• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Meermin linea maestro

image.jpeg

Om man skulle vilja mjuka upp skinnet lite på ett par RM Williams, är det Saphir Medaille d’Or Dubbin Graisse som gäller? Har fått dem lästade och de sitter nu bra, men jag hade inte dött om de blev lite lite mjukare i skinnet, framförallt vid insteget.
Vilket läderfett som helst funkar fint!

Fått en väldigt liten reva i lädret fram på mina Islay. Tänkte följa Shoegazings råd och smörja in med kräm i samma färg som skon, dvs Saphir Dark Brown. När ja var och handlade krämen sa skomakaren att man ska låta lite stearin droppa på det skadade området som tillsammans med krämen fixar skadan riktigt bra.

Har någon erfarenhet av metoden?

Fått en väldigt liten reva i lädret fram på mina Islay. Tänkte följa Shoegazings råd och smörja in med kräm i samma färg som skon, dvs Saphir Dark Brown. När ja var och handlade krämen sa skomakaren att man ska låta lite stearin droppa på det skadade området som tillsammans med krämen fixar skadan riktigt bra.

Det var just stearin som förstörde färgen på ett par av Jesper aka Shoegazing skor, dock var de i crust och handmålat. Grain som dina Islay är gjorda av är mer tåligt, dock vet jag inte hur de skulle reagera på stearin.

• Like
Reactions: Zed
Det var just stearin som förstörde färgen på ett par av Jesper aka Shoegazing skor, dock var de i crust och handmålat. Grain som dina Islay är gjorda av är mer tåligt, dock vet jag inte hur de skulle reagera på stearin.
Spontant känns det som att de flesta vill ha bort stearin, inte lägga på det frivilligt.

Fyndade hem ett par billiga brogues från bukten, förstår att de inte platsar i den här kvalitetstråden, men skulle vilja ha lite skovårdstips..?!
Vad skulle Ni gjort för att fräscha upp dem?
DSC_0443.JPG
DSC_0442.JPG

Rengöra med galltvål och tandborste. Sedan torka över natt, liggandes på sidan med tidningspapper och därefter påbörja skoputs med rätt nyans.

Vad tror ni om detta? Förutom att flera modeller inte var vackra i videon.
https://www.kickstarter.com/project....com&utm_campaign=CL&utm_content=Acemarks-CL1
Tycker att de ser ganska billiga ut sett till sulan och hur de olika lädren möts fram vid tån.

Edit: "A $ 600 + Italian dress shoe for less than $ 200". Sånt gör mig grinig. Klart att man inte får en sko "värd" 600 dollar. Man får en sko där massa pengar sparats in på att använda sämre läder, billigare arbetskraft etc. Med det sagt behöver inte skorna vara dåliga, men vill man ha kvalitén hos en skor för 600 dollar är det bara att upp med lädret och betala 600 :) Jag förutsätter då att det är ett seriöst skomärke och inte typ något modehus som prånglar ut skit med en logga som säljs för 600 dollar ändå.

Senast ändrad:
Fått en väldigt liten reva i lädret fram på mina Islay. Tänkte följa Shoegazings råd och smörja in med kräm i samma färg som skon, dvs Saphir Dark Brown. När ja var och handlade krämen sa skomakaren att man ska låta lite stearin droppa på det skadade området som tillsammans med krämen fixar skadan riktigt bra. EDIT: Du ska givetvis använda Dark Brown.

Testa saphiren till vänster som är mer vaxbaserad. Efter ett par omgångar fick jag ett bra result på en liten reva på hättan.

Tillbaka
Topp