktor
BonShoe på Götgatan har haft Paraboot i decennier, men hon sa något om att hon inte tar in dem till nästa säsong för de har höjt priserna för mycket. Hon bör dock ha kvar en hel del i lager. Bra att prova, de är inte helt självklara i storleken.
Hon kör 30-70%, butiken ska upphöra på grund av för dålig omsättning 🙁
 

Woland

Omega
Kan det vara så att Crockett & Jones har skapat den ultimata vinterkängan? Limited Edition Islay Oxblood Zug Grain!😍
Islay är ju en ikonisk modell. Perfekt färg som kanske är den mest lättmatchade. Ridgeway som ger bra grepp utan Commandosulans irriterande grusinsamlande. Robust Zug grain-läder från Horween. What's not to like liksom...
Som grädde på moset på den lästen som passar mig bäst av alla skor jag provat. Blir nog en sen julklapp till mig själv!🙂
Islay25666B-G99R21_1400x.jpg
Islay25666B-G99R23_1400x.jpg
offset-carousel-desktop-islay-sole_1000x.jpg

Jag har använt mina under 5 vintrar. Absolut ultimata!
Detta är skodon på riktigt. Inget trendigt junk. De är byggda för att prestera.
 
Vilken läst har du i C&J Oxford och vilken Loafers har du tänkt dig?

Har man tex Capital lästen på Loake så kanske man kan gå ner 0.5 i stl då den lästen är rymlig.

Loafers är svårt att hitta online om man inte vet vilken läst som passar ens fötter då köpa i butik är att rekommendera.
Jag drar samma stl i mina C&J loafers som i övriga skor och kan inte gå ner i storlek.
Det är 341 lästen (Westfield)
 
Topp