• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Beställde precis dessa badboys.. Blir första AM1 för mig, bland de snyggare modeller jag sett.
nike-air-max-1-breathe-city-pack-london-01.jpg

Har väldigt svårt med storlekar (39). Funderade på att låta Jupiter beställa hem ett par Loake till mig men idag råkade jag se dessa inne på Håkanssons. Det är deras eget märke och känns väldigt välgjorda. Gjorda i Portugal med gedigen, handsydd träsula. Halva prislappen mot Loake. Någon som har erfarenheter?
image.jpg

Tjena grabbar!

Jag tycker att om man har koll på sina klockor borde man också ha koll på sina skor. För er som av massa olika anledningar inte har jättemycket cash att lägga på skor rekommenderar jag varmt Loakes 1880-serie. Helt fantastiska skor.

Har idag fått hem leverans ett av flera kommande och denna innehöll ett par svarta chelsea boots, ett par brouges i tan och ett skoputsarkit med totalt 10 olika polisher, två vårdande burkar skovax, två stora trasor, två hästhårsborstar, två mockaborstar, skohorn samt mocka-shampoo och impregneringsspray. Allt paketerat i en sjukt snygg trälåda med guldpläterade spännen.

Värt att notera är att jag även fick med skoblock i cederträ av god kvalitet, kostnadsfritt!

Photo 2012-09-12 21 18 00 by JZQT91, on Flickr

Photo 2012-09-12 21 18 12 by JZQT91, on Flickr

Påväg är även ett par chokladbruna double monk-straps, tassel-loafers och svarta oxfords.

Allt beställdes från Pediwear, en grym aktör med världens absolut fulaste hemsida som stinker scam lång väg, men ack va fel man kan ha. Personlig bekräftelse av order samt snabba vid frågor. Frakten var för mig gratis eftersom jag bor UK men till Sverige är det helt klart värt det.

Photo 2012-09-12 21 18 30 by JZQT91, on Flickr

Klart vi ska ha ett wristshot!

Det tog fyra arbetsdagar från att jag beställde till att jag fick skorna och då innehöll detta även en konversation om de ovan nämnda skorna som inte fanns i Loakes lager än utan kommer in i mitten av oktober. Ordern väntande på mitt godkännande som den fick i måndags och idag fick jag paketet. Riktigt sjukt måste jag säga.

Photo 2012-09-12 21 18 37 by JZQT91, on Flickr

För er med mer pengar i plånboken säljer även Pediwear Crockett & Jones. Dock väntetid på mellan 8-10 veckor eftersom skorna skickas från C&J direkt efter tillverkningen.

Sorry för OT!
Cheeerio!

2013-12-29 uppdatering!

Eftersom jag skrev tråden i september 2012 tycker jag att det behövs en uppdatering av originalinlägget. I dagsläget äger jag följande skor av Loake 1880 och Meermin:

psYUeiN.jpg

VrzkJV6.jpg

Från vänster: Loake 1880 "Aldwych", Meermin DMS, Loake 1880 "Chester", Loake 1880 "Cannon"

Loake 1880 "Bayswater", Meermin Chukkas.

Är nöjd med både Loake 1880 och Meermin och står fortfarande kvar vid min argumentation att jag hellre köper Loake 1880 som ligger på drygt 2000 och Meermin som ligger på drygt 1600 istället för ett par Crockett som kostar runt 4000. Men har en del par att variera med så använder aldrig några två dagar i rad vilket jag inbillar mig gör att skorna slits mindre.

Har alltid kört på Crockett and Jones och Santoni, men efter att ha kikat lite 1880-serien från Loake så kanske jag får bryta den trenden.. Mitt nästa köp blir dock ett par Tassels från Crockett, samt ett par d-monks från Santoni :) Men sen kanske ;)

Crockett & Jones, Oxford, specialare för Frans Boone, väldigt lik Clifford dock.. :)
bild (4).jpg

Santoni, double-monks, grymt sköna :)

bild (3).jpg

Om ni har vägarna förbi Hbg så kan jag rekommendera Crockett and Jones-butiken i centrum (en av huvudgatorna), bra service och kunnig personal :) Skor går att snacka nästa lika länge som klockor... nästan....

Har väldigt svårt med storlekar (39). Funderade på att låta Jupiter beställa hem ett par Loake till mig men idag råkade jag se dessa inne på Håkanssons. Det är deras eget märke och känns väldigt välgjorda. Gjorda i Portugal med gedigen, handsydd träsula. Halva prislappen mot Loake. Någon som har erfarenheter?
image.jpg

Träsula? Det är inte så att det är ekbarksgarvat läder och säljaren hade missförstått det?

Inte några direkta kvalitetsskor, men hittade ett par snygga Dahlin till näst intill inga pengar, så jag köpte dem. Bra höstskor, men till vintern köper jag nog ett par rejälare Loake Chelseaboots... :)
2014-08-02 14.49.08.jpg

De såg väldigt Cowboy-aktiga ut på bilden dock

Oj, vad dissade mina pjucks blev. Nja, träsula var väl inte rätt ordval. Jag är ju ingen skoexpert men det ser ut som typ, eh masonit? Och hälen är gummi.
Inte kan de väl vara så hemska? Kändes mer välgjorda än både Tiger och Dahlin, fast "parfymskor" kanske inte är så poppis i den här tråden :)

image.jpg

Har tidigare också främst förlitat mig på C&J men tycker de har tappat de senaste året då de höjt priserna ganska markant vilket är tråkigt. Handgradekollektionen är absolut väldigt bra och ganska prisvärd än men standard tycker jag det numera går att finna samma kvalité till lägre pris på annat håll.

Hej

Jag har fått tre par mockaskor tämligen förstörda av utspillda såpbubblor. Nåt tips hur man fixar det? Vatten fungerar inte, inälämning för tvätt och infärging hos skomakare?

image.jpg

Jag har fått tre par mockaskor tämligen förstörda av utspillda såpbubblor. Nåt tips hur man fixar det? Vatten fungerar inte, inälämning för tvätt och infärging hos skomakare?
Spillde en ordentlig mängd av denna lädersulsoljan på ljusa mockaskor.
Burgol-leather-sole-oil-250-ml.jpg

Var helt säker att det aldrig skulle gå bort. Men en ordentlig tvätt med detta undermedel löste problemet.
f22d26204c.jpg

Efter snart 22 år med skor från t.ex. "Dinsko" så har jag äntligen köpt mig ett par riktiga.

Jag har länge funderat på att beställa ett par Meermin Double Monks i mocka men har varit osäker på storleken. Efter att ha bollat några tankar med Ernesto så kom jag/vi fram till vilken storlek jag bör ha. Tack för hjälpen E! :)

Då var det dags att beställa vilket jag har gruvat mig för då jag har läst om väntetider uppemot 2 månader. Jag gick därför in på Blocket och kollade om det fanns några till salu, och där längst nere på blocketsidan fanns det ett par oanvända till salu i min storlek. Drog fort iväg ett mejl och fråga om dom var kvar och jodå det var dom. Efter en snabb prutning var dom på väg hem till mig!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Jag är supernöjd och dom passade som handen i handsken! Varför blev det Meermin och inte Crockett & Jones eller Carmina? Av den enkla anledningen att jag aldrig har ägt ett par riktiga skor så jag kan inte avgöra kvalitén. För att kunna uppskatta kvalitén hos dom bättre skotillverkare så måste man väl ha ägt ett par "sämre" skor innan?

Jag kan redan nu säga att det är en otrolig skillnad mellan t.ex. Dinsko och Meermin, ändå skiljer det bara 500kr i pris..

Har en sista fråga, hur impregnerar jag dom? Är det Saphir Super Invulner som gäller?

Då var det väl dags för en liten uppdatering! Två par skor har trillat in under sommaren, skor är verkligen som klockor - man fastnar väldigt lätt!

Jag blev nöjd med mina Double Monks från Meermin så jag valde att även köpa ett par Snuff Suede Oxfords från Meermin. Ja, jag gillar mocka! ;)

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Jag kände även att jag behövde ett par seglarskor och valet föll på Sebago Docksides Brown Weathered
5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

Har även fyllt år under sommaren och snäll som jag är fick jag ett litet ''startkit'' av morsan. Gissa om jag blev förvånad då hon har plockat ihop sakerna helt själv utan att jag visst om något, hon hade bara sett att jag hade fått hem några skor :wideyed: -Värdens bästa morsa!
9.JPG

Då var det väl dags för en liten uppdatering! Två par skor har trillat in under sommaren, skor är verkligen som klockor - man fastnar väldigt lätt!

Jag blev nöjd med mina Double Monks från Meermin så jag valde att även köpa ett par Snuff Suede Oxfords från Meermin. Ja, jag gillar mocka! ;)

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

Jag kände även att jag behövde ett par seglarskor och valet föll på Sebago Docksides Brown Weathered
5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

Har även fyllt år under sommaren och snäll som jag är fick jag ett litet ''startkit'' av morsan. Gissa om jag blev förvånad då hon har plockat ihop sakerna helt själv utan att jag visst om något, hon hade bara sett att jag hade fått hem några skor :wideyed: -Värdens bästa morsa!
9.JPG

Snygga skor å en snäll morsa är en bra kombo :)

Schyssta seglare Vintage92 hur är dom i storleken? True to size?

Vore intressant att veta vad du tycker om Meermin när du haft dina ett tag. Gillar mina som är med lädersula men danite är inte lika bra.

Tillbaka
Topp