• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Sjukt snygga!
Har suktat efter likadana en tid nu men har inte hittat dom inom EU, care to share? ;) Skulle inte vilja åka på momsen från USA..

Diemme är lättast att få tag på End Clothing, där har dem de flesta modellerna för varje säsong. Men man måste vara snabb på bollen, de ryker snabbt. De flesta modeller och storlekar tar slut innan rean börjar. Knep hem mina för 1.900kr med 4 dagars frakt. :)
Nästa par sneakers blir antagligen ett par Buttero, riktigt schyssta också.

Diemme är lättast att få tag på End Clothing, där har dem de flesta modellerna för varje säsong. Men man måste vara snabb på bollen, de ryker snabbt. De flesta modeller och storlekar tar slut innan rean börjar. Knep hem mina för 1.900kr med 4 dagars frakt. :)
Nästa par sneakers blir antagligen ett par Buttero, riktigt schyssta också.

Ja, har kollat på End Clothing men som du sa så tar storlekarna snabbt slut, finns för tillfället bara UK 6 och 8 kvar :arghh:

Ja, har kollat på End Clothing men som du sa så tar storlekarna snabbt slut, finns för tillfället bara UK 6 och 8 kvar :arghh:

Lider med dig! :-( Om du hittar någon mer bra återförsäljare i EU får du gärna tipsa. Jag har dock enbart hittat End och NK, fast NK tar bara in kängorna från vinterkollektionen.

Skulle behöva lite inspiration... Är ute efter ett par mörkbruna pjuck, gärna i mocka eller liknande. Kollat mycket på ett par hederliga loafers men det känns som lite stilbrott att köra strumpor i loafers. Är jag helt fel ute eller?

Skulle oavsett behöva något slags tips på modell med liknande stuk, mörkbruna i mocka. Någon som har något rakt av?

Tackar!

Nej, inget problem att ha strumpor i (mer klädda) loafers.

Din fråga är dock väl bred - försök tratta ner den lite!

Roshe Run, skönaste skorna som finns.

image.jpg

Ni som kör Loake, hur har era erfarenheter varit angående storlekar? Jag har normalt 42 och tycker att mina Bugattis är rymliga och mina Edward Greens (läst 202) lite smala, båda är UK8. Har hört att Loake brukar kännas ganska stora så undrar om jag borde sikta på UK8 eller UK7,5... tack på förhand!

Var ute efter ett par vanliga brogues typ Chester, men funderar även på dessa inför hösten:
B6DYivJ.jpg

Ni som kör Loake, hur har era erfarenheter varit angående storlekar? Jag har normalt 42 och tycker att mina Bugattis är rymliga och mina Edward Greens (läst 202) lite smala, båda är UK8. Har hört att Loake brukar kännas ganska stora så undrar om jag borde sikta på UK8 eller UK7,5... tack på förhand!

Var ute efter ett par vanliga brogues typ Chester, men funderar även på dessa inför hösten:
B6DYivJ.jpg

Fina kängor. Jag tycker att storlekarna är normala.

B6DYivJ.jpg
Vilken bredd har du på dina EG? Jag tycker att 202 skiljer en hel del mellan E och F, som är tämligen rymlig. Många Loakemodeller kommer i F som standard i Sverige.

...skiljer en hel del mellan E och F, som är tämligen rymlig. Många Loakemodeller kommer i F som standard i Sverige.

This! Jag personligen får sizea ner en hel del om det är en F-läst.

På samma spår, jag har tyvärr brist på erfarenhet när det gäller C&J olika läster - har någon några rekommendationer när det gäller deras 337-läst? Jag har fått för mig att den är relativt rymlig när jag läst på, jag är normalt en rätt perfekt 7,5a men ska man kanske gå ner på 7 när det gäller 337 då?

Någon med erfarenhet?

B6DYivJ.jpg
Jag har den modellen som är på bilden och de är ganska stora för sin storlek. Jag har 42.5-43 i vanliga fall och uk8 är lite lite stora (kan ha sockor i om jag vill). Så du borde nog köra uk7.5 :)

B6DYivJ.jpg

Det är lite märkligt för 202-lästen från EG är ju en av deras rymligare. Min erfarenhet av Loake sträcker sig till Capital-lästen som bärs något större. Tycker du 202 i 42 är tight borde du nog ha minst 42 i Capital-lästen iallafall.

På samma spår, jag har tyvärr brist på erfarenhet när det gäller C&J olika läster - har någon några rekommendationer när det gäller deras 337-läst? Jag har fått för mig att den är relativt rymlig när jag läst på, jag är normalt en rätt perfekt 7,5a men ska man kanske gå ner på 7 när det gäller 337 då?

Någon med erfarenhet?

Tycker 337 är extremt true to size. Jag har 8UK genomgående på C&J och 337 är den som sitter bäst på foten.

Är du normalt 7.5 skulle jag gå på 7.5

Vilken bredd har du på dina EG? Jag tycker att 202 skiljer en hel del mellan E och F, som är tämligen rymlig. Många Loakemodeller kommer i F som standard i Sverige.

Bra fråga, hur vet man? Står "8.0.202" i skon, eller är det "8.D.202" vilket skulle förklara varför de känns lite smala (dock ruskigt bekväma, men saknar de öppna vidderna för tårna som mina Bugatti i 8F har!).

Var klassar ni in John Lobb kvalitetsmässigt?

Ovanför Carmina antar jag? Ovanför C&J?

Min personliga klassificering baserat på egna erfarenheter och efter att ha frågat "proffsen". Bespokeskor ligger ofta i en annan liga och tar betydligt längre tid att göra vilket gör det orättvist att jämföra.

Topp Konfektionsskor

1. Bestetti Semi bespoke Novecento/St Crispin (handrandsytt och så nära bespoke du kan komma med toppfinish)
2. Edward Green/Gaziano Girling/John Lobb Prestige (maskinrandsytt men men extremt bra material)
3. Laszlo Vass/Enzo Bonafé (Handrandsytt och av superb kvalitet men inte samma finish på ovanskinn etc som ovan nämnda)
4. C&J Handgrade/John Lobb Benchgrade (väldigt fina skor med ekbarkgarvade sulor strax under GG, EG imho)
5. C&J Benchgrade/Carmina/Church´s Classic (välgjorda och prisvärda skor)
6. Loake 1880/Meermin Classic (Prisvärt men en bit upp till ovanstående i materialval och finish)

Jag har aldrig ägt några så jag har ingen egen erfarenhet, men priset ligget betydligt högre än de märken du nämner (alltså i häradet dubbelt så mkt eller kanske tom mer). Det är också ett gammalt "fint" märke som bla Prins William bär.

Om man pratar om Prisvärdhet är John Lobb Paris tyvärr inte i närheten av EG/GG som kostar något mindre och levererar i min mening en aningen bättre produkt. Sen är varumärket starkt som fan och det är jävligt fina skor men snarare i nivå med C&J Handgrade enligt många "experter" jag pratat med.

Prins William bär väl dock John Lobb Ltd som är bespokemakeriet som inte köptes av Hermès och ligger kvar i London?

Bra fråga, hur vet man? Står "8.0.202" i skon, eller är det "8.D.202" vilket skulle förklara varför de känns lite smala (dock ruskigt bekväma, men saknar de öppna vidderna för tårna som mina Bugatti i 8F har!).

PS: Bör förklara att dessa var second hand kap, så vet inte mkt annat än att de är snygga och bekväma. :)

Prins William bär väl dock John Lobb Ltd som är bespokemakeriet som inte köptes av Hermès och ligger kvar i London?

Ingen aning. Läste det för massor av år sedan i ngn bok. Kan ha varit den som skrevs av Lazlo Vazz och någon ytterligare författare.

På tal om John Lobb och Hermes så var det ju en intressant artikel på shoe gazing för ett tag sedan (och om Church's och Prada). Kolla in den här: http://www.shoegazing.se/2014/06/11/reflektion-modejattarna-och-kvalitetsskomarkena/

Min personliga klassificering baserat på egna erfarenheter och efter att ha frågat "proffsen". Bespokeskor ligger ofta i en annan liga och tar betydligt längre tid att göra vilket gör det orättvist att jämföra.

Topp Konfektionsskor

1. Bestetti Semi bespoke Novecento/St Crispin (handrandsytt och så nära bespoke du kan komma med toppfinish)
2. Edward Green/Gaziano Girling/John Lobb Prestige (maskinrandsytt men men extremt bra material)
3. Laszlo Vass/Enzo Bonafé (Handrandsytt och av superb kvalitet men inte samma finish på ovanskinn etc som ovan nämnda)
4. C&J Handgrade/John Lobb Benchgrade (väldigt fina skor med ekbarkgarvade sulor strax under GG, EG imho)
5. C&J Benchgrade/Carmina/Church´s Classic (välgjorda och prisvärda skor)
6. Loake 1880/Meermin Classic (Prisvärt men en bit upp till ovanstående i materialval och finish)

Sånt här uppskattar jag. Mycket!

Tack!

Ingen aning. Läste det för massor av år sedan i ngn bok. Kan ha varit den som skrevs av Lazlo Vazz och någon ytterligare författare.

På tal om John Lobb och Hermes så var det ju en intressant artikel på shoe gazing för ett tag sedan (och om Church's och Prada). Kolla in den här: http://www.shoegazing.se/2014/06/11/reflektion-modejattarna-och-kvalitetsskomarkena/

Läste den..Riktigt bra!

Som jag förstått det är det nämligen John Lobb Ltd, alltså den brittiska bespoketillverkaren som är hovleverantör. Samtidigt vet jag att flera brittiska tillverkare skryter med den titeln så man skall nog inte dra för stora växlar på det. Tror Oscar Jacobson varit svensk hovleverantör t ex.

Sånt här uppskattar jag. Mycket!

Tack!

Värt att komma ihåg är att det fortfarande är väldigt subjektiva värderingar. Passar en sko i kategori 3 eller 4 dig bättre passformsmässigt eller estetiskt än de i kategori 2 är det med stor sannolikhet ett bättre köp.

Sen är det alltid en långt ifrån självklar diskussion hur vida man skall klassa de olika konstruktionerna. Generellt anses handrandsytt som den exklusivaste och bästa konstruktionen men använder man inte tillräckligt bra material är det oväsentligt. De ingående materialen är för mig viktigare vilket gör att jag håller mina EG något högre än mina Vass trots att konstruktionen är bättre på de senare.

Faktum är att den praktiska skillnaden mellan handrandsytt (hand welted) och maskinrandsytt (goodyear welted) ligger i antalet gånger man rent tekniskt kan sula om skon. Har man inte material av högsta kvalitet eller tagit hand om skorna korrekt spelar det ingen roll för då kommer ovanskinnet ändå vara slut innan omsulningsmöjligheten är det.

Därför jag personligen har lite svårt för randsydda budgetskor där man sparar på skinnet för att få just randsydd konstruktion. Det känns ganska motsägelsefullt då enda anledningen till att välja den konstruktionen framför t ex Blake är för att de är lätta att sula om. Försvinnande få lägger dock runt 1000-lappen på att sula om sina Bexley eller Loding då dels skinnet ser för trött ut och ett par nya kostar nästan lika mycket. I det avseendet är det inte bättre än att köpa skor från Rizzo i min mening.

Någon med erfarenhet?

Jag är precis samma i alla andra C&J-skor och 337. Däremot kan jag säga att 337 är min favoritläst i typ hela världen.

Det är mycket riktigt sannolikt en d-bredd du har (och de är SMALA...). Värt att tänka på är också att EG (åtminstone numera) är dubbelt storleksmärkta (med brittiska först och amerikanska sist, dvs det som står precis innan bokstav och lästnummer). Det är möjligt alltså att det är en 8US (dvs 7,5 UK) i D-bredd och då är det inte konstigt om det är lite tight...

Nu har jag kommit hem till bokhyllan och kollat boken. Så här står det (p 167, för er som har den): "Prince William of England, like his father, wears shoes made by Lobb of London". Så det var väl som man kunde förvänta sig, att de är från Lobb Ltd och inte från Lobb Paris.

Tillbaka
Topp