• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Är det inte lite overkill att panga skokräm varanann/tredje vecka?
Shoegazing rekommenderar var 5-8 användning. Kan tycka att det kanske är lite lågt, men om vi säger var tionde? Då talar vi ganska enkel vård. Ta lite lätt fuktat papper och torka av skon för att bli av med eventuell smuts som är kvar. Låt det torka lite snabbt och lägg sen på ett tunt lager skokräm. Vänta några minuter och gå över med en skoborste. Tar ju en stund om du låter dem stå mellan momenten, men effektivt är det bara en fem minuter per par skor eller så!

Jag brukar göra det någon kväll eller helg och ta några par samtidigt. Om det är flera par som har samma färg på skokrämen är det rätt smidigt, då behöver en inte skölja av flera par dukar/påstrykarborstar eller hämta olika burkar.

Om du har riktigt ont om tid går det ju alltid att vänta längre mellan gångerna. Se bara till att skorna är rena när du tar av dig dem (torka lite snabbt med papper som det ligger vattendroppar på dem eller torka av dem om du fått salt/slask på dem) och dra lite snabbt med en borste över dem så klarar de sig bra ändå!

Shoegazing rekommenderar var 5-8 användning. Kan tycka att det kanske är lite lågt, men om vi säger var tionde? Då talar vi ganska enkel vård. Ta lite lätt fuktat papper och torka av skon för att bli av med eventuell smuts som är kvar. Låt det torka lite snabbt och lägg sen på ett tunt lager skokräm. Vänta några minuter och gå över med en skoborste. Tar ju en stund om du låter dem stå mellan momenten, men effektivt är det bara en fem minuter per par skor eller så!

Jag brukar göra det någon kväll eller helg och ta några par samtidigt. Om det är flera par som har samma färg på skokrämen är det rätt smidigt, då behöver en inte skölja av flera par dukar/påstrykarborstar eller hämta olika burkar.

Om du har riktigt ont om tid går det ju alltid att vänta längre mellan gångerna. Se bara till att skorna är rena när du tar av dig dem (torka lite snabbt med papper som det ligger vattendroppar på dem eller torka av dem om du fått salt/slask på dem) och dra lite snabbt med en borste över dem så klarar de sig bra ändå!
För min del blir det när det känns som att det behövs vad det nu betyder! Dock borstar jag av och använder skoblock dagligen och skorna är i grain så kanske lite tåligare :)

Jag brukar borsta av skorna direkt jag kommer hem. Köpte en lite grövre borste hos en skomakare I Tyskland. Den är ganska lik en vanlig rotborste och funkar perfekt för att borsta bort lera och smuts. Det är mkt battre att borsta rent skorna direct än att vänta ett par dagar så att smutsen har torkat in i skorna.

Jag ska på bröllop i sommar. Dresscoden är kavaj, så jag tänker köpa mig en blå kostym innan. Det jag känner mig lite osäker på är skorna. Jag har i dagsläget bara ett par dubbla monkstraps som jag skulle kunna ha, och jag har kostym så otroligt sällan att det i dagsläget inte känns riktigt värt att lägga pengar på ett par Oxfords.

Vad säger ni kunniga? Kommer jag undan med monkstraps eller kan jag kika på något annat som skulle få större rotation, t.ex. derbys i mocka?

Klädkod kavaj må betyda kostym men är likväl den som öppnar för flest tolkningsmöjligheter när det kommer till skor. Vad som avgör formalitetsnivån på skor överlag är framför allt färg och material. Enkelt uttryckt - Ju mörkare och slätare, ju mer formell anses den.

Därför är ljusa skor och exempelvis mocka inte lika formella som kalv i svart, oxblod eller mörkbrunt.

Är dina munkskor i en mörkare nyans av kalvskinn skulle jag inte oroa mig. Är de ljusbruna eller i mocka skulle jag välja ett annat alternativ.

Jag är själv inte jätteförtjust i ljusa skor till mörk kostym överlag då kontrasten på väl hård och skorna mer iögonfallande.

Kul att du gillar dem!
Använder mina överlägset mest i garderoben framför såväl skräddarsydda som måttsydda byxor.
De är perfekta - köpte ett par nya i en mycket mörkare nyans av grå från Rose och Born, bra bralla även det men saknar plisseringen så mycket, det gör en otrolig skillnad både för bekvämligheten och siluetten!

Okej. Överdrev något kanske och vad som är "modernt" eller inte är väl ganska relativt, men syftar på plissering, högre midja etc som är detaljer som jag inte är så personligt förtjust eller bekväm i. Min subjektiva åsikt. De var dock rätt snygga ändå! :)

Ingen fara. Skojade mest och förstår att de inte faller alla i smaken.

Någon som har varit inne hos SkoAB och klämt på Carlos Santos? Måste ha ett par svarta skor tills om ett par helger och blev lite sugen på dessa.
Carlos santos Swan Neck Oxford

image.jpeg

har ett par rmw comfort craftsman som jag behöver töja ut i höjden (känner stortå nageln när jag går, den vänstra mer än den högra), är detta möjligt eller töjer dom sig efter ett tag? Det är vid slutet av skon där skinnet är som hårdast.
Tacksam för alla tips!

Mitt bidrag till debatten om spit shine på grova kängor. Har lagt en försiktig spit shine på mina Loake Mulligan som onekligen kvalar in som grova broguekängor. Som referens också mina Aldwych med ordentlig spit shine samt en Genève, det är ju trots allt ett klockforum.

DSC_0178.JPG

Någon som har varit inne hos SkoAB och klämt på Carlos Santos? Måste ha ett par svarta skor tills om ett par helger och blev lite sugen på dessa.

Klämt har jag gjort.
Även om just den skon inte tilltalar mig något värst så tycker jag att de verkar prisvärda och har bra finish.
Har dock inte gått i dem eller ens provat dem, så jag har ingen uppfattning om hur de faktiskt uppfyller sin grundfunktion som skor.

har ett par rmw comfort craftsman som jag behöver töja ut i höjden (känner stortå nageln när jag går, den vänstra mer än den högra), är detta möjligt eller töjer dom sig efter ett tag? Det är vid slutet av skon där skinnet är som hårdast.
Tacksam för alla tips!
Gå till en skomakare. Du har nog mycket skavsår framför dig om du ska använda stortån.

Tacksam för alla tips!
Lämnade in mina förra veckan på lästning, dock klämmer mina lite längre bak än dina. Får tillbaka dem nästa vecka men han sa själv att det inte skulle vara några problem att lästa RMW på de flesta ställen, och då säljer han em hel del RMW (Larssons i Göteborg). Så gå till en bra skomakare och snacka med dem, går säkert att lösa.

Jag råkade glömma att stänga en burk med Saphir 1925 tabakbrun och haft den öppen i ca två veckor. Till utseendet så verkar den vara lite klumpigare i konsistensen än en annan burk med Saphir 1925 tan. Men när jag rörde om innehållet så verkar den lika krämig och mjuk som innan. Är det bara att kasta, med tanke på "klumpigheten?

Tillbaka
Topp