• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Är det bara jag som upplever att C&J är lite stora i storleken? Typ en halv storlek.
Japp, de är bara du...;)

Tycker själv att det är tts. Har skor på lästerna 348, 341 och 225 i E bredd och alla i samma storlek.
Vad jämför du med för andra skor/märken?

Lite info om hur lästerna brukar klassas map på bredd:
(most narrow) 238 < 324 < 317 < 348 < 240 < 330 < 337 < 341 < 236 < 318 < 360 < 325 (widest)
(Texten kommer ifrån ask Andys forum)
Om du tex jämför en smal läst med en bred läst så kan det för vissa personer skilja i storlek. Sedan kan det även finnas i olika bredder, vilket också påverkar storleksvalet.
Lite förenklat så kan man i regel ha en mindre storlek på breda läster/alt bredd, men det varierar beroende på person.

Senast ändrad:
Det beror på vad du redan har, men om vi tar förgivet att du inte har någonting rekommenderar jag.

Skoblock
Saphir 1925
Saphir renovateur
Saphir vax
Hästtagel borste

Du kan antingen välja att köra med pigment eller neutral, är det något intressant läder brukar neutral vara bäst.

Skoblock rekommenderar jag från skocare.se, men det är även min sida så jag är relativt biased.
Borde du inte ha en snorbra rabatt till oss KS:are om du ska göra reklam för din egen sida?

Japp, de är bara du...;)

Tycker själv att det är tts. Har skor på lästerna 348, 341 och 225 i E bredd och alla i samma storlek.
Vad jämför du med för andra skor/märken?

Lite info om hur lästerna brukar klassas map på bredd:
(most narrow) 238 < 324 < 317 < 348 < 240 < 330 < 337 < 341 < 236 < 318 < 360 < 325 (widest)
(Texten kommer ifrån ask Andys forum)
Om du tex jämför en smal läst med en bred läst så kan det för vissa personer skilja i storlek. Sedan kan det även finnas i olika bredder, vilket också påverkar storleksvalet.
Lite förenklat så kan man i regel ha en mindre storlek på breda läster/alt bredd, men det varierar beroende på person.

Jag jämför med EG. Har ett par Tetberry och Cavendish, har olika storlekar på dom men det kan ju vara lästen. Då jag upplever främst att Loafern är större.

Dagens skoval blev ett par gamla C&J-kängor med machande band :) Det bara blev så.
IMG_0258.JPG

Jag jämför med EG. Har ett par Tetberry och Cavendish, har olika storlekar på dom men det kan ju vara lästen. Då jag upplever främst att Loafern är större.
Ah, EG skor

Då förstår jag att du upplever C&J som stora.
Det beror på att EG och även G&G oftast upplevs som något mindre än tts.
Många brukar gå upp 0.5 i storlek på EG och G&G, alt i bredd mot andra tillverkare.

Gissar även att dina Cavendish är i mocka? Mockaskor är i regel ngt större/tänjs ut mer (kan ibland
även lästas lite olika vs skinn hos vissa tillverkare) så det kan ibland vara lite större vs skinn.

Tycker skomakar- och skräddartjänster redan är väldigt prisvärda vad jag erfarit så jag hoppas de kan hålla samma pris men få ut lite mer marginal. Det förtjänar de tycker jag :)

Min käre far var och hälsade på idag och med sig hade han ett par gamla läderskor som han frågade om jag kunde snygga till lite, "eftersom du ju tycker det är så kul".
Absolut, sa jag. Nu har jag börjat med den första med läderbalsam och två lager skokräm. Det är sjukt tillfredställande att se skillnaden. Tror tyvärr att det är skor med halvdan kvalitét från början då resultatet blir nog inte mycket bättre.
Men skoj är det!

Bilagor

• IMG_6741.JPG
    IMG_6741.JPG
    121.2 KB · Visningar: 183
  • IMG_6742.JPG
    IMG_6742.JPG
    92.9 KB · Visningar: 181
Ah, EG skor

Då förstår jag att du upplever C&J som stora.
Det beror på att EG och även G&G oftast upplevs som något mindre än tts.
Många brukar gå upp 0.5 i storlek på EG och G&G, alt i bredd mot andra tillverkare.

Gissar även att dina Cavendish är i mocka? Mockaskor är i regel ngt större/tänjs ut mer (kan ibland
även lästas lite olika vs skinn hos vissa tillverkare) så det kan ibland vara lite större vs skinn.

Just precis dom är i mocka.

Borde du inte ha en snorbra rabatt till oss KS:are om du ska göra reklam för din egen sida?

Att rekommendera är väl nödvändigtvis inte att göra reklam, men jag har 10 procent rabatt redan med rabattkoden "klocksnack". Gäller dock endast mindre order.

Tyvärr är skoblock ingenting med stora vinstmarginaler, och jag har heller inte tänkt fortsätta med företaget efter mitt lager är slutsålt.

Jag har 2 par C&J i läst 348 och de är de enda paren jag har i 7,5 . Resten av mina skor (2 par Trickers E,2 par Paraboot, 2 par RM williams E, 2 par Quoddy, Carmina Rain, Yuketen och Heschung) har jag i 8 och jag har köpt alla par noga uprovade i butik. Alla sitter kanon!
Visar att våra fötter är unika och att skor måste prövas. Tex så brukar Rain lästen klassas som stor och 0.5 ner i storlek är inte ovanligt. Hela fotens anatomi har betydelse för passformen men även den personliga preferensen om skor ska sitta tight eller lite lösare.
Skor är kul:)

PS: vad tycker du om Yuketen?

Ja jäklar, storlekar, mått, läster, konstruktion, snörning, läder och fotens anatomi kan lätt spöka med en och kan inte generaliseras så lätt! Köpa skor på internet känns därmed hysteriskt avigt för min del. Vad det gäller yuketen är kvalitén på arbete och materialet bra samt att jag gillar grövre formspråk, däremot finns det ju prisvärdare alternativ om man jämför med paraboot och heschung som jag tycker håller samma finish och kvalitetskänsla.

Det här säger ju sjukt lite, men en bild är ändå på sin plats! Carmina rain i 8 och cj 348 i 7,5:
IMG_4104.JPG

Tillbaka
Topp