• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Randel

Cartier
Tack alla för snabba svar! Hur kinkigt är det med storleken?

Beror lite på vad du menar? Det optimala är skoblock som är stora nog för att sträcka ut sulan (så att den inte blir som en banan) och fylla ut skon för att suga åt sig fukten (och sträcka ut gångveck och hålla lästens form), men utan att skon töjs ut. Jag har köpt från www.herrstil.se och deras block är enligt min erfarenhet "true to size" (när jag köpte i alla fall).
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Kolla vad Ernesto skrev:
image.jpg
Marckus

Kanske kan vara till någon hjälp eller bara bidra till ytterligare förvirring. Jag har till skillnad från Ernesto större på Meermin (10,5 på Hiro) än på C&J (10 på t.ex. 348) och samma på C&J och Carmina (10 på t.ex. Simpson).
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har två par Shell Cordovan-skor. När det regnar verkar det ena paret klara sig utan problem, medan det andra får fula vattenfläckar (som tar en evighet att putsa bort). Vattenfläckarna ser ut så här (tydligen ett vanligt problem med denna typ av läder):
dfafbcd7_vbattach38833.jpg

Eftersom jag gillar skor men inte att putsa dem skulle jag gärna hitta en metod för att slippa fläckarna.
Jag har sett en produkt som påstås motverka detta:
ALD-LEADEF-1_large.jpg

http://www.winnperry.com/products/alden-leather-defender

Någon som har testat denna produkt eller har andra tips på hur man undviker vattenfläckarna på Shell Cordovan?
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Efter snart 22 år med skor från t.ex. "Dinsko" så har jag äntligen köpt mig ett par riktiga.

Jag har länge funderat på att beställa ett par Meermin Double Monks i mocka men har varit osäker på storleken. Efter att ha bollat några tankar med Ernesto så kom jag/vi fram till vilken storlek jag bör ha. Tack för hjälpen E! :)

Då var det dags att beställa vilket jag har gruvat mig för då jag har läst om väntetider uppemot 2 månader. Jag gick därför in på Blocket och kollade om det fanns några till salu, och där längst nere på blocketsidan fanns det ett par oanvända till salu i min storlek. Drog fort iväg ett mejl och fråga om dom var kvar och jodå det var dom. Efter en snabb prutning var dom på väg hem till mig!


image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Jag är supernöjd och dom passade som handen i handsken! Varför blev det Meermin och inte Crockett & Jones eller Carmina? Av den enkla anledningen att jag aldrig har ägt ett par riktiga skor så jag kan inte avgöra kvalitén. För att kunna uppskatta kvalitén hos dom bättre skotillverkare så måste man väl ha ägt ett par "sämre" skor innan?

Jag kan redan nu säga att det är en otrolig skillnad mellan t.ex. Dinsko och Meermin, ändå skiljer det bara 500kr i pris..


Har en sista fråga, hur impregnerar jag dom? Är det Saphir Super Invulner som gäller?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Efter snart 22 år med skor från t.ex. "Dinsko" så har jag äntligen köpt mig ett par riktiga.

Jag har länge funderat på att beställa ett par Meermin Double Monks i mocka men har varit osäker på storleken. Efter att ha bollat några tankar med Ernesto så kom jag/vi fram till vilken storlek jag bör ha. Tack för hjälpen E! :)

Då var det dags att beställa vilket jag har gruvat mig för då jag har läst om väntetider uppemot 2 månader. Jag gick därför in på Blocket och kollade om det fanns några till salu, och där längst nere på blocketsidan fanns det ett par oanvända till salu i min storlek. Drog fort iväg ett mejl och fråga om dom var kvar och jodå det var dom. Efter en snabb prutning var dom på väg hem till mig!


image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Jag är supernöjd och dom passade som handen i handsken! Varför blev det Meermin och inte Crockett & Jones eller Carmina? Av den enkla anledningen att jag aldrig har ägt ett par riktiga skor så jag kan inte avgöra kvalitén. För att kunna uppskatta kvalitén hos dom bättre skotillverkare så måste man väl ha ägt ett par "sämre" skor innan?

Jag kan redan nu säga att det är en otrolig skillnad mellan t.ex. Dinsko och Meermin, ändå skiljer det bara 500kr i pris..


Har en sista fråga, hur impregnerar jag dom? Är det Saphir Super Invulner som gäller?
Efter snart 22 år med skor från t.ex. "Dinsko" så har jag äntligen köpt mig ett par riktiga.

Jag har länge funderat på att beställa ett par Meermin Double Monks i mocka men har varit osäker på storleken. Efter att ha bollat några tankar med Ernesto så kom jag/vi fram till vilken storlek jag bör ha. Tack för hjälpen E! :)

Då var det dags att beställa vilket jag har gruvat mig för då jag har läst om väntetider uppemot 2 månader. Jag gick därför in på Blocket och kollade om det fanns några till salu, och där längst nere på blocketsidan fanns det ett par oanvända till salu i min storlek. Drog fort iväg ett mejl och fråga om dom var kvar och jodå det var dom. Efter en snabb prutning var dom på väg hem till mig!


image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Jag är supernöjd och dom passade som handen i handsken! Varför blev det Meermin och inte Crockett & Jones eller Carmina? Av den enkla anledningen att jag aldrig har ägt ett par riktiga skor så jag kan inte avgöra kvalitén. För att kunna uppskatta kvalitén hos dom bättre skotillverkare så måste man väl ha ägt ett par "sämre" skor innan?

Jag kan redan nu säga att det är en otrolig skillnad mellan t.ex. Dinsko och Meermin, ändå skiljer det bara 500kr i pris..


Har en sista fråga, hur impregnerar jag dom? Är det Saphir Super Invulner som gäller?

Snyggt! ;)

Nu när du tagit ett steg in i vuxenvärlden kan du läsa på här angående skovård för mocka: http://www.shoegazing.se/2012/10/21/guide-mockavard/
 

san

Cartier
2-Faktor
Efter snart 22 år med skor från t.ex. "Dinsko" så har jag äntligen köpt mig ett par riktiga.

Jag har länge funderat på att beställa ett par Meermin Double Monks i mocka men har varit osäker på storleken. Efter att ha bollat några tankar med Ernesto så kom jag/vi fram till vilken storlek jag bör ha. Tack för hjälpen E! :)

Då var det dags att beställa vilket jag har gruvat mig för då jag har läst om väntetider uppemot 2 månader. Jag gick därför in på Blocket och kollade om det fanns några till salu, och där längst nere på blocketsidan fanns det ett par oanvända till salu i min storlek. Drog fort iväg ett mejl och fråga om dom var kvar och jodå det var dom. Efter en snabb prutning var dom på väg hem till mig!


image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Jag är supernöjd och dom passade som handen i handsken! Varför blev det Meermin och inte Crockett & Jones eller Carmina? Av den enkla anledningen att jag aldrig har ägt ett par riktiga skor så jag kan inte avgöra kvalitén. För att kunna uppskatta kvalitén hos dom bättre skotillverkare så måste man väl ha ägt ett par "sämre" skor innan?

Jag kan redan nu säga att det är en otrolig skillnad mellan t.ex. Dinsko och Meermin, ändå skiljer det bara 500kr i pris..


Har en sista fråga, hur impregnerar jag dom? Är det Saphir Super Invulner som gäller?
Snyggt!

Super Invulner är en neutral impregneringsspray, bara. Dock en väldigt koncentrerad och effektiv sådan. Renovateur, däremot, vårdar, återpigmenterar och impregnerar till viss del.
 

Brogren

Cartier
Tack! :) Eftersom jag har kört med skitskor hela livet så har det varierat beroende på sko, men mellan 41-42 brukar jag ha.

På mina höga Converse har jag UK7 1/2 och på dessa från Meermin har jag UK7 Hiro.


Damn you. Liknande min storlek. Jag hade inte tackat nej till dem...

Vi sitter i samma båt. Jag har också knappt doppat tårna i skovärlden och de enda skor jag har är ett par havlslitna Church's och nu tittar jag på nästa inköp som blir ett par mockaskor. Tur att du hann föra mig... :banghead:
 

Vincent

Cartier
Vad tycker panelen om bilskor? Blivit lite smått förälskad i bally dramer u men tycker inte dom är värda 3 papp, någon som vet nåt billigare alternativ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vad tycker panelen om bilskor? Blivit lite smått förälskad i bally dramer u men tycker inte dom är värda 3 papp, någon som vet nåt billigare alternativ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Inte speciellt förtjust över huvud taget. Loafers och seglarskor är att föredra även om jag kan förstå appealen med dem.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vad tycker panelen om bilskor? Blivit lite smått förälskad i bally dramer u men tycker inte dom är värda 3 papp, någon som vet nåt billigare alternativ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har ett par från Clarks, fixar bilder imorgon, som är schyssta, kostade väl typ 500 i USA när jag var där i fjol.
 

POO

Panerai
Bally måste vara något av det mest oprisvärda som finns. I jakt på höstskor till tanten tittades det på ett par Bally, lång historia kort så stor det 6000kr på prislappen, på ett par skor med finish som får skopunkten att se bra ut.
Carshoes i allmänhet är väl trevligt. När man kör italiensk sportbil, annars har jag nog inte sett någon som inte ser douchig ut i ett par...
 
  • Like
Reactions: par

Whedda

Rolex
Bally måste vara något av det mest oprisvärda som finns. I jakt på höstskor till tanten tittades det på ett par Bally, lång historia kort så stor det 6000kr på prislappen, på ett par skor med finish som får skopunkten att se bra ut.
Carshoes i allmänhet är väl trevligt. När man kör italiensk sportbil, annars har jag nog inte sett någon som inte ser douchig ut i ett par...

Du menar att den italienska sportbilen skulle minska intycket av att vara en douche...? ;)
 
Topp