• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

image.jpg

Plockade upp ett par nya Roshes idag

Roshe Run är de överlägset skönaste skorna. 3 par för mig redan :)

Fick bli ett par Carmina från skoaktiebolaget, mycket trevlig butik.

20140616_115429.jpg

Grattis! Jag har ett par likadana fast i annan färg, också köpta hos Skoab. Jag är otroligt nöjd! Det blir minimalt med gångveck, och jag tycker att man får riktigt mycket skor för pengarna. Ska bli kul att höra vad du tycker när du använt dem ett tag :)

Köpte ett par Alfred Sargent Custom Grade i helgen. Har inte bestämt ännu om jag ska köra med dem obehandlade ett tag först, eller om jag ska smörja in dem med ngn kräm. Lädret dess nuvarande form är nog ganska känsligt mot fläckar etc. En enda vattendroppe tex blir en stor mörk ring.

Var klassar ni in John Lobb kvalitetsmässigt?

Ovanför Carmina antar jag? Ovanför C&J?
Jag har aldrig ägt några så jag har ingen egen erfarenhet, men priset ligget betydligt högre än de märken du nämner (alltså i häradet dubbelt så mkt eller kanske tom mer). Det är också ett gammalt "fint" märke som bla Prins William bär.

Köpte ett par Alfred Sargent Custom Grade i helgen. Har inte bestämt ännu om jag ska köra med dem obehandlade ett tag först, eller om jag ska smörja in dem med ngn kräm. Lädret dess nuvarande form är nog ganska känsligt mot fläckar etc. En enda vattendroppe tex blir en stor mörk ring.

Grattis!
Min erfarenhet av A&S är att de kommer ganska klent behandlade från tillverkaren. Med andra ord hade jag personligen gett dem riktigt ordentligt med TLC. Det gäller både deras vanliga skor och handgrade.

Jag har aldrig ägt några så jag har ingen egen erfarenhet, men priset ligget betydligt högre än de märken du nämner (alltså i häradet dubbelt så mkt eller kanske tom mer). Det är också ett gammalt "fint" märke som bla Prins William bär.

Tack!

Kikade lite i London senast men klämde inte ordentligt och är för okunnig för att kunna göra en rättvis bedömning. Grymt fina skor rent estetiskt dock. Prismässigt är det som sagt rätt stor differens.

Men som sagt, fantastiska estetiskt:

vp48hrp.jpg

Lobb är helt klart i topp när det kommer till skor som finns i verkligheten (ja, ni förstår vad jag menar...) tillsammans med Edward Green. Till samma brittiska treenighet brukar även unga, extraordinära och väldigt kontinentalt svängiga Gaziano&Girling räknas.

Kul att se två skor i JLs berömda "Museum Calf" även om jag tror att det här måste vara den nyare generationen (efter att man bytte ifrån Ilcea i samband med dess finansiella svårigheter).

Lobb är helt klart i topp när det kommer till skor som finns i verkligheten (ja, ni förstår vad jag menar...) tillsammans med Edward Green. Till samma brittiska treenighet brukar även unga, extraordinära och väldigt kontinentalt svängiga Gaziano&Girling räknas.

Kul att se två skor i JLs berömda "Museum Calf" även om jag tror att det här måste vara den nyare generationen (efter att man bytte ifrån Ilcea i samband med dess finansiella svårigheter).

Tack för ett betydligt roligare, och mycket mer lärorikt, svar den här gången! :)

Var just nyfiken på om det fanns en sådan sko-treenighet!

Som sagt, blev helg tagen av den där museum calfen. Bilder gör den knappast rättvisa. Galen. Men vågade inte börja känna på dem för mycket. Är rädd för starkt habegär.

Hej,

Kan någon vänlig förklara för mig när det är dags att lägga på en slitsula på sina lädersulade skor? För mig är det inte försvarbart att göra en omsulning med läder.

Jag har själv svårt att bedöma när man ska lägga på en slitsula och är orolig att jag ska slita för mycket på lädersulan så att det blir galet på något sätt.

Någon som kan hjälpa mig? Bifogar en bild på en sula, är det dags? och om inte, när är det dags? när inget av sömmen syns?

bild.JPG

Skulle behöva lite inspiration... Är ute efter ett par mörkbruna pjuck, gärna i mocka eller liknande. Kollat mycket på ett par hederliga loafers men det känns som lite stilbrott att köra strumpor i loafers. Är jag helt fel ute eller?

Skulle oavsett behöva något slags tips på modell med liknande stuk, mörkbruna i mocka. Någon som har något rakt av?

Tackar!

Hej,

Kan någon vänlig förklara för mig när det är dags att lägga på en slitsula på sina lädersulade skor? För mig är det inte försvarbart att göra en omsulning med läder.

Jag har själv svårt att bedöma när man ska lägga på en slitsula och är orolig att jag ska slita för mycket på lädersulan så att det blir galet på något sätt.

Någon som kan hjälpa mig? Bifogar en bild på en sula, är det dags? och om inte, när är det dags? när inget av sömmen syns?

bild.JPG

Hmm svårt att se hur slitna de är. Ibland behöver man jämföra med en bild från sidan. Tycker mig se att stygnen sitta rätt djupt och att det således inte är någon fara. Däremot sliter du mer framtill. Ett alternativ är Tåjärn som förlänger sulans främre del rejält. Skit i slitsula. Köp hellre ett par till skor med gummisula på från början. Så länge du aldrig tar skorna ut för en promenad i skogen är det ingen fara. Lite blött på vägen till och från jobbet sliter minimalt på en sko om du låter den vila efteråt.

Tillbaka
Topp