• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Exakt hur mycket vattentåligare är den ena konstruktionen vis a vis den andra och vad påverkar andra aspekter av konstruktion och materialval?
Som jag förstår har du ett par liknande durksydda kängor. Hur står de emot väta tycker du?

(Inte menat att vara dryg, jag är nyfiken eftersom jag inte äger några själv och därför inte kan jämföra.)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Hm....funkar väl deras sneakers (även om jag tycker det vart bättre utan) men inte så snyggt på en loafers direkt. Inte helt billig heller.
 

Bilagor

  • B2E7ABBE-BD66-4E7C-A75C-99A541236FA6.jpeg
    B2E7ABBE-BD66-4E7C-A75C-99A541236FA6.jpeg
    34.1 KB · Visningar: 59

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Kan endast ge lite insikt i lästerna, har ingen koll på läder alls. Jag var på marknaden för ett par vinterhalvårsdosor för ett par veckor sedan och landade i ett par Lingfield på 348 lästen. Var från början inställd på ett par pembrokes, men lästen lirade inte alls med mina fötter. Har dock provat bägge läster i samma storlek så here goes nothing. 348 jämfört med 325 är en mycket längre och smalare läst. Dvs, har du smala och relativt långa fötter som yours truly, kommer 348 fungera bättre. Problemet med 325 för egen del var att jag behövde gå ned så mycket i storlek för att uppnå rätt bredd, att tårna slog rätt emot tåkappan. Man skulle väl kunna säga att om du i vanliga fall har ett par 348 som passar dig bra, kommer du behöva gå upp någon halvstorlek eller tom en helstorlek för att få plats med tårna. Märk väl att detta kommer resultera i en bredare sko, vilket man kanske kommer undan med i en snörkänga, men ändå. Personligen skulle jag (som vanligtvis har 42 i skostrl, men på 348 strl 7) inte köpa ett par skor på 325, utan hellre välja en sko där lästen faktiskt passar min fot ordentligt, speciellt om vi snackar dessa priser :p.
Tack för ett informativt svar! 348 är den läst som sitter bäst av samtliga jag provat. I med plöskudde i vänsterskon, sen är det i princip ett par läderstrumpor jag går omkring med känns det som. Ditt resonemang angående att lästen ska passa foten i största möjliga mån när vi snackar dessa priser är vettigt. Lite synd, gillar Tärnsjös kvalitet så skulle varit roligt att äga ett par!
 

Thesonofagun

Omega
2-Faktor
Godda'! Lite skamlös reklam, ett par C&J Tetbury i UK6 uppe i säljdelen nu. Perfekta nu inför vintern så passa på!
Edit: Juste, har visst ett par Loake Cannon i 6.5 uppe också, kika vettja
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack så mycket. Kände inte till märket Blundstone, men så fort jag googlade så kände jag igen dem. Ska se vad dem har. :)
Jag har ett par Blundstone 063 "dress boot" Helsvarta med oljat skinn, så man kan knappast kalla dom dressade ;) Du får väl prova dig fram, men jag har svårt att få Dr Martens att sitta bra i storlek
 

kapahoo

Omega
He-he. Fast sådär ser de ju inte ut när man har dem på sig. Det blir lite clownaktigt på bild dock, det håller jag med om.

Ang. bekvämlighet så är Loake Bedale en av mina absoluta favoriter just för att de är så bra att gå i. I kombination med att lästen ger lite rymd gör det att man kan ha skorna på sig inne längre också tycker jag. Kanske blir det skillnad om skorna är med eller utan skaft? Eller så gillar man bara olika! :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
He-he. Fast sådär ser de ju inte ut när man har dem på sig. Det blir lite clownaktigt på bild dock, det håller jag med om.

Ang. bekvämlighet så är Loake Bedale en av mina absoluta favoriter just för att de är så bra att gå i. I kombination med att lästen ger lite rymd gör det att man kan ha skorna på sig inne längre också tycker jag. Kanske blir det skillnad om skorna är med eller utan skaft? Eller så gillar man bara olika! :)
Det är väl helt enkelt som vanligt. Våra fötter är olika och därför tycker vi olika om bekvämligheten på en viss sko.:)
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Har ett par skor som behöver sulas om. En halvsulning hos min skomakare kostar 12-1300:-.
På sverigesskomakare.se verkar de ta 450:- för en sulning av en herrsko, inklusive frakt. Vad är haken? Kass? Någon som provat?

Edit: Ah, det tillkommer nog 240:- för klack också, så blir priserna jämförbara. Summa 690:- alltså.
 
Senast ändrad:

Lauda

Patek
2-Faktor
-Efter att ha kört på med mina chelsea boots från R.M. Williams i flera år (höst/vinter) så kände jag att jag behöver något att växla med.

Jag slog till på ett par boots från Loake 1880. Modellen heter ”Sedbergh Derby Boot Black Calf Grain”. Lite bredare läst (026) än vad jag haft hittills från Loake vilket gjorde att jag gick ner en halv storlek (från 43,5 till 43).

Jag tycker att de är snygga, bekväma och välgjorda. Men i jämförelse med mina chelsea boots från R.M. Williams så upplevs de större/klumpigare. Jag tror att det bara är en vanesak. Det kommer kännas bättre när jag har gått in dem.


24DC4B29-0C1B-48B4-A01E-D550D3684211.jpeg
15BB55F0-F9A5-489F-BC77-359676F7B83E.jpeg
25BFB05B-3D45-45DA-BCEF-A58D246BA93E.jpeg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
-Efter att ha kört på med mina chelsea boots från R.M. Williams i flera år (höst/vinter) så kände jag att jag behöver något att växla med.

Jag slog till på ett par boots från Loake 1880. Modellen heter ”Sedbergh Derby Boot Black Calf Grain”. Lite bredare läst (026) än vad jag haft hittills från Loake vilket gjorde att jag gick ner en halv storlek (från 43,5 till 43).

Jag tycker att de är snygga, bekväma och välgjorda. Men i jämförelse med mina chelsea boots från R.M. Williams så upplevs de större/klumpigare. Jag tror att det bara är en vanesak. Det kommer kännas bättre när jag har gått in dem.


24DC4B29-0C1B-48B4-A01E-D550D3684211.jpeg
15BB55F0-F9A5-489F-BC77-359676F7B83E.jpeg
25BFB05B-3D45-45DA-BCEF-A58D246BA93E.jpeg
Lyckad modell tycker jag. Mycket roligare än RM.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Knep ett par billighetsslippers i väntan på nyår. Kanske intressant för andra som letar efter ett prisvärt alternativ till Stubbs&Wotton och liknande. :)

383C9CDC-833E-4B27-BD2A-4273EBD0EA90.png
5B95DBCA-059E-4AE7-9E29-0C7A6DB334AB.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
-Efter att ha kört på med mina chelsea boots från R.M. Williams i flera år (höst/vinter) så kände jag att jag behöver något att växla med.

Jag slog till på ett par boots från Loake 1880. Modellen heter ”Sedbergh Derby Boot Black Calf Grain”. Lite bredare läst (026) än vad jag haft hittills från Loake vilket gjorde att jag gick ner en halv storlek (från 43,5 till 43).

Jag tycker att de är snygga, bekväma och välgjorda. Men i jämförelse med mina chelsea boots från R.M. Williams så upplevs de större/klumpigare. Jag tror att det bara är en vanesak. Det kommer kännas bättre när jag har gått in dem.


24DC4B29-0C1B-48B4-A01E-D550D3684211.jpeg
15BB55F0-F9A5-489F-BC77-359676F7B83E.jpeg
25BFB05B-3D45-45DA-BCEF-A58D246BA93E.jpeg
Testade också den modellen. Jag har samma 026F läst i ett par Taunton Longwings ( @M.L. ;) ) men jag tyckte kängans G läst var lite för bred för min fot, men snygg känga :) Inte riktigt jämförbar med ett par Chelseaboots förstås... Jag ville testa Roehampton, men den fanns inte inne i min storlek :( Jag ska väl nöta in mina Myrqvist Abisko innan jag köper någon liknande känga tänker jag. Just nu är det mycket Red Wing 8881 i höstrusket
 

Puryeah

Panerai
Sugen på nya Chelsea boots, det som kommit upp på radarn främst är Myrqvist, Skolyx och Yanko, Skolyx egna lockar främst i nuläget men vilka rekommenderar ni experter?

Har ni andra förslag i den prisklassen som ni anser är bättre så är det såklart välkommet.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Testade också den modellen. Jag har samma 026F läst i ett par Taunton Longwings ( @M.L. ;) ) men jag tyckte kängans G läst var lite för bred för min fot, men snygg känga :) Inte riktigt jämförbar med ett par Chelseaboots förstås... Jag ville testa Roehampton, men den fanns inte inne i min storlek :( Jag ska väl nöta in mina Myrqvist Abisko innan jag köper någon liknande känga tänker jag. Just nu är det mycket Red Wing 8881 i höstrusket

-Jag förstår. Det är lite tursamt att jag kan ha både ”G” och ”F” :)

Roehampton är mycket snygga och snäppet dressigare än mina Sedbergh. Men jag valde Sedbergh medvetet för att jag vill komma ifrån den ”finfina” booten och gå över till något tuffare/grövre men samtidigt stiligt :)

Red Wing 8881 tänker jag köpa till nästa höst! Fantastisk sko! Den här hösten har jag överlevt genom att växla mellan mina Cadogan Oxford och Eton Brown. Men hade gärna haft något mer rejält. Men det går ju att bygga vidare :)

Myrqvist Abisko är väldigt snygga! De nöter man in med nöje kan jag tänka mig ;)
 
Senast ändrad:

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Sugen på nya Chelsea boots, det som kommit upp på radarn främst är Myrqvist, Skolyx och Yanko, Skolyx egna lockar främst i nuläget men vilka rekommenderar ni experter?

Har ni andra förslag i den prisklassen som ni anser är bättre så är det såklart välkommet.
Kanske tråkigt svar, men är det inte ett akut behov så hade jag sparat en extra månad och siktat/hoppats på att hitta en bra deal på ett par RMW på black friday.
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Apropå rea så kör trickers outlet 20% på allt (utan kod) på halloween. Rätt udda modeller och begränsat med storlekar, men någon kanske hittar något av intresse till sig själv eller till damen.
 

Nr21

Omega
Fastnade för den här modellen från Morjas som tyvärr är slut i lager, tips på liknande skor i samma prisklass (3000kr)?
Skärmklipp.JPG
 
Topp