• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Superfina! Hur ser ni på mocka i Sverige? Är användningsområdet för begränsat för att egentligen motivera köpet (men det är så snyggt att vi inte bryr oss) eller är det en överdriven åsikt?

Har 2 par mocka tror jag, kör med de året runt
Men jag varvar med resten av skorna vilket gör att jag helt enkelt skippar dom när det är pissväder så det blir väl Max 1 dag i veckan de används

Superfina! Hur ser ni på mocka i Sverige? Är användningsområdet för begränsat för att egentligen motivera köpet (men det är så snyggt att vi inte bryr oss) eller är det en överdriven åsikt?
Inga konstigheter alls egentligen - mocka tillhör tillsammans med skinnsulor de saker som det råder överdriven skepsis gentemot (sannolikt på grund av folk antingen köpt/använt ren skit eller lyssnat på folk i "sko"-"butiker"). Båda funkar utmärkt, även i klassiskt svenskt drêtklimat (kan britterna kan en västeråsare också...). Mocka är strålande av två orsaker (bortsett från det uppenbara - att det är snyggt och bekvämt); det är möjligt att tvätta hur enkelt som helst och det är föredömligt lätt att impregnera.

När det står en decimeter av vardera snö, vatten och salt på trottoaren under halvdussinet dagar på vårvintern är det såklart inget att bära då - men det är å andra sidan inte heller vanliga skinnskor med gummisula heller (de kommer också att mördas - gummistövlar, framåt!).

Inga konstigheter alls egentligen - mocka tillhör tillsammans med skinnsulor de saker som det råder överdriven skepsis gentemot (sannolikt på grund av folk antingen köpt/använt ren skit eller lyssnat på folk i "sko"-"butiker"). Båda funkar utmärkt, även i klassiskt svenskt drêtklimat (kan britterna kan en västeråsare också...). Mocka är strålande av två orsaker (bortsett från det uppenbara - att det är snyggt och bekvämt); det är möjligt att tvätta hur enkelt som helst och det är föredömligt lätt att impregnera.

När det står en decimeter av vardera snö, vatten och salt på trottoaren under halvdussinet dagar på vårvintern är det såklart inget att bära då - men det är å andra sidan inte heller vanliga skinnskor med gummisula heller (de kommer också att mördas - gummistövlar, framåt!).

Det var ungefär exakt det jag "ville höra". :)
Mycket bra!

Hallojs!
Tänkte att det kanske är hög tid att skaffa skoblock till mina Red Wing 875. Tar gärna emot rekommendationer, om nån skulle ha koll på vad som kan passa.

En fråga till experterna: Jag behöver nya skosnören... vaxade runda i ganska ljusbrun färg. Jag har kollat i flertalet butiker men inte hittat rätt. Finns det någon bra nätbutik med stort urval?

Jag bär sneakers året runt i princip, på mer formella tillställningar har jag burit ett par second hand Florsheim Kenmoor plain toe i svart, dock var dessa i väldigt kasst skick då jag köpte dem och är nu på jakt efter nytt.

Modellen jag har utgått ifrån är Alden 9901, en svart plain toe blucher.
Jag gillar den lite mer "bulkiga" siluetten samt den rundade tån, en siluett som är lätt att älska för en sneakerfantast.

Aldens 9901 är vad jag har förstått en mycket bra sko, dock är de på tok för dyr för mig. Har sett dem gå från 650€-950€, min budget är runt 200€ vilket begränsar utbudet en hel del.
Om ni har några tips på liknande skor för en billigare slant så posta gärna här eller skicka ett PM

som referens:
11282169_290703051053450_768898692_n.jpg

Flaggar för 20% rabatt på skor under juli månad från Barker, Church m.fl på Edward Meeks
http://edwardmeeks.co.uk. Köpte mig precis dessa Barker Mcclean rosewood. Först gick det inte att välja Sverige som land att skeppa till men efter ett kort mail så rättade de till det snabbt...

barker-shoes-mcclean-brogue-rosewood-calf.jpg
11910344_564009457073752_920180824_n.jpg
Sjukt snygga! Själv beställde jag precis hem ett par Loake 1880 från CareOfCarl. 5 minuter senare kom jag på att jag hade 30% rabatt att utnyttja... Men men, väntar spänt på att de landar på fredag förhoppningsvis :D

image.jpeg

Sjukt snygga! Själv beställde jag precis hem ett par Loake 1880 från CareOfCarl. 5 minuter senare kom jag på att jag hade 30% rabatt att utnyttja... Men men, väntar spänt på att de landar på fredag förhoppningsvis :D

image.jpeg
Inte dumma de där heller! Men köp ett par till med rabatten och sedan skicka tillbaka de andra?!

image.jpeg
Superfina! Har ett par oxfords från loake i samma färg som jag är supernöjd med, alltid velat testa monks dock! Fungerar det att köra "no show socks" under sommaren med monks tror ni? Tycker det är superbekvämt med loafers under sommaren, lite skumt med oxfords.. Men monks?!

Superfina! Har ett par oxfords från loake i samma färg som jag är supernöjd med, alltid velat testa monks dock! Fungerar det att köra "no show socks" under sommaren med monks tror ni? Tycker det är superbekvämt med loafers under sommaren, lite skumt med oxfords.. Men monks?!
Det är just det som jag funderar på att testa... På bilder ser det bra ut, så vi får se!

Aldrig strumpor i loafers. Ibland i dubbla monks (men sällan) och nästan alltid i oxfords, anser jag.

Har också köpt mig ett par double monks, Loake i samma färg som dina som är påväg. Hade ett par Aldwych innan som jag sålde pga köpte liknande fast CJ.

Blir kul att se, har ett par ljusa Doublemonks redan

Börjat bekanta mig med mina Loake Aldwych och äntligen är storleken rätt. :)

Är det rekommenderat att jag smörjer in skorna något innan jag börjar använda dom på riktigt eller är det fixat från fabrik?

Vad gäller sen, skokräm + vax lite då och då?

Tillbaka
Topp