• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Hämtade för övrigt ut nytillskotten i måndags:
AS_Ramsey_Oak.jpg

I min mening en av de snyggaste monksen. Älskar hur spännena inte ligger parallellt med varandra, utan hur det övre nästintill följer skons öppning.
Riktigt bra! Har två AS som jag är supernöjd med

Inte nödvändigtvis mörkare än skornas vanliga färg, det gick bra på mitt par i alla fall. Men börja med att tvätta skorna, av vad jag kan se på bilderna så skulle de behöva det. Om inte annat för att förlänga lädrets livslängd. Nu är inte jag någon expert men hade ett par med liknade skador och liknade små mörka fläcka och de blev nästan som nya efter att jag tog hand om det enligt skovårdsguiden som finns på shoegazing. Sedan kanske det är lite överdrivet att följa deras råd om att göra den behandligen flera gånger om året men som helrenovering av skorna var det värt allt arbete.

Tack för tipsen! Måste köpa lite fler produkter för att kunna följa deras guide.

Någon som har ett bra mellandagsrea tips? Ute efter ett par trevliga dubbel munkar. Även sugen på att kliva upp lite i kvalité från Loake.

Fick denna box i julklapp :) riktigt fin tycker jag och full med skovårdsprodukter från Loake. Hur står sig exempelvis deras egen mocka protector mot exempelvis saphir super invulner?
image.jpeg

Köpte en likadan när denna tråden skapades och produkterna är dessvärre skräp men jag har kvar lådan. Fast numer fylld med saphir och burgol

Jag tycker att Loakes egna grejer är rätt bra. Men den gode JZ har ju en förkärlek till att kalla allt som inte är "top notch" (dvs dyrast) för "skräp". Och han borde ju veta, han verkar väldigt världsvan och så vidare...

Har använt de olika skokrämerna som medföljde i lådan och de var inte speciellt bra om man jämför med saphir eller burgol.

Sen kanske innehållet skiljer sig, köpte ändå min för mer än tre år sen. Det jag har kvar från lådan är mockaborstarna/appliceringsborstarna och trasorna. Dvs har skokrämerna, fettet, diverse impregnering och mockaschampo fått hitta ett annat hem.

Detta har kanske behandlats tidigare i de 210 sidorna i denna tråd, men hur gör ni för att vara säkra på att få rätt storlek i skor när ni beställer på nätet? (tycker det är svårt just med skor då det märks så tydligt om de är för små eller stora när man får på dem på foten)

Detta har kanske behandlats tidigare i de 210 sidorna i denna tråd, men hur gör ni för att vara säkra på att få rätt storlek i skor när ni beställer på nätet? (tycker det är svårt just med skor då det märks så tydligt om de är för små eller stora när man får på dem på foten)
Det går inte helt enkelt. Jag och @christian-h har framställt efter grundlig undersökning att det är 100% chans att du får fel storlek på din första beställning.
Speciellt när det gäller loafers!

För mig så har det varit trial and error. Alla läster är olika. Loake capital lästen har jag en sju i medans jag har 7.5 på de C&J skor som jag har. De par som har varit för små och som jag inte har kunnat skicka tillbaka har jag lästat ut. Funkar inte det så säljer jag dom.

Är det någon som har tips på någon trevlig casual oxford sko som man kan ha under vintern? Orkar inte köra kängor och eftersom jag knappt går på gator med snö känns det lite väl att varje gång snöra på sig ett par kängor i 5-6 min... Söker någon brun, gärna i mocka som ger ett lite mer casual uttryck. Denna ser riktigt fin ut, dessutom med sulan så blir det rätt så halksäker ändå. Dock är priset lite väl högt, finns det något liknande denna där ute? Annars får det väl bli den.. http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-cadogan-oxford-single-dainite-polo-suede.html

För mig så har det varit trial and error. Alla läster är olika. Loake capital lästen har jag en sju i medans jag har 7.5 på de C&J skor som jag har. De par som har varit för små och som jag inte har kunnat skicka tillbaka har jag lästat ut. Funkar inte det så säljer jag dom.
Problemet med att skicka tillbaka innan man får den andra storleken är, för mig iaf, att jag ofta vill jämföra upp och ner i storlek för att se vilken som sitter bäst.

Det är ett helvete. Ta dig in till en storstad i stället. Det ska jag göra nästa gång.

Är det någon som har tips på någon trevlig casual oxford sko som man kan ha under vintern? Orkar inte köra kängor och eftersom jag knappt går på gator med snö känns det lite väl att varje gång snöra på sig ett par kängor i 5-6 min... Söker någon brun, gärna i mocka som ger ett lite mer casual uttryck. Denna ser riktigt fin ut, dessutom med sulan så blir det rätt så halksäker ändå. Dock är priset lite väl högt, finns det något liknande denna där ute? Annars får det väl bli den.. http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-cadogan-oxford-single-dainite-polo-suede.html
Jisses vad Loake har blivit dyra.
Kanske kan dessa fungera? http://www.lester.se/m/kategorier/alla/berwick-1707-seth-4320-brown-suede
IMG_4576-2099815905.jpg

Nu har det blivit dags att utöka skogarderoben med ett par till C&J. Äger redan ett par Westbourne men funderar på att utöka med ett par Lonsdale.

Någon som vet hur läst 348 står sig mot läst 363 för C&J, eller någon som har erfarenhet av just Lonsdale modellen?
http://www.crockettandjones.com/product/lonsdale-black

Om du bär 348 i dagsläget kommer du nog känna dig mer hemma i 337 (som f.ö. är min favoritläst), om du tänkt dig något ur Handgradesortimentet - mitt tips till dig är Audley. Lonsdale/363 är en rätt typiskt konservativ engelsk läst som är något asymmetrisk, slank, helt utan mejsling och med tämligen trubbig tåbox.

Handgradelinjen och inte minst 337 är f.ö. mycket prisvärd och trevlig - för min del är det bara det i Sverige mycket begränsade utbudet av 337or (fem modeller) som gör att jag inte äger fler.

Jag tycker att Loakes egna grejer är rätt bra. Men den gode JZ har ju en förkärlek till att kalla allt som inte är "top notch" (dvs dyrast) för "skräp". Och han borde ju veta, han verkar väldigt världsvan och så vidare...

Nja, innehållet är inte speciellt bra. Lådan är helt klart duglig (även om jag inte är så förtjust i brandingen) men som med nästan alla kompletta paket (bortsett från ett som en av de svenska näthandlarna satte ihop med låda, block, borstar och Saphir-produkter till ett riktigt kanonpris) är innehållet alldeles för brett och för dåligt.

Köp hellre vettiga produkter du behöver istället för att sitta med en miljard polishburkar av dassig kvalité.

Det jag brukar göra är att jag utgår från min storlek, det vill säga den storlek jag har flest par skor i, och jämför sedan lästen på det par jag är intresserad av med den på ett av mina befintliga och går sedan upp/ner en halv storlek om den är åt det smalare/bredare hållet. Allt hänger på lästens utformning. Oftast skadar det inte heller att googla: "x sizing question" eller liknande. Men ja, det är inte alltid det lättaste.

Eller så tar man till klassikern trial and error.

Har sett många bilder på fantastiskt snygga bruna (både ljusa o mörka) skor i tråden, tycker själv det är lite lurigt att färgmatcha just bruna skor med byxor, så frågan är vad ni kör för färg på byxorna till detta? (märks det att man ligger i influensa :) )

Tillbaka
Topp