• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Passar på att fråga här, tänkte köpa ett par Loake Blenheim, nu undrar jag hur passformen är? jag har storlek 41/42 beroende på passform. Har tyvärr ingen möjlighet att testa, tänkte beställa från England.

Loake 1880 idag

ChlwkK6.jpg

Någon som har tips på balla sneakers? Är någorlunda orienterad i det som hittills diskuterats i tråden, roeterar mest mellan ett fåtal par c&j, church samt RM Williams i dagsläget. Men är som sagt helt lost vad gäller sneakers, skulle vara kul om någon hade en bra idé om vart man kan börja? Tänker mig Adidas Stan Smith-aktigt, alltså huvudsakligen vitt och enkelt. Det måste ju finnas några sneakerinbitna på KS? :angel:

Vill du ha vitt, enkelt och låga som Stan Smith bör du kika på Saint Laurent eller kanske Balenciaga.

Vill du ha vitt, enkelt och låga som Stan Smith bör du kika på Saint Laurent eller kanske Balenciaga.

Tror inte Balenciaga har några helt helvita sneakers? Om det finns lär de vara löjligt svåra att få tag på. Saint Laurent är rätt fräscha, men jag tycker de har för lite sula och lite för smal tåbox. Funkar säkert fint om man är tillräckligt lång och smal för att matcha med 15.5cm-jeansen och en svintight bikerjacka, annars ser det bara konstigt ut. Dessutom är de väldigt styva och obekväma, inte alls som Common Projects som sitter skönt rakt ur lådan.

Annars finns ju Lanvin, men de känns lite tråkiga när man ser dem på var och varannan östermalmskille med yankeeskeps och barbourjacka. Inte vita Stan Smith-liknande och Rick Owens känns inte superhett år 2014, men jag gillar Ramones-modellen. Funkar till allt, särskilt nu när smala jeans är stendött. Finns i en snikig canvasvariant från underlinjen DRKSHDW till ett betydligt mer sansat pris.

blog_IMG_9139.jpg

Men för vita sneakers är det Common Projects som gäller. Jättevanliga och jättesvenniga, men funkar alltid, är supersköna och håller hur länge som helst. Lite stora i passformen, så har du en smal fot kan du gå ned en hel storlek från din Nike-storlek.

common-projects-2008-fw-4.jpg

Tror inte Balenciaga har några helt helvita sneakers? Om det finns lär de vara löjligt svåra att få tag på. Saint Laurent är rätt fräscha, men jag tycker de har för lite sula och lite för smal tåbox. Funkar säkert fint om man är tillräckligt lång och smal för att matcha med 15.5cm-jeansen och en svintight bikerjacka, annars ser det bara konstigt ut. Dessutom är de väldigt styva och obekväma, inte alls som Common Projects som sitter skönt rakt ur lådan.

Jorå, det har dom. Men som du säger, de är snabbt sålda i populära storlekar. Vill man ändå ha ett par kan man försöka med välsorterade butiker i UK.
http://www.balenciaga.com/se/sneaker_cod44601461uv.html#

Tänkte kolla om man kan få några tips här. Jag kör mest C&J och några Chursh's som jag tar om hand på bästa tänkbara sätt. Skovård och skoblock, inte nära värmekällor och aldrig samma skor två dagar i rad.

Trots det får jeg väldigt tydliga gångveck på mina skor. Jag smygtittar lite på andra gentlemäns skor och tycker att mina skors veck är mer påtagliga. Detta trots bra skor och bra omhändertagande. Vad göra? Någon som har tips kring detta?

Tänkte kolla om man kan få några tips här. Jag kör mest C&J och några Chursh's som jag tar om hand på bästa tänkbara sätt. Skovård och skoblock, inte nära värmekällor och aldrig samma skor två dagar i rad.

Trots det får jeg väldigt tydliga gångveck på mina skor. Jag smygtittar lite på andra gentlemäns skor och tycker att mina skors veck är mer påtagliga. Detta trots bra skor och bra omhändertagande. Vad göra? Någon som har tips kring detta?

har du fel storlek ;) :)? känns som för stora skor kan ge mer väck.

Tips på skor för mig med stl 47 och väldigt platt/bred fot?
Har själv problem med storlekar och fötterna så förstår lite ditt problem. Enda jag kan säga är att åka till en storstad i Europa och gå in till C&J/Tricker's/Church eller vilket annat märke du gillar och beställ ett par MTO (eller MTM beroende på hur tjock plånboken är) och ta en bredare sula till skorna. Riktigt roligt att göra också!

Hardy är inte helt off i sin analys.

Gåveck beror främst på 3-4 faktorer.

1. Passformen - För stora/långa skor eller en läst som inte passar din fot bilder överflöd av skinn som böjs.

2. Skinnet - beroende på kvaliteten men även tjockleken ger skorna olika karaktärer av gåveck. Tunna skinn ger skarpare veck medan tjockare skinn som ex. Cordovan ger mjukare. Dock är dessa inte automatiskt "bättre" skinn. Berluti har ofta väldigt mycket veck och C&J mindre. De förstnämnda anses oftast som finare skor men har tunnare skinn som fungerar bättre vid finisheringen. Av naturliga skäl ger således mockaskor mindre gåveck än skinnskor.

3. Skovård - ju högre glans man putsar upp där gåvecken sitter, ju tydligare blir dessa. Det beror på att putsen krackelerar i vecken och ger en matt ton i skons originalfärg som lyser igenom.
Bäst är att försöka endast använda krämer i dessa partier (helst i samma nyans/ofärgad) och arbeta med polish i skons övriga delar.

4. Skons modell - en modell med fler sömmar tenderar att ge mindre veck. Detta då skinnet inte är i lika stora delar. Ett par Wholecuts är ofta betydligt mer känsliga än ett par full brogues t ex.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

hur står dig alden jämfört med övriga i samma prisklass?

Konstruktionsmässigt är de fina och genuint byggda. De är starkare på "fritidsskor" som brogues, longwings och derbys men framför allt på skor i Cordovan. Jag gillar Aldens estetik men skulle säga att de har lite sämre finish på sina dresskor än t ex C&J, Carmina och Church men i övrigt jämförbara. Dock är de i min mening lite för dyra för vad man får på den svenska marknaden men i Staterna är det ett grymt köp. Klart vassare än de amerikanska konkurrenterna Allen Edmonds och Johnston&Murphy

Konstruktionsmässigt är de fina och genuint byggda. De är starkare på "fritidsskor" som brogues, longwings och derbys men framför allt på skor i Cordovan. Jag gillar Aldens estetik men skulle säga att de har lite sämre finish på sina dresskor än t ex C&J, Carmina och Church men i övrigt jämförbara. Dock är de i min mening lite för dyra för vad man får på den svenska marknaden men i Staterna är det ett grymt köp. Klart vassare än de amerikanska konkurrenterna Allen Edmonds och Johnston&Murphy

Som vanligt ett bra svar! Tack!

Skulle behöva tips om butik i Sthlm som har hyfsat utbud av Loake 1880?

Finns en butik på Nybrogatan, mellan Östermalmstorg och Strandvägen. Minns inte vad den heter och jag har inte varit inne men sett utifrån verkar de ha BRA med skor. Loake-skyltat i fönstret. Kanske värt att kika förbi?

Edit: Kom på det. Bäckmans skoservice är det ju.

Har själv problem med storlekar och fötterna så förstår lite ditt problem. Enda jag kan säga är att åka till en storstad i Europa och gå in till C&J/Tricker's/Church eller vilket annat märke du gillar och beställ ett par MTO (eller MTM beroende på hur tjock plånboken är) och ta en bredare sula till skorna. Riktigt roligt att göra också!

Det jobbiga är att när jag väl hitta en sko som passar perfekt i sulan är den fota för stor i omfång då min fot är så platt och jag kan inte knyta ihop den. Blir lite tråkigt när alla mina skor knyts ihop till max och fortfarande glappar lite. Har inte utforskat det vidare med ilägg och sulor, men de gånger jag provat har det istället börjat glappa i hälen då jag köpte skon utan ilägg.

Ett tips till alla som köper ett par skor med en läst som passar - köp liknande läst från andra tillverkare om ni hittar något i er smak. C&J 341 är exempelvis "min" läst. Köpte ett par Westfield i tobacco (mocka) i London och satte på de direkt. Promenerade hela dagen, fick inga skavsår eller känningar. Att bära "riktiga" skor behöver inte vara lika med skavsår. Rekommenderar starkt att hitta er läst och börja bygga skogarderoben därifrån!

Ett tips till alla som köper ett par skor med en läst som passar - köp liknande läst från andra tillverkare om ni hittar något i er smak. C&J 341 är exempelvis "min" läst. Köpte ett par Westfield i tobacco (mocka) i London och satte på de direkt. Promenerade hela dagen, fick inga skavsår eller känningar. Att bära "riktiga" skor behöver inte vara lika med skavsår. Rekommenderar starkt att hitta er läst och börja bygga skogarderoben därifrån!

Är läst 341(som exempel) samma för alla tillverkare? Eller missar jag något?

Tillbaka
Topp