• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

stigge

Omega
2-Faktor
Är blaxland bättre för vintern än craftsman? då den har ''antihalk''?
Om du med antihalk menar gummisula så är det bättre vs lädersula. Dels greppar
den bättre men håller även bättre om du tänkt har skorna under vintern då lädersula och
snöslask och grus inte är någon bra kombo. Ett litet varningens finger dock, gummisulan på
Blaxland är inte direkt greppvänlig, då är Gardener klart bättre, men då också en kraftigare modell som
passar bättre till den stilen.
 

strider

Panerai
Om du med antihalk menar gummisula så är det bättre vs lädersula. Dels greppar
den bättre men håller även bättre om du tänkt har skorna under vintern då lädersula och
snöslask och grus inte är någon bra kombo. Ett litet varningens finger dock, gummisulan på
Blaxland är inte direkt greppvänlig, då är Gardener klart bättre, men då också en kraftigare modell som
passar bättre till den stilen.
visste inte att craftsman hade lädersula, sammanfattningsvis så är blaxland mer allround än craftsman?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Eftersom jag själv är nöjd med mina Loake Chatsworth så funderade jag på att köpa ett par till i annan färg / material och gav mig ut på nätet. Då såg jag att några av butikerna i Stockholm ur Nilsson-gruppen (DinSko, Jerns m.fl.) verkar ha dessa skor på rea för 1799 kr och 2099 kr jämfört med de c:a 3000 kr de brukar kosta.

Själv har jag inte orken att åka 20 mil för att köpa ett par skor som kanske inte ens finns när jag kommer fram, men nån som finns nära en butik där de reas ut kanske vill ha ett par. :)

https://feetfirst.se/loake-chatsworth-dainite-bruna-303527
https://feetfirst.se/loake-chatsworth-dainite-svarta-274163
https://feetfirst.se/loake-chatsworth-dainite-bruna-274162

(välj storlek och klicka på "Sök i butik").
Tusen tack för tipset! Knep ett par bruna, nu ytterligare 20% off.
Tror dock jag fyllt Chelsea-kvoten nu...:)
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Vad har ni alla dessa Chelsea boots till?
Kan bara svara för mig men förutom att de är smidiga att bara glida i och ur tycker jag det är snygga, sjysta pjuck med en lagom blandning mitt emellan dressat och cowboytufft. Passar till mycket och då är det ju kul att kunna varva mellan svarta, bruna, skinn, mocka, rund eller kantig tå etc.
Kom just på att jag nog behöver ett par sandfärgade i mocka också....;)
 

Number 6

Omega
Rum eller Chestnut? Tänkte trycka in tredje paret RMW då jag saknar en mörkare brun, samt de andra två är mocka.
Tidigare vart jag så övertygad om Rum då det är lite mer ”liv” i den men nu blev jag fan osäker.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Rum eller Chestnut? Tänkte trycka in tredje paret RMW då jag saknar en mörkare brun, samt de andra två är mocka.
Tidigare vart jag så övertygad om Rum då det är lite mer ”liv” i den men nu blev jag fan osäker.
TREDJE?!
Morjas.. Nån som har prövat, och kan uttala sig om hur de står sig i förhållande till andra instegsmärken, t.ex. Loake och Barker? Bra skit, eller leta annanstans?

Funderar på dessa derbies:
https://www.morjas.com/product/the-derby/medium-brown-calf
Har precis som @aleks ett par i mörkbrun mocka. Tycker de är sisådär, men det är ju billiga grejer också.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Rum eller Chestnut? Tänkte trycka in tredje paret RMW då jag saknar en mörkare brun, samt de andra två är mocka.
Tidigare vart jag så övertygad om Rum då det är lite mer ”liv” i den men nu blev jag fan osäker.
Rum!
3C1F62F9-2C14-43BF-B61C-AD789D874B83.jpeg
 

stigge

Omega
2-Faktor
Alla med storlek 43, se hit! Crockett & Jones Northcote svarta i storlek 9 ligger på Graffords Odd Stock Sale. Med deras Black Friday kod får man ytterligare 10 %, så runt 4000: - för skorna (ord.pris 6400: -). Bättre köp än så blir det nog inte.

https://www.grafford.se/collections/odd-stock/products/crockett-jones-northcote-black

CJ-Northcote-Black-348-Last-1_1080x.jpg
Bra tips!
Ev. spekulanter; tänk på att det är läst 348. Den är ganska spetsig och kanske inte helt optimal som känga imho.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Fråga! Har ett par nya kängor från loake där ena plösen vrider sig hela tiden. Är det ett månagsexemplar eller gör "alla" skor det? Finns det ngt husmorsknep för att fixa det?
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Fick mina utbytes Myrqvist Abisko igår och mina Berwick boots idag så passar ju med en jämförelse.

Lite högre skaft på Berwick och aningens mer dressad profil på Myrqvist men skillnaderna är små. Myrqvist är klart mörkare i färgen (mörkare än Myrqvist produktbilder) och lite tydligare prägling i skinnet. I övrigt känns Myrqvist lite ”plastigare” i skinnet och jag gissar att Berwick kommer åldras snyggare. däremot har Myrqvisten lite mer finish i sömmar osv. Förutom randen vid sulan där skarven har sett lite trist ut på båda paren Myrqvist jag testat. I övrigt är berwicken ungefär en tjock strumpa större i samma storlek.

Jag kommer behålla Berwicken pga 1) jag gillar färgen bättre 2) skinnet och finishen runt sulan känns ett strå vassare 3) de kostade mig under 1700 på a fine pair of shoes black friday.

Med det sagt är Myrqvistarna superfina, kundservicen har varit super och det är kul att stötta ett ”Lokalt” företag. Men kanske hade jag valt någon icke-präglad variant av Myrqvist isf.

bilder i osmickrande köks-ljus
55912CCC-A89D-40EE-A1D4-3345D336512E.jpeg
1F8D044C-C548-4070-8553-B9FA36FB66EA.jpeg
92A6EDDE-F965-4812-98EC-E8923640B8A4.jpeg
40EFC7DC-DCD1-401D-ACEA-168E569CEC74.jpeg
59C71839-6679-476B-A211-1C062235EC12.jpeg
 

phyx

Omega
Fick mina utbytes Myrqvist Abisko igår och mina Berwick boots idag så passar ju med en jämförelse.
Lite högre skaft på Berwick och aningens mer dressad profil på Myrqvist men skillnaderna är små. Myrqvist är klart mörkare i färgen (mörkare än Myrqvist produktbilder) och lite tydligare prägling i skinnet. I övrigt känns Myrqvist lite ”plastigare” i skinnet och jag gissar att Berwick kommer åldras snyggare. däremot har Myrqvisten lite mer finish i sömmar osv. Förutom randen vid sulan där skarven har sett lite trist ut på båda paren Myrqvist jag testat. I övrigt är berwicken ungefär en tjock strumpa större i samma storlek.

Jag kommer behålla Berwicken pga 1) jag gillar färgen bättre 2) skinnet och finishen runt sulan känns ett strå vassare 3) de kostade mig under 1700 på a fine pair of shoes black friday.

Med det sagt är Myrqvistarna superfina, kundservicen har varit super och det är kul att stötta ett ”Lokalt” företag. Men kanske hade jag valt någon icke-präglad variant av Myrqvist isf.

bilder i osmickrande köks-ljus
55912CCC-A89D-40EE-A1D4-3345D336512E.jpeg
1F8D044C-C548-4070-8553-B9FA36FB66EA.jpeg
92A6EDDE-F965-4812-98EC-E8923640B8A4.jpeg
40EFC7DC-DCD1-401D-ACEA-168E569CEC74.jpeg
59C71839-6679-476B-A211-1C062235EC12.jpeg


Är det där riktig grain? Ser så utpräglat och jämt ut. Eller är det plast finish?
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Menar du på Myrqvist? Eller på båda? Har tyvärr för dålig koll för att uttala mig om det men präglingen på myrqvisten är slående tydlig i verkligheten.

Måste också tillägga att min köksbelysning tydligen får det att blänka lite ytterligare också

Är det där riktig grain? Ser så utpräglat och jämt ut. Eller är det plast finish?
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Fick mina utbytes Myrqvist Abisko igår och mina Berwick boots idag så passar ju med en jämförelse.

Lite högre skaft på Berwick och aningens mer dressad profil på Myrqvist men skillnaderna är små. Myrqvist är klart mörkare i färgen (mörkare än Myrqvist produktbilder) och lite tydligare prägling i skinnet. I övrigt känns Myrqvist lite ”plastigare” i skinnet och jag gissar att Berwick kommer åldras snyggare. däremot har Myrqvisten lite mer finish i sömmar osv. Förutom randen vid sulan där skarven har sett lite trist ut på båda paren Myrqvist jag testat. I övrigt är berwicken ungefär en tjock strumpa större i samma storlek.

Jag kommer behålla Berwicken pga 1) jag gillar färgen bättre 2) skinnet och finishen runt sulan känns ett strå vassare 3) de kostade mig under 1700 på a fine pair of shoes black friday.

Med det sagt är Myrqvistarna superfina, kundservicen har varit super och det är kul att stötta ett ”Lokalt” företag. Men kanske hade jag valt någon icke-präglad variant av Myrqvist isf.

bilder i osmickrande köks-ljus
55912CCC-A89D-40EE-A1D4-3345D336512E.jpeg
1F8D044C-C548-4070-8553-B9FA36FB66EA.jpeg
92A6EDDE-F965-4812-98EC-E8923640B8A4.jpeg
40EFC7DC-DCD1-401D-ACEA-168E569CEC74.jpeg
59C71839-6679-476B-A211-1C062235EC12.jpeg
Snygga! Skönt att du är vettigare än jag. Jag hade behållt båda...
 
Topp