• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Tiger kanske köper kvalitativa skor och sätter sin etikett på dom men för mig känns Tiger fullständigt själlöst som skomärke. Köper du från mannen i Lilla Alby får du själ och förhoppningsvis hantverk. Slå till och recensera här. :)

Håller med fullständigt. Efter att ha sett skomakarens hantverk, fått reda på att det tar 3 dagar att tillverka ett par skor och den personliga kontakten så är det en no brainer för mig. Han får mina pengar nästa gång det är dax för ett inköp (och han har skor klara). Får visa upp dem här sen. Nästa laddning han har klar är i slutet av april.

Kan tillägga att ett par tiger för mig ( ca 1500 bagis) håller i ca 2 år. Och detta med vad jag tror proper skovård. Inte så imponerad..

Håller med fullständigt. Efter att ha sett skomakarens hantverk, fått reda på att det tar 3 dagar att tillverka ett par skor och den personliga kontakten så är det en no brainer för mig. Han får mina pengar nästa gång det är dax för ett inköp (och han har skor klara). Får visa upp dem här sen. Nästa laddning han har klar är i slutet av april.

Kan tillägga att ett par tiger för mig ( ca 1500 bagis) håller i ca 2 år. Och detta med vad jag tror proper skovård. Inte så imponerad..
Handsydda, det låter lite som tygliknande skor? Gör han läderskor också?

Jag håller mig milt skeptisk till en sko för 1500 spänn som "tillverkas för hand" i Sverige. Den kalkylen håller inte. 1200 spänn plus moms, det är inte många timmar (inte minst i en liten verksamhet utan nämnvärda skalfördelar)...

Handsydda, det låter lite som tygliknande skor? Gör han läderskor också?

Nu vet jag inte om du är ironisk..

Det är läderskor, som han tillverkar för egen hand i sin lilla verkstad. De sys med maskiner, men tror man kallar dem handsydda.
Du får gärna ge en bättre förklaring. Lite som hemlagat mos ;)

Jag håller mig milt skeptisk till en sko för 1500 spänn som "tillverkas för hand" i Sverige. Den kalkylen håller inte. 1200 spänn plus moms, det är inte många timmar (inte minst i en liten verksamhet utan nämnvärda skalfördelar)...

Därav min fråga, är också osäker om man får kvalitet för det priset. Jag får helt enkelt köpa ett par och se efter.

Går man in i hans verkstad så ser man hur man tillverkar dem, så det är ingen bluff iaf.

Vad tycker du om de sistnämnda? Verkar vara en omåttligt populär modell. A Hume verkar dock inte sälja den, utan där är det Comfort Craftsman som gäller, och en snabb googling ger mig att det ska vara uppföljaren till Blaxland. Den enda skillnaden verkar vara den ergonomiska innersulan. Vågar jag klicka hem samma storlek motsvarande den av Blaxland månne?

Jag skulle råda dig att välja en modell som inte har den ergonomiska innersulan, alltså en modell med vanlig innersula i läder. Dels känns den svampig att gå i och dessutom vet jag personer som fått problem med lukt i dessa sulor.

Jag har haft både Craftsman och Blaxland i snart 10 år och gillar helt klart lädersula bättre än gummisula. Hela skon blir mycket skönare att gå i med bättre stadga, gummisulan i Blaxland blir lite för mjuk och saknar stadga.

Köp med lädersula och lägg på en slitsula hos en skomakare istället så har du en mycket skönare sko att gå i, dessutom blir gummisulan svårare att laga om du sliter igenom. Mina har varit med om det mesta (använder dem vårdslöst!) och jag har bara bytt slitsulan en gång sedan de var nya.

RM Williams är riktiga trotjänare!

Nu vet jag inte om du är ironisk..

Det är läderskor, som han tillverkar för egen hand i sin lilla verkstad. De sys med maskiner, men tror man kallar dem handsydda.
Du får gärna ge en bättre förklaring. Lite som hemlagat mos ;)
Handsydda är nog rätt ord, tygskor var dock det första som slog mig när du skrev att priset var ynka 1500kr. För ett par läderskor i den prisnivå håller oftast ingen höjdarkvalité, speciellt när en liten fristående skomakare sitter och syr dom.

Man får köpa skorna för vad dom är antar jag. Om du nu bestämmer för att slå till posta gärna några kort samt ditt omdöme om dom.

Jag har inte sett skorna du pratar om så kan inte uttala mig om dem specifikt men att det tar 3 dagar betyder ingenting. Ett par vettiga skor från C&J ligger på läst i veckor för att forma sig och när man använder uttryck som "handsytt" för maskinsydd produktion tycker jag mer det låter som marknadsföring än faktiskt hantverk. Med den definitionen är alla Randsydda skor handgjorda och som Singular säger är kostnadskalkylen med produktion i Sverige högst osannolik vid priset av 1500kr. Om man väntar sig någorlunda vettiga material dvs.

Lätt att älska hantverk och handsömnad men det går inte att komma ifrån att storskalfördelar som uppstår vid fabriksproduktion är väldigt fördelaktigt när man pratar kvalitet/pris.

Skall jag köpa "handgjorda" skor av bea kvalitet inom EU skulle jag vara skeptisk om de kostade under 5000kr. Laszlo Vass och Enzo Bonafé är det närmsta man kan komma i min mening.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Handsydda är nog rätt ord, tygskor var dock det första som slog mig när du skrev att priset var ynka 1500kr. För ett par läderskor i den prisnivå håller oftast ingen höjdarkvalité, speciellt när en liten fristående skomakare sitter och syr dom.

Man får köpa skorna för vad dom är antar jag. Om du nu bestämmer för att slå till posta gärna några kort samt ditt omdöme om dom.

Man vill ju alltid hitta en bra deal, guldkornet så att säga. ;)

Nu kan jag dock inte så mycket om skor och är nog inte rätt man för att avgöra kvaliten. Men jag tänker plocka upp ett par nästa månad. Får återkomma med bilder och intryck, sen får ni experter rycka in och ge ett omdöme. Kanske har man hittat guldgåsen, eller så 1500 ner i brunnen ;)

Jag har inte sett skorna du pratar om så kan inte uttala mig om dem specifikt men att det tar 3 dagar betyder ingenting. Ett par vettiga skor från C&J ligger på läst i veckor för att forma sig och när man använder uttryck som "handsytt" för maskinsydd produktion tycker jag mer det låter som marknadsföring än faktiskt hantverk. Med den definitionen är alla Randsydda skor handgjorda och som Singular säger är kostnadskalkylen med produktion i Sverige högst osannolik vid priset av 1500kr. Om man väntar sig någorlunda vettiga material dvs.

Lätt att älska hantverk och handsömnad men det går inte att komma ifrån att storskalfördelar som uppstår vid fabriksproduktion är väldigt fördelaktigt när man pratar kvalitet/pris.

Skall jag köpa "handgjorda" skor av bea kvalitet inom EU skulle jag vara skeptisk om de kostade under 5000kr. Laszlo Vass och Enzo Bonafé är det närmsta man kan komma i min mening.

Tack för förklaringen. Som sagt, ni kan mycket mer om detta än mig. Tror det enda rätta är att införskaffa ett par och visa upp här på forumet, kanske lättare att ge ett omdömde då.

Man vill ju alltid hitta en bra deal, guldkornet så att säga. ;)

Nu kan jag dock inte så mycket om skor och är nog inte rätt man för att avgöra kvaliten. Men jag tänker plocka upp ett par nästa månad. Får återkomma med bilder och intryck, sen får ni experter rycka in och ge ett omdöme. Kanske har man hittat guldgåsen, eller så 1500 ner i brunnen ;)

Jag tror absolut inte det behöver vara pengarna i brunnen. Menar mer att man inte skall hoppas på att få en "5000kr sko" när man betalar 1500kr. För pengarna är det säkert ett kanonbra alternativ.

2 år för ett par tiger är ju tvärtom riktigt imponerande för den skitkvaliten. Använt dom mestadels inomhus?

2 år för ett par tiger är ju tvärtom riktigt imponerande för den skitkvaliten. Använt dom mestadels inomhus?

Låter otroligt för ett par Tiger...:)

Har tyvärr otroligt dålig erfarenhet av Tiger både vad gäller skor (iofs 10 år sedan, höll några veckor...) samt med en av deras portföljer som för priset jag betalade höll pinsamt dålig kvalité.

De används på kontoret mest hela tiden. Då håller de helt ok om man ser till att ha dem i rotation med andra skor så att de inte används varje dag, samt får vila i skoblock.

Håller med Mrjsander att kvaliten inte är den bästa med tanke på priset. Fick faktiskt slänga ett par tiger i veckan, de hade ruttnat totalt.

Låter otroligt för ett par Tiger...:)

Har tyvärr otroligt dålig erfarenhet av Tiger både vad gäller skor (iofs 10 år sedan, höll några veckor...) samt med en av deras portföljer som för priset jag betalade höll pinsamt dålig kvalité.

Jag har aldrig ägt några Tiger skor, men det exet du köpte måste ju haft någon form av fabrikationsfel. Ett par skor, avsett hur dåliga de än är, håller ju längre än ett par veckor.

Jag har aldrig ägt några Tiger skor, men det exet du köpte måste ju haft någon form av fabrikationsfel. Ett par skor, avsett hur dåliga de än är, håller ju längre än ett par veckor.

Fick de först utbytta, när sedan det andra paret gick sönder på samma ställe efter ungefär samma tid fick jag pengarna tillbaka :)

Fabrikationsfel antyder ju dålig kvalité i produktionen... ;)

Fredagens outfit, såhär en dag senare: Orven Superkompressor igen, plus Carmina Longwings. Klockan är rätt sliten som synes, men det är ju hela charmen. Det fula märket på glaset fixade jag helt själv, med en betongvägg som hjälp. Inte min bästa dag, precis,

r0e5KJM.jpg

Jag har också haft ett par Tiger skor för några år sedan som gick sönder efter bara några veckor. Klacken som lossnade på båda skorna nästan samtigt. Det är ett av skälen till att jag bara har C&J och John Lobb idag.

Så slutsatsen är att ett par Tiger håller ett par veckor och ska man ha skor som har längre livslängd än så, så är det John Lobb som gäller?

Jag gillar också finare skor, men ibland tenderar diskussionerna att dra iväg och rena orimligheter och överdrifter presenteras som fakta i stil med "Ett par handgjorda med lädersula håller livet ut så det är mycket mer ekonomiskt" (trots att antalet gånger man kan sula om dem är begränsat och omsulningar är dessutom rätt dyra), "Ett par från Rizzo håller i max en månad" (frugan köper skor där och de håller väldig bra och har aldrig haft några problem), "Polished/corrected grain håller i max tre månader sedan spricker det" (trots att tex Loake har trotjänare som de förser tex försvarsanställda med och har gjort så i över 20 år), "Church gör rent skräp efter att Prada tog över" (vilket inte alls verkar vara sant) etc etc.

Jag tycker det är roligt med skor och lägger gärna lite mer pengar än normalt, och kan givetvis sympatisera med passionen som verkliga entusiaster uppvisar. Men varför ändå inte hålla sig till fakta? Har man passion så uppskattar man ju det fina i fint hantverk, företagets historia etc men samtidigt finns det ju områden där man är mindre intresserad och inom dessa duger det bra med vanliga produkter. Det kan handla om allt från skor, bilar, tv-apparater/hembios, fiskeutrustning, klockor, kläder, solglasögon, pennor etc etc etc. Man är intresserad av vissa saker och tenderar att gräva ned sig i dem, medan andra grejer bryr man sig inte så mkt om. Vissa är helt nöjda med Ecco men köper gärna en fin sportbil, medan andra älskar pennor men köper en vanlig TV. Själv gillar jag tex klockor men är helt ointresserad av bilar (lånar frugans och har inte ens köpt någon egen). Och det är inget fel i det. Det är helt naturligt och jag ser ingen anledning att fnysa åt billigare enklare klockor (eller skor).

Så slutsatsen är att ett par Tiger håller ett par veckor och ska man ha skor som har längre livslängd än så, så är det John Lobb som gäller?

Jag gillar också finare skor, men ibland tenderar diskussionerna att dra iväg och rena orimligheter och överdrifter presenteras som fakta i stil med "Ett par handgjorda med lädersula håller livet ut så det är mycket mer ekonomiskt" (trots att antalet gånger man kan sula om dem är begränsat och omsulningar är dessutom rätt dyra), "Ett par från Rizzo håller i max en månad" (frugan köper skor där och de håller väldig bra och har aldrig haft några problem), "Polished/corrected grain håller i max tre månader sedan spricker det" (trots att tex Loake har trotjänare som de förser tex försvarsanställda med och har gjort så i över 20 år), "Church gör rent skräp efter att Prada tog över" (vilket inte alls verkar vara sant) etc etc.

Jag tycker det är roligt med skor och lägger gärna lite mer pengar än normalt, och kan givetvis sympatisera med passionen som verkliga entusiaster uppvisar. Men varför ändå inte hålla sig till fakta? Har man passion så uppskattar man ju det fina i fint hantverk, företagets historia etc men samtidigt finns det ju områden där man är mindre intresserad och inom dessa duger det bra med vanliga produkter. Det kan handla om allt från skor, bilar, tv-apparater/hembios, fiskeutrustning, klockor, kläder, solglasögon, pennor etc etc etc. Man är intresserad av vissa saker och tenderar att gräva ned sig i dem, medan andra grejer bryr man sig inte så mkt om. Vissa är helt nöjda med Ecco men köper gärna en fin sportbil, medan andra älskar pennor men köper en vanlig TV. Själv gillar jag tex klockor men är helt ointresserad av bilar (lånar frugans och har inte ens köpt någon egen). Och det är inget fel i det. Det är helt naturligt och jag ser ingen anledning att fnysa åt billigare enklare klockor (eller skor).

Dra inte för stora växlar här... :)

Och du ska nog inte lita på en person som säger att en lädersula håller livet ut.

Vi delade ju bara våra erfarenheter angående just Tiger, jag fortsätter iallafall inte köpa från aktörer som inte håller måttet. Jag har Adidasskor för hundralappar som både sett ett och två världskrig (nåja en liten överdrift) men som håller ihop ändå efter 5-6 år. Så som svar till dig så behöver du inte köpa C&J eller Lobb om du vill ha skor med bra kvalité, är övertygad om att Ecco håller bra kvalité eftersom de blivit så framgångsrika, kan inte vara designen folk köper dem för iaf! ;)

Ska man se till rena överdrifter så handlar ju klockor ofta även de om det, men det är en passion som du säger. Det är anledningen till att du och jag inte går in på Klockfynd eller vad de nu heter och köper en klocka för 79kr som säkert håller 15år.

Måste dock erkänna att jag är passionerad fan av Swatch.

Cheers!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Alldeles för förnuftigt och tråkigt men iaf jag håller naturligtvis med.

Jag håller med dig men det är skillnad beroende på genre. Samlingsbilar skiljer sig naturligtvis från samlingsklockor; på samma sätt som samlingsskor skiljer sig från högtalare.
Klockor har ett annat hantverk än skjortor t.e.x. Skjortor är "bara" tyg medans klockor är "bara" metall. I min mening är det lättare att manipulera tyg än metall.

Jag tycker mig läsa väldigt lite kontext i ditt långa inlägg om jag ska vara ärlig.

Jag håller med dig men det är skillnad beroende på genre. Samlingsbilar skiljer sig naturligtvis från samlingsklockor; på samma sätt som samlingsskor skiljer sig från högtalare.
Klockor har ett annat hantverk än skjortor t.e.x. Skjortor är "bara" tyg medans klockor är "bara" metall. I min mening är det lättare att manipulera tyg än metall.

Jag tycker mig läsa väldigt lite kontext i ditt långa inlägg om jag ska vara ärlig.

Det var väl det som var min poäng, dvs att passionen är just kontextberoende. Man har inte passion för ALLT här i livet. Personligen tycker jag att det roliga/viktiga är att ha passion för något, annars blir livet rätt tråkigt.

Jag har en god vän och kollega, som är helt ointresserad av tex skor. Han köper ett par svarta Ecco brogues och kör med dem tills de ser så taskiga ut att han måste kasta dem. Bekväma och bra och dessutom lite flex i sulan som nog är bra för knän och rygg. Men han har ett brinnande intresse för konst, antikviteter, opera och historia. Det är skitroligt att prata med honom och middagar med honom blir alltid väldigt intressanta.Ett annat gäng kompisar är aktiva i Munskänkarna (en sammanslutning av folk som gillar vin) och det är underbart att höra dem berätta om deras viner.

Så precis som med klockor, så handlar skor mycket om passion. Och det är väl trevligt?

Jag använder ett par Dahlin-skor i mocka dagligen, hur är kvalitén på dessa skor rent generellt?

Tillbaka
Topp