• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

image.jpeg

Här är nyinköpen :) Loake cannon i mörk brun. Nu börjar den jobbiga resan tills dem är ingångna...

Bra val :) har den modellen samt 2 versioner av mocka :)

Någon som har erfarenhet av Magnanni? Var på NK igår och provade en brun derby med durksydd gummisula. Jäkligt användbar modell och den satt riktigt bra på foten. Bättre än både mina C&J och Loake faktiskt. Var ganska billiga också, 2k. Dock blev jag tveksam till hur bra dom är kvalitetsmässigt? Skinnet kändes konstigt stelt och hela skon var väldigt lätt. Någon som har koll? Ingen jättesumma att gambla med men vill ändå ha lite koll innan köp.

Någon som har erfarenhet av Magnanni? Var på NK igår och provade en brun derby med durksydd gummisula. Jäkligt användbar modell och den satt riktigt bra på foten. Bättre än både mina C&J och Loake faktiskt. Var ganska billiga också, 2k. Dock blev jag tveksam till hur bra dom är kvalitetsmässigt? Skinnet kändes konstigt stelt och hela skon var väldigt lätt. Någon som har koll? Ingen jättesumma att gambla med men vill ändå ha lite koll innan köp.
Durkisar kan ju vara lite lättare, en nättare konstruktion. Var skinnet glansigt? Tänker om det är någon form av corrected grain?

YES man! "sparar" ca 1200kr om man beställer ett par meermin mot att köpa ett par 1880 i butik... Känns lockande som student men då hoppar jag det :)
Nej då så illa är det inte, så länge det inte gäller loafers då säger jag stay away! Jobbat i ett år med mina tassels nu och efter att ha tappat temperamentet totalt förra veckan så ställde jag mig i duschen med högerskon och då blev den faktiskt lite bättre. Loafers är dock extremt svårt och passformen måste vara exakt köper du oxfords eller munkar ska det nog gå bra :)

Nej då så illa är det inte, så länge det inte gäller loafers då säger jag stay away! Jobbat i ett år med mina tassels nu och efter att ha tappat temperamentet totalt förra veckan så ställde jag mig i duschen med högerskon och då blev den faktiskt lite bättre. Loafers är dock extremt svårt och passformen måste vara exakt köper du oxfords eller munkar ska det nog gå bra :)
Lädersulan klara sig? :)

Har 13 par skor och meermin är garanterat de sämsta jag haft. Jättefina utvändigt men fick skoskav som in i helvete när jag försökte gå in i dom. Resulterade i en knöl som påverkade min passform på andra skor. Blev bara till att sälja.

Så utseende mässigt är de bra, men invändigt skulle jag avstå. Kommer aldrig köpa meermin igen.

Och lädersulor är mycket mycket starkare än vad folk tror. Anledningen till att man vill undvika att de är blöta är för att de slits lite2 mer när man använder de då, men att tvätta dom eller stå i duschen har ingen påverkan alls.

Jag har ägt två olika par munkar från Meermin i lite längre än två år nu, inga förslitningar eller gått sönder på något vis. Jag är nöjd, men tror säkert som en del påtalat, att kvalitén på skorna man får levererade är ett lotteri.

Det råder helt klart spridda skurar gällande åsikter om Meermin. Man får vad man betalar för, som alltid.

Senast ändrad:
Jag har ägt två olika par munkar från Meermin i lite längre än två år nu, inga förslitningar eller gått sönder på något vis. Jag är nöjd, men tror säkert som en del påtalat, att kvalitén på skorna man får levererade är ett lotteri.

Det råder helt klart spridda skurar gällande åsikter om Meermin. Man får vad man betalar för, som alltid.

Just ojämnheten i kombination med att man köper dem på distans är olycklig. Ett par jag har av dem är väldigt bra (det första jag köpte). Bättre läder än Loake 1880 medan ett annat par är väldigt hårt vid hälkappan (bad skomakaren lägga i en extra läderbit vilket gjorde det lite bättre). Lästerna är också lite oexakta. Jag köpte första gången ett par i Ruist läst. Andra gången köpte jag också en Ruist läst (samma stl) och de var betydligt smalare.

Om det hade gått att köpa dem i butik i Sv, dvs man hade erbjudits möjligheten att prova det par man verkligen köper, så hade jag även i fortsättningen fortsatt med Meermin.

Rent allmänt har jag dock blivit mer och mer övertygad om att köpa på distans inte alltid är det bästa. Visst, man kan ibland spara några kronor och det kan ju vara lockande, men det leder också till att man köper skor där alla inte passar perfekt (men kanske inte så dåligt att man skickar tillbaka dem till utlandet). Och passformen är trots allt det allra viktigaste. Hellre ett par Loake som jag provat ordentligt i Sv än en par C&J som köpts på distans och som inte sitter riktigt som de ska.

Har 13 par skor och meermin är garanterat de sämsta jag haft. Jättefina utvändigt men fick skoskav som in i helvete när jag försökte gå in i dom. Resulterade i en knöl som påverkade min passform på andra skor. Blev bara till att sälja.

Så utseende mässigt är de bra, men invändigt skulle jag avstå. Kommer aldrig köpa meermin igen.

Och lädersulor är mycket mycket starkare än vad folk tror. Anledningen till att man vill undvika att de är blöta är för att de slits lite2 mer när man använder de då, men att tvätta dom eller stå i duschen har ingen påverkan alls.
Stämmer in angående sulorna. Går ofta med lädersulor huruvida vädret än är. Kanske inte i ren slask. Men det blev igenom lite nysnö under Stockholms trippen i tisdags. Pratar dock inga maraton långa turer. Låter man dem bara torka är det inga problem alls :).

Alltid kul med skosamlingar!
Detta var min skosamling slutet på 2015. Då hade jag två par som inte var med i bilden, och köpt på mig ett 3e par. Nu skall här säljas två par också.
Skosamling.jpg

Upp med era samlingar!
Märke, modell samt gärna länk/info var man kan inhandla dessa riktigt snygga pjucks!
image.png

Kanske man ska testa de, loafers är ju generellt trånga för de inte går att knyta men lite lösare vore skönt! Visserligen helt nya dessutom så det kanske ger med sig.
Tänker du på dina cavendish? Det skulle inte jag göra, mina Meermin spelar inte så stor roll vad som händer med medan dina är i en helt annan nivå ;)

Tillbaka
Topp