• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Skulle vilja ha snörning, annars så är de fina.
Cheaney tweed c boot, finns i olika färger och sulor. 4 k från UK.
39810F88-F5C7-4A61-A2D7-DF398C5575BA.jpeg

Det finns otaliga alternativ. Speciellt på så vida specifikationer. Du kommer förmodligen mest få svar på vad andra vill ha för skor de inte testat.
Ok, ska försöka vara lite mer precis!
Krav: Jag ska inte frysa om jag har dem på mig och är ute i -15 grader(kalla dagar)
De behöver inte vara dressade, jag går ofta i jeans eller flanellbyxor.
Tåla att vara i snön om man t ex befinner sig där det är oplogat.
Gärna mörkbruna.
Behöver inte kosta 4k, får gärna kosta mindre :)

• Like
Reactions: POO
Ok, ska försöka vara lite mer precis!
Krav: Jag ska inte frysa om jag har dem på mig och är ute i -15 grader(kalla dagar)
De behöver inte vara dressade, jag går ofta i jeans eller flanellbyxor.
Tåla att vara i snön om man t ex befinner sig där det är oplogat.
Gärna mörkbruna.
Behöver inte kosta 4k, får gärna kosta mindre :)
Loake Hyde och en varm strumpa ;)

Red Wing moc toe. Bluntstone Lace up. Loake Anglesey. Timberland 6". Ja, listan kan som tidigare påpekats göras låång ;)
Ju tydligare preferenser, ju snävare och antagligen bättre tips får du :)

Hur är kvaliten på hm's eller typ zalandomärken gällande oxford/brogues?

Jag använder den här typen av skor 2-3 ggr per år, visst vore det kul med finare saker men livet handlar om prioriteringar trots allt.

Jag använder den här typen av skor 2-3 ggr per år, visst vore det kul med finare saker men livet handlar om prioriteringar trots allt.
Om det nu är skinn i dessa skor du menar så håller dom ju för det lilla användandet utan problem men skulle det bli fläckar eller komma regn på dom så är min erfarenhet att ovandelen rätt fort blir ful i och med skinnkvalitén.

Om det nu är skinn i dessa skor du menar så håller dom ju för det lilla användandet utan problem men skulle det bli fläckar eller komma regn på dom så är min erfarenhet att ovandelen rätt fort blir ful i och med skinnkvalitén.
Av samma anledning, dvs skinnkvalité, bör man nog ta hand om dem (puts och block) innan man ställer bort dem ett par månader. Annars är nog risken skinnet blir fult efter ett fåtal användningar. I övrigt funkar de nog bra för ändamålet.

//B

För den användningen så ger HM:s varianter som säljs under epitetet ”Premium Quality” troligen fungera bra. Ger ett betydligt trevligare intryck än de vanliga skorna från från ställen som Din Sko, HM:s vanliga serier eller liknande. De säljs för 600-800kr och kan troligen på rea fås ännu billigare ibland.
Sen kan du inte förvänta dig att få samma kvalitet som Loake och uppåt men du får mycket för pengarna.

En fråga som kanske låter lite dum: har nån tips på hur man verifierar att skostorleken är korrekt? Vad bör man kika efter?
Läs på om passform/läst och ställ krav på butiken. Jag och många fler har gått på nitlotten med för små skor.

Mina krav är att skon ska vara rymlig och bekväm redan i butik, med bra utrymme vid tåpartiet.

Läs på om passform/läst och ställ krav på butiken. Jag och många fler har gått på nitlotten med för små skor.

Mina krav är att skon ska vara rymlig och bekväm redan i butik, med bra utrymme vid tåpartiet.
Håller med, men tycker det där är jäkligt svårt. En Chelseaboot t ex lär ju bli mjukare med tiden men det är trist med för mkt spelrum så det glappar. Jag använder även lite grövre strumpor på vintern så då ska skon klara det, osv. Mina nya RMW är inte direkt tajta men storleken mindre kändes riktigt jobbig för tån. I-landsproblem...

Nya vinterkängor behövs, har ett par Blaxlands men de är hala nå fruktansvärt och känns inte optimala när det blir kallare och mer snö. Tips? Budget gärna under 4k

Det står på sulan in- och/eller utvändigt alternativt insidan på plösen. Kan även stå på insidan av skon nedanför ”fotknölen”. Eller hur menar du?

Håller med, men tycker det där är jäkligt svårt. En Chelseaboot t ex lär ju bli mjukare med tiden men det är trist med för mkt spelrum så det glappar. Jag använder även lite grövre strumpor på vintern så då ska skon klara det, osv. Mina nya RMW är inte direkt tajta men storleken mindre kändes riktigt jobbig för tån. I-landsproblem...

Alla skor har olika form, men det finns en del grejer man brukar kika efter. Typ att den bredaste delen av skon hamnar rätt med foten osv.
Lite såna tips jag var ute efter!

Skorna jag har beställt är Crockett and Jones, läst 377, storlek 9. Dom sitter bekvämt, men hälen sitter inte 100% (pyttelite rörelse) och jag har en del utrymme framme vid tån (ca. 2-2.5cm). Detta kanske är normalt?

Ska jag byta till 8.5 måste jag returnera dessa (samt betala returfrakt) och testa 8.5, passar inte dom blir det samma visa igen. Kan bli dyrt med all denna returfrakt.

Det var dessa skorna: https://www.roseborn.com/crockett-jones-dartmoore-3-mushroom-suede

Alla skor har olika form, men det finns en del grejer man brukar kika efter. Typ att den bredaste delen av skon hamnar rätt med foten osv.

Skorna jag har beställt är Crockett and Jones, läst 377, storlek 9. Dom sitter bekvämt, men hälen sitter inte 100% (pyttelite rörelse) och jag har en del utrymme framme vid tån (ca. 2-2.5cm). Detta kanske är normalt?

Ska jag byta till 8.5 måste jag returnera dessa (samt betala returfrakt) och testa 8.5, passar inte dom blir det samma visa igen. Kan bli dyrt med all denna returfrakt.

Det var dessa skorna: https://www.roseborn.com/crockett-jones-dartmoore-3-mushroom-suede
Varför inte beställa båda storlekarna samtidigt och skicka tillbaka de som inte passar?

Behåll, de kommer sätta sig i hälen. Tåutrymmet låter normalt.

Varför inte beställa båda storlekarna samtidigt och skicka tillbaka de som inte passar?
Har inte 10k att lägga ut, och faktura är inte aktuellt. Behöver inte gå in på detaljer :).

Behåll, de kommer sätta sig i hälen. Tåutrymmet låter normalt.
Ja det är inte omöjligt. Tåutrymmet är ~3cm på vänster och närmre 2.5 på höger. Har väl inte helt symmetriska fötter helt enkelt.

Senast ändrad:
Är jättesvårt att ge ett generellt råd vad man ska leta efter. Det viktiga är att de är bekväma för dig. Sen kan det vara att vissa skor sitter perfekt direkt, medan andra blir bekväma efter en tid (nästan omöjligt att ge bra råd här, vissa skor av mina skor har känts lite trånga till en början, men blir med tiden de mest bekväma skor jag har haft, andra är obekväma från början och blir aldrig bättre...beror så mycket på tillverkare, läst och material). Sen går det ofta att korrigera passformen till en viss gräns (utlästning, inlägg för olika delar av skon). Jag har sålt några par som jag efter ett tag insett att de aldrig kommer att bli bekväma för mig.

Tillbaka
Topp