• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Menar du att beställa en sko i respektive storlek? Problemet då är att volymen på 9.5 kmr va för stor, även om längden blir bra.
Japp, precis vad jag menar. Då får du hitta en smal läst som passar och där man kan göra en MTO. Går säkert att hitta (har inga tips då jag har breda fötter)

Har en viss hatkärlek till skor. Jag har nämligen en fot som är lite längre än den andra, skulle säga 9.5 på höger och 9 på vänster. Brukar försöka köpa 9or men inte alltid det fungerar. Problemet med 9.5 är att skons volym blir på tok för stor för mina slanka fötter, och då behöver jag en sula. Men det blir aldrig heller helt rätt.

Suck. Hur löser ni andra det med liknande problem? Bespoke :greedy:?
MTM skulle fungera utmärkt också. Beror lite på vart du bor. Men Enzo Bonafé och Saint Crispins kommer till Stockholm några gånger per år och de har möjligheten att modifiera deras tillgängliga läster utifrån dina fötter.

Cheaney
141C8750-3E0B-446E-87FD-3057A3CCA541.jpeg

Har en viss hatkärlek till skor. Jag har nämligen en fot som är lite längre än den andra, skulle säga 9.5 på höger och 9 på vänster. Brukar försöka köpa 9or men inte alltid det fungerar. Problemet med 9.5 är att skons volym blir på tok för stor för mina slanka fötter, och då behöver jag en sula. Men det blir aldrig heller helt rätt.

Suck. Hur löser ni andra det med liknande problem? Bespoke :greedy:?
Det känns väldigt bekant. Har samma problem fast 0.5stl mindre.
Bredare läster funkar bra i 8.5 på vänster foten men kan vara på gränsen till lite för korta på min högerfot, som är den längre och där sitter i regel en 9:a bra.
Kör för det mesta med stl 9 (har några 8.5) som en kompromiss då för korta skor inte är en höjdare.
En bra lösning för den mindre storleken är att lästa ut dessa. På bredden går det att lästa ut en del och då upplevs även längden bättre.
Iläggssula tycker jag inte funkar speciellt bra då foten kommer för högt upp i skon.

Märker även att fötterna förändras en hel del map passform vid vikförändring och då pratar jag bara om ca -+5kg

Hej,

Tänkte köpa ett par munkskor, vilka skulle ni rekommendera? Färg, material, märke osv. Jag bär nästan aldrig kostym, använder mest jeans, chinos och ibland flanellbyxor, mer casual...

Tillägger också att jag har rätt så breda fötter...

Kolla på skolyx tex. Du hamnar i det allra lägsta segmentet för randsydda skor med undantag från tex velasca och liknande.

Om du inte har haft den typen av skor innan skulle jag verkligen rekommendera att gå till en bra butik och pröva ordentligt. Sitter inte en loafer eller munk bra så får du ganska snabbt problem.

Jag skulle säga (om du bor i Stockholm)
Gå till skoaktiebolaget och kolla in deras Carlos Santos. Mycket trevliga skor och jättefin patina. Dom har dessutom fruktansvärt trevlig och hjälpsam personal.

https://www.skoaktiebolaget.com/col...carlos-santos-double-monk-in-guimaraes-patina

Max 2000, kan sträcka mig med en femhundring om det skulle behövas :cool:

Detta är ganska speciella typer av skor så du måste prova den ordentligt, för det blir fort trubbel om den inte sitter bra om du skulle envisas med den. SkoAB är värt ett besök.

Annars har du lite länkar nedan att kika på.
Herrstil har en modell som är trevlig:
https://herrstil.com/collections/oxfords/products/alsten-dark-brown-leather

Sen har Meermin ett gäng varianter som är prisvärda:
https://www.meermin.es/en/shop/caballero/coleccion-clasica/hebillas.html

Även skolyx har en del modeller som innefattas i den extra femhunkan:
https://www.skolyx.se/sv/64-munkskor

Tack grabbar!
Har tyvärr ingenstans att prova såna här skor i Malmö, finns säkert men något billigt skräp. Om jag åker någon gång till Stockholm så kommer jag absolut besöka "skoaktiebolaget". Köpenhamn är inte så långt bort, kan ta en sväng ditt. Vad ska man satsa på mocka eller skinn? Mocka är väl jävligt känsligt, och skinn kanske för formellt för mig då jag klär mig mer casual, eller, vad tycker ni?

Tack grabbar!
Har tyvärr ingenstans att prova såna här skor i Malmö, finns säkert men något billigt skräp. Om jag åker någon gång till Stockholm så kommer jag absolut besöka "skoaktiebolaget". Köpenhamn är inte så långt bort, kan ta en sväng ditt. Vad ska man satsa på mocka eller skinn? Mocka är väl jävligt känsligt, och skinn kanske för formellt för mig då jag klär mig mer casual, eller, vad tycker ni?
Mocka för mig, otroligt mysigt och är långt från ömtåligt om man sköter om skorna

Tack grabbar!
Kör på mocka, mer casual och kräver mindre skötsel.
Skaffa en bra spray och borste så är du hemma map skötseln då mocka inte alls är känsligt. Ett par skoblock är inte heller en dum investering.
Om du tänkt använda skon året om så skulle jag även rek. att kolla på ett par med gummisula.

Tack grabbar!
Ligger inte engelska herr i Malmö?

Tack grabbar!

Mocka är inte känsligt. Jag skulle kört mörkbruna mocka till jeans, eller ljusbruna i läder.

Tack grabbar!
Varför inte haj? :D Är dock lite dyrare än 2000kr.
IMG_5247.jpg

Någon med mindre fötter (UK5 E) som är sugen på ett par schyssta loafers till våren/sommaren? Crockett & Jones Cavendish i mörkbrun mocka. Jag har fått inse att de är för små (Kör UK6 i mina EG pennies som skall tjänstgöra till våren.

IMG_8259.jpg

Tillbaka
Topp