• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Skitsnyggt! Skumt om man går omkring och tänker på formalitetsnivåer när man ser den bilden.:D

Passar mindre bra med svarta oxfords men annars är Rolles bild ett perfekt exempel på hur bryter reglerna på ett bra och snyggt sätt. Har nog någon bild på mina wholecut från EG bärandes med jeans.

Oxford quarter brogue i mocka är gjuten till denim IMO.
a5c3a046dd984c0a4a181751bf8b890f.jpg

Achilles är så SJUKT snygga! Men över 2000 spänn för ett par sneakers är helt overkligt i min värld dock...

Ser ingen anledning till att det skulle vara overkligt för att det är sneakers. Allt har med vad man har för stil och vad man bär.

Hellre 2000kr för sneakers som verkligen används än 4000kr för randsytt som samlar damm.

Skulle för övrigt även hellre lägga 2000kr på ett par Achilles än 700kr på ett par Converse eller 3 par för den delen. Common Projects håller och går att hålla snygga med vit skokräm och lite lädertvål. Converse är löjligt mycket mer overpriced sett till vad man får...åtminstone i Sverige

För er som har båda
Tittar på ett par Oxfords från carmina på skoaktiebolaget (mörkbruna) de ligger på 3,6
Hallams från C&J ligger på 5,1
Vad hade ni valt? Använder bara loake 1880 i dagsläget
Om det spelar roll kan jag väl säga att jag sällan har samma par mer än en gång i veckan

För er som har båda
Tittar på ett par Oxfords från carmina på skoaktiebolaget (mörkbruna) de ligger på 3,6
Om det spelar roll kan jag väl säga att jag sällan har samma par mer än en gång i veckan
Har ett par Hallam och är väldigt nöjd med dem måste jag säga! Köpte dem dock för 4,5 alltså innan prishöjningen. Hur som tycker de är snygga och som sagt väldigt sköna med bra kvalitet. Har tyvärr dock inget från Carmina att jämföra med.

För er som har båda

Jag skulle välja Carmina. Tycker att de är helt jämförbara kvalitetsmässigt med C&J på benchgrade nivån. Jag har fyra par och är helt nöjd med dem alla. C&J gör fina skor men de är för dyra numera. Vill man lägga kring, eller strax över, 5000kr rekommenderar jag mycket hellre Vass (svåra att prova utanför Budapest tyvärr...om du inte väntar till Shoegazing supertrunk i september) eller Enzo Bonafé som finns på Skoaktiebolaget.

Jag har två par Carmina är inte särskilt nöjd med dem. Båda har skönhetsfel som inte skulle släppas igenom på C&J. På ena paret var det fel på geläcken så skomakarn fick byta. Pratade med Skoaktiebolaget om mina upplevelser. De beklagade sig men tyckte att det är sånt man får räkna med i den prisklassen.

Tråkigt att höra.
Jag har bara haft två par C&J. Ett par i benchgrade där avlappssömmen släppte på ett ställe efter ca två år och sulan började släppa från randen. Fixades kostnadsfritt men skorna såldes av. Det andra paret är Handgrade och har faktiskt precis samma fel. Sulan började dela sig från randen. Fixades oxå kostnadsfritt, men det börjat släppa igen. Så mina erfarenheter av C&J påminner om dina Carmina erfarenheter. Tyvärr.

Tack båda :)
Får helt enkelt gå och testa vad som känns bäst
Känns nästan lustigt när man funderar över 1,5k som en stor skillnad när några tusen hit eller dit kanske inte skulle vara avgörande på en klocka
Skönt att veta var intresset är starkast :)

Ser ingen anledning till att det skulle vara overkligt för att det är sneakers. Allt har med vad man har för stil och vad man bär.

Hellre 2000kr för sneakers som verkligen används än 4000kr för randsytt som samlar damm.

Skulle för övrigt även hellre lägga 2000kr på ett par Achilles än 700kr på ett par Converse eller 3 par för den delen. Common Projects håller och går att hålla snygga med vit skokräm och lite lädertvål. Converse är löjligt mycket mer overpriced sett till vad man får...åtminstone i Sverige

Så sant. Köpte ett par converse i Indien september 2013 för 170 kr (converse branded store så gvs äkta men förvisso var rupien all time low då). Tror jag aldrig haft ett par tygsneakers med sämre kvalité. Nu ligger de väl på 250 i Indien ungefär vilket är betydligt mer humant än svenska priserna.

Varför köpte jag då converse? Jo det var nämligen så att jag behövde ha ett par "riktiga" skor för att nyttja hotellets gym och jag köpte den billigaste skiten jag hittade :)

För er som har båda

Kvaliteten på Carmina och Crockett Benchgrade är i min mening mer eller mindre likvärdig. Bägge tillverkarna har för och nackdelar.
Personligen hade jag valt Carmina mellan de två men skulle rekommendera att låta estetiken och passformen gå i första hand. Sitter CJ bättre eller är snyggare i dina ögon så tror jag de kommer vara värda det lite högre priset.

Sitter bägge bra och känns lika tilltalande är Carmina snäppet mer Bang for the Buck.

För er som har båda

Jag kan vara uttala mig baserat på min egen erfarenhet av ett par Carmina, ett gäng Loake 1880 och två C&J (och ett par Church's, Alfred Sargent, Trickers Allen Edmonds, Grenson och lite annat).

Utifrån de priserna du nämner så tycker jag att priset ungefär speglar vad man får. Jag tycker C&J ligger ett snäpp över Carmina när det gäller lädret (det känns finare och tycker också att det är mjukare och veckar sig snyggare) och detaljer och finishen känns också bättre på C&J än på Carmina. Däremot har inga av mina skor slitits ut eller gått sönder så jag kan inte säga ngt om vilken som är bäst i det avseendet.

Jag kan vara uttala mig baserat på min egen erfarenhet av ett par Carmina, ett gäng Loake 1880 och två C&J (och ett par Church's, Alfred Sargent, Trickers Allen Edmonds, Grenson och lite annat).

Utifrån de priserna du nämner så tycker jag att priset ungefär speglar vad man får. Jag tycker C&J ligger ett snäpp över Carmina när det gäller lädret (det känns finare och tycker också att det är mjukare och veckar sig snyggare) och detaljer och finishen känns också bättre på C&J än på Carmina. Däremot har inga av mina skor slitits ut eller gått sönder så jag kan inte säga ngt om vilken som är bäst i det avseendet.

Jag kan hålla med till viss del. Samtidigt är inte CJs skor en sekund bättre än när de kostade 4500kr för något år sedan.
Carmina har legat på 3400-3600kr i 2-3 år.

Ökningen på 1000kr på ett år beror på många saker men inte en bättre produkt.

Jag kan hålla med till viss del. Samtidigt är inte CJs skor en sekund bättre än när de kostade 4500kr för något år sedan.

helt sjukt vilken prisutveckling dom har haft. tråkigt om det beror på högre efterfrågan och där med "mjölkning".

Det kan jag helt skriva under på och jag köpte ju som sagt mina CJ innan denna mastiga prishöjning...

Valde ju även att köra på ett par Yanko istället för CJ när det var dags för nya då jag tycker de dragit iväg och därför kul att testa nya märken till 60% av priset.

Man får nog betala några pund för sådant här och på något sätt många pengarna in igen:

Nja, faktum är att det inte är helt säkert - det går till och med en bra historia i skovärlden om hur Daniel Craig kräver att ha vettiga dojor istället för Tom Ford och därmed får produktionen att sourca C&J, vilket blir genom Londonbutik där kostymören kommer med en lång lista (45 par, enligt myten), frågar butikschefen om kostnaden (det är ju en Bondfilm och rätt många par...) varpå denne stryker sig lite över hakan, planterar the stiff upper lip och höjer lite på ögonbrynet och lakoniskt levererar "ptja, du kan få 15 procent...?".

Uppgången/prisskillnaden på C&J beror på tre saker; att vi har en mycket bra svensk agent med stort lager (vilket gör att vilken pyttebutik som helst kan erbjuda alla 160-170 modeller/varianter i helsortering med en dags leverans), att bra skinn har blivit både sällsynt och dyrt samt inte minst att pundet går bananas. Många har dessutom missat att man börjat individprissätta modellerna, så att medan det tidigare var ett typpris på 4400 och senare på 4600 på Benchgradelinjen så är nu spannet 4100 till 5500 för samma sortiment, beroende på material och konstruktion.

Snart är det väl guld, räkor och skor man får sälja på spotpris...

Tillbaka
Topp